Ik zou een endurance gaan rijden!Het leek me altijd wel een mooie sport, en het paard dat ik rij zou het vast ook wel geweldig vinden dacht ik, we zijn verknocht aan buitenrijden!
Ik rijd nu al bijna 2 jaar een 15 jarige Friese merrie van 1.55. We zijn in de zomervakantie 3 weken naar Drenthe geweest om daar de bossen onveilig te maken en heeel veel mooie ritten te rijden.
En gister was het eindelijk dus zo ver! De wekker ging om half 5, en hup naar stal. Paard uit een pikdonker weiland gevist, ging nog maar net haha. Ze had echt zoiets van wat gaan we nu weer doen?
Even een vlechtje inleggen, spullen klaarzetten, en klaar voor vertrek! (oohoh wat was ik zenuwachtig!)
Nog een beetje suffig..

En vlak voor zeven arriveerden mijn supergrooms en vervoer
Dus om zeven uur was alles ingeladen en paard op de trailer, heerlijk zo'n beest die er altijd met enthousiasme op loopt!Daar aangekomen na een rit van ongeveer 2 uur, snel even een paddockje gemaakt. Toch wel handig die prikdingen!
Ze was echt veel te druk met haar omgeving, zo lief

Haar eventjes een tijdje laten kijken, en toen naar de voorkeuring! Toch wel spannend, geen idee wat haar hartslag enzo zou zijn!
Het viel allemaal heel erg mee, ze was zo superrelaxt. Ook door alle indrukken denk ik. Haar hartslag was 38! Verder was ook alles oké.
Om tien uur was de briefing, nog snel even wat uitleg, altijd handig! En om 10:42 was het eindelijk zo ver, ik mocht vertrekken
Klaar voor vertrek!

En oooh wat was ze lekker enthousiast! Ze liep heerlijk! Lekker met die benen zwaaien (tsja het blijft een fries he haha) en lekker om zich heen kijken. Prachtige omgeving ook daar!
Mijn grooms stonden een paar kilometer bij een groom punt.
Mijn super grooms van de dag
Emma en haar vriend Danian!

en daar kwam ik al

Heerlijk toch die kop van haar

Deze foto zegt genoeg toch
Even snel wat water over haar heen gegooit, zelf even wat drinken, en weer verder! Helaas wou ze zelf niks drinken..
En toen de controle onderweg. Was toch wel wat zenuwachtig, ze was wel erg hyper. Gelijk aangeboden, maar ze konden haar hartslag niet vinden. Dat was echt niet fijn. Twee da's de hele tijd aan haar te porren, zal vast ook geen goed doen voor haar hartslag. Het heeft ongeveer vijf minuten geduurd voordat ze 'm konden vinden (bij de voorkeuring hadden ze er ook al moeite mee) en dat ging helaas wel van m'n tijd af. Helaas was haar hartslag 62. Haar turgor was ook niet goed, ze wou niet drinken! Ze drinkt eigenlijk altijd wel uit vreemde dingen, ook daar wel mee geoefend natuurlijk van te voren. Maar naar andere paardjes kijken was veel interessanter denk ik
Dus na tien minuten nog een keer, gelukkig een hartslag van 48! Haar turgor was een 3tje. Ik mocht wel door maar moest eerst even een km of iets stappen.
Daar kwam ik weer!

Let niet op mijn hoofd haha, ik genoot!

Een paar km voor de finish begon ze het wel een beetje moeilijker te krijgen. Ik wou rustig aan doen de laatste 2 a 3 km, maar ze had het echt héél erg moeilijk als we werden ingehaald. Maar ze begon echt wel wat moe te worden. Dus zo goed als het ging de laatste 3 km ongeveer gestapt voor de finish.

En toen de keuring bij de finish! Ik had echt moeten wachten, natuurlijk doet al die drukte geen goed voor de hartslag.. Maar dat is dan weer een leer voor de volgende keer natuurlijk

Een hartslag van maarliefst 84! Dat was wel even schrikken. Even tien minuutjes gestapt, maar hij was nog steeds 72.
Dus afgekeurd helaas... Maar dat mag de pret niet drukken

Haar afgezadeld, nog even in haar paddockje gezet en wat laten drinken.

En toen na de nakeuring! Waar ze ook weer heerlijk bij stond. Hele fijne da, deed het heel rustig.
En Hesther deed het wederom super!

Bij de nakeuring een hartslag van 44, lekker laag weer dus! En een turgor van 2. Haar lopen en alles was ook gewoon goed.
Uiteindelijk waren mijn tijden:
Vertrek; 10:42
aankomst; 13:54
(incusief straftijd onderweg)
Een gemiddelde van tien kilometer per uur gereden, flink doorgereden wel!
Al met al was het een super geslaagde dag. Ik heb vooral genoten van dat lekkere paard onder m'n kont
.ook leuk alle reacties van andere grooms onder weg; 'Zo die van jou maakt er wel een show van he
'heerlijk toch! Ook gewoon een superleuke sfeer overal. En ook mijn grooms waren super!
Ik ga zeker nog een keer starten, misschien wel startkaart aanvragen
!
, ga maar eens kijken of Sikma ook van die dingetjes heeft 
) Maar na 10 minuten stappen en koelen is het gelukkig altijd gelukt om de hartslag 60 te krijgen.