Trec met mijn bejaarde dame

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

Trec met mijn bejaarde dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:13

De hindernissen van de Trec in Aalten zullen jullie inmiddels al wel kennen van alle foto's, maar ook ik wil mijn foto's nog graag met jullie delen (wist trouwens niet dat er zoveel bokkers meededen aan de Trec)! Voor mij en mijn paard Idi was het onze eerste Trec-wedstrijd. Idi is een 19 jarige kwpn-dame en ze is licht dampig. Een jaar geleden was haar conditie nog erg slecht, maar inmiddels hebben we hard getraind. Even was ik bang dat de weersomstandigheden ons parten zouden spelen, bloedheet en een hoge luchtvochtigheid zijn niet onze favoriet. In verband met haar dampigheid heb ik haar voor aanvang van de wdstrijd laten keuren door de dierenarts en zij vond Idi in goede conditie en was verbaasd over haar goede bespiering. Groen licht voor de POR!

Afbeelding
Idi maakte me al erg snel duidelijk dat ik me voor niks zorgen had gemaakt om haar conditie. Tijdens de gehele POR bleef ze enorm voorwaarts, ik was blij dat ik mijn handschoenen niet vergeten was (in tegenstelling tot een aantal andere belangrijke items :o ). Meteen na vertrek gingen we al dribbelend het terrein over, wij zijn dat scheve stel linksvoor... Idi wilde alleen maar hard, harder, hardst, zucht...
Op een erg druk paard en een incidentje op de brug bij de grensovergang na (nog bedankt Hans en Margot!), ging de POR best goed. Met onze equipe waren we derde na de POR.

Onderweg kwamen we de MA tegen en de zenuwen sloegen meteen toe. Ik zag mezelf in rengalop het terrein overcrossen, maar door de spannende vlaggetjes bleef madam juist erg compact. Ik kreeg 14 punten voor de galop, nooit gedacht! De stap kan ze super, maar ze was nog te enthousiast en had een dribbelpas aan het begin.
De galop (eng vlaggetje in zicht!):
Afbeelding

De stap, eindelijk even relaxt aan een lang teugeltje:
Afbeelding

Voor de PTV zat ik al weken flink in de zenuwen. Ik ben een enorme angsthaas en had allerlei visioenen met enge afsprongen en hoge hindernissen. Achteraf nergens voor nodig, want de meeste hindernissen waren maar 20-30 cm hoog. Onze uitdaging was heelhuids het terrein door zien te komen. Idi is gek op crossen en springen, dus ik hoefde alleen maar mee te liften.
De eerste hindernis was het hek openen vanaf het paard. Ik wist vantevoren dat ik hier geen punten op zou scoren, aangezien ze niets begrijpt van dit principe (haar achteruit is wel goed bevestigd :D).
Afbeelding

Vervolgens kwamen de laaghangende takken. Normaal vindt ze deze erg leuk en crosst ze eronder door, maar nu stonden ze toch wel op een erg vreemde plek volgens Idi. Na een eerste weigering besloot ze er toch in galop onderdoor te gaan. Door de spanning zakte idi niet en ik durfde niet helemaal naast haar te hangen, dan krijg je dit:
Afbeelding

Eén voordeel van zenuwen, ik moet er altijd vreselijk door lachen, krijg je best leuke foto's van :D:
Afbeelding

De dressuurtechnische hindernissen gingen eigenlijk erg goed. Ze ging keurig achteruit tussen de balkjes, sprong haar wissels tijdens de slalom, draaide netjes door het labyrinth en galopeerde hard tussen de twee balkjes door. De sprong op de strobalen heb ik overleefd (doodsangst uitgestaan) en daarna had ik zoveel adrenaline dat de andere 'sprongen' eigenlijk wel leuk waren:
Afbeelding

Afbeelding
(ze waren ook wel enorm natuurlijk)

De brug leek in de verste verte niet op onze oefenbrug, dus die werd dan ook pertinent geweigerd:
Afbeelding

Deze foto is duidelijk op de terugweg genomen na alle sprongen, de opluchting straalt van mijn gezicht af, haha:
Afbeelding

Ondanks mijn eigen angsthazengedrag vond ik het helemaal geweldig! Ik heb erg veel lol gehad met mijn paard en kon eigenlijk wel heel erg lachen om haar typische gedrag (kop erop, oortjes naar voren en gaan, maar tegelijkertijd een held op sokken). Op de foto's ziet het er best goed uit, maar in werkelijkheid zijn haar gas- en rempedaal weleens enigzins buiten werking. Mijn equipemaatje was zo lief om met mijn paard nog een keer het parcours af te leggen (ik durfde de bezembak niet te springen :o ) en ze kwam met blaren op haar handen terug...

De prijsuitreiking werd een verhaal apart. Mijn vader moest door omstandigheden de paarden eerder ophalen ('Zij' van Bokt logeerde bij me, dus hij moest twee paarden halen en brengen) en geen paard was geen prijsuitreiking. Vervolgens maar even creatief nagedacht en de haflingers van de buren geleend. Die pony's liepen de hele dag al kinderritjes, dus moesten naar mijn mening wel braaf zijn. Niet dus, uit elkaar gehaald was de mijne een draakje, waardoor ik onder volledige begeleiding heb meegereden tijdens de prijsuitreiking :D
Afbeelding

Heb mijn vriend al gewaarschuwd: ik begin een Treccie te worden! Ik heb de smaak goed te pakken. De sfeer is niet te vergelijken met die op andere paardenevenementen. Iedereen helpt elkaar en gunt elkaar het beste, helemaal geweldig!

PS. Jolanda (www.fotoscheepen.nl), heel erg bedankt voor de superfoto's!

SkyMarian

Re: Trec met mijn bejaarde dame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:33

:wow: wat stoer joh :D :D :D
Ouwe bes heeft er ook echt zin in he :D heel erg leuk. Ziet er ook uit als een superleuke tak van sport :j

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:33

Ziet er erg leuk en gezellig uit. Even een complimentje voor je mooie houding!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:56

houdingen is ze goed in ;)
*auw* :))

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 13:41

Dank je wel! Ik heb gemerkt dat het echt een leuke tak van paardensport is. Iedereen leeft met je mee!
Whaha, sorry voor de spierpijn Sjakie :D. Nooit tegen een therapeut zeggen dat je geen spierpijn had, word je harder aan het werk gezet...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:44

:Y) nogsteeds geen spierpijn :D
Maar ik hou je aan je deal hoor....ooit gaan ik een geen met je mee in equipe :D

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:46

Wat ziet dat er super uit zeg :j Het lijkt mij ook zo leuk om met mijn "oma" te gaan doen, maar geen idee waar/hoe ik moet beginnen ...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:53

bejaard???? tsss laat haar dat niet horen! straks gaat ze zich NOG harder bewijzen dat ze echt niet oud is :P hihi. super ietje :)

ik vind die foto over die boomstammen (takken :P ) echt supergaaf!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 14:04

Daar hou ik je aan! :D (zie nog geen datum voor Beek op de website staan, vrees dat het volgend jaar gaat worden of we moeten verder reizen).

@Daf: Leuk, jij hebt ook een oma? Ik weet niet wat je precies weten wil, maar ik ben begonnen met het opbouwen van conditie. Dat betekende dat ik vooral veel buitenritten ben gaan maken van meerdere uren. Ik woon in heuvelachtig landschap en ik merkte dat het heuvel op en af rijden haar conditie en bespiering sterk heeft bevorderd. Voor de hindernissen van de PTV heb ik een les en een cursus gevolgd bij Hans en Margot (http://www.trec-lessen.tk). Ik wist van te voren namelijk niet of ik heldhaftig genoeg zou zijn voor de hindernissen, maar zij hebben mij super begeleid! Op de website van Trec Nederland (http://www.trec-nl.nl) staat erg veel informatie over Trec. Ik heb de eerste keer in equipe gereden met twee anderen, zodat ik niet de hele rit alleen hoefde te rijden. Ik heb gemerkt dat je iedereen vragen mag stellen op het moment dat je iets niet weet of ergens niet uit komt. Daardoor vind ik het een hele toegankelijke sport voor iedereen!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 14:09

Hey Zij, ook hier? :D Idi heeft haar best inderdaad wel gedaan. Poeh, heb veel meer auw gehad dan het paard! Lang leve mijn handschoentjes. Nu de volgende keer ook nog even aan mijn zadelbontje denken (en de andere ontbrekende onderdelen...).

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:18

Dank je wel voor de informatie, ik ga eens serieus kijken of er ook mogelijkheden zijn in mijn omgeving :j

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:28

Leuk hoor! Het plezier staalt van je af! En je paard weer geodgekeurd...Jou kan niets meer gebeuren haha

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:46

Super gedaan jullie!! Leuk dat je ook een Treccie bent nu :j :D

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 16:59

Dank je wel! Ik was inderdaad wel erg blij dat de dierenarts zo over mijn paard te spreken was ondanks het warme weer. Ik geloof dat ik zelf meer last had van de temperaturen dan mijn paard. Waren jullie ook zo blij met de regenbui tijdens de POR?
Kom snel een keertje sprintraining bij je doen, Piecon. Ik moet toch een keer de bezembak over en die afsprong af durven.
Jeddah, jouw paard deed het ook helemaal geweldig! Eerste na de POR en tweede na de MA en PTV, echt superknap! En jij reed dan ook nog eens in jouw uppie, dan was ik niet ver gekomen. Ik had nu al problemen genoeg om over de brug bij de grensovergang te komen (die zijn duidelijk niet voor lompe kwpn-ers gebouwd)....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:52

Jed en ik hebbenmaar een piep klein buitje gehad! Maar het was wel fijn inderdaad :j

In je eentje rijden is, imo, veeeel leuker hoor! :D Dan let je juist ook beter op ;) En, dat vind ik tenminste, ben je meer met je paard bezig! Heerlijk!!

Die brug was ook best een uitdaging voor sommige paarden! Gelukkig dan men elkaar geowon helpt bij de TREC :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:33

Leuke foto's hoor! Idi ziet er erg fris uit ondanks het warme weer :) Jullie hebben het erg naar jullie zin gehad zo te zien ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:35

Ha, dat waren jullie! Fijn dat het allemaal zo super ging, je paard zag er idd fris uit! 8-)

TREC is idd voor herhaling vatbaar! :))

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:18

Karin, was jij niet nummer 10 met een bruine nrps-er van 17? Had geen flauw idee dat jij ook een bokker was! Heb je nog vlak voor de PTV gesproken geloof ik (was toen helemáál niet zenuwachtig hoor :o).
Alleen de POR rijden gaat hem met Idi niet worden, dan kan ik op ieder kruispunt een strijd aan gaan en het was nu soms wel prettig dat iemand anders even de kaart kon lezen. Op een dribbelend en hossend paard was dat niet altijd een groot succes :D De brug bij de grensovergang was een ramp. 'Zij' ging voorop en mijn paard volgde braaf haar tinker, totdat de stijgbeugel van Zij tegen de ijzeren poort aankwam. Idi weigerde vervolgens om nog een stap te zetten, maar stond inmiddels wel tussen de twee ijzeren poortjes. Met een beetje geduld heb ik haar wel in de achteruit gekregen, maar ik kwam de brug niet meer over. Uiteindelijk hebben Hans en Margot me geholpen. Hans leidde mijn paard en ik heb haar aan de achterkant enigzins 'aangemoedigd'. Tijdens de draai liep ze met haar linkererachterheup alsnog tegen het poortje aan, zoals ik al zei waren die dingen niet gebouwd voor lompe kwpn-ers...
Weet nog niet wat mijn volgende Trec-wedstrijd gaat worden, het weekend van Wieringen kan ik helaas niet, maar ik ga zeker nog vaker mee doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:24

Dat was ik idd! :)) Voor een foto: KLIK. ;)

Nu weet ik ook weer wie jij bent! Je vertelde me het verhaal van het poortje op het bruggetje en dat jullie toen geholpen zijn door Hans en Margot. Gelukkig is dat allemaal goed gegaan! Jouw dribbelende en hossende paard klinkt overigens als Ret in Beek vorig jaar... Maar deze keer ging het stukken beter, oefening baart blijkbaar kunst en dat zal voor jouw 'bejaarde' dame misschien ook wel opgaan! :))

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:39

Wat leuk, heb ik het goed onthouden! Er is dus nog hoop? Ben eerlijk gezegd bang van niet, mijn paard gedraagt zich met buitenritten ook vaak genoeg zo (ik rij normaal in de bossen van Beek en daar is ze om het zacht uit te drukken ook erg enthousiast). Ik kan haar enthousiasme meestal wel waarderen, maar tijdens een rit van 4-5 uur is het wel erg vermoeiend. Hans raadde me aan om een pessoabitje uit te proberen zodat ik wat minder kracht nodig heb, maar ik weet nog niet zeker of ik dat wil. Het gekke is dat ze dressuurmatig op twee pinken te rijden is, totdat ze dus een hindernis ziet of naar buiten mag. Met wat voor een bitje rijd jij jouw paard als hij zo onrustig is? Was dit jouw tweede trec of heb je al meer ervaring?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:43

Wat een super verslag zeg!
Het plezier straalt af van de foto's!
Wat een ontzettend leuk paard heb je onder je kont ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:53

Mijn paard loopt inmiddels voor het 8e seizoen endurance en ook daar kan hij zich soms vanuit het niets nog helemaal druk en sterk maken. Afstand en duur van de rit is het probleem ook niet bij TREC, het is meer dat hij op een gegeven moment (zeg na een uur) al dat gestap gruwelijk zat wordt. In T1 ligt de gemiddelde snelheid gewoon niet al te hoog en daarbij kan hij zijn energie veel beter kwijt als hij lekker kan doordraven. Dan ontspant hij. Dus volgend jaar maar eens T2 zodat we wat meer kunnen doorrijden. ;)

Ik rijd mijn paard altijd op een enkelgebroken watertrens, ook in de endurance. Heb eigenlijk nooit iets anders gebruikt, heel af en toe het pessoabit waarmee mijn zusje hem in de SGW reed maar ik vond dat toch niet prettig. Ik los het nu op door zelf rustig te blijven en mezelf zwaar te maken. En af en toe dan maar gewoon een stuk doordraven zodat hij zijn ei kwijt kan. ;)

Was idd de 2e TREC, wel in 2007 de indoor-PTV in Eersel gedaan.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:50

Dank je wel Haflingertje!

@ Karin: Dan kan ik me voorstellen dat jouw paard hard wil! Bij endurance zullen de snelheden een stuk hoger liggen dan bij de Trec! Mijn paard is licht dampig, waardoor ik haar soms tegen haarzelf moet beschermen. Ze wil altijd doorgaan, maar kan dan te benauwd worden, dus ik kan haar niet een lange tijd laten draven of galoperen. Ze wordt helaas ook niet rustiger als ik haar wel even laat knallen om de energie kwijt te raken. Dan loopt ze hooguit een paar meter rustig om vervolgens weer te gaan dribbelen. Ach, het hoort ook wel een beetje bij mijn dame... Ik zag ook een treccie rondrijden met een pessoa met één ring. Die reed ook op een hittepetit en vertelde me dat een pessoa met één ring minder hefboom heeft en minder scherp achter de oren inwerkt. Misschien zou dat met een dubbele teugel ook een oplossing kunnen zijn bij Idi. Eerst maar weer een lesje bij Margot en Hans volgen, dan zien we daarna wel verder...
Blijf je Trec rijden naast de endurance?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:57

Mjah, 't is nog niet zozeer dat hij hard wil, maar lekker doordraven in een constant tempo vraagt van hem minder energie dan urenlang stappen. Van veel stappen wordt hij op een gegeven moment wat opgefokt, van lekker doordraven (overigens niet racen) wordt hij fijn ontspannen. Dat jouw paard nog opgefokter is na een stukje draven is ook wel te begrijpen - mag ze net lekker, moet ze weer rustig aan doen. Dat herken ik wel. En toch moeten ze maar leren dat het erbij hoort. :j

Vorig jaar in Beek dacht ik nog dat mijn paard té veel in conditie was geweest voor een 'rustige' rit (hij was toen in conditie voor een 100 km) maar dat was hij nu ook, drie weken voor Aalten nog een 95 uitgelopen. Misschien hielp deze keer de warmte ook wel hoor, het was niet echt weer om langdurig druk te doen. :))

Pessoa met één ring heeft idd minder hefboomwerking, met zo'n bit reed mijn zusje 'm ook in de SGW en dan was-ie zowat op twee pinken te rijden. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter, als je zelf met een rustige hand rijdt, dan kan het heel veel kracht schelen. :j

Ik ben wel van plan volgend jaar wat vaker te starten (als ik dan eindelijk mijn E heb). Wil het wel allebei blijven doen, endurance is toch echt 'ons ding' en TREC vinden we allebei leuk 'voor erbij'. Vooral de PTV. :j