Mijn allereerst endurance.. Met een fries! Het was super!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Mijn allereerst endurance.. Met een fries! Het was super!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 10:52

Ja ja, eindelijk kwam het er een keer van :D Ik zou een endurance gaan rijden!
Het leek me altijd wel een mooie sport, en het paard dat ik rij zou het vast ook wel geweldig vinden dacht ik, we zijn verknocht aan buitenrijden!
Ik rijd nu al bijna 2 jaar een 15 jarige Friese merrie van 1.55. We zijn in de zomervakantie 3 weken naar Drenthe geweest om daar de bossen onveilig te maken en heeel veel mooie ritten te rijden.

En gister was het eindelijk dus zo ver! De wekker ging om half 5, en hup naar stal. Paard uit een pikdonker weiland gevist, ging nog maar net haha. Ze had echt zoiets van wat gaan we nu weer doen?
Even een vlechtje inleggen, spullen klaarzetten, en klaar voor vertrek! (oohoh wat was ik zenuwachtig!)

Nog een beetje suffig..

Afbeelding

En vlak voor zeven arriveerden mijn supergrooms en vervoer :D Dus om zeven uur was alles ingeladen en paard op de trailer, heerlijk zo'n beest die er altijd met enthousiasme op loopt!

Daar aangekomen na een rit van ongeveer 2 uur, snel even een paddockje gemaakt. Toch wel handig die prikdingen!

Ze was echt veel te druk met haar omgeving, zo lief :D

Afbeelding

Afbeelding

Haar eventjes een tijdje laten kijken, en toen naar de voorkeuring! Toch wel spannend, geen idee wat haar hartslag enzo zou zijn!
Het viel allemaal heel erg mee, ze was zo superrelaxt. Ook door alle indrukken denk ik. Haar hartslag was 38! Verder was ook alles oké.

Om tien uur was de briefing, nog snel even wat uitleg, altijd handig! En om 10:42 was het eindelijk zo ver, ik mocht vertrekken :D

Klaar voor vertrek!
Afbeelding

En oooh wat was ze lekker enthousiast! Ze liep heerlijk! Lekker met die benen zwaaien (tsja het blijft een fries he haha) en lekker om zich heen kijken. Prachtige omgeving ook daar!

Mijn grooms stonden een paar kilometer bij een groom punt.
Mijn super grooms van de dag 8-) 8-)

Emma en haar vriend Danian!
Afbeelding

Afbeelding

en daar kwam ik al :D

Afbeelding
Heerlijk toch die kop van haar :D

Afbeelding
Deze foto zegt genoeg toch :D

Even snel wat water over haar heen gegooit, zelf even wat drinken, en weer verder! Helaas wou ze zelf niks drinken..

En toen de controle onderweg. Was toch wel wat zenuwachtig, ze was wel erg hyper. Gelijk aangeboden, maar ze konden haar hartslag niet vinden. Dat was echt niet fijn. Twee da's de hele tijd aan haar te porren, zal vast ook geen goed doen voor haar hartslag. Het heeft ongeveer vijf minuten geduurd voordat ze 'm konden vinden (bij de voorkeuring hadden ze er ook al moeite mee) en dat ging helaas wel van m'n tijd af. Helaas was haar hartslag 62. Haar turgor was ook niet goed, ze wou niet drinken! Ze drinkt eigenlijk altijd wel uit vreemde dingen, ook daar wel mee geoefend natuurlijk van te voren. Maar naar andere paardjes kijken was veel interessanter denk ik ;)
Dus na tien minuten nog een keer, gelukkig een hartslag van 48! Haar turgor was een 3tje. Ik mocht wel door maar moest eerst even een km of iets stappen.

Daar kwam ik weer!

Afbeelding

Let niet op mijn hoofd haha, ik genoot!

Afbeelding

Een paar km voor de finish begon ze het wel een beetje moeilijker te krijgen. Ik wou rustig aan doen de laatste 2 a 3 km, maar ze had het echt héél erg moeilijk als we werden ingehaald. Maar ze begon echt wel wat moe te worden. Dus zo goed als het ging de laatste 3 km ongeveer gestapt voor de finish.

Afbeelding

Afbeelding

En toen de keuring bij de finish! Ik had echt moeten wachten, natuurlijk doet al die drukte geen goed voor de hartslag.. Maar dat is dan weer een leer voor de volgende keer natuurlijk :j

Afbeelding

Een hartslag van maarliefst 84! Dat was wel even schrikken. Even tien minuutjes gestapt, maar hij was nog steeds 72.
Dus afgekeurd helaas... Maar dat mag de pret niet drukken :D

Haar afgezadeld, nog even in haar paddockje gezet en wat laten drinken.

Afbeelding

En toen na de nakeuring! Waar ze ook weer heerlijk bij stond. Hele fijne da, deed het heel rustig.
En Hesther deed het wederom super!

Afbeelding

Bij de nakeuring een hartslag van 44, lekker laag weer dus! En een turgor van 2. Haar lopen en alles was ook gewoon goed.

Uiteindelijk waren mijn tijden:
Vertrek; 10:42
aankomst; 13:54
(incusief straftijd onderweg)

Een gemiddelde van tien kilometer per uur gereden, flink doorgereden wel!

Al met al was het een super geslaagde dag. Ik heb vooral genoten van dat lekkere paard onder m'n kont :D .
ook leuk alle reacties van andere grooms onder weg; 'Zo die van jou maakt er wel een show van he 8-) '
heerlijk toch! Ook gewoon een superleuke sfeer overal. En ook mijn grooms waren super!

Ik ga zeker nog een keer starten, misschien wel startkaart aanvragen 8-) !

Anoniem

Re: Mijn allereerst endurance.. Met een fries! Het was super!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:57

leuk hoor! jammer van je hartslag en turgor. Maargoed voor een eerste keer maakt dat niet zo veel uit! gewoon lekker door blijven trainen.

Waar had je eigenlijk gereden? (of heb ik daar overheen gelezen? )

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:58

leuk hoor, het ziet er echt uit of jullie plezier hadden.

groetjes kelly

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:58

Leuke foto's elmira!

je ziet jou en je paard ook echt genieten!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:00

leuke foto's volgens mij wordt dat vast nog wel een endurance wedstrijd.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:00

Leuke foto's Ruth!

Het ziet er echt geweldig uit :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:01

Anoniem schreef:
leuk hoor! jammer van je hartslag en turgor. Maargoed voor een eerste keer maakt dat niet zo veel uit! gewoon lekker door blijven trainen.

Waar had je eigenlijk gereden? (of heb ik daar overheen gelezen? )

Sallandse heuvelrit
(haha echt ver voor mij!)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:02

Het was leuk Ruth! En jullie hebben beide super jullie best gedaan!
We weten nu helemaal hoe alles moet en wat de regels zijn dus volgende keer ga je het gewoon helemaal halen!
En dan ga ik me er ook maar aan wagen he haha :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:03

Leuk zeg! Ziet er uit als heerlijk genieten! :D

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:56

Leuk fotoverslag Ruth! Je kunt heel goed zien dat jullie er plezier in hebben. Het is ten slotte jullie eerste keer, dus als er dan wat mis gaat: dan gaat dat de volgende keer vast beter!

Piacente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:03

Leuk verslag! Daar was ik gisteren ook, heb voor de eerste keer meegedaan. Helaas is ze na de finish bij de locomotietest afgekeurd (wegens Einschuss heeft mijn paard al 4 jaar lang een dik been waardoor ze wat moeilijker draaft, onder het zadel vormt het echter geen problemen tijdens de 'gewone' wedstrijden). Ik was wel erg trots verder dat we zijn gearriveerd, ze was voor de rest super in conditie (bij de P/A slechts 40 voor hartslag!) en ze was niet moe te krijgen haha.
Was een erg leuke ervaring en ik hoop volgend jaar met mijn jonge paard mee te kunnen doen!

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:19

Wat een leuk verslagje heb je er van gemaakt en super leuke foto's :D
Je ziet gewoon dat jullie er zo van genieten en dat is het allerbelangrijkste!
En alles was ook nieuw, dus de volgende keer worden jullie gewoon goedgekeurd :D

Nogmaals, het ziet er super uit! Het lijkt mij ook super gaaf joh!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:57

Hey Ruth!

Wat gaaf! Echt iets voor jullie! (dat vroeg uit mn bed zal wat minder zijn geweest :'))
Die deken is gaaf! Slim idee van zo'n kleine paddock :P, ga maar eens kijken of Sikma ook van die dingetjes heeft :)

Liefs,!

TundraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:37

leuk leuk leuk, ziet er erg goed uit

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:41

Leuke foto's Ruth :D Fijn dat het zo'n geslaagde dag was!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:02

Piacente schreef:
Leuk verslag! Daar was ik gisteren ook, heb voor de eerste keer meegedaan. Helaas is ze na de finish bij de locomotietest afgekeurd (wegens Einschuss heeft mijn paard al 4 jaar lang een dik been waardoor ze wat moeilijker draaft, onder het zadel vormt het echter geen problemen tijdens de 'gewone' wedstrijden). Ik was wel erg trots verder dat we zijn gearriveerd, ze was voor de rest super in conditie (bij de P/A slechts 40 voor hartslag!) en ze was niet moe te krijgen haha.
Was een erg leuke ervaring en ik hoop volgend jaar met mijn jonge paard mee te kunnen doen!

Jeetje dat is wel balen, maar wat een super goede hartslag idd :D

Joukje_04 schreef:
Hey Ruth!

Wat gaaf! Echt iets voor jullie! (dat vroeg uit mn bed zal wat minder zijn geweest :'))
Die deken is gaaf! Slim idee van zo'n kleine paddock :P, ga maar eens kijken of Sikma ook van die dingetjes heeft :)

Liefs,!

Haha viel mee, ik was gewoon al om half 4 wakker van de spanning :D

Inderdaad erg handig, je kan haar gewoon daar even in zetten worden ze ook niet zo zenuwachtig als je ze de hele tijd aan de trailer moet vastzetten!

Iedereen bedankt voor de reacties verder :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:17

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:31

Wat leuk dat je het zo goed naar je zin hebt gehad en dat de hele rit fijn gegaan is! Wel jammer van de hartslag op de finish.. dat is dan wel echt balen.
Misschien een tip voor de volgende keer, als de hartslag op de finish (of PA) te hoog is, ga dan niet alleen maar stappen, maar haal zeker op de finish je zadel er af en dan flink koelen (op de hals, aan de binnenkant van de achterbenen) en dan steeds tussendoor het warm geworden water eraf halen. Dat scheelt echt heel flink voor de hartslag, zeker met warm weer zoals gisteren en eigenlijk altijd met een Fries is koelen heel belangrijk. Als je dat al gedaan hebt, is dit een overbodige tip :P maar toch.

Maar zulke dingen leer je gewoon al doende hoor, die van mij stond vorig jaar op de finish ook een keer met een hartslag van 88 (had echt geprobeerd 2 km te stappen, maar ook de mijne vindt inhalen echt niet eerlijk! :+ ) Maar na 10 minuten stappen en koelen is het gelukkig altijd gelukt om de hartslag 60 te krijgen.

Het belangrijkste is toch dat jij en je paard het zo te zien goed naar jullie zin hebben gehad! Ze kijkt echt heel attent de hele tijd :D Volgend jaar gewoon lekker officieel gaan rijden, hartstikke leuk!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:34

DaphneL schreef:
Wat leuk dat je het zo goed naar je zin hebt gehad en dat de hele rit fijn gegaan is! Wel jammer van de hartslag op de finish.. dat is dan wel echt balen.
Misschien een tip voor de volgende keer, als de hartslag op de finish (of PA) te hoog is, ga dan niet alleen maar stappen, maar haal zeker op de finish je zadel er af en dan flink koelen (op de hals, aan de binnenkant van de achterbenen) en dan steeds tussendoor het warm geworden water eraf halen. Dat scheelt echt heel flink voor de hartslag, zeker met warm weer zoals gisteren en eigenlijk altijd met een Fries is koelen heel belangrijk. Als je dat al gedaan hebt, is dit een overbodige tip :P maar toch.

Maar zulke dingen leer je gewoon al doende hoor, die van mij stond vorig jaar op de finish ook een keer met een hartslag van 88 (had echt geprobeerd 2 km te stappen, maar ook de mijne vindt inhalen echt niet eerlijk! :+ ) Maar na 10 minuten stappen en koelen is het gelukkig altijd gelukt om de hartslag 60 te krijgen.

Het belangrijkste is toch dat jij en je paard het zo te zien goed naar jullie zin hebben gehad! Ze kijkt echt heel attent de hele tijd :D Volgend jaar gewoon lekker officieel gaan rijden, hartstikke leuk!

Bedankt voor de tip! Heb inderdaad niet gekoeld bij/vlak voor de finish. Ik heb alleen gekoeld vlak voor de p/a en dat heeft toen inderdaad echt gescheeld. Ja het was inderdaad erg warm gister :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:37

Super foto's en verslag. Het enthousiasme straalt er vanaf!!!

Wat betreft het niet willen drinken onderweg, ik zag op een ander endurance topic een tip dat je wat limonade in het water kunt doen. Dan is het wat zoeter. De smaak van het water kan zo ook gemaskeerd worden, mocht je het water ergens anders vandaan hebben. Het smaakt tenslotte overal anders.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:39

Gave foto's we waren er al over uit dat Hesther niet op Hesther lijkt haha. Leuk verslag al snap ik niet wat turgor is?
Enlighten me :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:47

Scipita schreef:
Gave foto's we waren er al over uit dat Hesther niet op Hesther lijkt haha. Leuk verslag al snap ik niet wat turgor is?
Enlighten me :D

Dan kijken ze naar het vel in de hals. Daar trekken ze dan zachtjes aan, als het gelijk weer goed terugtrekt het vel hebben ze genoeg vocht nog. Als het niet goed terugtrekt moeten ze drinken. Ze had onderweg een drie, het trok helemaal niet snel genoeg terug, ze had vocht nodig. Zoiets :D

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:55

Dat getalletje is dan hoeveel seconden het duurt voordat de huid weer glad ligt.
Als die waarde tijdens de wedstrijd verslechtert is dat niet goed. Dus als hij bij de voorkeuring een 1, of zelfs <1, had en dan op de PA een 3, dan heeft hij inderdaad te weinig gedronken. Maar de 2 op de nakeuring betekent dan toch weer een verbetering ;)

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:01

DaphneL schreef:
Dat getalletje is dan hoeveel seconden het duurt voordat de huid weer glad ligt.
Als die waarde tijdens de wedstrijd verslechtert is dat niet goed. Dus als hij bij de voorkeuring een 1, of zelfs <1, had en dan op de PA een 3, dan heeft hij inderdaad te weinig gedronken. Maar de 2 op de nakeuring betekent dan toch weer een verbetering ;)

Bedankt voor de aanvulling :D

Pas ná de nakeuring had ze weer dorst, twee emmers achter elkaar :P

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:08

Leuk verslag. Ik krijg er ook helemaal zin in om het eens te proberen.