recht zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 08:34

oke, hoofdbrekertjeik zet het hier neer omdat het bij mijn wel extremer is door handicap... wat kun je allemaal doen om je eigen scheefheid minder te laten worden? iedereen is van nature scheef, dus ik hoop dat iedereen ook zegt wat hij/zij in zijn eigen situatie doet om rechter te worden zegmaar. ik hoop dat ik er tips uit kan halen.

ik ben zelf iig ook met de fysio bezig aan mijn rug te werken. ik hoop dat het daar ook wat beter van wordt. wat zijn nog meer tips?

Palindroom

Re: recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:18

Ik moest vroeger met een telefoonboek op mijn hoofd rondlopen, heb volgens mij nog steeds een kronkel in mijn rug, ik kan nu alleen heel lang rondlopen met voorwerpen op mijn hoofd.. ik heb wel cesar therapie gehad en ik kende een meisje die een korset moet dragen, maar dat is wel heel naar.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:21

Blijven paardrijden en laten kijken of je recht zit......... Haha!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:23

Agnes, ik weet niet waar je rijd op een manege met Indi (speciaal voor gehandicapten) of gewoon thuis?
Als je op een manege rijd met spiegels in de bak dan kan je altijd kijken of je recht zit..

Maar als je dat niet heb proberen je borst+buik naar voren te krijgen en schouders naar achteren..
Mss is dat wel een tip!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:10

ik rijd soms op manege. daar hebben ze wel spiegels, maar heb zo`n dikke jas aan dat ik dat amper zie Tong uitsteken haha.

maar ik merk t al als ik gewoon thuis zit. ik zit altijd wel scheef. mss toch maar eens met boeken op mijn hoofd gaan zitten Tong uitsteken

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:46

Wat ik altijd doe is heel bewust voelen of ik mijn beide zitbeenknobbels even goed voel. Dit kun je ook oefenen en/of checken op een keukenstoel.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:48

Ik denl dat je het al wist maar je hakken, heupen en schouders moeten op 1 lijn blijven, maar je kan bijvoorbeeld ook oefeningen doen zoals de teugels loslaten en je armen achter je heupen laten hangen, dan ga je meestal meteen rechtop zitten! Zo zijn er nog veel meer oefeningen

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:50

Ik had zoon ouderwetse oma !

Moest boeken op me hoofd lopen , 12 delige bestek en zo.

Nu eet ik gewoon lekker met me handen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 08:24

hahaha

ja, maar ik zet t nie voor nx bij aangepast paardrijden neer Knipoog

ik kan mijn ene arm niet strekken, dus dat is sowieso al scheef. ik kan nie staan, dus niet lopen, en dus al helemaal niet met boeklen op mijn hoofd rondlopen Knipoog

ik heb het al als ik gewoon in bed lig. dan ga ik eens bewust recht proberen te liggen, maar zelfs dan heb ik steeds het GEVOEL dat ik heel scheef lig. dan ga ik voor mijn gevoel een klein beetje andere kant op liggen met mijn bovenlichaam zegmaar, maar dan lig ik voor mijn gevoel weer de andere kant op scheef... lastig probleempje. ik denk dat ik aar een spiegel aan mijn plafond moet hangen dan... weg nachtrust Knipoog

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:37

als eerste ook gewoon zo rechtop gaan zitten en rechtop gaan lopen. en dan op het paard zorgendat je je beugels gelijk hebt. en wat oook erg handig is zijn spiegels in de bak:D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:48

Citaat:
ik heb het al als ik gewoon in bed lig. dan ga ik eens bewust recht proberen te liggen, maar zelfs dan heb ik steeds het GEVOEL dat ik heel scheef lig. dan ga ik voor mijn gevoel een klein beetje andere kant op liggen met mijn bovenlichaam zegmaar, maar dan lig ik voor mijn gevoel weer de andere kant op scheef... lastig probleempje.

Dit heb ik ook, ben van nature scheef met een scoliose, kyfo-scoliose, beenlengteverschil en verkeerd aangehechte spieren in m'n schouders.

Ik probeer ook heel bewust op 2 zitbeenknobbels te zitten tijdens het rijden en ik oefen mezelf thuis op een bal. Dat zit ook nog eens lekker Haha! Het enige nadeel tijdens het rijden is dat ik er zo op zit te letten tijdens het rijden dat ik de andere kant op "kromtrek", dus schouders naar voren en dan hinder ik m'n paard wel minder, maar het ziet er niet netjes uit Clown

Ook rij ik regelmatig met een corset (geen medicinale), dankzij de baleinen die in je zij prikken voel je erg goed welke kant je ophangt Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:19

ik heb wel eerder zo`n topic gezien met corsetten, maar ben bang dat dat avrechts werkt voor je spieren. weet niet zo goed hoe ik t moet verwoorden. nu zal ik ALS ik al aan een corset zou beginnen dat natuurlijk niet hele dag om hebben, maar toch... ik ga gewoon eens aan mijn fysio vragen. ga ook afspraak maken bij osteopaat. wie weet kan die ook nog wat helpen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:31

Ik gebruik ook expres geen medisch corset, omdat je dan dingen vastzet en dat lijkt me averechts werken.

Volgens mij is corsage een betere omschrijving, het zijn die slappe stoffen "hemdjes", maar dan met baleinen. Als je dat scheef zit "prikken" die baleinen in je heupen. Bij mij werkt het als een soort alarmbelletje Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:36

heb je foto van wat je bedoeld?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:44

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:26

Maar wat als je scheef zit en gewoon geen controle hebt over je lichaam om weer recht te gaan zitten?
Dat heb ik dus.
Dan kan ik wel 100 spiegels in de bak hangen maar daarmee is het probleem niet opgelost.

Heb onlangs weer 3x gereden na bijna 2 jaar niet vanwege hernia's.
Lichtrijden kan ik gewoon weer ...galop misschien zelfs ook maar ik zak steeds naar links. Ook als ik gewoon voor de spiegel sta hangt mijn linker schouder zeker 1,5 cm lager dan de ander.
Ook voel ik altijd een soort van spanning in mijn lijf...alsof ik altijd tegen moet hangen om niet om te vallen. Pijn is gelukkig weg na 1,5 jaar.

Ik loop er al jaren mee en het is een hele korte tijd goed geweest. Dit kwam na een mri onder narcose (ja spuit me alsjeblieft weer plat...maar dat doen ze niet Tong uitsteken ). Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als toen, kon weer normaal paardrijden, autorijden, fietsen en had geen spanning in mijn lijf.
Bij het hervatten van mijn toenmalige baan is het weer misgegaan.

Ik heb momenteel al 5 maanden fysiofitness, ik heb al 100.000 duizend keer mijn probleem uitgelegd maar er wordt gewoon niet naar gekeken. Mijn paard staat al 2 jaar stil en de frustraties worden alleen maar erger.
Ik kan er met anderen niet meer over praten zonder vol te schieten of boos te worden.
Weet gewoon dat het weer goed kan komen maar weet gewoon niet waar ik zijn moet.
ik wil geen kraker of manueel want daar heb ik een hele slechte ervaring mee.

En nee.....het zit echt NIET tussen mijn oren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:06

en hoe denk je over een osteo?

en kun je wel recht zitten op een stoel? mss is zo`n gymmbal wel wat voor jou. heb ik vroeger ook gehad, maar kan ik nu niet meer...

pien1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:56

ik draag altijd al een bodyprotector, dat helpt ook heel erg veel! ik zit nl ook niet echt recht. maar ik heb er nu ook al een tijdje een aan, maar als ik nu zonder rijdt blijf ik nog steeds recht zitten! kus

miekje1994Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:09

je kunt ook een grote speciale bal kopen waar je op bak zitten, dan ga je er elke avond een uurtje op zitten ( kan achter de pc, of tv) dan wordt je vanzelf rechter, dat heb ik ook altijd gedaan, ik zat ook altijd scheef, maar nu is er al veel verbetering, ben nog niet echt recht, maar wel veel meer

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:49

miekje, ik zit in n rolstoel. ik ken die dingen, en dat deed ik vroeger ook wel (zit heerlijk) maar kan nu dus niet meer Knipoog

maar bedankt voor t meedenken Lachen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:18

Goed proberen dat je hak in een rechte lijn blijft met je schouders.
Verder ook bewust op letten, en in de spiegels kijken, ookal heb je een dikke jas aan dan kan je toch nog wel een beetje zien of je recht zit? Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 11:22

ik kan mijn hak niet uitdrukken. voeten staan in een rare stand vast en kan ik niet bewegen...

noortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:20

Naar voren kijken en meestal kan je het ook wel voelen
aan je houding.
mijn lesgeefster zij altijd:
doe net of er een touwtje aan je cap zit en je naar boven word getrokken Tong uitsteken

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:35

Kijken of je evenveel druk op je zitbeenknobbels hebt. Of op je bovenbenen. Of heupen of iets wat je bij jou wel kan voelen. En dan proberen je gewicht zo te verplaatsen dat het aan beide zijde gelijk is.

Fietjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:20

ikzelf heb mijn ene hand vaak hoger dan mijn andere waar ik aan kan zien dat ik scheef zit. Als ik er op let dat ik ze even hoog hou zit ik vaak al rechter.