dokter zegt: rijden met kniebrace

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

dokter zegt: rijden met kniebrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 14:22

vervolg op [VVDD] weer ter aarde gestort? p 13: msn toch operatie ondergaan

met rijden heb ik veel last van mijn knie, en na het rijden is mijn knie vaak weer vol vocht. diagnose van bijna een jaar geleden was gescheurde meniscus en gescheurde achterste kruisband. nu heb ik een `chronisch instabiele rechterknie`.

ik heb 2 weken terug ofzo maar weer met het ziekenhuis gebeld. er over gehad, en toch maar een afspraak gemaakt om te kijken of we toch evt voor een kijkoperatie moeten gaan.
gister ben ik geweest, en nu moest ik gelijk door naar de instrumentenmaker. ik krijg een kniebrace. deze moet tegengaan dat mijn onderbeen opzij zwabbert als het ware. iig dat mijn knie geen onnatuurlijke draaiingen meer maakt.

ik heb even een plaatje opgezocht op internet. deze lijkt erg op die ik ga krijgen. het enige verschil wat ik zo zie is de kleur ;)

Afbeelding

nu vraag ik mij af: kun je daar wel mee rijden??? heeft iemand daar ervaring mee? het lijkt mij eerlijk gezegd niks. al is een beetje stabiliteit wel lekker.
ik ben heel erg benieuwd, en als het niet beter wordt moest ik weer terugkomen om te kijken wat we anders nog voor mogelijkheden hebben...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:50

Hoi, mijn beroep is fysiotherapeut, mijn advies is simpel; Luister naar je arts!.
Je achterste kruisband is veel belangrijker voor je kniestabiliteit dan de voorste, het is als het ware de as waar je knie om beweegt. Als die beschadigd is heb je een héél kwetsbaar kniegewricht. Wees blij dat je er ueberhaupt mee rijden kunt (minder vanzelfsprekend dan je denkt).
Tegenwoordige braces zijn erg licht (space age technologie en zo, ;) ), hij zou je nog best wel eens kunnen meevallen.

Bo_Y

Re: dokter zegt: rijden met kniebrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:58

Ik heb ook zo'n brace. Ik ben twee jaar geleden gevallen met snowboarden en heb sindsdien last van mijn knie. Ik heb twee kijkoperaties en een scan gehad en ze kunnen niets vinden. Ik moet leren leven met de pijn, want er iets niets stuk. Ik ga daar niet mee akkoord, maar dat is iets anders.

Ik heb dus ook zo'n brace gekregen van het ziekenhuis. Hij is inderdaad zoals Kuggur zegt heel licht en je kan er alles mee doen. Ik kan er ook meerijden, maar mijn zadel beschadigt er wel van. Dus als ik er mee moet rijden, doe ik dan met mijn oude zadel en niet met mijn dure, nieuwe zadel.

Succes!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:59

Lees ook even dit topic door, daar kan je misschien nog veel meer informatie krijgen.
[MW] Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?
Op pagina 4 en 5 hebben we het even over een brace voor tijdens paardrijden gehad. De bokker die zo'n brace gebruikte heeft al een hele tijd niet meer in dat topic gereageerd maar, misschien kan je haar een pb sturen?

Ik weet dat er "voorste kruisband" staat maar, er praat daar ook iemand mee met een achterste kruisband reconstructie.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:04

Mijn broer heeft een paar jaar terug een blessure gehad (dacht ook iets wat jij hebt/had), gebeurde bij het voetballen. Hij heeft toen niet genoeg goede rust genomen en heeft uiteindelijk ook een kniebrace gekregen. Hij liep er iig. enorm moeilijk mee omdat het aan de binnenkant best uitsteekt en mij lijkt rijden echt wel moeilijk worden! Ik weet niet of ze dat nu al smaller hebben gemaakt. Maar doe wel voorzichtig hoor! Ik begrijp dat het waarschijnlijk nooit meer helemaal beter kan worden, maar als je door even rustig aan kan doen de knie iets beter word dat veel fijner is! Mijn broer loopt nu nog mank.. en die is pas 21.
Groetjes en succes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:11

nou, ik zat al in ene rolstoel, dus rust heeft het echt wel gehad. heb het ook een tijdje niet kunnen bewegen omdat het zo dik was door al het vocht, dus door te weinig rust kan het haast niet komen denk ik ;)

ik zat even te denken, maar je knie ligt tegen het zadel, dus dan zou het paard er niet veel last van hebben (er valt iig wat te knutselen dat je het paard geen pijn doet), maar zonder zadel rijden zal er niet meer in zitten dan ben ik bang.

nahja ik kijk wel als ik dat ding heb. nu kan het iig nog :o

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:28

Een meisje bij mij in de les rijdt ook met z'on brace, en dat gaat gewoon goed hoor. Ook heeft ze er bij mijn weten niet veel last van om met een brace te rijden. (:
Het zal de eerste keren rijden met brace even wennen zijn. Maar daar wen je wel aan lijkt mij.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:17

kun je prima mee rijden hoor. zul je juist veel profijt van hebben.
v.w.b. beschadigen zadel moet je vooral opletten met opstijgen. dat de brace de bovenkant van de lepel niet raakt. verder hebben wij geen last van beschadigingen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 07:48

en zonder zadel rijden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:58

ikenindi schreef:
en zonder zadel rijden?

Lijkt me om verschillende redenen géén goed idee. Als de brace je zadel zou kunnen beschadigen zoals hierboven werd gesteld, kan het pijnlijk worden voor je paard. Je hebt meer kans eraf te vallen met risico voor je instabiele knie.
En (off topic) zadelloos rijden is onnodige grote (druk)belasting voor de paardenrug.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:14

ik rijd nu ook zonder zadel zonder kniebrace, dus dat van dat afvallen zou niet meer worden denk ik met een brace om. maar om het pijnlijk zijn voor het paard ging het mij idd...

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:53

Zonder zadel met een knie brace gaan rijden kan inderdaad erg vervelend zijn voor het paard. Verder is het goed mogelijk om met nieuwe braces die minder log zijn als oude te gaan rijden. Ik zie wekelijks iemand met een brace paard rijden en heb daar nog nooit klachten over gehoord. Als je wilt kan ik wel even voor je informeren of het nou zo anders is.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:38

Gewoon proberen! :)
niet proberen is altijd mis!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:25

heb een lange tijd met brace gereden maar dit was een brace van stof. dit hielp wel maar ben er na een tijdje mee gestopt omdat ik er uiteindelijk eigenlijk meer klachten van kreeg. wel ben ik wat aangepaster gaan rijden. ik spring niet en doe zo min mogelijk gekke dingen. stap ook niet zomaar meer op een gek paard

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:33

Ik ken die knie braces via mijn werk, ze wegen inderdaad niets. Ik vind de scharnieren het gemene punt, zowel voor jezelf als voor je paard. Maar er is vast wel een constructie te bedenken? In plaats van zonder helemaal iets op de rug, een schaap met verdikking bij je knie?

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:33

Ik heb er jaaaren mee gereden en geloof me, dat was zo'n 20 jaar terug en toen waren de braces bij lange na niet zo spacy als nu - het ging prima en ik reed er ook springwedstrijden mee. (Kreeg ook dispensatie om er mee te rijden). Het is even wennen maar de stabiliteit die het gaf was enorm :j

De zadelmaker had voor mij een extra stukje leer gemaakt dat ik tijdens het rijden aan mijn brace kon schuiven zodat ik mijn zadel niet beschadigde, dus misschien is dat een tip?

Het is het einde van de wereld niet (leuk is anders, dat wel) en je hebt er veel profijt van, je benen zullen een stuk rustiger komen te liggen en als je paard er eenmaal aan gewend is (het voelt wel wat harder) dan zul je het niet eens meer merken.

BTW ik heb hypermobiele gewrichten door mijn hele lichaam, hierdoor kreeg ik dus de brace aangemeten.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:15

Dus je krijgt geen kijkoperatie? Bij mij kwam er vocht in m'n knie juist DOOR de gescheurde meniscus. Ook zwikte ik er steeds doorheen. Na de kijkoperatie heb ik (behalve dan vlak erna, maar das logisch) geen last meer gehad van vocht, en dat zwikken gebeurt echt alleen nog in extreme omstandigheden.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:06

hoi
ik geef ok eventjes mijn mening hierover.
ik heb zelf ook een brace voor mijn knie, maar die is niet licht...
hij zit ook helemaal niet lekker met het rijden, en beschadigt mijn zadel heel erg.
ook heb ik erna meer pijn dan da ik het niet om heb.
heb nu een simpele knieband, en dat werkt wel beter.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:25

Ik heb zelf ook een kapotte meniscus en voorste kruisband gehad, tijdens het lopen kon hij naar achter schieten en dit deed erg veel pijn, ik heb een operatie onder gaan (er is een spier uit mn boven been over mn knieschijf heen gezet als functie voor tweede kruisband) Hierna heb ik 6 weken niet mogen lopen, toen de tijd had ik geen paardje.

Inmiddels ben ik in het bezit van een 7 jarig paard van 1.60. Na de operatie heb ik er wat last van gehad, maar na 3 maanden na de operatie mocht ik gewoon weer paardrijden. Met paardrijden heb ik nergens last meer van, soms af en toen tijdens het lopen of het schakelen (van de auto) voel ik wat. Ook zit er een schroef in mn knie die er eerdaags uit moet omdat ik daar wel last van begin te krijgen.

Ik ben erg tevreden over de operatie en ben echt erg blij dat ik dt gedaan heb..

(mocht je vragen hebben pb dan even)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:28

Misschien is het ook een idee om fysio te nemen, zodat je je spieren om je knie sterker kunt maken, zodat je er minder last van heb.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:30

Mijn moeder rijd ook met zoiets, maar dan een oudere versie en vrijwel van elastiek (zoiets) en plastic stukken. Beetje onduidelijk, sorry,
Maar in iedergeval kan zij er goed mee rijden. Ze doet hem onder een broek, die ze zelf gemaakt heeft van juiste stof, en gaat prima, en je zadel raakt ook niet beschadigd.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:34

heb ook zo'n brace gehad maar met dat ding kun je niet rijden hoor...er zit een bult tegen je knie aan wat het vrijwel onmogelijk maakt om pijnloos te rijden...
heb ook kapotte binnen/buiten meniscus gehad en een gescheurde kruisband, enige oplossing was opereren

kun je het niet oplossen met een gewone knieband, toch was versteviging voor je knie en geel last van rare uitsteeksels

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:37

Op de SGW wedstrijden is er een mevrouw die rijd met een brace (lijkt een beetje op die van het plaatje). Het moet dus kunnen, maar als ik haar zie rijden vraag ik mij altijd af of dat wel lekker zit!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:05

ik heb zo'n brace net als trieske..

en dat lukt dus echt niet om normaal te kunnen paardrijden.
Je beschadigt zowieso heel je zadel ermee, en het zit echt niet lekker.
Ik zelf heb geen kruisbanden en zit dus heel onstabiel met mijn been, mijn been kan ook elke keer uit de kom schieten.
Zelf als ik rij, heb ik nu gewoon een simpele knieband aan en ik voel echt verschil, zit gelijk veel steviger.
Mijn brace ligt nu ook aan de kant;)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:16

Heb je inmiddels je brace al? en heb je het al geprobeert tijdens het paardrijden?

Ik rijd ook paard met zo'n brace. Vanwege een gescheurde mediale- en voorste kruisband. Gaat prima, zelfs m'n zadel raakt niet beschadigd. Alleen met opstijgen vind ik het een beetje lastig. Mijn brace staat in een bepaalde hoek vastgesteld, waardoor ik hem niet helemaal kan buigen. Moet nu opstijgen met een stoel.

Afbeelding