Leven als een groom in Fontainebleau.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Leven als een groom in Fontainebleau.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:58

Hoi,

Wat doe je als je groom op het laatste moment onverwachts niet mee kan? Dan plaats je oproep voor een vervanger, toevallig was ik vrij en reageerde op de oproep van bokker Djilna. Ik heb haar leren kennen via het endurance-huiskamer topic en we hadden elkaar ook al gezien op wedstrijden en vergaderingen van de endurance vereniging. 2 stappen waren gezet en vervolgens kwam daar dan eindelijk het groene licht: "Wil je misschien toch met mij mee?" Maar natuurlijk wil ik dat. En zo was de planning gemaakt voor CEI** (internationaal 120 km) endurance te Fontainebleau in Frankrijk.

Donderdag 28 Maart.
Om 03.30 U ging de wekker na slechts anderhalf uur slaap. Om 04.00 U zat ik in de auto richting Djilan om na 1,5 uur door te rijden naar stal en het paard in te laden. Vervolgens nog een reis van bijna 7 uur i.v.m. veel files rondom Parijs.

Bliksem in de trailer:
Afbeelding
Aangekomen op "Le Grand Parquet" eerst Bliksem uitgeladen en gaan stappen terwijl Djilan een box ging uitzoeken. Toen Bliksem in zijn box stond een rondje terrein gelopen. Prachtig standbeeld bij de hoofdingang:
Afbeelding
Ook nog de vrachtwagens van het slowaakse team gezien:
Afbeelding
Daarna de trailer klaargemaakt zodat Djilan kon slapen en samen richting hotel gegaan. Onderweg nog een Edelhert gespot die langs de weg stond te grazen en niet eens opkeek van het verkeer, dat is toch nog best schrikken zo dicht bij met een snelheid van 80 km/U. Naast het hotel zat een heerlijke pizza kiosk en daar heb ik dan ook geweldig van genoten na 15 weken en 10 kilo afvallen :9

'S avonds laat zou Carolien (de 2de groom) aankomen met haar zoon en dankzij de electronische toegangscode heb ik er niks van meegekregen, ik lag in coma.

Vrijdag 29 Maart.
Om 07.00 U schrok ik wakker, is Carolien er wel want ik heb niks gehoord? Blij om te zien dat er benen onder een dekbed lagen :D Om 10.00 U hadden we afgesproken op het terrein, ondertussen waren de deelnemers van de 80 en de 160 km al van start gegaan en waren we vergeten om de sticker op de auto te plakken dus moesten we de auto op de parkeerplaats zetten. Djilan was zich aan het klaar maken om samen met Bliksem een rondje te gaan rijden terwijl wij onze ogen uitkeken toen we de groomroute gingen alvast gingen rijden. Frankrijk? Het lijken de veluwe wel:
Afbeelding
Rond 15.00 U gingen we met Bliksem naar de voorkeuring en kregen we groen licht om de volgende dag om 07.00 U te starten, daarna zijn we de groomauto, vetgate en koelstraat gaan inrichten. Om 19.30 U volgde de voorbespreking die helaas alleen maar in het frans gehouden werd |o

Filmpje van de CEI*(80 km) en CEI***(160 km):

Zaterdag 30 Maart.
Om 05.15 U ging de wekker want we zouden om 05.30 U bij de stallen zijn. Toch nog een beetje slaperig de verkeerde afslag op de rotonde genomen en we kwamen om 06.15 U aan bij de stallen. Toch wel hopend dat dit niet een voorspelling zou zijn voor de rest van de dag :Z . Laatste spullen in de groomauto, Bliksem klaarmaken en op richting de start.
Afbeelding
De massastart verliep soepel en hup richting auto opweg naar groompunt 1 van de eerste lus. De eerste ronde verliep soepel en in vetgate 1 konden we binnen 05.43 minuten aanbieden om met een hartslag van 60 goedgekeurd te worden voor ronde 2. De tweede ronde verliep hetzelfde als ronde 1 en binnen 03.42 minuten konden we opnieuw aanbieden met een hartslag van 60 en werden we weer goedgekeurd voor de 3de ronde. De eerste 2 rondjes waren niet zo soepel voor Djilan en Bliksem aangezien hij continue harder wou en daarom na onderling overleg besloten om het 3de rondje Bliksem iets meer in zijn eigen tempo te laten lopen. Het 3de rondje ging dus behoorlijk snel, we misten bijna het 1ste groompunt en moesten rennen om Bliksem en Djilan van koel- en drinkwater te voorzien. Het 2de groompunt was maar een paar km verder en toen hebben we elkaar gemist en zijn dus meteen doorgereden richting hoofdterrein voor de 3de vetgate. Daar aangekomen kregen we van de grooms van Helen (de andere nederlandse starter) te horen dat ze haar wel binnen een kwartier verwachten en dat Djilan hun amazone had ingehaald. Na een half uur kwam Helen binnen, maar nog steeds geen spoor van Djilan. Bliksem was 4 km voor de vetgate over een witte lijn op het wegdek gesprongen en was daarbij niet goed terrecht gekomen. Hij was niet kreupel en Djilan heeft hem de laatste 4 km rustig terug gereden naar het hoofdterrein. Toen ze aankwam heeft ze meteen besloten om Bliksem terug te trekken omdat ze toch bang was dat er misschien iets niet goed was. Rustig aan gedaan in de koelstraat en na 09.02 minuten aanbieden aan de dierenarts. Djilan wou hem zelf zien lopen dus ben ik hem gaan voordraven. Met een hartslag van 48 werd hij goedgekeurd voor de volgende ronde en gaf Djilan aan dat ze hem wou terug trekken. We kregen te horen dat we eerst de verplichte rust en de re-check moesten afwachten en dat dan pas konden beslissen. Zo gezegd zo gedaan.

Als Djilan hem niet had terug getrokken had ze alsnog van start mogen gaan voor de laatste ronde en had daarmee aan 1 kwalificatie wedstrijd (1x 120 km en 1x 160 km) voldaan voor het EK in Most, helaas geen EK dus dit jaar.

Helen was nog steeds in de race en nadat we Bliksem verzorgd hadden zijn we richting finish gegaan om haar finish te zien. Helaas werd Helen afgekeurd op de finish en zijn er dus geen Nederlanders over de streep gekomen in Fontainebleau. De dag had dus een behoorlijke domper voor beide teams

video van de CEI** op dag 2, het prachtige terrein en stukjes van de groomroute door mijzelf gemaakt:

Tot nu toe ben ik alleen groom geweest op nationale (CEN) endurance wedstrijden en als groom van renpaarden in verschillende landen. Ik had dan ook nooit verwacht dat je als groom op een internationale (CEI) wedstrijd bijna net zoveel spierpijn kon hebben als de ruiter/amazone. 'S avonds liepen we alle 4 kreupel en waren we doodop :O

Ik ben heel blij dat ik mee mocht als reserve groom en ik heb weer een hoop nieuwe dingen geleerd, dankjewel Djilan.

gr daphne
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-04-13 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 00:01

Wat een fantastische maar zeer vemoeiende dagen heb je gehad zeg.
Een prachtig verslag heb je gemaakt en ben stiekum een tikkeltje jaloers.
Dank je wel dat ik iig op deze manier heb kunnen meegenieten. :D

daffie1986

Re: Leven als een groom in Fontainebleau.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 00:20

Graag gedaan :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 06:30

Leuk verslag Daphne :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 06:58

Leuk verslag, Daphne!
En herkenbaar, dat vermoeide en die spierpijn :D

Wel balen dat het eindresultaat niet was wat gehoopt werd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:33

Leuk om een groomverslag te lezen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:48

Heel mooi verslag!! En het klink als een heel gezellig weekend!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:07

Een mooi verslag om te lezen en te zien. Hartelijk dank om dit met ons te delen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:37

Je filmpjes ga ik nog kijken maar heb genoten van je verslag en de foto's. Wat jammer dat beiden NL paarden niet over de finish zijn gekomen. Maar wat een ervaring zeg! Fantastisch. Bedankt voor je mooie verslag!
Groeten Pien.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:58

Daffie, ik ga vanmiddag je verslag even rustig op mijn gemak en met een kopje koffie erbij lezen. Ik heb gisteren al genoten van de videos en de fotos op facebook, en het lijkt me leuk om er ook je verslag bij te lezen :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:01

Leuk verslag Daphne :D
Ja het was inderdaad jammer dat ik moest stoppen. Van mezelf dan, niet van de dierenarts. Die gaf hem een dikke oké want hij liep bij die 1e keuring en bij de extra keuring aan het einde van de rust gewoon helemaal goed. Plus een rigeway van 48/46... Maar ik ken mijn paard en vond dat ik niet meer kon vragen na die rare landing.

De kans om naar het EK te gaan is inderdaad zeer klein geworden nu, maar nog niet 100% vervlogen. Maar gezondheid van mijn paard gaat voor een ticket naar een EK.

Daphne bedankt dat je mee was! Enne, voordeel van groomen is dat je zoveel energie verbruikt dat je ook alles mag eten zonder je schuldig te voelen :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:16

Leuk verslag Daphne!

Djilan, groot respect voor je besluit! _/-\o_

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:17

mooi verslag Daphne. Groomen is inderdaad ook een beetje topsport;-) En, Djilan wat een moedig besluit om toch te stoppen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:41

Heel erg bedankt iedereen. Het was echt prachtig en heb genoten van misschien mijn laatste bezoek aan frankrijk.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:47

Wat gaaf om te zien! 160 km, dan moet je toch ongelooflijk veel kontpijn hebben :P

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:05

Nee hoor :D Spierpijn in armen en benen ja, maar geen pijn in je kont ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:06

Djilna schreef:
Nee hoor :D Spierpijn in armen en benen ja, maar geen pijn in je kont ;)

:P

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:09

Leuk verslag Daphne! Ik hoop dit jaar ook te gaan groomen op een cei! Jouw verslag maakt dat ik er nog meer zin in heb! En Djilan ik hoop echt voor jullie dat er nog een mogelijkheid is dat jullie alsnog naar het ek kunnen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:10

en dan sta je ook ineens op de fb-pagina van bokt, grappig.

Rox, graag gedaan. Koop maar alvast heel veel spiroflor :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:47

Leuk om eens zon verhaal te lezen! :D

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:00

Leuk verhaal :)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:24

echt super stoer! en mooi daar in frankrijk! Vooral het eerste filmpje erg leuk. Vroeg me af wat die ruiters en mensen met water flessen allemaal tegen elkaar schreeuwen.
Merk je daar nou ook iets van doping gebruik?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:36

wat gaaf zeg! :D Filmpje geeft een leuke impressie van de wedstrijd en alles er om heen.

wat een boel schimmels trouwens! :))

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:08

anne3000 schreef:
Vroeg me af wat die ruiters en mensen met water flessen allemaal tegen elkaar schreeuwen.
Merk je daar nou ook iets van doping gebruik?

Voornamelijk roepen ze naar elkaar of naar de ruiter zodat die naar de groom toe kan rijden en op punten met slecht zicht roept er ook iemand dat ze er aankomen.
Nu op deze wedstrijd niets van doping gemerkt, wel van de vreemde tradities. Dat we op Donderdag aankwamen stonden er al een aantal paarden aan een infuus (doen ze blijkbaar vaker na transport) en na de wedstrijd opnieuw. En niet omdat die paarden het zo slecht hadden maar gewoon omdat het bij hun heel normaal is. Ja daar kijk je als hollander dan toch wel een beetje vreemd naar.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:16

Mooi verslag is het geworden Daphne, de filmpjes en de fotos maken het compleet :D Jammer dat er geen nederlandse deelnemers tot het einde door mochten, maar wát een ervaring. Hartstikke gaaf!! :)