Kruisbanden gescheurt ! en een jong paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Kruisbanden gescheurt ! en een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 16:27

Hallo Mede-bokkers !

Ik heb in de zomer vakantie me kruisbanden finaal afgescheurt. ( aan me rechterbeen)
en ik heb een paard van 3 jaar en onbeleerd.. !
ik ben nog vrij jong, ( 14 jr ) Bloos

Ik moet 20 jan. naar het ziekenhuis om te kijken of ik ben uit groeid.
want anders als ik al geopereerd word ,, stopt me rechter been met groeien en me linker groeit door!
Ben ik uit gegroeid word ik Geopereerd.. Dus nog ff spanning en af wachten.
Maar een operatie komt zo ie zo .. Verdrietig

Weet iemand hoe het is om NA De operatie weer te beginnen met rijden .. ( me paard is dan inmiddels wel in gereden
en het is de bedoeling dat ik hem gewoon ZELF door rijd.

Wie iemand hoe het rijden is Vlak na een operatie ?
Ach gut

gr. Musiesss......

KiWiKo

Re: Kruisbanden gescheurt ! en een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:35

knieen zijn echt vervelend als je veel rijd Lachen

Mijn knieen zijn niet goed meer, en ik kan dus niet kort zitten want dan heb ikbinnen no time echt hele pijnlijke knieen Lachen

zou er erg zuinig mee zijn.......... Lachen

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 16:37

haha ja ik moet wel,,

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:33

denk dat je arts je wel kan vertellen hoe lang je moet wachten met rijden. Knipoog

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:40

ja die zeggen paar maanden..
maar ik mag nu wel gewoon rijden.. enz.

somige dingen die ze zeggen.. komen nie kloppend onver

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:46

Ik ben 17 oktober aan mijn knie geopereerd; kijkoperatie waarbij de meniscus is bijgeknipt, daar zat een scheurtje in en de voorste kruisband was kapot, die is er uitgehaald. Ik ben na ca. 6 weken weer op mijn paard geklommen, alleen stappen want een snellere gang was niet prettig voor mij knie. Een week daarna heb ik rustig kunnen draven, maar echt "rijden" luktte nog niet. Sindsdien heb ik er niet meer opgezeten door de vorst en drukke andere bezigheden, maar de laatste keer ging al weer vrij aardig, zo'n 2,5 week terug.
Volgende week ga ik weer beginnen, maar nog heel rustig aan en alleen op mijn oudere paard. Ik heb een jonge, net ingereden, hengst en daar waag ik me nog niet aan. Die kan nog wel eens gek doen en dat kan mijn knie nog niet aan.
Ik ben overigens wel "een paar" jaartjes ouder dan jij bent en al een hele tijd uitgegroeid ( in de lengte in ieder geval Knipoog ).
Ik ga er van uit dat ik met een week wel weer echt kan rijden, dan ben ik alles bij elkaar toch bijna 3 maanden eruit geweest.
Begin februari heb ik 2 dagen les met mijn jonge hengst, dus het is de bedoeling dat ik die nu ook weer ga rijden.

Zelf vind ik dat gewoon lopen en staan nog de zwaarste belangsting geven, ook op mijn gezonde knie, dus daar ben ik nog voorzichtig mee. Goed trainen om je spieren weer sterk te maken, balans oefenigen doen, etc. Zolang de kruisband niet vervangen hoeft te worden valt het wel mee, als dat wel het geval is ben je minstens een half jaar aan revalideren.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:49

Ja mijne word vervangen door Kunststof kruisbanden..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:55

ik ben 2 maanden na mijn kruisband operatie weer gaan rijden, ging wel maar nog niet echt super soepel.
ze zeiden toen dat ik een half jaar tot een jaar niet mocht rijden maar dat duurde mij te lang, je voelt zelf wel of het lukt of niet hoor...maar wel voorzichtig doen natuurlijk

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:56

oke dankje

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:55

Hoi hoi,

Ik heb tijdens een voetbal wedstrijd mn voorste kruisband gescheurd. Het was echt ernorm pijnlijk! er kwam zo een vrouw bij die weer even moest voelen of t mijn kruisbanden waren, die zei van niet.. ik ben meteen naar de ehbo geweest en daar zeide ze ook valt wel mee (ik had ook twee paracetamol op meteen, want t was bijna niet te houden).. nar een half uurtje ging t wel weer maar bepaalde bewegingen waren wel pijnlijk.. na een half jaar te hebben geprust, naar de doktor, mri en een kijk operatie was eindelijk duidelijk dat mijn voorste kruisband en meniscus stuk was.. de kijk operatie viel mee, maar de operatie waarbij ze mn spier uit mn bovenbeen hebben weggehaald en op de plaats van mn kruisband gezet hebben deed wel zeer.. ik kreeg zo een morfine pompje maar dat leek niet echt te helpen, later had ik zoveel keer op de morfine pompje gedrukt dat ik er heel beroerd van werd...

Ik mocht 6 weken niet lopen 4 weken absoluut niet belasten, 2 weken voorzichtig belasten en daarna op gevoel... toen ik in de 5e week zat gingen we op vakantie.. ik heb er geen last van gehad, behalve dat ik niets kon (niet surfen, weinig wandelen enz)... gelukkig mocht ik (merendeels van mezelf) zonder krukken opstap.. wel had ik ze meegenomen voo rhet geval dat we gingen shoppen of dergelijke wandelingen die wat langer waren..

Daarna wilde ik weer gaan voetballen, de doktor had toegezegd, maar vertelde wel dat de kans groot was dat mn andere knie ook zou scheuren.. ik heb er maar voor gekozen om mijn voetbal ''carriere'' op te zeggen en weer helemaal voor de paarden te gaan.. na ongeveer 3/4 jaar ben ik weer op het paard gestapt.. dit was echt weer een super gevoel. Ik heb er geen last van gehad, behalve de erste paar keer omdat je spier er weer aan moet wenne..

Af en toe heb ik er nog steeds last van (het is nu bijna3 jara geleden).. de schroef (waarmee zn mn spier hebben vastgezet)doet af en toe zeer. ook de spier aan de zijkant van mn knie is nog steeds gevoelig (ik weet niet waarom).. verder doe ik gewoon alles weer, rennen, gek doen enz enz.. nog wel voel ik verschil als ik een strakke broek aan trek, omdat mn ene been (geopereerde) nog steeds dunner is dan mn andere been..

Heb je nog vragen of kan ik je ergens mee helpen, dan hoo rik het wel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:43

Toen ik mijn kruisband scheurde dachten ze eerst aan een gescheurde spier, na 2 maanden kwamen ze er d.m.v. een MRI achter dat het dus de kruisband was die kapot was. Overigens heb ik vrijwel geen pijn gehad van de kapotte kruisband, de scheur in mijn meniscus was wel pijnlijk en daar heb ik nu nog last van ( 2,5 maand na de kijkoperatie). De kruisband wordt pas hersteld als blijkt dat de mijn knie instabiel is of wordt.
Ik hoop dat de knie dus stabiel blijft, ik vind de revalidatie na de kijkoperatie al erg genoeg.

Op mijn leeftijd Bloos Cool schijnen ze een kruisband minder snel te vervangen dan bij jongeren.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:45

wil je niet bang maken, maar een vriendin van mij had dit ook aan beide knieën. Het deed haar op een gegeven moment zo pijn dat ze na het rijden niet meer kon lopen. Ze heeft haar paard moeten verkopen vanwege haar klachten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:48

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:03

ik heb vorig jaar zomer ook mijn voorste kruisband helemaal gescheurd. ik ben niet geopereerd maar heb wel veel fysiotherapie gehad. dat heeft echt heel veel geholpen! Nu gaat het al 1.5 jaar goed en heb er eigenlijk nooit last meer van. alleen als ik veel spring merk ik wel dat die knie wat zwakker is. ik ben wel voorzichtig en voor 'gevaarlijke' sporten zoals skien, voetballen(wat ik eigenlijk toch nooit doe) heb ik een brace. ik had toen ook net een jong paard en die heeft iemand anders toen een tijd gereden.
ik was 16 toen het gebeurde en ik moest van de orthopeed eerst met fysiotherapie mijn spieren sterker maken en als het dan echt niet ging zou ik nog geopereerd worden. ik heb wel sterke beenspieren omdat ik veel sport, dus waarschijnlijk gaat het daarom ook nog steeds goed.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:55

oke,, ik heb fysio gehad en dat hielp niks,, bij mij zijn ze helemaal los... ik moet dus nieuwe Boos!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:08

Ik heb in beide knietjes de kruisbanden kapot, finaal door. Mijn linker zijn vervangen d.m.v de hamstringmethode. Lange revalidatie, maar korter dan de vorige die met kunstof was. Helaas is het beide keren weer misgegaan.

Nu heb ik er voor gekozen om me niet weer te laten opereren, het wordt zo langzamerhand net een plattegrond op mijn been Haha! . Ze zijn wel behoorlijk instabiel en tja, das nie goed voor je gewrichten. Ik heb hiervoor wel braces. Maar ik probeer door het vele trainen van mijn bovenbeenspier het wegvallen van de kruisbanden zoveel mogelijk op te vangen.

Voor je je laat opereren laat je goed voorlichten! Er zijn verschillende methodes voor kruisbandreconstructie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:10

Musiess schreef:
oke,, ik heb fysio gehad en dat hielp niks,, bij mij zijn ze helemaal los... ik moet dus nieuwe Boos!

Zijn allebei de kruisbanden dan kapot ( voor/ achter)? Ja, dan heb je weinig keus, want dan zal je knie nu ook niet stabiel zijn. Dat wordt een tijd revalideren en dan weer rustig aan beginnen, veel sterkte ermee Vriendjes zijn?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:33

dankje,, ja allebij kapot

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:35

voor en achter? hoe krijg je dat voor elkaar? Komt vrijwel nooit voor volgens mij?
Vrees dat je dan toch echt wel een paar maanden minimaal ervoor moet uittrekken... ik ben net geopereerd aan mn achterste kruisband en kan nu na 3 maanden eindelijk weer echt goed lopen. Hardlopen of door mn knieen zakken e.d. hoef ik niet te proberen nog.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:07

Ik heb ook fysio gehad maar ben er te snel eigelijk mee gestopt (half jaar gedaan)..

Maar gaat nu super en kan alles weer hoor!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 07:49

ja , word geopereerd met minimaal 9 maan herstel..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 07:54

maar als je nu 14 bent is de kans dat je nu al uitgegroeid bent ook vrij klein toch?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 07:55

ik ben uitgegroeit, me groeischijven ziten al dicht

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 07:57

@Siskeh: Meiden groeien meestal totdat ze ongesteld worden, dus met 14 jaar kun je al best uitgegroeid zijn :j Er kan na je eerste menstruatie misschien nog een paar mm of hooguit een cm bij komen, meer niet..

Dus TS, biecht maar op ! :P ;) Sterkte met je knie :(:)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 07:59

zo dan ben je vroeg!!
is er al meer bekend over een mogelijke operatie?

@corelli: ik ben op mn 11e ongesteld geworden en tot mn 17e doorgegroeid...ik denk dat ik in totaal nog 10 cm gegroeid ben