Ik was al gegarandeerd derde, aangezien er drie starters in de T3 waren 
Vrijdag
Op vrijdag zijn we op tijd heen gegaan. Het was voor ons een reis van ruim drie uur, dat is niet te doen als je om acht uur moet starten! Ondanks wat misrijden (TomTom en de borden langs de route bij Best kwamen niet helemaal overeen
) waren we lekker op tijd aanwezig. Er was nog een plekje tussen de paarden van bokkers Shyla25 en Piecon. 
In de avond was de eerste veterinaire keuring. De hartslag wordt gemeten, er wordt gekeken naar de spierspanning in de rug en bij de broekspieren en je moet een stukje voordraven. Alles goed, dus we mochten van start!
Zaterdag
Op zaterdag lekker vroeg opgestaan, ik was al om zes uur op
Alle bepakking had ik al klaar gezet, dus alleen even paard voeren en zelf ontbijten en lunch klaarmaken om mee te nemen. 
Ik was lekker op tijd klaar, dus Tammy nam de tijd nog even om zich vol te stoppen. Die was bang dat ze de rest van de dag niets meer zou krijgen ofzo
Voor en achterop zit de verplichte bepakking (ehbo-set, overlevingsdeken, hoevenkrabber, zakmes, identiteitsbewijzen van paard en ruiter) plus lunch voor Tammy (wortels
) en mij. 
Om tien over acht was het zover, ik mocht intekenen... Eerst de route intekenen en de laatste 5 minuten kreeg ik de gridopdracht. Ik moest twee punten op de kaart markeren, beide keren moet je de snelste/kortste weg vanaf je route er naartoe rijden, baken in de ruiterkaart knippen en zo snel mogelijk weer je route vervolgen.

De route ging goed, maar was erg technisch. Goed opletten, veel links/links/recht/rechtdoor/links/rechts, dus best vermoeiend als ruiter. Gelukkig waren er ook wel eens asfaltwegen

Maar een heel deel van de route zag er zo uit:

Vind dan maar eens een pad
honderden meters plat gelegen op Tammy, ondertussen een half bos aan dennenaalden, bloesem en takjes in mijn nek meenemend. En dan maar hopen dat je niet net een baken mist
Nog een kleine impressie van een stukje van de route (filmpje): 
Gelukkig niet compleet kwijtgeraakt, al ben ik wel een kwartier aan het zoeken geweest tussen twee punten. Zonde van de tijdfouten, maar ik was allang blij dat ik niet verdwaald was
Bij de controlepost kwam ik bokker nikkielvis tegen http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... rsel06.jpg Die ons ook nog even op de foto heeft gezet
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... rsel07.jpg\Daarna hebben we nog een stuk samen gereden. Alleen TurboTammy had haast, dus na een paar kilometer zijn we alleen verder gegaan.

Naar de pauzeplaats toe nog een dure fout gemaakt. We moesten een wal op, dus die netjes gevolgd, alleen toen ik dacht aan het eind te zijn via een behoorlijk steile afdaling naar beneden gegaan, om er beneden achter te komen dat ik toch verder rechtuit moest.
Bij het gebrek aan zin om de wal weer op te gaan een stukje omgereden, uiteraard daardoor een post verkeerd aangereden
wat me 30 punten kostte. Vlak daarna hadden we de pauzeplaats, waar ook de bepakkingscontrole was
En een uurtje rust, waar Tammy volop gebruik van maakte

in het tweede deel van de route zat ook weer een baken, wat ik vrij makkelijk kon vinden
Op een gegeven moment kwam ik nog vlak langs een post, maar ik was er van overtuigd dat ik op de juiste route zat, dat het vast een T1/T2 post moest zijn
Achteraf denk ik dat ik een foutje heb gemaakt met intekenen en daarom net naast de route zat. Resultaat was dat ik een post gemist heb, weer 50 punten eraf
Ik had terug kunnen gaan, maar met een Tammy die niet meer wilde stappen en het maar de vraag was of het zou schelen in de strafpunten (extra tijd en eventueel verkeerd aanrijden van de post), ben ik maar richting de finish gereden, samen met Margot (Piecon) en partner. Een uurtje na aankomst weer een veterinaire controle, waar we weer goedgekeurd werden
Zondag
De zondag begon weer met een veterinaire controle. Daarna starten met de MA en een half uur later met de PTV. Tammy was op weg naar de MA al flink druk. Ondanks dat ik samen met een andere T3 ruiter heen was gereden. Alleen maar gehobbel, geen normale, ruime stap waar ik normaal zo lekker mee kan scoren... Niet heel bemoedigend dus. Eenmaal aan de MA begonnen was de galop een ramp. Alleen maar zenuwachtig gekrabbel, overal van willen schrikken en niet normaal in één gang willen blijven *zucht* Maar even doorgebeten en een poging tot haar kalmeren gedaan, wat weinig zin had
De terugweg was in mijn ogen net zo waardeloos. Niet normaal stappen, maar tegen de draf aanhangen. Ik keek er eigenlijk van op dat ik toch nog 15 punten had, ik had er 0 verwacht
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... sel062.jpg
Op de terugweg naar de manege was ik het gehobbel ook goed zat. Schuin over het pad teruggehobbelt en getölt, wat ze ook ineens bleek te kunnen
Bij de manege maar even een paar kilometer binnenbak gedraafd en gegaloppeerd, in de hoop dat ze daar wat rustiger van zou worden. Dat werd ze ook. Ongeveer 5 seconden. Om vervolgens weer heen en weer te gaan lopen zwaaien en draaien
Ik vreesde al het ergste voor de PTV... De eerste hindernis was dus ook meteen een overweldigend succes
Een opsprongetje van ongeveer 40 cm, waarbij ze de eerste keer aanrijden schrok omdat ze niet op zat te letten en de tweede keer aanrijen een megasprong maakte

De rest ging niet veel beter
Het labyrinth tikte ze aan, de smalle doorgang ook. http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... selr02.jpg
Onbeweeglijk stilstaan heb ik maar overgeslagen
Wat er wel goed ging? De brug, die deed ze zonder twijfelen 

De laaghangende takken gingen ook maar zo zo. Normaal doet ze een braaf galopje onderdoor, maar dit keer bedacht ze zich na de eerste tak, wilde stoppen, maar ging toch door. Helaas dus, twee takken eraf..

Alle springdingen (op- en afsprong, aparte afsprong, boomstam en heg) heb ik met het oog op mijn eigen veiligheid maar overgeslagen
Als ze zo druk is hoef ik springen niet te proberen, dat geeft alleen maar ongelukken. Dus rustig aan naar de waterbak gegaan 
en via een poging tot de poort
daarna terug naar de finish. http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... sel070.jpg

Na mijn rit Tammy verzorgd en met mijn camera de rest van de T1 en T2 ruiters gekeken: https://picasaweb.google.com/wkoekoek/T ... el2011PTV#
Voor de PTV hebben we dus echt een alltime low bereikt
Op het gebied van punten dus niet zo goed gescoord
gelukkig heb ik me verder prima vermaakt
Gezellige mederuiters, goed georganiseerde wedstrijd en een fantastische omgeving 
foto's van Eddy Wabnitz, Shyla25, Jolanda Scheepen en mezelf
), vind het erg mooi en leuk daar. Ik vind dat je het toch super hebt gedaan! Ik zou dat bos niet eens meer uitgeraken denk ik 
Ik ben vervolgens bang dat ze niet goed uitkomt ofzo, dan gaat ze of in de ankers, of neemt een megasprong. En die megasprongen neemt ze met zooooveel kracht... Daar wordt je niet blij van

Bij de MA (tweede onderdeel) moet je zo langzaam mogelijk heengalopperen en zo snel mogelijk terugstappen. Ik dacht dat ze tammy's constante gehobbel (voor mijn idee dan