Ik was zo eens even rond aan het kijken in deze afdeling van bokt, en het valt me op hoe weinig mensen met een lichamelijke beperking afweten van gangenpaarden. Ik doel voornamelijk op de mensen die met rijden veel last hebben van pijn, of die snel moe worden.
Het rijden op een gangenpaard kan voor veel mensen met een lichamelijke bepeking namelijk een oplossing zijn! Deze paarden hebben namelijk een extra gang, vezamelnaam is singlefoot/tolt, waarbij er geen zweefmoment is, altijd minstens 1 been aan de grond. Je voelt wel een schommeling van beweging van het paard maar wordt niet omhoog gegooit. Er zijn zelfs mensen met lichamelijke klachten die verbeterd zijn door het ijden van deze paaden! op een neit belastende manier kan je namelijk wel spieren trainen zodat bijvoorbeeld rug en bekken sterker en stabieler wordt.
Daarnaast worden deze paarden vaak ook gefokt op karakter, een mensvriendelijk nuchter en sober karakter, een familiepaard waar iedereen op zou kunnen rijden.
De populatie gangenpaarden is nog maar heel erg klein in nederland en europa, maar ook wereldwijd. Waarschijnlijk ook daarom dat veel van de mensen die hier actief zijn niet afweten van deze paarden. Import vanuit amerika speelt een belangrijke rol, en daarom zijn deze paarden ook nog wat prijziger. Natuurlijk wodt er ook gefokt en zijn er ook goedkopere jonge dieren te vinden.
Wij fokken Mountain Horses, een gangenpaaden ras uit noord amerika. Daarnaast zijn we ook erg actief in de import. Mochten jullie meer willen weten, reageer dan! Misschien kunnen we er een leuk en informatief topic van maken
Ik beantwoord graag al jullie vragen!Groetjes Leonie Prins
Gangenpaarden Reestdal

Maar toch wel belangrijk om te zeggen dat je met een gangenpaard niet direct mee kunt doen met de standaard dressuurproeven, springwestrijden en Endurance wedstrijden (nu is het natuurlijk ook de vraag of iedereen dat wel wil met rugklachten, maar toch het zou ook betekenen dat je in de lichtste klasse niet mee kunt doen). 
Belgie is voor mij beetje te ver