Iemand ideeën? Weinig kracht in vingers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Iemand ideeën? Weinig kracht in vingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:29

Allereerst, ik open dit topic om te kijken of jullie ideeën voor mij hebben, niet om afgezeken te worden oid. :)

Vanochtend is duidelijk geworden dat ik ontstoken pezen heb door heel mijn lichaam. Zo ook in mijn vingers.
Ik moet heel rustig aan doen met tillen, traplopen en het belangrijkste paardrijden. Voor minimaal een half jaar.

Daar is het probleem ook. Mijn paard maakt zich graag sterk en daardoor zou ik dus eigenlijk met meer mogen paardrijden (slecht voor de pezen in mijn vingers).

Nu vroeg ik mij af of er trucjes/hulpteugels bestaan waarmee mijn vingers ontlast worden als hij zich sterk maakt zonder dat ze inwerken als het niet nodig is..

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-07-09 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast en verplaatst naar AP

chrisje_83

Re: Iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:37

Ik weet dat er zogenaamde lussenteugels bestaan. Mensen met reuma in de handen rijden daarmee omdat ze kracht missen.
Maar hoe het precies inwerkt weet ik niet.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:45

Deze teugels bestaan idd. Ik heb er ruim een jaar mee gereden toen er een nierziekte bij mij geconstateerd werd. Gedurende de tijd dat de medicatie gezocht en op peil gebracht moest worden, had ik geen kracht in mijn vingers om de teugels vast te houden. De teugels met lussen (eigenlijk gedeeltelijk 2 teugels op elkaar, waarbij de ene op enkele plaatsen over de ander is gestikt waardoor lussen ontstaan) kon ik om mijn hand doen. Zo had ik druk op de hand, maar hoefde mijn vingers veel minder tot niet te gebruiken. Je moet evengoed wel de druk op je hand aan kunnen. Gehandicapten maken er ook gebruik van. Kijk hier maar eens: http://www.verenigingfpg.nl/hndteugel_lus.php

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 08:11

Zo slecht is het gelukkig niet :)
Kan wel gewoon teugels vasthouden :)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:17

ik denk dat het voor je paard ook wel nadelig is als je met een andere teugel en dus met een andere druk en inwerking gaat rijden. misschien dat je als je weer beter bent daar juist een probleem mee krijgt? een half jaar is niet zo lang toch, kan je ook wel longeren of gewoon lekker rustig rijde?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:21

Ik hou niet zo van rustig :+
Wel ga ik meer longeren maarja ik wil wel blijven rijden zonder dat ik mezelf stuk rij

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:56

Ik heb hier totaal geen verschil of nadeel in ondervonden. Je kunt met exact dezelfde druk rijden. Je hebt alleen zelf minder druk/spanning in je vingers/handen

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:47

Hiervoor is een thiedeman teugel ideaal. Als je paard zicht sterk maakt, hoofd te ver naar voren naar boven ed., doet de teugel z'n werk, maar als het niet nodig is hangt hij gewoon "los".

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:57

Vervelend voor je die ontstoken pezen, hopen dat het snel beter gaat.
Misschien een training doen met je paard waardoor hij minder sterk word.
Ik ben heel erg geholpen door de manier van Bent branderup,
Kun je eens kijken op http://www.paardenbegrijpen.nl
Een van mijn paarden kon er ook wat van en is nu op een pink zit te rijden zonder dat ze zich sterk maakt.
Heeft wel wat tijd en het nodige geduld nodig, maar dan heb je ook wat,
Ik zou zeker niet naar een hulp teugel pakken.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:07

Misschien helpt dit wel een beetje: http://cgi.ebay.nl/FSS-Leather-Flexi-Reins-Aid-4-Soft-Hand-Contact-BILLETS_W0QQitemZ280374867795QQcmdZViewItemQQptZUK_Horse_Wear_Equipment?hash=item4147a4f753&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1399%7C293%3A1%7C294%3A50

Het is dus een stukje dat je tussen teugel en bit kan maken waarin een stukje elastiek verwerkt is. Dat kan wel wat getrek opvangen lijkt me. Als hij echt gaat hangen dan zal dit geen oplossing zijn.

Rijtechnisch oplossen zodat hij zelf lichter in de hand wordt is natuurlijk het allermooiste, maar dat heeft meestal wel wat tijd nodig.

Succes ermee.

x_Elise

Re: Iemand ideeën? Weinig kracht in vingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:12

Op dit moment rij ik alleen lang en laag en dat gaat redelijk (mag eigenlijk helemaal niet meer rijden dus ik doe maar 1/2x per week)

Heb morgen overleg met mijn instructrice en neem dit in overweging :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:16

Een vriendin van mij heeft MS en die rijdt met een jachtteugel (lussenteugel). Zij heeft momenteel geen gevoel in haar handen en daardoor kunnen de teugels losraken zonder dat zij dat merkt! Met de jachtteugel heeft ze er veel minder last van.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:20

Hoho :=
Zo erg is het niet mensen :P
Gelukkig

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:25

Ik lees even mee want heb een ringvinger die naar z'n grootje is....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:43

Wat had jij dan in gedachte als oplossing, TS?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:47

Ik weet het nog niet ;)
Daarom vraag ik suggesties.
maar het is niet zo ernstig dat ik mijn teugels niet fatsoenlijk kan vast houden :)

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:33

is het een idee om gewoon met elastiek te gaan rijden ik weet niet hoe je paard er op reageerd maar stel hij wordt er minder sterk door zou dat een tijdelijke oplossing kunnen zijn, misschien dat tiedeman juist pijn gaat doen omdat je dan je pink enz ook moet gebruiken.
elastiekstukje tussen de teugels en het bit is misschien ook een goed idee als je paard dan ineens trekt doet het minder zeer maar of het werkt weet ik niet.
je zit in een lastige situatie want volgens mij ben jij geen rustige tante die het kan laten om lekker fanatiek te rijden

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:24

Elastiek vind ik echt het meest grote onding ter wereld.
Een thiedeman zit niet in je handen ;)

Ik ben indd geen rustige tante ;)
Maar ik rij nu 2/3 keer per week lang en laag en dat gaat wel.
Bedankt voor de tips allemaal ;)

LoveJody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:43

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:07

Misschien is een hefboom bit iets voor je. (ik weet de naam even niet, pelham ofzo?) deze is alleen geschikt voor mensen met een zeer zachte hand. maar aangezien jij geen harde hand kunt hebben, is dit misschien een oplossing. Hoef (moet!) je niet zo hard te trekken ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:16

Ik heb gewoon knopen in mijn teugels zitten, daardoor heb ik meer grip met mijn handpalmen ipv mijn vingers.

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:29

eerst erg veel longeren en misschien ook freestylen, en ondertussen oefeningen doen om de kracht weer op te bouwen in je vingers..ik heb zelf reuma en doe dat ook en vooral niet door je pijngrens! dan word het alleen erger..

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:06

niet dat dit voor het paardrijden helpt maar je krijgt zo wel iets meer kracht in je vingers, een bakje lauw warm water met een spons er in en daar moet je dan in knijpen.. minder pijnlijk voor je vingers maar zo train je ze wel..

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:18

Misschien is rijden met een necrope wat?
Al heeft dat wat training nodig, zo kan je iniedergeval geen last krijgen omdat je met je vingers moet trekken?

Succes

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:55

Het lijkt mij ook dat als je met een andere teugel en ook met een andere hand gaat rijden dat je paard
er ook een verandering bij mee krijgt.
Ik denk dat je gewoon heel rustig aan moet gaan doen ( ookal vind je dat misschien niet zo leuk )
En idd veel trainen met je vingers.