Pestprotocol vanuit manege of pensioenstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Pestprotocol vanuit manege of pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:35

Hoi allemaal,

Zoals bovenaan van de titel.
Daarom wil ik graag vragen jullie of heeft u ook mee ervaringen vanuit Manege of pensioenstal een Pestprotocol?
Ik ben overtuigd daarover zoals als mensen zoals instructeurs en lesklanten om hun pestgedrag zoals elkaar bejegend, roddelen of zelfs weggepest.

Zo ja als u ook meegemaakt en wil ik weten vanuit van jullie ervaringen/meedelen bij Manege of pensioenstal om hoe deden ze ook, zoals goed of weinig aanpakken om pestprotocol.

Groetjes van jojo

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pestprotocol vanuit manege of pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:51

Op maneges en pensionstallen wordt inderdaad gepest helaas. Nou is het zo dat je, als je daar betaalt om je paard te stallen of om in lessen te rijden, wel rechten hebt. Degene waar jij aan betaalt moet zorgen voor een prettige of minstens acceptabele sfeer voor jou.Als die geld-ontvangende persoon het laat afweten, dan zou je kunnen besluiten om een andere stal of manege te zoeken waar je het beter naar je zin hebt. Wel altijd aangeven waarom je weg zou willen, want in principe zijn het de sfeerverpesters die weg zouden moeten!

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:00

anjali schreef:
Op maneges en pensionstallen wordt inderdaad gepest helaas. Nou is het zo dat je, als je daar betaalt om je paard te stallen of om in lessen te rijden, wel rechten hebt. Degene waar jij aan betaalt moet zorgen voor een prettige of minstens acceptabele sfeer voor jou.Als die geld-ontvangende persoon het laat afweten, dan zou je kunnen besluiten om een andere stal of manege te zoeken waar je het beter naar je zin hebt. Wel altijd aangeven waarom je weg zou willen, want in principe zijn het de sfeerverpesters die weg zouden moeten!



Ja zit altijd om sfeerverpesters vooral in het lessen in rijbaan vooral ruiters elkaar roddelen over die ruiter. Maar ook instructeur(s) soort als meeloper(s) gedrag. Maar m’n vraag ook af of knhs/fnrs ook meewerken met onderzoek naar omstandigheden vanuit manege/pensioenstal of vinden knhs/fnrs niet zo zinvol om laten onderzoek?

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:01

Ik heb jaaaaaren rondgelopen op een manege waar zogenaamd actief opgetreden werd tegen pestgedrag om uiteindelijk door de grootste roeptoeter over het actief optreden keihard weggepest te worden toen ze mij niet meer nodig hadden.
En net zoals op scholen etc wordt alles op de gepeste afgeschoven en zijn de pesters zogezegd onschuldig, heeft de gepeste het uitgelokt omdat die wel wat gezegd of gedaan zou hebben om het pestgedrag uit te lokken of weet ik veel wat voor reden er gebruikt wordt om de pesters er vnl mee weg te laten komen.
Dus nee, ik geloof niet in actief beleid tegen pestgedrag waar dan ook. :o

Foaly

Berichten: 4869
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Pestprotocol vanuit manege of pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:02

TS sorry maar ik kan niet veel van je berichten maken. Ik weet niet of je Google Translate gebruikt of ChatGPT oid, maar ik heb op je getemd.

Daphne__
Berichten: 12466
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:12

Foaly schreef:
TS sorry maar ik kan niet veel van je berichten maken. Ik weet niet of je Google Translate gebruikt of ChatGPT oid, maar ik heb op je getemd.


TS is doof. Ik ken een hoop mensen die doof zijn en eigenlijk altijd gebaren, veel hebben moeite met geschreven tekst..

Ts heeft eerder gezegd dat ze doof is overigens, ik baseer dat niet op haar bericht.

Foaly

Berichten: 4869
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Pestprotocol vanuit manege of pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:14

Aha, in dat geval mijn excuses.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:16

jojo26 schreef:
anjali schreef:
Op maneges en pensionstallen wordt inderdaad gepest helaas. Nou is het zo dat je, als je daar betaalt om je paard te stallen of om in lessen te rijden, wel rechten hebt. Degene waar jij aan betaalt moet zorgen voor een prettige of minstens acceptabele sfeer voor jou.Als die geld-ontvangende persoon het laat afweten, dan zou je kunnen besluiten om een andere stal of manege te zoeken waar je het beter naar je zin hebt. Wel altijd aangeven waarom je weg zou willen, want in principe zijn het de sfeerverpesters die weg zouden moeten!



Ja zit altijd om sfeerverpesters vooral in het lessen in rijbaan vooral ruiters elkaar roddelen over die ruiter. Maar ook instructeur(s) soort als meeloper(s) gedrag. Maar m’n vraag ook af of knhs/fnrs ook meewerken met onderzoek naar omstandigheden vanuit manege/pensioenstal of vinden knhs/fnrs niet zo zinvol om laten onderzoek?

Voordat er serieus onderzoek zou worden gedaan, moeten er hele erge dingen gebeurd zijn, zoals ernstig grensoverschrijdend gedrag, vooral sexueel misbruik, dat soort zaken. En meestal is het allemaal veel vager en kan men er in de praktijk niet veel mee. Als er wel iets heel ernstigs gebeurt dan moet het aangegeven worden en als het in de media komt dan hebben de daders een serieus probleem.

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:30

lor1_1984 schreef:
Ik heb jaaaaaren rondgelopen op een manege waar zogenaamd actief opgetreden werd tegen pestgedrag om uiteindelijk door de grootste roeptoeter over het actief optreden keihard weggepest te worden toen ze mij niet meer nodig hadden.
En net zoals op scholen etc wordt alles op de gepeste afgeschoven en zijn de pesters zogezegd onschuldig, heeft de gepeste het uitgelokt omdat die wel wat gezegd of gedaan zou hebben om het pestgedrag uit te lokken of weet ik veel wat voor reden er gebruikt wordt om de pesters er vnl mee weg te laten komen.
Dus nee, ik geloof niet in actief beleid tegen pestgedrag waar dan ook. :o


Ja sommingen voelen ook zich afgunst of misgunnen binnen in het manege of pensioenstal maar het is ook niet zo goed voor het binnen bedrijf als klanten komt gewoon lekker aan t paardrijden dan terwijl sfeer binnen manege/persionstal niet zo gezellig of wat dan ook. Maar ik zie nu zoveel gebeuren maar ik maak me zo zorgen om. Maar hopelijk in toekomst goed aanpakken vanuit knhs/fnrs aan manege/pensioenstal

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:32

Daphne__ schreef:
Foaly schreef:
TS sorry maar ik kan niet veel van je berichten maken. Ik weet niet of je Google Translate gebruikt of ChatGPT oid, maar ik heb op je getemd.


TS is doof. Ik ken een hoop mensen die doof zijn en eigenlijk altijd gebaren, veel hebben moeite met geschreven tekst..

Ts heeft eerder gezegd dat ze doof is overigens, ik baseer dat niet op haar bericht.



Ja idd ik ben doof. Maar er zijn ook paar doven die doen ook als paardrijden :-)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:44

Laatst bijgewerkt door Kidde op 02-04-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9408
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:45

Ik heb er nu als volwassene geen last meer van, maar als kind/jongvolwassene (tiener) heb ik er ook echt wel last van gehad.

Op mijn eerste manege werden kinderen met pensionpaarden duidelijk voorgetrokken en daar gedroegen ze zich dan ook naar. Had een meisje in de les die mij in galop continu afsneed met haar pony, ook nog eens levensgevaarlijk. Ben daar een keer op ponykamp gewest en toen is mijn hele tent ondergespoten met slagroom door de rest van de kinderen en kon ik binnen slapen. Alleen.

Op mijn tweede manege waar ik als tiener reed heb ik nooit echt bij de groep gehoord. Werd voor mijn gevoel vooral uitgenodigd bij feestjes en activiteiten om belachelijk gemaakt te worden, als ik er achteraf op terug kijk. Ik ging omdat ik eenzaam was, maar ik had het er nooit leuk.

Gelukkig nu geen last meer van op mijn manege, ik ben nu 27 jaar en voel me prima thuis. Ik rij wel in een les met pensionklanten waar ik niet zo veel contact mee heb, maar met mijn oude lesgenootjes kon ik prima overweg en ging ik ook regelmatig iets drinken na de les.

Waren/zijn allemaal viersterren FNRS maneges overigens.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:54

Ik ken geen stallen met een pestprotocol. Roddelen gebeurt voor mijn gevoel op elke stal, in meer of mindere mate wel. Ik denk dat zeker roddelen aanpakken heel lastig is. Sommige mensen kunnen zich daar boven zetten en anderen trekken zich er heel veel van aan. Daarnaast wanneer wordt over iemand praten roddelen??

Vb: ik heb een stalgenoot gehad welk paard drachtig was geweest. Enorm van bouw verandert. Zadel paste echt niet meer. Paard bokken, stagneren etc. Steeds meer geweld etc. Met haar besproken dat dit het probleem was en een zadel van mij geleend. Ik heb het hierover later met iemand anders gehad. Dat ik was geschrokken dat ze dat niet zag en haar acties.

Roddelen?? Want ik zeg iets negatiefs over stalgenoot of iets van mij afpraten?

Toen ik zelf een broekje was werd mij aangeboden gratis een pony van de manage bij te rijden. Veel mensen hadden langs de bakrand commentaar. Bijvoorbeeld je moet langer instappen. Hier kon ik op dat moment niet mee omgaan. Thuis al genoeg ellende en de paarden was voor mij puur ontspanning. Ik ben hierom toen gestopt deze pony te rijden. Nu ik ouder ben en thuis geen gezeik aan mijn hoofd heb, zou ik er weinig problemen mee hebben. Zij hadden het idee dat het allemaal waardevol commentaar was. Voor mij deed het de emmer overlopen.

Pesten is nooit goed, maar soms zijn de grenzen in mijn optiek lastig. (Soms ook heel duidelijk)

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 17:00

xPabloBokt schreef:
Ik heb er nu als volwassene geen last meer van, maar als kind/jongvolwassene (tiener) heb ik er ook echt wel last van gehad.

Op mijn eerste manege werden kinderen met pensionpaarden duidelijk voorgetrokken en daar gedroegen ze zich dan ook naar. Had een meisje in de les die mij in galop continu afsneed met haar pony, ook nog eens levensgevaarlijk. Ben daar een keer op ponykamp gewest en toen is mijn hele tent ondergespoten met slagroom door de rest van de kinderen en kon ik binnen slapen. Alleen.

Op mijn tweede manege waar ik als tiener reed heb ik nooit echt bij de groep gehoord. Werd voor mijn gevoel vooral uitgenodigd bij feestjes en activiteiten om belachelijk gemaakt te worden, als ik er achteraf op terug kijk. Ik ging omdat ik eenzaam was, maar ik had het er nooit leuk.

Gelukkig nu geen last meer van op mijn manege, ik ben nu 27 jaar en voel me prima thuis. Ik rij wel in een les met pensionklanten waar ik niet zo veel contact mee heb, maar met mijn oude lesgenootjes kon ik prima overweg en ging ik ook regelmatig iets drinken na de les.

Waren/zijn allemaal viersterren FNRS maneges overigens.


Ja ik word ook soms gevoeld dat manege ging me gewoon buitengesloten en voel me ook zo dat ze proberende aan mij laten weg te hebben. Is ook niet zo leuk hè! Maar instructeur(s) gedrag weleens ook soort als meelopers! Bah dat is ook heel kinderachtig terwijl instructeur(s) voelen zich nog niet zo volwassen. Ook plus ik zag ook sommigen mensen zijn niet zo bescheiden.