Ons niet zo daverende T3-debuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Ons niet zo daverende T3-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 22:29

Afgelopen weekend heben we meegedaan aan de TREC wedstrijd in Eersel. Het was onze eerste wedstrijd in de klasse T3. Dit betekende dat we een naast wat hogere hindernissen en moeilijkere opdrachten in de PTV ook een langere POR moesten rijden waar ook nog eens grid- of azimuthopdrachten (opdrachten waarbij je naar een bepaald punt moet navigeren waar een baken/knipper hangt) in zouden zitten. Erg spannend, aangezien ik er wel een cursus over heb gevolgd, maar het allemaal nog niet zo duidelijk was als ik zou willen. Maar goed, ondanks de spanning toch maar gestart :+ Ik was al gegarandeerd derde, aangezien er drie starters in de T3 waren :D

Vrijdag
Op vrijdag zijn we op tijd heen gegaan. Het was voor ons een reis van ruim drie uur, dat is niet te doen als je om acht uur moet starten! Ondanks wat misrijden (TomTom en de borden langs de route bij Best kwamen niet helemaal overeen :=) waren we lekker op tijd aanwezig. Er was nog een plekje tussen de paarden van bokkers Shyla25 en Piecon.
Afbeelding

In de avond was de eerste veterinaire keuring. De hartslag wordt gemeten, er wordt gekeken naar de spierspanning in de rug en bij de broekspieren en je moet een stukje voordraven. Alles goed, dus we mochten van start!

Zaterdag
Op zaterdag lekker vroeg opgestaan, ik was al om zes uur op :+ Alle bepakking had ik al klaar gezet, dus alleen even paard voeren en zelf ontbijten en lunch klaarmaken om mee te nemen.
Afbeelding

Ik was lekker op tijd klaar, dus Tammy nam de tijd nog even om zich vol te stoppen. Die was bang dat ze de rest van de dag niets meer zou krijgen ofzo >;) Voor en achterop zit de verplichte bepakking (ehbo-set, overlevingsdeken, hoevenkrabber, zakmes, identiteitsbewijzen van paard en ruiter) plus lunch voor Tammy (wortels :9 ) en mij.
Afbeelding

Om tien over acht was het zover, ik mocht intekenen... Eerst de route intekenen en de laatste 5 minuten kreeg ik de gridopdracht. Ik moest twee punten op de kaart markeren, beide keren moet je de snelste/kortste weg vanaf je route er naartoe rijden, baken in de ruiterkaart knippen en zo snel mogelijk weer je route vervolgen.
Afbeelding

De route ging goed, maar was erg technisch. Goed opletten, veel links/links/recht/rechtdoor/links/rechts, dus best vermoeiend als ruiter. Gelukkig waren er ook wel eens asfaltwegen :+
Afbeelding

Maar een heel deel van de route zag er zo uit:
Afbeelding

Vind dan maar eens een pad :') honderden meters plat gelegen op Tammy, ondertussen een half bos aan dennenaalden, bloesem en takjes in mijn nek meenemend. En dan maar hopen dat je niet net een baken mist :+ Nog een kleine impressie van een stukje van de route (filmpje):
Afbeelding

Gelukkig niet compleet kwijtgeraakt, al ben ik wel een kwartier aan het zoeken geweest tussen twee punten. Zonde van de tijdfouten, maar ik was allang blij dat ik niet verdwaald was :D Bij de controlepost kwam ik bokker nikkielvis tegen http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... rsel06.jpg Die ons ook nog even op de foto heeft gezet :) http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... rsel07.jpg\

Daarna hebben we nog een stuk samen gereden. Alleen TurboTammy had haast, dus na een paar kilometer zijn we alleen verder gegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Naar de pauzeplaats toe nog een dure fout gemaakt. We moesten een wal op, dus die netjes gevolgd, alleen toen ik dacht aan het eind te zijn via een behoorlijk steile afdaling naar beneden gegaan, om er beneden achter te komen dat ik toch verder rechtuit moest. -O- Bij het gebrek aan zin om de wal weer op te gaan een stukje omgereden, uiteraard daardoor een post verkeerd aangereden :+ wat me 30 punten kostte. Vlak daarna hadden we de pauzeplaats, waar ook de bepakkingscontrole was
Afbeelding

En een uurtje rust, waar Tammy volop gebruik van maakte :z
Afbeelding

in het tweede deel van de route zat ook weer een baken, wat ik vrij makkelijk kon vinden *\o/* Op een gegeven moment kwam ik nog vlak langs een post, maar ik was er van overtuigd dat ik op de juiste route zat, dat het vast een T1/T2 post moest zijn :? Achteraf denk ik dat ik een foutje heb gemaakt met intekenen en daarom net naast de route zat. Resultaat was dat ik een post gemist heb, weer 50 punten eraf := Ik had terug kunnen gaan, maar met een Tammy die niet meer wilde stappen en het maar de vraag was of het zou schelen in de strafpunten (extra tijd en eventueel verkeerd aanrijden van de post), ben ik maar richting de finish gereden, samen met Margot (Piecon) en partner. Een uurtje na aankomst weer een veterinaire controle, waar we weer goedgekeurd werden :)

Zondag
De zondag begon weer met een veterinaire controle. Daarna starten met de MA en een half uur later met de PTV. Tammy was op weg naar de MA al flink druk. Ondanks dat ik samen met een andere T3 ruiter heen was gereden. Alleen maar gehobbel, geen normale, ruime stap waar ik normaal zo lekker mee kan scoren... Niet heel bemoedigend dus. Eenmaal aan de MA begonnen was de galop een ramp. Alleen maar zenuwachtig gekrabbel, overal van willen schrikken en niet normaal in één gang willen blijven *zucht* Maar even doorgebeten en een poging tot haar kalmeren gedaan, wat weinig zin had :+ De terugweg was in mijn ogen net zo waardeloos. Niet normaal stappen, maar tegen de draf aanhangen. Ik keek er eigenlijk van op dat ik toch nog 15 punten had, ik had er 0 verwacht -O-
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... sel062.jpg

Op de terugweg naar de manege was ik het gehobbel ook goed zat. Schuin over het pad teruggehobbelt en getölt, wat ze ook ineens bleek te kunnen :roll: 8)7 Bij de manege maar even een paar kilometer binnenbak gedraafd en gegaloppeerd, in de hoop dat ze daar wat rustiger van zou worden. Dat werd ze ook. Ongeveer 5 seconden. Om vervolgens weer heen en weer te gaan lopen zwaaien en draaien :roll: Ik vreesde al het ergste voor de PTV...
De eerste hindernis was dus ook meteen een overweldigend succes _O- Een opsprongetje van ongeveer 40 cm, waarbij ze de eerste keer aanrijden schrok omdat ze niet op zat te letten en de tweede keer aanrijen een megasprong maakte :=
Afbeelding

De rest ging niet veel beter :+ Het labyrinth tikte ze aan, de smalle doorgang ook.
http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... selr02.jpg

Onbeweeglijk stilstaan heb ik maar overgeslagen :') :D Wat er wel goed ging? De brug, die deed ze zonder twijfelen +:)+ Net als de wal en de slalom.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laaghangende takken gingen ook maar zo zo. Normaal doet ze een braaf galopje onderdoor, maar dit keer bedacht ze zich na de eerste tak, wilde stoppen, maar ging toch door. Helaas dus, twee takken eraf..
Afbeelding

Alle springdingen (op- en afsprong, aparte afsprong, boomstam en heg) heb ik met het oog op mijn eigen veiligheid maar overgeslagen := Als ze zo druk is hoef ik springen niet te proberen, dat geeft alleen maar ongelukken. Dus rustig aan naar de waterbak gegaan
Afbeelding

en via een poging tot de poort := daarna terug naar de finish.
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... sel070.jpg
Afbeelding

Na mijn rit Tammy verzorgd en met mijn camera de rest van de T1 en T2 ruiters gekeken: https://picasaweb.google.com/wkoekoek/T ... el2011PTV#

Voor de PTV hebben we dus echt een alltime low bereikt := Op het gebied van punten dus niet zo goed gescoord O:) gelukkig heb ik me verder prima vermaakt :D Gezellige mederuiters, goed georganiseerde wedstrijd en een fantastische omgeving +:)+ Met Tammy nog maar even knutselen met voer en training, wat we daar aan kunnen verbeteren, en dan gaan we over twee weken weer een poging doen in Frasselt, in equipe met bokker Karin :D

foto's van Eddy Wabnitz, Shyla25, Jolanda Scheepen en mezelf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:39

Wat een leuk (foto)verslag!
Ben zelf ook 2x in Eersel geweest (naja, 3x, maar 1 keer was een westernwedstrijd ;) ), vind het erg mooi en leuk daar. Ik vind dat je het toch super hebt gedaan! Ik zou dat bos niet eens meer uitgeraken denk ik :+ Heb 1x met een TREC meegedaan, de T1 en toen waren we met 2 .. Het is niet simpel, laten we het daar maar op houden :')

Daantjee12

Re: Ons niet zo daverende T3-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:40

Ohh Wendy wat een leuk foto/verslag! :D Tammy was lekker bezig dus,
haha hoord erbij he :D Alvast succes voor de volgende keer :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:42

Leuk verhaal Wendy, leuk geschreven..
Jammer dat het wat minder ging, maar gelukkig is het wel een leuk weekend geweest! :D
Leuke foto's.. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:19

Leuke foto's! Die sprong... :oo

Toch maar goed dat ik er niet bij was, dan waren we met de POR in Brussel uitgekomen. :+

Maar je hebt 't toch maar ff gedaan, T3 starten! Volgende week weer 'veilig' verdwalen in T2 dan maar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:25

Ik snap geen bal van die punten ed maar wat klinkt het leuk!!!

Karin, kun jij een stalgenootje en mij niet eens inpraten over wat het allemaal precies inhoudt? Klinkt zó gaaf!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 00:06

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 06:20

Leuk verslag en ondanks dat niet alles ging zoals het moest, stralen jullie wel veel plezier uit.

Mooie foto van die opsprong!

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 06:39

Wat Een leuk verslag, jammer dat het met de punten iets minder ging.
Hoe bereid je jezelf en je paard nou op zo'n wedstrijd voor als ik vragen mag? Gewoon veel buiten rijden enz. Of..?

Handige site ook, staaT alles wel duidelijk uitgelegd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 08:01

Buitenrijden inderdaad, en dan eigenlijk alles meepakken wat je tegenkomt. Heuveltjes, sprongetjes, hekjes om tussendoor te gaan, op- en afsprongetjes. Verder probeer ik wel af en toe naar een ander terrein te gaan. Hier in de buurt is er bijvoorbeeld een met allemaal kleine sprongetjes en een flinke op- en afsprong. Ook water is iets wat ik wel oefen, anders gaat ze daar echt niet in :+ Het hek kan je thuis oefenen met een longeerlijn tussen twee staanders. Een labyrinth is makkelijk neer te leggen, smalle doorgang/achterwaarts tussen de balken ook. Ik heb zelf ook een paar laaghangende takken in elkaar gezet, zodat ik die ook kon oefenen. Daar ging ze in het begin echt niet onderdoor :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:20

Fijn verslag weer, Wendy! Maar die sprong!! :oo Hoezo ze kan niet springen?! :))

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 09:26

Iets te goed :') Probleem is dat ze niet altijd normaal aanrijdt. Ik wil niet vanuit een halve tolt springen >;) ze wordt nogal fanatiek ervan, stormt er dan graag op af :\ Ik ben vervolgens bang dat ze niet goed uitkomt ofzo, dan gaat ze of in de ankers, of neemt een megasprong. En die megasprongen neemt ze met zooooveel kracht... Daar wordt je niet blij van :n :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:42

Sonja schreef:
Ik snap geen bal van die punten ed maar wat klinkt het leuk!!!

Karin, kun jij een stalgenootje en mij niet eens inpraten over wat het allemaal precies inhoudt? Klinkt zó gaaf!

Hier het stalgenootje :)
Op de trec website vindt ik niets over de verschillende klasses en wat zo ongeveer in welke klasse gevraahd wordt. Laat staan dat ik wat over de puntentelling vindt.
Zodra veulen eraf is gaan we eerst maar eens een clinic doen.

Wat een mooi verhaal en leuke fotos, hoop voor je dat het de volgende keer beter gaat, maar het klinkt ook nu als een heel geslaagd weekend.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:42

Hoi Wendy, wat een onwijs leuk verhaal! Jammer dat het niet helemaal ging zoals je graag gezien had, maar ik vind je erg stoer, dat je T3 start! Ik doe het je niet na. Ik wil wel weer een keer T1 starten natuurlijk...Kootwijkerbroek in Augustus denk ik wel...en wie weet in Juli, als die doorgaat...gut, ik moet toch weer es even langs in het trec topic :)

Enne, Sonja- trec is echt onwijs leuk om te doen...als je een keertje kijkt, dan weet ik zeker dat je het kan en waarschijnlijk ook leuk vindt! Sowieso snap ik niet dat er iemand is die dit niet leuk vindt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:45

He Stella! Ja lijkt mij ook onwijs leuk, wij zijn echte buitenrijders en houden wel van een uitdaginkje. Ik denk dat we maar eens moeten komen kijken. Heb jij al eens iets van een clinic gevolgd ofzo? Tips? :P

Bedankt voor het linkje TS, ik ga ff lezen!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:45

Wat een onwijs leuk verslag weer Wendy! Ik vind het toch knap wat je doet hoor. _/-\o_

Sonja, kijk eenss in mijn onderschrift..

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:51

eindelijk dan je verslag, had al gehoord dat het niet lekker ging maar ik wist niet wat er nu gebeurd was, zo kan ik mooi even bij lezen :D

wat een sprong maakt Tammy van die opsprong, wel fijn want dan hoeven we hem ook niet te gaan verhogen ;)

Elpharo, TREC Voorhout gaat door!!!
Even zoeken, maar er is al een topic over geopend hier op bokt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:20

Jammer dat het niet helemaal ging zoals de bedoeling was.
Gaaf zadel heb je trouwens! Mooi zo dat bruin!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:40

Nou Sonja toch! >;) je weet best waar je alle info en uitleg kunt krijgen. Of was je even vergeten dat ik misschien geen wedstrijd gereden heb maar wel georganiseerd...

Hee Wendy, je hebt toch maar mooi een T3 gestart! Spannende route zo zeg, zonder pad := Da's wel het ultieme struinrijden ;) Jammer van de punten maar zo te lezen verder best een lekkere POR gereden.
Jammer dat Tammy de tweede dag zo druk was. Maar zo te lezen was het in ieder geval weer een gezellig weekend.
Binnenkort maar weer es een weekendje vrijwilligen, even wat rust genomen vanwege drukte op 't werk maar nu kan't wel weer.
Enneh. Sonja en Marieke, ga dan gewoon gezellig mee. Vrijwilligers zijn altijd nodig en je leert het meest door gewoon mee te draaien (en't is nog rete gezellig ook!)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:11

Geweldig verslag weer! En die sprong is echt hilarisch :') Het klinkt alsof Tammy nu al iets te goed weet wat ze moet gaan doen. :=

Dat dwars door de bosjes rijden (hoezo een pad? Ik zie geen pad hoor) lijkt me wel heel erg verdwaalgevoelig! En ik denk dat Salty daar ook erg druk door zou worden, die houdt niet van smalle paadjes.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:08

kim345 schreef:
Gaaf zadel heb je trouwens! Mooi zo dat bruin!

Gaaf he <3

Tammy wordt juist heel erg blij van dit soort paadjes, vindt ze leuk :+ Ze weet verder dondersgoed wat de bedoeling is, alleen ze was zo hyper, dan reageert ze overal gewoon enorm heftig op. Ze kan ook normale sprongetjes maken, gelukkig :D Zoals vandaag: http://s33.photobucket.com/albums/d97/g ... 100134.mp4

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:11

Ziet er echt heel leuk uit.

en een leuke foto van het springen :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:18

Ik vond het erg leuk om je verhaal te lezen en bedankt voor de duidelijke uitleg hier en daar (ik wil ook graag TREC gaan doen in de toekomst ... ooit). Het lijkt me wel frustrerend als sommige dingen die je goed kunt even niet gaan ivm de stress bij je paard, maar allez dat hoort er bij. Tis niet anders!

De route van het begin klinkt ingewikkeld zeg! En bij het tweede deel dacht ik dat als je per ongeluk uit je gang valt, je sowieso nul punten hebt, maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Wel goed dat je er toch de lol van kunt inzien en een fijne dag hebt gehad!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:21

Nee hoor, heb je goed begrepen :j Bij de MA (tweede onderdeel) moet je zo langzaam mogelijk heengalopperen en zo snel mogelijk terugstappen. Ik dacht dat ze tammy's constante gehobbel (voor mijn idee dan :+) als gangenfout hadden gezien, maar gelukkig niet dus :D

Ach, ik doe het voor de lol en als het niet meer leuk is moet ik er mee ophouden :+ Dit was hopelijk een eenmalige actie. Dat zullen we volgende week in Frasselt wel zien :=

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:30

Je moet ook maar zo denken, het is nogal niet een ervaring voor je paard, net als een eerste bosrit. Wie weet went het allemaal wel heel snel en gaat het na een paar keer al veel beter.

Ik denk dat ons debuut (ooit) ook niet vlekkeloos gaat verlopen hoor!