Donderdag 14 Juli was het eindelijk zover!! Op naar de heidedistanz!! Groom Dewi reed gelijk mee, en groom ilse zou een dagje later komen!
We mochten achter Tonkie aanhaken, toch een prettiger idee, dan alleen op pad te gaan!!
De reis duurde 7 uur, met de nodige file en 2 x een tussenstop!! Numir heeft zich kranig gedragen, was wel erg blij toen we eindelijk in Feuerschutzenbustel aankwamen en hij van de trailer af mocht! Daar lekker een paddockje gemaakt en onze slaapplaatsten klaargemaakt, en Numir begon gelijk te eten als een bouwvakker!!

Dewi en ik zijn op zoek gegaan naar iets eetbaars, waarna we om 22 uur weer terug waren op het terrein! Gelijk ons bed in gedoken, en ondanks de storm redelijk goed geslapen!!
Vrijdagochtend rond 10.00 opgestaan, en Numir weer eten gegeven, die daar weer dankbaar gebruik van maakte!!
Dewi en ik zijn Celle in gegaan, en hebben daar wat gegeten en boodschappen gedaan! Numir was niet de enige die hard moest werken!

Om 16.00 waren we weer terug, en vlak daarna kwam ook groom Ilse aan!!!
De voorkeuring verliep prima, en Numir kreeg mooie cijfers op zijn billen geschreven!! Met de nodige rek en strek oefeningen was hij zich al prima aan het voorbereiden!!

Numir en Skritla waren buurtjes!!

Ilse en Dewi hebben 1 auto vervolgens al naar het 80 km punt gereden, en daarna zijn we bij de McDonalds wat gaan eten, net weer op tijd terug voor de voorbespreking!!!
En dan is het wachten tot de start, Numir heel rustig aan opgezadeld, en rond gaan stappen!!
Ik denk dat er wel 30 man met fakkels stonden, maar het deed hem helemaal niets!! Het was zo’n bijzondere ervaring, alle starters kregen een slok drank, er werd een Duits liedje gezongen, en om 24.00 mochten we gaan!!
De start ging vrij rustig, Numir was super te rijden, eveneens weer bitloos!!
Tot de trot by bleef de hele groep, denk zo’n 40 man bij elkaar, daarna ontstonden er gaten!! Ik heb nog een tijd in het groepje bij Onno, Ineke en Helma gereden, maar na de eerste vetgate die ook kwijtgeraakt!! De route van breaklights was super aangegeven, en dankzij de heldere nacht en volle maan, konden we als we over de heide reden nog redelijk wat zien! We hebben de hele rit gedraafd en vrijwel direct aangeboden, met een hartslag van 52, en verder alles perfect!! De eerste 26 km hadden we erop zitten!!
Wel bijzonder trouwens een vetgate in het pikkedonker!! Numir heeft de hele tijd gras gegeten, had behalve de wortels weinig behoefte aan iets anders!!
Vervolgens weer van start gegaan, voor de volgende 30 km! Terwijl we ingehaald werden door een duitser haalde deze vol uit naar Numir, ik hoorde de klap op zijn bovenbeen terecht komen, hij liep gelukkig geen pas onregelmatig, dus gewoon doorgereden. Ik haakte aan bij een andere Duitser, de paarden liepen fijn samen op, Numir was nog steeds zo fit als een hoentje, dronk onderweg goed uit plassen, en was fijn te rijden!!

Dit rondje hebben we eigenlijk weer helemaal gedraafd, vlak voor de vetgate heb ik wat gas terug genomen, en een halve km van tevoren gaan stappen, direct aangeboden en een HF van 56, alleen zijn darm geluiden waren iets minder, die wilde ze voor het verlaten van de vetgate nog even checken, verder weer alles helemaal goed!!! Het begon nu lichter te worden, dus dat was wel erg fijn, Numir at weer flink van gras en wortels, en vlak voor het derde rondje nog even zijn darmgeluiden laten controleren die weer helemaal goed waren! Van de trap had hij alleen een ontveld stukje overgehouden!
Op naar het derde rondje van 25 km, hier was de markering niet helemaal duidelijk, waardoor we ongeveer 2 km verkeerd hebben gereden!
Numir was nog steeds super fit, moest hem nog steeds af en toe op de rem zetten!!! Het grootste gedeelte van dit rondje met een Engelse meid gereden, aangezien mijn engels toch een stukje beter is dan mijn duits was dit wel even gezellig!!! Ook dit rondje weer voornamelijk gedraafd met nu ook wat stukjes galop erin!! Dat vond Numir wel erg prettig die afwisseling!!! Rustig aan op de finish af gegaan, en in galop erover heen, echt super!! We kwam rond 7.15 binnen!
Hartslag werd direct gemeten en was 68!! Na 20 minuten weer de keuring en toen was zijn HF 52 en weer alles prima!!
Numir even in de paddock met heel veel gras gezet, dus die vermaakte zich wel, even goed naverzorgd, gezellig met het de andere nederlandse grooms bij elkaar gezeten, en wat gegeten!!

Toen Numir ingeladen en doorgegaan naar het finish terrein, daar het hele kamp weer in orde gemaakt, en wat geslapen!!! Rond 15 uur wakker geworden! Numir stond er nog steeds super bij en had erg goed gegeten!!
Daarna zijn we nog even op pad gegaan om wat te eten! Het was alweer vrij laat toen we terug kwamen en al vrij snel kwamen de eerste 160ers binnen!!
Natuurlijk hebben we gewacht op Djilan, Tonkie en Jiske, echt een kippevel finish!! Geweldig!!!
Met een hele groep nog even gezellig om het kampvuur gezeten, en rond 24.00 naar bed gegaan!!!

Zondagochtend om half 9 wakker geworden!! Numir gaan voeren en vervolgens wat gewandeld voor de nakeuring!!! Dit was ook erg leuk, iedereen stond met paard en al te wachten, alle grooms waren erbij, en iedereen werd toegejuichd als ze goedgekeurd werden!!! Numir was ook prima in orde!!!

Terwijl Num al weer in zijn paddock stond werden we opgeroepen om mee te doen aan de best condition, er werden er 3 uit de 15 starts gekozen!!
Dus Numir weer snel uit zijn paddock gehaald, we moesten alle 3 nog een ronde draven onder luid gejuich van alle toeschouwers! Leuk was dat het engelse meisje naar mij toe kwam om me te feliciteren en te vertellen dat ze vond dat wij de best condition verdiende!! Erg leuk om te horen!!! Uiteindelijk ging die naar de nummer 1!!!
De prijsuitreiking was ook heel bijzonder, iedereen was aanwezig, alle paarden stonden in een cirkel en 1 voor 1 werden we opgeroepen!!! Uiteindelijk wonnen we de 5e plaats!! Echt een super mooie afsluiten van een geweldig weekend!!!

Numir staat graag op de voorgrond!!

En de toppers van de 160!!!!

Rond 14.00 vertrokken we weer naar Nederland en dit keer hebben we er 5.5 uur overgedaan!!!
Dit was een ervaring om nooit meer te vergeten!!! Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij!!!
Numir staat in Eemnes!!