102km genieten van mijn power hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9327
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 23:34

En genieten was het, met een grote G.

Afbeelding

De meeste hier op bokt kennen mijn Arabisch volbloed hengst Vis di Gallura van de veelzijdige avonturen die we samen beleven. Omdat we op een steeds hoger niveau komen in de endurance, besloten om dit jaar de focus daarop te leggen.
Vorige maand in Leenderbos hadden we de laatste trainingswedstrijd over 52km die we wisten te winnen met een mooie vetkaart.

Afbeelding
Groen licht dus voor onze eerste internationale wedstrijd van dit jaar die gepland stond in het Franse Compiègne.

Geloof dat de zenuwen 2 weken van te voren al begonnen. Heb ik wel aan alles gedacht, zijn we er echt klaar voor, wat nu als het toch mis gaat, je kunt het zo gek niet bedenken of het komt als doemscenario voorbij. Nu ben ik absoluut geen zenuwachtig persoon, maar doordat Vis ook als dekhengst aangeboden wordt sta je, of je nu wilt of niet, toch in de kijker.

De voorbereidingen begonnen al op donderdag. De laatste dingen regelen en controleren en jeetje wat moeten er toch altijd veel spullen mee! Daarna in de avond bokker Mkango opgehaald, dus ons avontuur kon beginnen. Donderdag nacht een paar uurtjes geslapen om vervolgend rond 3.00 onze reis naar Compiègne te beginnen. Mijn Duitse grooms kwamen Vis ophalen en wij met de personen auto er achteraan. Wat ben ik dan toch altijd blij dat Vis gewend is om te reizen en dit als een echte pro doet.
Na een aantal uur kwamen we aan in Frankrijk waar alle papieren gecontroleerd werden en Vis zijn box toegewezen kreeg. De rest van de dag stond in het teken van groompunten rijden. Vis een rondje rijden en natuurlijk de voorkeuring.
In de middag voor de voorkeuring een rondje gaan rijden om de boel wat te verkennen.

Afbeelding

Daarna klaargemaakt voor de voorkeuring, dit was vooral LANG wachten. Voor een jonge hengst ook een hele happening. Je staat daar met ruim 50 paarden in een bak in verschillende rijen te wachten.
Direct een super leermoment dus!

Afbeelding

In de vetarea in overleg met de officials wachten tot de dierenarts hem komt keuren.

Afbeelding

Met een volmondige ACCEPTED waren we klaar voor de wedstrijd de volgende dag.

Op zaterdag ochtend om 7.30 stond de start gepland. Ik had echter vooraf al bepaald dat ik enige tijd na de groep zou starten. Vis wil zo ontzettend graag dat ik hem in de groep nog niet voldoende kan settelen. Hij verbruikt dan veel te veel zinloze energie met alle gevolgen van dien.
Ondanks dat ik later startte wist Vis heeel goed wat de bedoeling was. Hem veilig door de eerste ronde loodsen was dus mijn taak. De eerste kilometers vlogen werkelijk voorbij en voor ik het wist waren we alweer terug op het terrein. Nu was het de taak van mijn groomteam om hem zo snel en goed mogelijk naar de veterinaire controle te krijgen. Al het tuig ging dus bliksemsnel af. Misschien iets te snel want zelfs het bit werd uitgegooid en lag ergens in de koel straat :+ Aangezien Vis hengst is moet hij met bit voorgesteld dus tja die moest weer in :Y). Door dit gehannes wat tijd verloren, maar met een aanbiedtijd van 3.43 minuten en een uitmutende vetkaart, zeer tevreden. Hartslag 52 dus we hadden een stuk eerder binnen gekund. We sloten de eerste ronde van 32km af met een gemiddelde snelheid van 15,6km/h.

Afbeelding

In de vetgate (rustpauze) gedroeg hij zich als een echte pro! Volop drinken en eten bunkeren dus. Hij stond er fris en fruitig bij en binnen mum van tijd was het alweer tijd om te zadelen voor de volgende ronde.

De tweede ronde was de blauwe route. Een rondje van 21km waarbij we veel konden galopperen. Deze ronde reden we samen met een andere Nederlandse combinatie. Onze paarden liepen heerlijk samen waardoor deze ronde nog veel sneller ging. Wel voelde ik onderweg dat hij moest plassen. Helaas wilde hij daar de rust niet voor pakken, dus duimen dat zijn hartslag wel omlaag zou gaan. (Een paard wat moet plassen heeft veelal een hartslag die niet lekker wil zakken)


Afbeelding

Afbeelding

Bij binnenkomst stond mijn groomteam alweer klaar om ons op te vangen en hem weer zo snel mogelijk bij de veterinair te krijgen. Doordat mijn groomteam alweer beter op elkaar ingespeeld was dus ook een snellere aanbiedtijd met 3.16 minuten. Echter bij de dierenarts keuring was de dierenarts niet helemaal tevreden en wilde hem graag 20min voor het vertrek voor de volgende ronde nogmaals zien. Hij had helemaal geen slechte waardes, maar hij liep een beetje uhm beknepen en zijn darmgeluiden waren iets minder. Tja toen we in de vetgate kwamen was direct duidelijk waarom... hij wist niet hoe snel hij moest plassen. Tja ik loop ook niet lekker met een volle blaas :P

Na het plassen een zeer opgelucht paard en bij de extra check de complimenten van de dierenarts die direct zei dat het nu wel een ander paard leek.

Afbeelding

Op naar de 3e ronde dus!
Tijdens de briefing was al vertelt dat de 3e ronde een zware zou zijn. Met 28km niet de langste route, maar wel de meest technische met veel hoogteverschillen. Nou dat klimmen en dalen hebben we geweten! Stijl omhoog en omlaag door smalle paadjes vol met keien en boomwortels. Voor ons Nederlanders toch wel even een uitdaging. Vis deed echter net of hij nooit wat anders deed en dacht perfect mee. Deze ronde wel rustig aan gedaan, want heel thuis komen en goed finishen was het doel van deze dag. Onderweg heb ik hem wel 100x vertelt hoe knap hij was en hoe trots ik op hem was.
De ronde leek eeuwig te duren, maar uiteindelijk kwam toch het hoofdterrein weer in zicht. Beide waren we toch wel een beetje moe na 81km. Ook de temperatuur was inmiddels aardig omhoog gegaan wat zeker te merken was. Na 4.23minuut gingen mijn grooms de vet area met hem binnen en wederom direct helemaal goed met een uitmuntende vetkaart. :D Een hele opluchting want na de 3e ronde vind ik toch altijd een zeer tricky moment. Met 12,7km/h gemiddeld een langzame ronde, maar we hadden hem getackeld.

Afbeelding

Afbeelding

55 minuten pauze en een verplichte re-check 20 min voor vertrek. Inmiddels begon Vis ook echt in de wedstrijd te groeien en bleef ik mij verbazen over het feit hoe knap hij alles deed.
Een korte powernap van Vis en op naar de verplichte re-check.
De veterinairen waren echt aan het glunderen toen ze hem weer zagen zo fit en happy liep hij er nog bij <3

Afbeelding

Toen zadelen voor de laatste ronde. Ik moest alleen weg en ik had besloten dat Vis de laatste ronde echt zijn ding mocht doen. Dat hoefde ik hem geen tweede keer te vertellen, dus meneer stoof van het terrein af. Alsof hij al jaren op dit niveau loopt vloog hij door de prachtige bossen van Compiègne.
Hem zo min mogelijk in de weg zitten was mijn taak en Genieten.
Nou genieten heb ik gedaan! Jeetje wat een power heeft hij en wat genoot hij van het galopperen.
We waren samen echt 1 en konden doordat we alleen reden compleet op onszelf focussen.
Onderweg nog een mini plaspauze en een stop bij een waterpunt. De kilometers vlogen heeel snel voorbij en onderweg nog de complimenten van vele mensen hoe geweldig hij er bij liep.

Afbeelding

Binnen no-time gingen we alweer richting finish. Ik heb hem volop bedankt voor al die kilometers die hij mij gedragen heeft. Hem aangemoedigd dat we er bijna waren. Met de oren naar voren vlogen we in galop over de finish en werden we onthaald door een heus ontvangst comité.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna braken zeer spannende minuten aan, immers het is fit to continue. Na de finish stond dus nog een laatste keuring gepland waarbij 3 veterinairen onafhankelijk hun goedkeuring moeten geven.
Hartslag was goed, de andere waardes goed, dus als laatste de trot up. Vervolgens moeten de 3 dierenartsen hun oordeel op een blaadje schrijven en deze aan de official geven. Pfff wat is dat een zenuwslopend moment! Met een unanieme goedkeuring, prachtige waardes en de complimenten van de veterinairen hadden we het gewoon geflikt! *\o/* *\o/*
Onze eerste CEI* in de pocket. Met een laatste ronde van 19,4km/h en een uiteindelijke 18e plaats was dit een moment om nooit te vergeten.

Uit binnen en buitenland hebben we felicitaties ontvangen en Vis uiteraard een hoop knuffels en veel lekkers!

Afbeelding
Samen met de bondscoach en team veterinair die ook aanwezig waren.

En nu zitten we vooral op onze roze wolk en genieten we voorlopig nog wel even verder.

Foto's zijn gemaakt door Mkango hier op bokt. Nogmaals bedankt voor deze prachtige platen, je hulp en het mega gezellige weekend.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:47

Enorm leuk verslag van deze prestatie met je geweldige paard, gefeliciteerd. Ik ben grote fan van Vis. Mooie foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:56

Superleuk verslag! Jullie zijn echt toppers en ik vond het zo onwijs leuk om erbij te zijn! *\o/* *\o/*

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 00:01

Wauw, leuk verslag en mooie platen! :j
Gefeliciteerd met de prestatie, geniet er van en zeker ook van je geweldige paard!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 00:08

Wat een knappe prestatie ik zou niet zo lang in het zadel kunnen zitten,

Maar houd je ons nou voor de gek dat hij een Arabisch volbloed is?

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 00:48

Mooie prestatie en een prachtige AV.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9327
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 01:09

Indi_Vito schreef:
Wat een knappe prestatie ik zou niet zo lang in het zadel kunnen zitten,

Maar houd je ons nou voor de gek dat hij een Arabisch volbloed is?

Nee hoor.
100% Av uit Italiaanse en Franse prestatielijnen.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 01:28

Wat een interessant verslag en leuke foto’s! Ik heb zoveel vragen :D want het lijkt me best onpraktisch om zoveel km op een paard af te leggen. Heb je bijvoorbeeld drinken/eten mee op het paard? Loop je er ook wel eens naast als je benen moe worden? Welk zadel heb je? Hoeveel uur doe je over een ronde en over de complete route? Wat geef je hem te eten in de pauze? Hoe bouw je zo’n afstand op met trainen? Ik had nog meer vragen maar die ben ik alweer vergeten :') komt vast nog wel haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:52

xSCWx schreef:
Wat een interessant verslag en leuke foto’s! Ik heb zoveel vragen :D want het lijkt me best onpraktisch om zoveel km op een paard af te leggen. Heb je bijvoorbeeld drinken/eten mee op het paard? Loop je er ook wel eens naast als je benen moe worden? Welk zadel heb je? Hoeveel uur doe je over een ronde en over de complete route? Wat geef je hem te eten in de pauze? Hoe bouw je zo’n afstand op met trainen? Ik had nog meer vragen maar die ben ik alweer vergeten :') komt vast nog wel haha

Drinken voor paard en ruiter onderweg wordt voor gezorgd, haha:
Afbeelding

Je hebt verschillende punten op de route waarop je grooms water aangeven om het paard te koelen en zowel paard als ruiter te laten drinken.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:58

Wat een ontzettend leuk verslag, je krijgt echt een kijkje in jullie wereld. Persoonlijk nooit geweten hoe zo’n wedstrijd er aan toe gaat.
Gefeliciteerd met het mooie resultaat, wat een power house!

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:33

Wat knap Kyrke en wat leuk geschreven zodat het ook voor de ‘leek’ begrijpbaar is en wat is Vis een leuk paard zeg <3
Foto’s maken het net even af, leuk om te zien!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:45

Heel knap! :):)

thequeensmum
Berichten: 3530
Geregistreerd: 20-08-12

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:54

Wat leuk om te lezen en foto’s te zien. Je schrijft dat je als 18e eindigde? Gaat het op tijd of spelen er nog andere criteria mee?
En vallen er onderweg veel deelnemers uit?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:05

Leuk verslag! Endurance kan zo mooi zijn!

Gefeliciteerd met jullie prestatie!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:09

<3 Knappe Vis!
En wat ontzettend gaaf dat jullie hier nu zijn! Helemaal op eigen kracht hier naar toe gewerkt, dat lijkt me echt wel het toppunt van genieten!

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:35

Wat een mooi verslag! Gefeliciteerd met het uitrijden van deze prachtige wedstrijd *\o/*
Ooit wil ik daar ook een keer rijden, maar wij hebben volgende week pas onze tweede klasse 1 wedstrijd dus dat duurt nog wel even :))

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:40

Wat een prestatie, gefeliciteerd!
En super leuk geschreven, en wat een beest <3

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:22

Ik zag net je linkje in het renbaan topic en moest meteen even kijken :))
Ontzettend leuk geschreven verslag en schitterende foto’s

Gefeliciteerd met de prachtige resultaten, Vis en jij zijn volgens mij een top team

Ik ben verliefd op je paard, wat een knappe AV <3

Ik ben ook heel nieuwsgierig, er worden interessante vragen gesteld hierboven :D :o

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:29

Geweldige prestatie en hoe je hebt gereden zeg petje af (die laatste ronde op zo'n snelheid zegt alles over hoe de opbouw was).
Mijn max was ooit 90 km... jaaaaaren geleden. Moet zeggen dat ik er toen wel helemaal klaar mee was en die afstand nooit meer heb gereden, dus alles wat daarboven zit heb ik zoiets van _/-\o_

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9327
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 10:35

xSCWx schreef:
. Heb je bijvoorbeeld drinken/eten mee op het paard?
Nee op het paard heb ik geen water of voer mee. Mijn grooms die op verschillende punten op de route staan hebben wel water mee. Dit om te koelen en zodat het paard kan drinken. Eten gebeurd uitsluitend in de vetgate tijdens de rustpauze.
Loop je er ook wel eens naast als je benen moe worden?
Je loopt er ook wel eens naast, maar dan niet omdat je benen moe worden. Zo hadden we in deze wedstrijd een zeer steile klim waar sommige afstapten om het voor hun paard makkelijker te maken. Ik loop er over het algemeen niet naast omdat ik er nooit meer op kom met mijn korte pootjes haha. Welk zadel heb je?
Ik heb een Prestige endurance DX. Deze is overigens ook prima te gebruiken als allround zadel. Voor mij 1 van de hoofdredenen waarom ik dit zadel heb en niet een mini zadeltje waar je eigenlijk niets anders mee kunt.
Hoeveel uur doe je over een ronde en over de complete route?
Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je rijdt. Met het niveau wat wij momenteel hebben ga ik uit van een 15/16 km/h gemiddeld. Over de gemiddelde ronde doe ik dus, afhankelijk van de lengte, 1,5 tot 2 uur.
Wat geef je hem te eten in de pauze?
Alles wat hij maar eten wil. In zijn geval krijgt hij een buffet van hooi, ruwvoermix, krachtvoer en slobber. Hij mag dan zelf bepalen wat hij graag wil eten. Belangrijkste is dat hij eet. Immers niet eten = geen darmgeluiden = uit de wedstrijd
Hoe bouw je zo’n afstand op met trainen?
Dit gaat over jaren. Je begint met wedstrijden over 30 km en zo wordt dat steeds verder uitgebreid. Ook de trainingen gaan zo automatisch omhoog. In het begin is het voldoende om wat conditiewerk te doen. Een simpele buitenrit en basiswerk is dan al voldoende. Nu als voorbereiding op een 100 komt er echt wel al meer bij kijken. Je bouwt dan regelmatig galoptrainingen in. Zo was de wedstrijd in Leenderbos direct een galoptraining van 50km.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:52

Wat een mooi verslag.
Voor mij als leek werd ik heel fijn meegenomen in de dag.

En gefeliciteerd!!!!
Wat een prestatie van beide zeg.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9327
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 11:04

truus1957 schreef:
Wat leuk om te lezen en foto’s te zien. Je schrijft dat je als 18e eindigde? Gaat het op tijd of spelen er nog andere criteria mee?
En vallen er onderweg veel deelnemers uit?

De wedstrijd gaat op tijd. In principe is het de eerste die over de finish is die wint.
Daar zit wel direct ook de nuance gezien het fit to continue is.
De wedstrijd is dus opgedeeld in verschillende rondes waarbij je na iedere ronde een veterinaire keuring hebt. Na iedere keuring vallen er eigenlijk wel combinaties af.
Zo zijn er op deze wedstrijd in mijn rubriek 11 "afgekeurd".
Dit kan zijn van een lichte onregelmatigheid tot een paard die niet genoeg gegeten/gedronken heeft.
BOvendien is het zo dat hoe sneller je paard goed is bij de veterinaire keuring, hoe sneller je weer mag vertrekken. Er is dus nog best wel serieus tijd te winnen of verliezen bij de keuringen tussen de rondes door.

Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:15

Super goed gedaan!! Knappe prestatie van jou en Vis!!

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:21

Wat een paard! Geweldig gedaan jullie! Leuk verslag ook.

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: 102km genieten van mijn power hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:28

Kyrke wauw!!! Wat een super tof verslag van jou en Vis samen! Klinkt als een geweldige rit! Krachtpatser die Vis hoor! Machtig dier! <3

Jullie zijn een goed team samen. Dat is wel te zien!