Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ElsVdWater schreef:Ben nog op zoek naar leuke ideetjes om te doen tijdens privé peuter en kleuterlessen. Eveneens ook voor peuters en kleuters met handicap.

Winnie_Smit schreef:Peuter- en kleuter paardrijlessen? Vind je dat zelf niet een beetje te jong om les aan te geven? Sorry, ik vind dit een onzinnige missie.
Beurtspelletjes zijn voor kinderen in deze leeftijd nog totaal onbegrijpelijk -ook zonder paard. Kinderen met een handicap hebben meestal de schurft aan beurtspelletjes waarbij iemand "af" raakt omdat ze niet zelden het gevoel hebben altijd al de pineut te zijn.
Een concentratieboog van langer dan 10 minuten hebben ze echt nog niet. Fysiek zijn ze nog niet in staat om te leren paardrijden. Waarom dacht je dat de meeste clubs een ondergrens van 7-9 jaar hanteren?
De ambitie een kind dat nog amper het verschil tussen links en rechts weet en nog niet los kan fietsen te leren paardrijden, snap ik echt niet. De ouders die hun kind dit aandoen trouwens ook niet.
Een kermisrondje op een paardenrug is voor peuters en kleuters al mooi genoeg. 10 minuten, niet langer.
) .... Dus dat ze het niet leuk vinden langer dan 10 minuten paard te rijden, klopt niks van
), dan driekwart en dan weer normaal
).
Winnie_Smit schreef:Peuter- en kleuter paardrijlessen? Vind je dat zelf niet een beetje te jong om les aan te geven? Sorry, ik vind dit een onzinnige missie.
Beurtspelletjes zijn voor kinderen in deze leeftijd nog totaal onbegrijpelijk -ook zonder paard. Kinderen met een handicap hebben meestal de schurft aan beurtspelletjes waarbij iemand "af" raakt omdat ze niet zelden het gevoel hebben altijd al de pineut te zijn.
Een concentratieboog van langer dan 10 minuten hebben ze echt nog niet. Fysiek zijn ze nog niet in staat om te leren paardrijden. Waarom dacht je dat de meeste clubs een ondergrens van 7-9 jaar hanteren?
De ambitie een kind dat nog amper het verschil tussen links en rechts weet en nog niet los kan fietsen te leren paardrijden, snap ik echt niet. De ouders die hun kind dit aandoen trouwens ook niet.
Een kermisrondje op een paardenrug is voor peuters en kleuters al mooi genoeg. 10 minuten, niet langer.
Saar___ schreef:Kunstjes zoals molentje (dus eerst een kwart draien op je zadel, dan achterstevoren (en dan even stappen), dan driekwart en dan weer normaal
).
Vond ik vroeger geweldig!!
Buiten uitstappen met brave paardjes.
Voor de al iets meer gevorderden zonder zadel uitstappen.
En nog een spelletje, ook leuk voor zonder zadel, maar daar moet je al wel wat verder voor zijn dan.
De groep loopt in een rij in stap. Een rij van 4 bijv.
Dan gaat nummer 1 een drafje maken de hele bak rond, totdat nr 1 achter nummer 4 komt. Dan gaat nummer 2, zodat hij weer achter 1 komt. Nummer 3 komt achter 4, en nummer 4 sluit weer achteraan.
De rest van de groep moet blijven stappen als er 1 aandraaft.
Later kan je dit ook doen met galop, dus de groep draven/stappen, en die andere in zijn eentje galop

dodyg schreef:30 minuten is een gode tijd voor die klein manne langer kunnen ze hun niet concenteren is mij al opgevallen in de lessen van de pony ruiter
zijn ze met andere dingen bezig
Oreo schreef:Het kan wel hoor, heb zelf ook van die groepjes gedaan, ondergrens was 4 jaar. Ouders waren verplicht zelf mee te lopen naast de pony of voor een volwassen begeleider te zorgen. Wij deden overgooien met een bal. Bal in een hoepel of ton gooien, beetje gymnastieken, slalom, balkje stappen enz. De les duurde incl. op- en afstappen 30 minuten.
dodyg schreef:hier doen wij altijd met de kinderen 123 piano te paard
leren ze zelf vertrekken en ook weer stoppen
Mirique schreef:wij deden zakkenlopen met je paard aan de hand, en ook je voeten vastbinden met je paard aan de hand.
Of een lepel in je mond en een ei erop, op je paard kruipen en naar de overkant, die is echt leuk!
Lubberslieke schreef:ElsVdWater schreef:Ben nog op zoek naar leuke ideetjes om te doen tijdens privé peuter en kleuterlessen. Eveneens ook voor peuters en kleuters met handicap.
hoi
het licht eraan wat voor handicap ze hebben
maar hoofdschouders knie en teen is altijd wel leuk verder een soort estaffette over balkjes om pionnetjes (kost niks bij de action) lepel en ei en dan rijden,
rondje draaien op je paard....
voor de echt jonge kinderen tellen, hoeveel oren zie jij hoeveel benen enz
succes
nic35 schreef:Er is een leuk boekje over:
PA2159, Spelletjes met Pony's, Franka Zeelen
o.a bij mediaboek te koop
We hebben het laatst aangeschaft om de ponylessen wat op te leuken.
Winnie_Smit schreef:De vraag hoe de les aan jonge kinderen leuk te houden wordt op Bokt! vaak gesteld en als al antwoord komen standaard allerlei suggesties voor spelletjes als panacee voor de leuke les aan de beginnende ruitertjes. Hetzelfde geldt voor lessen aan niet-valide ruiters.
Ik heb er eens een uitgebreide reactie op geschreven, staat hier op pagina 3http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=190&t=1028678
Paardrijden is paardrijden. Bij paardrijden gaat het om het plezier in het rijden op een paard. In de les moet het leren paardrijden voorop staan en niet het bijvoorbeeld vangen en gooien van een bal. Wat moet een kind dat door gebrek aan balvaardigheden niet voor voetbal maar juist voor onze sport gekozen heeft hiermee?
Kinderen genieten vaak van de individuele aandacht die ze bij privé-sessies krijgen. Dat wil nog niet zeggen dat ze paardrijden leuk vinden. Als ze bij een ander gaan lessen of in een groepje gaan rijden, is de belangstelling voor paarden niet zelden als sneeuw voor de zon verdwenen.
Als je de goede snaar bij kinderen weet te raken maakt het niet veel uit of je rekenen, paardrijles of logopedie geeft. Dan vertrouwen ze je, genieten ze van de exclusieve aandacht en doen ze hun best. Dat heeft niets met genieten van het paardrijden te maken. Ik ben er dan ook geen voorstander van om moeders (vaak zelf amazones) naast hun kind te laten lopen. Kind en moeder reageren veel te veel op elkaar. Huur dan een wandelpony voor een half uur, dan kan je je kind zelf les geven.
Sommige suggesties voor spelletjes in topic gegeven vind ik niet erg doordacht: kinderen met vastgebonden voeten of naast een paard laten zaklopen is vragen om problemen en onnodig geruk in paardenmonden of aan halstertouwen. Oudere kinderen kunnen misschien, kleuters niet.
Over paarden heen kruipen? Dan weet ik ook nog een leuk spelletje waarbij je onder de pony door moet kruipen...![]()
Leer kinderen liever een pony geleiden en op een veilige manier van en naar de stal of het weiland te brengen. Daar hebben ze veel meer aan. Als iemand dan opmerkt dat een kleuter dat nog niet kan, dan zeg ik "Tsja, waarom moet de dat kind dan zo nodig al op paardrijles"
Zaklopen, eierrace, koekhappen, met ballen gooien kan ook zonder een paard dus waarom zou je. Paardrijden is paardrijden. Als het niet lukt om 30 minuten met paardrijden te vullen, kort je les in tot een kermisrondje met knuffelsessie.
Als een pupil kan lichtrijden en kan galopperen aan de longe zegt mij dat niet zoveel. Paardrijden is meer dan op een paard zitten, dus de volgende les gaat het kindje van de longeerlijn af en zelf zijn pony besturen?
Winnie_Smit schreef:Je hebt het over een kind van 5. Dat is een oudere kleuter- en die zit tegen de leerbare leeftijd aan. Zoals je zelf zegt, kinderen verschillen. Misschien is ze bijna 6 , voorlijk, en gaat na de zomervakantie al naar groep 3.
TS heeft het ook over peuters (2-4 jaar). En ik heb het over doorsnee kinderen in die leeftijdsgroep.

.
Lowara schreef:intressant topic
mis de informatieverwerking over goed handelen en respect voor dieren leren krijgen?
nic35 schreef:Er is een leuk boekje over:
Die hebben wij ook:DLoveJody schreef:nic35 schreef:Er is een leuk boekje over:
Klopt..Die hebben wij ook:D
En wat wij ook vaak tijdens de lessen deden is annemaria koekoek of fotomodel..
Annemaria koekoek:
1 iemand gaan bij de A staan en de andere bij C degene die by A staat draait zich met zijn hoofd van haar naar het bordje.. Die zegt Annemaria Koekoek.. Als ze omgedraait staan mogen de kinderen die bij C staan naar A stappen, Als A dan omdraait moeten ze stilstaan,, Als ze dat niet doen moeten ze terug naar C..
Tip: Ook kan de lesgever bij A staan..
Annemaria Fotomodel:
1 Iemand gaat weer bij A staan, en de andere bij C,, Degene die bij A staan zegt Annemaria ...... (bijv. Tandenpoetsen, haren kammen, Enz..) de kinderen die by C staan moeten dat dan uitbeelden, De persoon bij A moet dat beoordelen, Bijvoorbeeld: ( Kim mag 5 passen vooruit, Kees mag 3 passen vooruit, Karin moet 9 passen terug (Mag gewoon omdraaien hoor,, Hoeft geen achterwaarts.) Sarah mag 8 drafpassen vooruit..)
Tip: Ook de lesgeven mag bij A staan..
Voor beide spellen geld: Degene die het eerst de persoon bij A aantikt,, heeft gewonnen..
Wij deden ook wel eens vossenstaartje,, Dan doet 1 kind een theedoek vaatdoek handdoek voor een punt in zijn laars,, de andere kinderen moeten proberen de doek eruit te trekken..:d
Ik hoop dat je er iets mee kunt!
X