Edit: Ik dacht het word een kort verslag, maar eh sorry

Vrijdag naar Leersum, grooms zouden daar rechtstreeks heen gaan. Ik was er als eerste en Stephanie volgde al snel. Meteen naar Dorus van Hidez gegaan want ik zou met Bliksem zo'n compressiepak passen. Gewoon eens kijken wat dat is. Ik hou wel van die nieuwe snufjes en daarnaast bevallen mij de CEP compressiesokken ook goed.

Dorus al regelmatig via FB gesproken en hij stelde voor dat ik het pak tijdens Leersum maar moest houden en uitproberen. Nou Blik heeft het op 3 dagen aangehad en wat een bekijks zeg

Blik in zijn pak

Nou ja, de wedstrijd zelf. 's middags kwam Annalynn ook en gingen we naar de voorkeuring. Alles prima. Daarna vetgate opgebouwd en gegeten terwijl Bliksem lekker in de paddock stond. De wedstrijddag doorgesproken en ook Priscilla en Tonkie arriveerden. Blik naar stal gebracht (zonder pak

's morgens vond ik de start van 6 uur voor een 120km toch wel erg vroeg. Toen ik erop zat en het om 5.50uur nog niet bepaald licht was maakte ik me enigszins zorgen om het feit dat ik geen hoofdlamp had. Had hier niet echt mee rekening gehouden. Gelukkig toch schemer en daar gingen we!
Ik had me voorgenomen dat ik wel een beetje hoog wilde eindigen, dus al snel meer naar voren gereden. Ook omdat iedereen draafde en Bliksem liever galoppeert en daar ook beter in ontspant. Maar goed, Leersum.. Dat gaat op en af en overal zigzagbochtjes. Gelukkig kan Bliksem vliegende galopwissels en prima heuvelaf galopperen dus met Iris en Benthe in de buurt reden we zo het eerste rondje. In de vetgate was Blik wel wat drukker dan in Ermelo, maar we konden toch redelijk snel aanbieden en alles prima.
Met Iris in de 1e lus

Door Cees Keur
2e rondje mocht Iris later weg dan ik en was Yvonne op de 160km net voor mij de vetgate uit. Dus ik besloot daar achteraan te gaan en bij Yvonne aan te haken. Dat ging eigenlijk prima tot we bij een waterpunt van de organisatie kwamen waar een hele groep stond. Yvonne en ik moesten wachten tot die klaar waren, maar op het moment dat wij onze paarden wilden laten drinken reden ze weg. Blik had echt dorst, maar een groep vertrekkende paarden won het. Dus zonder drinken er achteraan en zo zaten we in een groepje 160ers. Weer veel draf en geen fijn tempo dus op het eerstvolgende groompunt, toen Blik een paar slokken gedronken had, snel een deel van de groep voorbij en weg.
Blik had haast

Maar goed, wel nog ruiters voor me en door al het gewissel en gepasseer was Bliksem wel druk in zijn hoofd, Drinkt hij normaal in de 2e ronde altijd goed, nu was het voor zijn doen matigjes. Bij binnenkomst in de 2e vetgate dronk Bliksem meteen en verliep het redelijk vloeiend, behalve dan dat Annalynn een fikse steen in een achtervoet ontdekte. Snel naar de vetgate waar ik een schroevendraaier had liggen (just in case) en hem eruit gewrikt. Hierdoor een minuutje langer nodig gehad dan de 1e vetgate. Verder weer alles goed.
3e ronde, Iris vertrok iets voor me maar wachtte op Angela. Ik er langs en verder. Al snel reed ik de Poolse Beata achterop en eigenlijk hebben we die 3e lus grotendeels samen gereden. Soms zij voorop, soms ik. Het laatste stuk, ong 1/3 vd lus, ik voorop met een nog steeds bijna vloeiend wisselende Bliksem op de slingerpaadjes. Merkte alleen dat op de groompunten het echt al een stuk benauwder was als je stilstond en dat Bliksem het wat warmer kreeg.

GP 3e lus

Door Rachel
Met de Poolse Beata:

Ook 3e lus, door Pauline Hogdahl

3e vetgate dronk Bliksem weer meteen fiks bij, maar hartslag wilde nog niet snel zakken. Weer van voor tot achter koelen en op een gegeven moment voelde Bliksem koud. Toen Annalynn of Tonkie opmerkte dat zijn billen begonnen te trillen gestopt met koelen, alleen nog langs de halsader. Aangeboden en loco + spieren goed, maar darmgeluiden en vochthuishouding minder. Bliksem had op zich vanaf de 2e vetgate goed gedronken, maar misschien te laat in combi met het nu benauwde weer?
Eten dus en ondertussen masseerde Stephanie weer lekker zijn spieren. Die eigenlijk per ronde steeds soepeler werden ipv strakker. Vast al die bochtjes

Bliksem wilde liever gras, maar at wel braaf ook wat muesli. Maar wel alles wat minder dan ik graag zag, want hij was wat kieskeurig met het gras. Zo goed als hij in Ermelo at, hier was het mwah.
Beata zat toevallig in de tent naast de mijne en ze gaf aan dat ze haar paard terugtrok. Haar merrie had heel graag achter de mijne aangelopen, maar ze vond haar niet zoals ze wilde. Dus ze was gestopt en wenste me succes dat laatste rondje. Ik mijn grooms gevraagd te informeren hoeveel tijd er dan nu zat tussen mij en de nr 2. 22 minuten! Dus ik besloot, ook ivm Bliksem zijn verminderde waardes voor vocht en darmen èn het benauwdere weer, om op safe te gaan rijden en wat rustiger te gaan rijden dat laatste rondje. Heeft geen nut gas te geven en met 30min voorsprong te finishen als dat het extra zwaar maakt voor je paard.
Laatste ronde dus in en ik mocht bijna gelijk met Esther en Moragh weg. Dus aangesloten en grotendeels samen op gereden. Stukken draf, stukken galop. Bij dat laatste liepen de paarden toch wat fanatieker dan in draf.
Waterpunt organisatie:

Ergens halverwege sloot er ook een groepje van de 90km aan. Grappig om zo op dezelfde lus te rijden met 3 afstanden. Maar wel even gezellig. Na nog een stuk galop gaf Bliiksem aan het even iets rustiger te willen doen en ben ik van de groep afgehaakt. We gingen ook op zich nog hard genoeg. Dus een stuk rustig aan gedaan in sukkeldrafje, afgewisseld met galop op de makkelijkere stukken.
Ergens in laatste lus:

Laatste groompunt bij de oversteek en vlakbij huis! Weer stukje galop gepakt en daarna tot terrein gedraafd, Bij het terrein galoppeerde Bliksem zelf alweer aan en zo gingen we over de finish!
Finish (Loredana)

En die van Aart

Nu Blik goed krijgen voor de keuring. Ik zag dat Blik wel iets dwars zat, hij toonde moe, maar dat kon eigenlijk bijna niet met zijn conditie. Hartslag zakte ook moeilijk en in 1e instantie was Bliksem ook gewoon echt warm. Maar net als anders heb je niet mega veel water nodig om Bliksem af te laten koelen en al snel voelde Bliksem weer koud en kwam er ook koud water van hem af. De hartslag steeg zelfs weer toen we door koelden. Dus stoppen en even rondje wandelen, plukje gras enzo. Toen we weer koelden ging de hartslag weer omhoog, dat werkte dus niet. Stukje wandelen, eten, wachten.. Hartslag zakte wel, maar niet stabiel onder de 64 en dat is dan wel een groot risico. Toch maar richting de ingang van de time-in. Nog even wachten, kijken (Tonkie was chef hartslag), twijfel maar ik besloot dat we gingen. Veel langer wachten had geen zin en te laat is ook eruit. Dus op 28 minuten aangeboden. Gelukkig was hij goed!

Wel inderdaad weer voor spieren en loco probleemloos een A en darmen en hydratatie minder. Daar zat het probleem dan toch.
Topgroomteam aan het werk

Spanning bij de toeschouwers

Keuring (na het draven)
Zó spannend..

Opluchting alom en na een paar felicitaties van officials en natuurlijk het team kwam Peter Stolk dat we mee moesten voor doping. Op de weg die kant op kwam Marly me feliciteren en toen kon ik wel janken van de spanning die los kwam. Blijdschap dat het gelukt was èn 1e, maar ook zorgen waarom de hartslag zo moeilijk zakte.
Felicitaties van Marly en toen kon ik wel janken..

Eenmaal in de box hoefde we niet lang te wachten, Blik stond er nog niet in of hij moest plassen. Pas bij poging en draairondje 2 kwam het los. Vermoed dus dat dit ook een rol heeft gespeeld.
Hierna werd Blik meegenomen door de grooms naar stal en kon ik ook even bijkomen. Meer bekenden, meer felicitaties en richting vetgate om meteen zo snel mogelijk maar op te gaan ruimen.
Bliksem nog opgezocht en daarna naar de trailer. Zelf eten en Annalynn en Tonkie gingen naar huis. Pris en Steph bleven tot zondag en na een frietje weer Bliksem opgezocht. Hidezpak weer aan en ik ben gaan wandelen. Zo kon hij lekker even de benen strekken en gras eten. Weer veel bijkijks, nu ook even bij de dierenartsen langs geweest. Het was inmiddels 9 uur dus het was wachten op de 160ers. Esther en Yvonne zien finishen en ook de Brit Robert Newall waar ik zowel in de 2e als 3e lus een stuk mee had gereden. Respect voor die man op leeftijd met zichtbare pijn in zijn rug èn een heet paard.
Blik weer op stal gezet en nog tot half 12 bij hem gezeten. Ik inmiddels doodmoe, maar ergens vind ik het heel fijn om nog even zo samen met Bliksem te zijn. Hij doet dan een dutje, scharrelt wat met eten en komt half boven me staan

Pak weer uit en slapen..
Blik kwam fris en met strakke benen en losse spieren de stal uit zondag. Erg fijn! Bij het losstappen voor de prijsuitreiking bedacht hij zelf alweer dat hij best in draf richting uitgang vetgate kon voor nog een rondje. Nah!
1e prijs, gaaf! Met 16,3km/h. Zak voer (mooi, was net op

(laatste door Monique de Boer)
Vlak voor de reis naar huis (weer in pak jaja)

De dag na Leersum zei Marije (vriendin/stalgenoot/da) die in Ermelo mee was als groom dat ze niet kon zien dat hij een wedstrijd had gelopen. Toen ik daarna op stal kwam trof ik inderdaad een blij paard aan met mooie droge benen (ondanks dat zware terrein!) en hele soepele spieren. Soepeler dan voor de wedstrijd! Dus erg blij!

Wat er nu 'mis' ging? Ik denk een combi van factoren. De avond van te voren minder bietenpulp gegeven dan gebruikelijk omdat ik nu snelwekende had en die neemt lang niet zo in volume toe. Plus door de drukte (in oa Blik zijn hoofd) niet al in begin, maar pas eind 2e lus echt goed gaan drinken.
Ook matig gegeten (niet niks, maar niet genoeg) en daarbij het plotselinge benauwde weer vanaf halverwege ronde 3. En bij de finish waarschijnlijk toch ook nog het moeten plassen (bij tent in restarea wel stro, in groomingstuk niet)
Gelukkig alles goed en thuis een blij en fit paard in de wei!
Mijn grote dank weer voor mijn grooms Annalynn, Priscilla, Stephanie en Tonkie. Ik heb elke wedstrijd wel een wisselend team en toch gaat het elke keer weer super! Iedereen weet wat zij moet doen en dat werkt echt super fijn

En dank aan organisatie, vrijwilligers, officials èn sponsors!!