Autisme; de paardenjongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lagavita

Autisme; de paardenjongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:24

Hallo Allemaal,

Mijn paard staat in bruikleen bij een therapeutische manege in Den Dolder voor mensen met een handicap. Onlangs werd daar een demonstratie gegeven door Rupert Isaacson (schrijver van het boek de paardenjongen) die in het paardrijden voor zijn autistische zoon Rowan een goede therapie vond. Hij is daarvoor met zijn vrouw en zoon afgereisd naar Mongolie om een maand lang in contact met paarden en sjamanen te zoeken naar een helende weg. Er is een boek van verschenen maar ook een documentaire (over the hills and far away). Ook zal er een film van gemaakt worden.

Zelf heb ik dit als erg interessant en bijzonder ervaren. Op de manege wordt al veel gewerkt met een natuurlijke benadering welke mij erg ligt. Ook Rupert Isaacsons methoden van paardentraining (hij is zelf paardentrainer geweest naast journalistiek schrijver) sluiten hier mooi bij aan. Netwerk heeft hier onlangs aandacht aan besteed en ook stond mijn paardje zo in verschillende kranten. Binnenkort zal er ook in de Bit een artikel over verschijnen. Rupert was op bezoek voor de promotie van zijn boek.

Afbeelding

Afbeelding

ladyjoy

Re: Autisme; de paardenjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:28

Interessant! Ik werk zelf met autistische kinderen en jongeren en een kennisje van mij heeft haar eigen praktijk voor autistische kinderen (en andere 'stoornissen') en werkt met ze met haar paarden.

Jammer dat ik het stuk op Netwerk heb gemist!

Pytrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:31

Ik heb het boek gelezen en ik vond het echt ontzettend mooi
Goed geschreven ik had het gevoel als of ik mee op reis was en van een afstandje stond mee te kijken
ik wil ook nog graag de docemetere gaan zien.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:38

Wauw, een beroemdheid op je paard!
Bijzonder hoor, dat je hieraan mee mocht werken!

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:38

De uitzending van netwerk waarin aandacht werd besteed aan het boek van Rupert en de documentaire is te zien via uitzending gemist. Zoek naar de uitzending van 22 maart!

Zelf ben ik het boek nu met veel interesse aan het lezen naast boeken van parelli, voest, robberts etc. Rupert heeft me ook uitgenodigd zijn ranch in Texas te bezoeken. Iets wat ik zeker wil doen. De documentaire moet ik zelf ook nog zien.
Laatst bijgewerkt door lagavita op 27-06-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:40

Krijg er echt kippenvel van, wat een mooi jochie om te zien trouwens!
Ziet er heel vredig uit..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:33

Ik heb dat boek net uit *D Vond het helemaal geweldig.
Prachtig, de band tussen Rowan en Betsy het paard. En die reis door Mongolie.
Die manege in Den Dolder ken ik, want ik heb op de Willem Arntsz hoeve gewerkt, en die ligt er pal naast. Of is het niet de Maxima manege?
Jouw paard wordt gebruikt voor de lessen daar?

Wat gaaf dat je bent uitgenodigd om op zijn ranch te gaan kijken! Ik ben heel benieuwd naar de verfilming van het boek, ga zeker kijken!

Mimi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:40

Het boek vond ik zeer indrukwekkend, heb het afgelopen week uitgelezen. Jammer dat ik de reportage bij Netwerk gemist heb, ik ga het binnenkort op uitzendinggemist terugkijken.
Komt jouw paard terug in die uitzending van Netwerk? Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaring bij de onlangs gegeven demonstratie, kan je daar wat meer over vertellen?

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:48

Hoi Mimi, tuurlijk wil ik je wel wat vertellen over mijn ervaring met de demonstratie. Laat ik ten eerste vertellen dat ik alleen nog maar over het boek had gehoord en dat het over een autistische jongen ging die door contact met paarden werd gestimuleerd. Dat is op zich niets nieuws maar dat een boek over dat onderwerp verschijnt en ook zoveel aandacht krijgt wel.

In nederland is therapie met dieren en dan vooral ook met paarden aardig populair en een groeide sector. Mijn paardje stond sinds kort op een manege in bruikleen die paarden als therapiedieren gebruikte. Ik had te weinig tijd voor mijn paard en zal binnenkort veel naar het buitenland gaan.

Ik leerde de manege kennen doordat ik daar zelf met een groep clienten kwam rijden. Alleen niet met gehandicapten of autisten zoals zij daar gewend waren maar met een stel drugsverslaafden als dag activiteit. Ik vond geen enkele manege bereid deze taak op zich te willen nemen en hen wel. Het klikte voor mij meteen en ik was er ook zeker van dat mijn paardje erin zou passen. Zelf had ik ook al veel gelezen betreffende therapie met paarden en heb ik altijd met paarden op een natuurlijke manier gewerkt. Zij combineerden die twee.

Mijn achtergrond ligt niet in de zorg maar wel in mensen. Ik heb namelijk culturele antropologie gestudeerd en mijn afstudeeropdracht vond plaats tussen de Maya Sjamanen in Guatemala. Waar ik bij Rupert Isaacsons demonstratie dus zo van onder de indruk was was dat hij al die interesses die ik had had weten te combineren. Het boek over de paardenjongen gaat over een spirituele reis naast het helende effect dat paarden op zijn zoon rowan hebben. Hij loopt tegen reguliere therapieen voor authisten aan die hem tegen de borst stuiten maar merkt door zijn eigen contacten met sjamanen (door zijn eigen journalistieke en geografische achtergrond) dat ook deze contacten iets positiefs met Rowan doen.

Daardoor besluit hij tot een maand reizen te paard door mongolie om tijd door te brengen met een volk dat paarden eert en waar dan ook het paard is ontstaan. Aldaar bezoekt hij verschillende sjamanen in de verste uithoeken.

Wat me intrigeerde was hoe open Rupert staat voor verschillende benaderingen. Hij verwerpt er geen maar zweert ook niet bij een bepaalde. Voor zijn zoon, maar ook voor hem persoonlijk heeft dit geholpen en was dit een weg naar rome. Zo zijn er meerdere. Het gaat niet alleen over de helende kracht voor het kind maar ook de ouder.

Rupert toonde in zijn demonstratie en praatje de rust en vooral ook berusting die dit gaf. Voor mij kwamen drie heel logische werelden bij elkaar. Ik heb dan ook lang met hem gepraat en ben uiteindelijk ook uitgenodigd aldaar eens langs te komen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:52

wat gaaf!

ik heb wel over het boek gehoord, maar er nooit meer bij stil gestaan...ga hem toch maar eens kopen (werk ook met autisten)

Gootje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:52

ik heb zelf ook een autisme spectrum stoornis en heb elke week prive les op een 'speciale' manege

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:53

ik heb het boek net binnen, ff de laatste bladzijde gelezen (ja slecht, maar ik meot het altijd ff doen) en de tranen staan al in mijn ogen...beloofd nog wat

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:06

Wat ontzettend leuk lagavita!
Vorig jaar is mij ook gevraagd om 1 op 1 therapie te geven met mijn paard aan kinderen met een gedrags stoornis of kinderen/mensen met een trauma etc.
Helaas is alles even anders gelopen maar het is ontzettend mooi om te zien hoe helend en soms confronterend een paard kan zijn.
Vorige week heb ik ook het boek gekregen van mijn schoonouders, zij hadden de docu gezien en hadden meteen het boek voor mij gehaald haha. (helaas nog niet in kunnen beginnen ;()

Helaas heb ik de uitzending gemist en kan ik op 22maart niks vinden.
Heb je misschien een link?

@Gootje21: Geven ze anders les op jullie manege? En wat vind je er zelf van?

Ik zie nu net pas dat het ook echt jouw paard is op de foto's! Wat gaaf zeg!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:36

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:37

een heel mooi stukje! ik ben het boek aan het lezen, en door deze beelden kan ik me nog beter inleven...en de tranen lopen over m'n wangen...die mensen hebben lef, ze durven wat uit te proberen en ze zijn begaan met hun zoon, ik vind eht prachtig!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:47

Heey Gaby!
Ik zag de fotos al op je hyves. Gaaf joh!
Sophie is nog altijd even mooi :D

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:40

Sophie is en blijft een mooi paard en ze past ook wel in dit mooie verhaal als je het mij vraagt. Moet haar echter waarschijnlijk wel gaan verkopen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:43

Wow wat een leuk en lief jochie, schattig koppie! ik heb er idd wel eens over gehoord, leuk joh en wat een lief paard ! :D

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:49

wat leuk dat je ook aangeboden kreeg te werken als therapeut met paarden zeg succubi. Waarom heb je dat eigenlijk niet gedaan? Leuk profiel ook. Mooi veulentje heb je!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:01

Dank je :)
Waarom ik het niet gedaan heb? Ja, dat is door omstandigheden.
Mijn merrie heeft veel pijn gehad en veel artsen, tandartsen, fysio etc om d'r heen gehad dat ze het allemaal even zat was en ik eerst de band tussen haar en mij wou herstellen.
Daarnaast was ze drachtig en wou haar niet teveel belasten.
Ik geef/gaf wel rijles en les in omgang aan een jong meisje van 9 en haar moeder en dat gaf ook veel voldoening :).

Maar waarom moet je haar verkopen??

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:08

Ik moet Sophie waarschijnlijk verkopen wegens persoonlijke redenen. Ze is echt mijn droompaard; ontzettend fijn te rijden op je zit en been. Buiten ontzettend braaf en zeker voor haar leeftijd een paard die heel betrouwbaar is. Daarnaast is het een fantastisch mooi dier om te zien zoals je er niet snel een tweede vindt.
Het punt is gewoon dat ik een reiziger ben. Iemand die vrij moet zijn. Ik wil zeker iets met paarden doen maar ik heb nog teveel wilde haren. Ik wil reizen met werken en leren met paarden combineren. Zo verder in de paarden maar ook mijn reislust bevredigen. Tenzij ik een goed persoon vindt voor haar eventueel in bruikleen maar waarschijnlijk kan ik het geld ook wel goed gebruiken daar ik van plan ben voor onbepaalde weg te gaan.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:20

Heel erg jammer maar ook wel erg begrijpelijk en miss ook wel eerlijk naar het paard.

Ik ben trouwens begonnen in het boek.
Érg leuk geschreven!
Het leest lekker door en je voelt hun humor er ook doorheen.
Ik ben al benieuwd naar de rest! :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:31

ik heb eht boek vanochtend uit gelezen....super!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:48

Ik heb het boek ook, vooral intressant omdat het geheel binnen mijn werkveld ligt.
vind het vooral bijzonder dat de schijver eens een keer niet de boel compleet ophemeld,maar ook de negatieve zaken beschrijft en eerlijk toegeeft.
heb met bepaalde boeken binnen dit thema soms dat gevoel dat men het teveel ophemeld en te zweverig gaat zien.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:02

Wat gaaf! Ik had zelf ook een keer een topic geopend over het boek maar ben er nog niet aan toe gekomen om hem te lezen. Ik wist echter niet dat het zó'n werkelijkheid was!