Wie rijdt weer na hernia-operatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardenmaf

Wie rijdt weer na hernia-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:45

Hoi Bokkers,

In augustus 2008 ben ik noodgedwongen, maar hopelijk tijdelijk, gestopt met paardrijden.
Ik bleek toen namelijk een hernia te hebben. Helaas wassut niet meer te redden en 16-01 ben ik geopereerd. Inmiddels ben ik druk met fysiotherapie/ trainingstherapie om in ieder geval weer normaal te kunnen lopen enzo.

Maarja.. . . . . . ik wil ook heel graag weer paardrijden. De fysiotherapeut is er nog niet erg enthousiast over. En natuurlijk weet ik zelf ook, dat sommige dingen misschien niet meer kunnen, omdat het altijd een zwakke plek zal blijven. Een slechte rug heb ik zowizo, dus rij al jaren met zo'n gel seat-saver voor op het zadel. Die vangt al aardig wat schokken op.

Is er iemand op bokt, die na een hernia operatie weer kon gaan rijden? Of juist niet?
En heb je misschien een tip voor mij?

anita87ruud

Re: Wie rijdt weer na hernia-operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:20

Hallo,

Ik ben in december 2007 ook geopereerd. Daarna heb ik het paardrijden weer rustig opgepakt. Dit ging altijd goed zonder pijn of problemen
Maar na stallen uitmesten ect vorige week heb ik weer gigantisch last en precies dezelfde klachten als voor mijn hernia. Dus ik hoop van niet maar ben bang dat ik weer een hernia heb. Ga weer een aanvraag doen voor de MRI.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:23

hai, ik ben paar jaar geleden aan forse hernia geopereerd. Na 6 weken revalidatie ben ik ook voorzichtig gaan rijden(..geweldig! sterker nog als ik langere tijd niet rijdt krijg ik last van mijn rug. Ik heb eerste halfjaar wel voorzichtig gedaan, niet gesprongen ed, maar doe nu alles weer. maaaar...wat voor mij geldt hoeft niet voor een ander zo te zijn, luister gewoon goed naar je lijf, dat geeft vanzelf genoeg aan.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:26

Ik kan je helaas niet helpen aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb. Maar ik hoop voor je dat je wel weer kunt gaan rijden, al is het rustig recreatief. Denk dat je inderdaad goed naar je eigen lichaam moet luisteren! ;)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:47

hier nog een ex hernia persoon.Ben in 2004 geopereerd aan ook zeer forse hernia,heb jaar gerevalideerd,nu rijd ik weer als vanouds.Of eigenlijk beter nog want na mijn revalidatie heb ik geen centje pijn meer gehad.Alleen is mijn been "dood"maar dat komt nu echt niet meer goed.
Heb nog 2 hernia s zitten maar heb er geen last van dus prima zo!!
Luister heel goed naar je lijf,dat is echt t aller allerbelangrijkste!Laat je niks aanpraten,als je pijn hebt heb je pijn en zoniet dan zoniet.Heel veel sukses!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:55

Ik ben in het verleden ook geopereerd aan een hernia. Ik ben zelf na 6 weken weer gaan paardrijden. Eerste paar keer wel op een wat bevestigd paard, maar daarna alweer snel alles gedaan wat ik voordien ook deed. Ik had destijds weleens wat last, maar kon eigenlijk qua rijden alles weer. Springen, dressuur, zadelmak maken. Geen enkel probleem. Helaas heb ik later weer opnieuw rugklachten gekregen en is het rijden nu alleen nog dressuur en mijn eigen spul heb ik wel zelf van jongs af aan beleerd. Luister naar je lichaam en gewoon eens proberen. Tipje: opstappen met een krukje is zeer aan te bevelen. Heb je nog last van uitstraling in 1 van je benen?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:16

hernia kan verschillende operaties hebben.. (heb 2 mensen in familie die hernia hadden: eige operatief te verbeteren maar zal nooit weg gaan; andere pers: niet opereerbaar dus zeer verschillend) dus ik denk persoonlijk dat je best eens vraagt aan dokter die je heeft geoppereert.. en ik wrees dat je zoizo eerst zeer veel rustig zal moeten zijn & dus geduld hebben..

Rus is iets zeer kwetsbaar dus moet hier niet mee gaan 'spelen'

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:09

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:12

Hey,

Ik ben in 2005 geopereerd aan een hernia.
Ik heb denk ik een maand of 2 niet gereden en daarna weer rustig begonnen. Dit gaat nog steeds prima! Wel merk ik dat ik last krijg na lange buitenritten, mijn stuitje is en blijft erg gevoelig! Ik zou zeggen, rustig aan opbouwen en weer lekker gaan rijden, kan prima~!

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:26

Hoi

Ik heb zelf niets aan mijn rug gehad, en ken ook geen mensen met een hernia.
maar heb wel een ander verhaal dat je misschien kan helpen...

mijn moeder brak een aantal jaar geleden haar rug toen ze van een paard viel.
een week heeft ze in het ziekenhuis gelegen en daarna kwam ze thuis. ze mocht alleen echt vrijwel niets doen! het zwaartste wat ze op mocht tillen was een kopje koffie.
ze moest meerdere keren per week naar de fysio hier om de hoek maar het wilde maar niet echt opschieten met haar revalidatie.
ze kreeg moelijk weer het goede gevoel te pakken. ze kon wel alles bewegen, maar coordinatie en controle waren heel moeilijk voor haar.
haar fysio wilde haar voorlopig niet terug op het paard zetten.
de revalidatie bleef langzaam en moeizaam gaan, totdat we tegen alle adviezen in het braafste paard van stal gezadeld hebben.
drie mensen hadden we nodig om mijn moeder in het zadel te krijgen ( een hield het paard vast, een hielp haar erop en een stond aan de andere kant om haar te vangen indien nodig).
Vanaf die dag ging haar revalidatie met sprongen vooruit. Die oefeningen die zij van de fysio moest doen waren allemaal vreemde oefeningen en bewegingen voor haar, maar de bewegingen van een paard kende ze!

mijn menig is dat paardrijden, als er goed over nagedacht en begeleid word, kan helpen bij revalidaties...
vooral stap en zijgangen lijken mij bevoordelijk.
maar let wel, ik ben geen arts, en voor iedereen wegen persoonlijke aspecten mee....

Maaike_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:15

mijn tante had zo'n operatie en zij is weer gaan paardrijden
ze mocht wel van de dokter maar niet al te veel
en nu gaat het goed ze heeft eigenlijk geen pijn meer gehad sinds de operatie en das nu al ver 1 jaar

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:36

RUI-->AP

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:27

ik zou gewoon weer gaan rijden denk ik en veel suc6

Manon93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:46

Iemand bij ons op de manege is ook geopereerd aan een hernia, ze rijd nu al een tijd weer en het gaat erg goed ze springt zelfs al weer onderlinge wedstrijden op de manege.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:09

Ook ik ben op 16 januari geopereerd aan een hernia.
Inmiddels rij ik alweer bijna 2 weken best wel fanatiek, en het gaat heel goed.

Van mijn fysiotherapeut moest ik eigenlijk 3 maanden wachten, maar omdat het zo goed ging, en omdat de arts zei 8 weken, ben ik er weer opgegaan.

Ik heb me voor de rest wel heel goed aan het revalidatie-protocol gehouden, omdat ik heel graag weer de oude wilde worden. Tot nu toe lijkt dat gelukt. Ik rust nog wel iedere middag een uurtje, en verder nog niet te lang zitten.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:39

Ik ben in 2005 geopereerd aan een hernia. Ik heb 5 maanden niet gereden en heb het vanaf toen weer rustig opgebouwd. We zijn nu 3,5 jaar verder en ik rijd nog steeds! Mijn rug blijft een zwakke plek en als ik erg intensief gereden heb of een lange buitenrit heb gemaakt, dan krijg ik behoorlijk last van mijn stuitje. Maar daar kan ik wel mee leven, ik ben allang blij dat ik weer kan rijden ;)

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:35

Bedankt allemaal voor jullie reacties, gelukkig eigenlijk allemaal positief.

Ik heb zowizo van het hele gebeuren geleerd dat ik beter naar mijn lijf moet luisteren.

Vorige week moest ik voor de 1e en enige nacontrole bij de chirurg.
En die meldde dat ik gewoon alles kan doen wat een ander ook doet.
(hij weet natuurlijk ook niet dat ik ook reumatische klachten heb, maar qua hernia kan het dus gewoon)

Inmiddels is de fysio-mens ook enthousiaist en morgen gaat het EINDELIJK GEBEUREN
Ik mag 10 minuten op een paard zitten. :D ben helemaal blij!!!!!

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:38

Nobel01 schreef:
Nog een tip:
Als je goed weet hoe je goed op een paard moet zitten en je wervels goed op elkaar kan houden tijdens het rijden, dan komt het helemaal goed.
Mijn fysio zei tegen mij, omdat je al zo lang rijd en de beweging van het paard goed kan volgen, mag het geen probleem zijn. Als je nog zou moeten beginnen met rijden, dan zou ik het afraden.
Veel succes met je operatie, en misschien zit je er na 6 weken nog niet op, maar er komt een moment dat je voelt dat het weer kan.

Mijn fysiomens zei precies hetzelfde!!! :D
En ik rij al dik 12 jaar, gelukkig, ik hoop dat ik het niet verleerd ben ;)
Ik had ook erg 'blaasproblemen' gelukkig is dat sinds de operatie over

Zammie schreef:
Ik ben in het verleden ook geopereerd aan een hernia. Ik ben zelf na 6 weken weer gaan paardrijden. Eerste paar keer wel op een wat bevestigd paard, maar daarna alweer snel alles gedaan wat ik voordien ook deed. Ik had destijds weleens wat last, maar kon eigenlijk qua rijden alles weer. Springen, dressuur, zadelmak maken. Geen enkel probleem. Helaas heb ik later weer opnieuw rugklachten gekregen en is het rijden nu alleen nog dressuur en mijn eigen spul heb ik wel zelf van jongs af aan beleerd. Luister naar je lichaam en gewoon eens proberen. Tipje: opstappen met een krukje is zeer aan te bevelen. Heb je nog last van uitstraling in 1 van je benen?

Ik heb geen uitval meer sinds de operatie, alleen nog erg veel pijn in mijn linkerheup en lies, maar dat is 'slechts' een spierenkwestie. Dat mag niet maximaal belast worden dus moet ook 'om en om' belasten (drukke dag) ontspannen (niks doe dag)

Opstappen met een krukje doe ik altijd, m'n Friesvriend Oelke heeft namelijk een schofthoogte van 1:80
Nou ben ik nooit zo'n opstapheld, maar 1:80 is me echt te hoog en is ook heel vervelend voor Oel.
Gelukkig is hij ook heel braaf en wordt binnenkort 21 lentes, de jonge blom!!!!
Laatst bijgewerkt door paardenmaf op 09-04-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:42

Ik heb ook een hernia gehad, maar hoefde daar gelukkig niet voor geopereerd te worden. Ik ben een klein jaar in behandeling geweest bij een manuele therapeut.
In die tijd kon ik amper zitten en niet rechtop lopen. Ik liep zo krom als oude omaatjes in een tekenfilm.

Aangezien ik verslaafd ben aan paardrijden :P ben ik vrij kort nadat ik de hernia kreeg toch weer voorzichtig gaan paardrijden. Het gekke was dat als ik op het paard zat, ik veel minder last van de hernia had.
Bij mij zat de pijn in mijn onderrug en straalde uit in mijn linker bovenbeen. De pijn in mijn been was helemaal verdwenen als ik op het paard zat. De pijn in mijn onderrug werd sterk verminderd.
Uiteraard kon ik niet meer doen dat stappen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 09-04-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:44

Ik had mijn eerste hernia op mijn twaalfde. Ben geopereerd maar de eerste 4 jaar daarna heb ik wedstrijdgezwommen. Wel had ik toen een verzorgshetlander waar ik op reed en dat ging zonder problemen.

3 jaar geleden heb ik weer een hernia gehad. Veel pijn, een kleintje, dus niet geopereerd, het is vanzelf weer over gegaan. Mijn neuroloog zei dat ik mijn paardenspullen beter aan de wilgen kon hangen. Ik vind dat je dat echt niet zomaar kan zeggen tegen iemand met een eigen beestje.
Gelukkgi kreeg ik wijze raad van mijn neurochirug. Die zei dat het ene weer belastender kan zijn dan het andere, en dat dat per persoon verschild. Ik mocht dus gewoon paardrijden, als ik maar niks forceerde. Ben weer gaan rijden en heb het langzaam opgebouwd. Eerst een half uurtje stappen, na een paar keer een half uurtje stappen en draven. Daarna na een paar keer een uurtje stappen en draven. En daarna na een paar keer een uur stappen,draven en galopperen. Daarna weer uitbouwen naar vroeger.

Paardrijden werkt juist goed voor mijn rug. Na het rijden voelt alles heerlijk los en ontspannen.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:50

Mathes, ik (en de fysio) verwacht ook dat het wel goed gaat zeker voor de spieren in de onderrug. Ik mag met wel 10 minuten beginnen maar dat is ook niet zo gek, mijn spieren hebben een half jaar niks liggen doen zo ongeveer. Maar ik denk ook dat het er inderdaad best ook los van wordt als je er niet te lang op zit. En dan natuurlijk lekker gaan opbouwen :D ik rijdt zowizo alleen recreatief. Oelke is bijna 21 en daarmee is het mooi geweest met hard werken. Heb ook ooit onder een auto gelegen, toen al m'n stuit zwaar gekneusd. Sindsdien kan ik niet meer doorzitten, dressuur zal dus zowizo niet meer gaan. (vinnik toch niet zo leuk)

Heb er echt zin in :D morgen is het eindelijk zover, zeker na al deze successtory's

Lous, op je 12e.... ik vond mij al zo piepjong met m'n 25

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:53

Nobel01 schreef:
ik heb in 2001 een ernstige hernia gehad.
Kon niet meer lopen en ook mijn blaas en darmen deden het niet meer.
Ik ben echt tot aan mijn middel verlamd geweest.
Ben met spoed in een ander ziekenhuis geopereerd, en heb bijna 3 weken opgenomen gelegen.

Daarna heb ik een jaar moeten revalideren.
Ik kan je vertellen dat bijna alles goed is gekomen.
Alleen heb ik een zwakke blaas en het gevoel in mijn rechter onderbeen is er niet meer.(de spierkracht wel, alleen het gevoel van de huid is er niet meer).

Ik rijd nog gewoon paard en zelfs wedstrijden op M-niveau. Ik moet wel rekening mee houden dat ik rechts niet voel waar mijn onderbeen zit als ik rijd. Ik ben er nu aan gewend en dat gaat goed.

Alleen als je je niet lekker voelt, is het eerste waar je last van krijgt is je rug, want dat is en blijft een zwakke plek.
Ook rijd ik niet meer elke dag, want dat kan ik niet meer. Ik moet altijd één of twee dagen rustig aan doen zodat mijn rug weer kan herstellen.

Nog een tip:
Als je goed weet hoe je goed op een paard moet zitten en je wervels goed op elkaar kan houden tijdens het rijden, dan komt het helemaal goed.
Mijn fysio zei tegen mij, omdat je al zo lang rijd en de beweging van het paard goed kan volgen, mag het geen probleem zijn. Als je nog zou moeten beginnen met rijden, dan zou ik het afraden.

Veel succes met je operatie, en misschien zit je er na 6 weken nog niet op, maar er komt een moment dat je voelt dat het weer kan.

Oeh dat is wel heel heftig. Toen ik twaalf was kwam ik op de spoedlijst omdat mijn rechterbeen half verlamd was en ik tegen de incontinentiekant aan zat. Maar jouw hernia-verhaal is het heftigste wat ik tot nu toe heb gehoort
:(:)
Wel fijn voor jou en het paardrijden, dat je al eer zeer ervaren ruiter was.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:55

paardenmaf schreef:
Mathes, ik (en de fysio) verwacht ook dat het wel goed gaat zeker voor de spieren in de onderrug. Ik mag met wel 10 minuten beginnen maar dat is ook niet zo gek, mijn spieren hebben een half jaar niks liggen doen zo ongeveer. Maar ik denk ook dat het er inderdaad best ook los van wordt als je er niet te lang op zit. En dan natuurlijk lekker gaan opbouwen :D ik rijdt zowizo alleen recreatief. Oelke is bijna 21 en daarmee is het mooi geweest met hard werken. Heb ook ooit onder een auto gelegen, toen al m'n stuit zwaar gekneusd. Sindsdien kan ik niet meer doorzitten, dressuur zal dus zowizo niet meer gaan. (vinnik toch niet zo leuk)

Heb er echt zin in :D morgen is het eindelijk zover, zeker na al deze successtory's

Lous, op je 12e.... ik vond mij al zo piepjong met m'n 25

Ja echt, ik was toen ook nog een uitzondering. Ik had pijn in mijn rechterbeen. Rontgenfoto's wezen op niks. Orthopeed zei toen, dat het niet vaak voorkwam, maar dat het een hernia kon zijn. En dat bleek dus ook zo.
Inmiddels heb ik op verschillende sites gelezen over mensen van 14,16,17,18 die al een hernia hadden of hadden gehad.

Ik ben nog wel op de oude manier geopereerd en met draadjes gehecht. Er zit dan ook een litteken van mijn onderrug tot net tussen mijn billen. Best breed en niet echt kort :=

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:58

Jeetje dat is wel heel bizar, ik was al een aardige uitzondering in het ziekenhuis. Heel veel mensen zeggen, ach je bent nog jong, je geneest wel weer. Ik denk dan, ik ben nog jong en heb nu al een hernia.... ben ook best wel bang dat het ineens weer terugkomt. De chirurg heeft me verzekerd dat dat niet zomaar kan, maar toch... deze zat er ook zonder aanwijsbare reden

Lous schreef:
Ik ben nog wel op de oude manier geopereerd en met draadjes gehecht. Er zit dan ook een litteken van mijn onderrug tot net tussen mijn billen. Best breed en niet echt kort :=

mja ik heb ook een 'verlengde bilnaad' maarja dat vinnik niet zo heel erg, ik kan tenminste weer normaal lopen en m'n blaas loopt niet meer zomaar leeg.
En m'n eigen rug ken ik toch niet zien :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:02

De kans zit erin, maar het hoeft natuurlijk niet. Mijn gevoel zei al dat ik de 10 jaar niet zou halen en dat bleek. Tien jaar na de eerste volgde mijn tweede hernia.

Gewoon goed opletten op wat je doet. Niks forceren, je rug (heb ik ook ervaren) geeft precies aan waneer je te ver gaat, dus gewoon goed naar luisteren.
Mijn chirug zei ook dat het belangrijk is dat je zorgt dat je geen overgewicht krijgt. Maar dat moet best te doen zijn denk ik. ;)