Mijn allereerste officiële endurance wedstrijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Mijn allereerste officiële endurance wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 08:46

Fotos gemaakt door mijn vriendin Marcella van Zantvoort.
http://www.mvzfotografie.nl/
https://www.facebook.com/mvzfotografie?fref=ts

Ook ik ben besmet met de endurance virus nadat ik vorig jaar 2x een impuls klasse ben gestart.
Kootwijkerbroek wou ik voor het eerst starten maar liep de communicatie met het Knhs een beetje scheef. Dus werd Ermelo mijn eerste wedstrijd.

Dus zondag ochtend op stal aangekomen staat paardlief niet in zijn stal. Chips vergeten op zijn bordje te zetten dat hij op stal moest blijven.
Uiteraard zetten ze je paard niet in de voorste wei maar helemaaaaal in de achterste wei en uiteraard staat de mijne op het laatste strookje gras van de wei te grazen, veder had hij het niet kunnen opzoeken. Ik fluit, meestal groet hij me met een hinnik en komt hij me tegemoed lopen (jaaaa echte penny momentjes) Maar nu kon ik fluiten wat ik wou maar meneer reageerde niet en bleef ongestoord door eten. Ik kon hem gewoon heel fijn gaan ophalen..
Onze eerste km al zowaar versleten.. :P

Weer bij de stallen aangekomen zie ik dat ze bezig zijn met het opbouwen van een schriktraining die in de overdekte buitenbak net naast de trailer gaat plaatsvinden, fijn! :(
Azhar is alles behalve een held.
Onze eerste uitdaging was om Azhar de trailer op te krijgen, RUIM een UUR heb ik hier voor staan aangezien ik vorig jaar in Wassenaar meer dan 4 uur voor mijn trailer heb gestaan.. Iets wat ik serieus als een probleem heb beschouwd en met Edith (rijd ook endurance) mee aan de slag ben gegaan.
Zowaar liep Azhar zomaar de trailer op.. maar stond met zoveel spanning erop dat ik hem er weer uit haalde. Tenslotte als er iemand achter was gekomen met de stang dan was hij er toch uit gedeinsd dus dan maar wanneer ik het aangeef. Mijn vriend roept " wat doe je nu???!!" en staat met zijn handen in het haar.. Ja hij ziet die 4 uur wassenaar al weer voor zich en nu haal ik hem eruit??? Maar nogmaals loopt Azhar braaf de trailer op en dat terwijl de zeepbellen van de schriktraining al op hem af zweven.. Na 2x hem eruit gehaald te hebben en er weer op staat hij relaxter. De stang gaat achter zijn kont en de klep gaat dicht. Stampend laat azhar merken dat hij het er niet mee eens is en trekt daarmee de aandacht van de paarden die bezig zijn met de schriktraing.. Toch wel spannend zo'n paard in een trailer..

Maar goed op naar ermelo!
Azhar hield zich veder braaf in de trailer, nog net een plekje kunnen vinden op het terrein. Azhar liep ook weer braaf de trailer af en we maakte een paddock voor hem. Hij stond nog heerlijk in de schaduw. Dus snel maar aanmelden.
Daarna moest onze modderbaal nog gepoetst worden en de laaste vlechten moesten er nog in.
Bij de voorkeuring kwam Azhar er goed doorheen, HR 60 toch altijd spannend want je weet maar nooit..
Afbeelding
Helaas werd Azhar zijn half broertje Jadore (zelfde vader) uitgesloten ivm geen geldige entingen. Jammer we zouden vlak na elkaar starten en het leek me erg leuk om samen te rijden.

Maar goed terug naar de trailer en opzadelen.
Afbeelding
Ik kwam erachter dat ik mijn papierwerk met tijden en mijn horloge nog thuis had liggen... neeeee.. Mijn batterij van mijn telefoon is slecht, het gaat nog zolang ik geen apps aan slinger.
Dan maar rijden op gok, ik ben geen reken wonder dus dan maar gokken.
Azhar was tijdens het losrijden lekker op zijn gemak. Het was heerlijk weer en (ook) ik reed in een hempje. Door het lekkere weer heb ik er ook gewoon niet bij stil gestaan dat dit niet mocht, stom maar goed ik werd vriendelijk verzocht een shirt aan te gaan doen. Vriendlief liep weer zuchtend en puffend naar de auto om mijn tshirt te halen. Hahah duidelijk dat hij geen paarden wedstrijden is gewend. :P

Even een happy face met een hempje.. (hoofdstel is daarna nog wat aangepast..)
Afbeelding

Mijn zenuwen had ik redelijk goed onder bedwang want normaal ben ik 1 brok spanning.. Ongeacht of het een onderlinge of een officiële wedstrijd is, ik ga kapot aan spanningen.
Maar de start kwam ik aardig door.. Ook Azhar zag de kabouters in de heg en ging ik al slingerend van start.. Maar we waren op weg, wij saampjes alleen..

De eerste km-ters was Azhar druk, alleen maar hinniken, drammen en zoekend naar andere paarden.. Maar gelukkig kreeg hij de rust erin terug en kon het teugeltje langer..
De telefoon had het begeven dus had zelfs geen tijd, maar wat eng was dat ik ook niemand kon bereiken voor het geval dat het nodig was. (dus nu gelijk nieuwe batterij gekocht)
We reden lekker door en alles ging prima, soms bijna verkeerd gereden doordat ik lekker aan het genieten was. Moet wel scherp blijven maar dat is lastig als je met een big smile op je paard rond rijd, genietend van je rit, genietend van het heerlijke weer en het feit dat de dag zo super verloopt. Maar goed tis een wedstrijd dus moet me gedachten erbij houden.
Bij elke hek moest ik wel afstappen, azhar had nog niet de kennis en vertrouwen om er bij te komen. Maar goed zo is het ook prima.
In ene komt op een kruising en menner aan.. Ook iets wat Azhar niet kent paard en wagen.. Alsof ik op een bommetje reed. Gelukkig een rood lintje, dus ik sla af, kijk ik achter me rijd de menner achter me aan. Ooh dit word hel dacht ik.. Azhar vertrouwde het niet en bleef zijn oortjes en lichaam draaien. Toen ik genoeg afstand had van de menner heb ik azhar aangespoort in galop om nog meer afstand te krijgen zodat hij weer zou focussen op mij en dat lukte.
Controle post blijft ook eng maar daarvoor stonden mijn grooms al. Azhar wou niks drinken. Jeetje en nu? nooit meegemaakt normaal drinkt hij altijd en nu was het zo warm.. Heb hem veder lekker gekoeld en ben maar veder gegaan..

Azhar liep lekker door.. en hoe meer km ik reed hoe fijner hij ging lopen en leek wel meer loop lust te krijgen.
Op het laatste stuk zag ik in ene de koeien in de verte.. Oooh nee.. dit kende azhar ook niet en het is echt een bange poeperd eerst klas. Als hij echt bang is neemt hij de benen zonder rem of stuur.. Ik vroeg of ik me aan mocht haken bij de 3 ruiters voor me zodat Azhar was steun had. Azhar vond de koeien die op het ruiterpad stonden en het fietspad overstaken wel interessant. Pffff ok weer overleefd.. Het werd gelukkig geen wild west ritje langs de koeien.

De laatste km liep azhar lekker met het groepje mee.. Toen we weer het terrein van het knhs op draaide stonden daar mijn grooms met water. Het sloeg werkelijk nergens op maar uit het niets vond Azhar het water dood eng dat ik over hem heen goot, terwijl er bij het groom punt niks aan de hand was. Ik moest het nu echt tegen zijn huid aan zetten en hem zo koelen. Ik zei tegen mijn vriend dat ik geen water meer hoefde en dat ik het zo late want wat deed dit met zijn hartslag zo op het laatste stuk.

Afbeelding

Ik had lang genoeg gestapt maar twijfelde over het laatste stuk daar heb ik gewoon niet de kennis voor om dat goed te kunnen inschatten. Omdat ik gauw gestopt was met het water nam ik aan dat het wel goed zou zitten dus bood hem gelijk aan.
Zou spannend worden maar YES 60!! Jippie.. En zo'n trotse gevoel kwam er bij mij vrij.. We hadden dit gehaald.. Nu de nakeuring nog..

Wachten op de nakeuring..
Afbeelding

En ook daar liep Azhar makkelijk door heen met een Hr 44..
Jippie ik was zo trots op mijn ventje!! We hadden onze eerste offciele wedstrijd gehaald.
Daarna begonnen we te brainstormen over de gereden snelheid.. Ik heb niks bij kunnen houden dus puur op de gok gereden.
Er kwamen verschillende uitslagen van onze genieën :P dus besloten we maar te wachten op de prijs uitreiking... Geen idee waar ik zou zitten ongeveer en was dus best verbaast toen ik met de 10e plaats omgeroepen werd... (van de 43 deelnemers die het gehaald hadden)
Smile.. Met een gemiddelde snelheid van 11,73 had ik sneller kunnen rijden (want er zat nog vermogen in Azhar) maar had het niet slecht gedaan voor mijn gevoel...

Dus ook ik zit op mijn roze wolkje.. en ben zo trots hoe mijn eerste wedstrijd is verlopen.. *\o/*
Het smaakt echt naar meer.. Maar helaas ben ik afhankelijk van vervoer dus kan niet zo heel vaak weg..

Tips, commentaar is welkom maar wel onderbouwend kom net om de hoek kijken :D
Weet wel dat in de voorbereiding de puntjes nog beter op de i kan zetten en dat zal voor de volgende wedstrijd ook wel gebeuren..

En Azhar? Die stond ook op de terug weg binnen 5 min op de trailer..

Groetjes
Francien & Azhar

Afbeelding

Fotos gemaakt door fotografe Marcella van Zantvoort.
http://www.mvzfotografie.nl/
https://www.facebook.com/mvzfotografie?fref=ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:22

Super goed gedaan sien! Mooi topic! Op naar de volgende :D

Kingloveyou

Re: Mijn allereerste officiële endurance wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:52

Gaaf! Wat wordt de volgende :)?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:41

Leuk verslag heb je gemaakt, heerlijk toch hoe je kunt genieten als je dag zo goed verlopen is.

Succes met je volgende ritten.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:48

Ziet er uit als een heerlijke rit!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:55

Klinkt als een hele fijne rit! Zo te horen moeten jullie echt nog kilometers maken om meer ervaring op te doen, maar dat komt vast goed :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 13:53

Dank je! Ja we komen echt nog net om de hoek kijken.. dus daarom zijn tips/commentaar altijd welkom. :) Azhar moet ook nog 6 jaar worden en zit momenteel in puberteit. Een van de volgende ritten start ik met iemand die al meerdere jaren ervaring heeft dus daarin hoop ik ook meer te leren.. Maar goed de smaak van endurance heb ik te pakken :P

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:50

Mooi paard en mooie foto's! Ziet er uit als een fijne rit :D

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:44

gaaf hoor!! jij doet hetzelfde als wat ik deed en doe ... je denkt voor je paard, o jee daar zie ik een menwagen ...onbewust bouw jij spanning op en je paard voelt dit, dus ja dan voelt hij spanning en moet die het wel eng vinden, koeien idem dito .. (ja dat is ook mijn grootste struikelblok )

ik merk aan sparky dat als ik gewoon relaxed zit en me totaal niets aantrek van koeien , sparky dit dus ook niet doet... bijzonder maar wel waar:)
ennuh dan kom jij net met hem om de hoek kijken ,...sparky en ik zijn al 17 jaar een setje haha :)

probeer het !

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:36

Wat klink jij trots op je paard, super om te lezen! :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:52

Leuk verslag! Fijn dat ook alles goed verlopen is! Zul je net zien, die paarden doen natuurlijk raar bij het minste beetje spanning haha! Als ik je 1 tip mag geven, denk eens na over of je paard nou bang is van die koeien, menwagen etc, of jij... ;)
Succes met de volgende km's!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:56

Leuk verslag! Endurance rijden is inderdaad echt heerlijk! Maar inderdaad gewoon denken dat ie heel stoer is en alles durft ;). Ik heb met die van mij ook heel wat overwonnen (die schrok nog van een konijnenhol in het duin). Maar inderdaad zodra je spanning opbouwt voelt je paard dat er wat engs aan komt en dan doet ie wat in zn natuur zit en dat is rennen. Wat ik ook vaak doe als ik een paard en wagen/ligfiets/scootmobiel/enge mensen in tuin (ja die zijn er ook :')) tegen kom is gewoon een babbeltje maken, gewoon om te laten zien dat het goed is. Of juist naar dat weiland toe rijden en ondertussen tegen m praten over hoe gek die koeien zijn :P.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:16

Super leuk verslag! Was voor mij ook heel leuk om te lezen, omdat je zoveel details verteld :) Ik wil zelf ook heel graag een kennismaking rubriek gaan rijden, dus interessant dit. En gefeliciteerd met de mooie 10e plaats :D

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:59

Heel leuk! :D

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:07

Leuk verslag joh en super gereden zo te zien. Snelheid komt vanzelf wel :P Ach meid, spanning had ik de eerste wedstrijden ook enorm!! Buikpijn van tevoren en slechter slapen. Moet zeggen dat dat nu steeds minder wordt. Maar als ik er aan denk dat ik over 2 weken mijn eerste klasse 2 ga rijden, komen er wel vlindertjes :):) Keep up the good work ;-)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:32

Gaaf hoor en mooi verslag. Ik blijf dat stoer vinden dat endurance. Wie weet ooit haha.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:55

Leuk verslag! En azhar is nog jong dus je hebt alle tijd nog :D

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 08:58

Wat leuk in uitgelicht wie had dat gedacht :D

Mijn spanningen ben ik gaan opbouwen omdat ik paar maanden geleden zo gigantisch aan de kletter ben geslagen zonder rem en stuur, niet een klein stukje maar gewoon het hele bos door.. Dit was zo beangstigend omdat ik nog nooit een paard zo oncontroleerbaar onder me heb gehad en gewoon moest hopen wanneer die tot stilstand kwam. Zodra je kindjes heb of ouder word ga je toch voorzichtiger worden dit is zo anders dan zoveel jaar geleden. Denk dat veel oudere/ouders mij hierin wel herkennen. Ik Reed echt ALTIJD alleen met hem, en altijd ging het goed.. Maar sinds die keer ging hij voor het minste of geringste aan de haal ook in de bak, als een musje van een tak sprong of een papiertje op de grond lag.. (dus totaal onverwachts) Ik bouw wel onbewust spanning op maar goed dat is het vertrouwen dat weer terug moet komen en met zulke ritten komt dat vanzelf want start meestal alleen ;)
Hij word nu weer lekker aan het werk gezet en we zien nu al zoveel verschil met hem dan in de "winter" periode...
En dat is het mooie aan de ritten van endurance, je bent zo met je paard bezig dat ik denk dat het wel goed komt ;)

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:43

Heel gaaf hoofdstel, leuk topic ! Ik had al wat fotos voorbij zien komen op facebook !

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:35

Wat gaaf zeg Francien!
Wat ziet Azhar er goed uit, heel leuk verslag! :)

Tes_Ian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:07

Knap !

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:19

Ik heb je zien rijden op het gras voor de start en dacht nog die heeft het regelement niet gelezen met der spagetti bandjes. Ha ha.
Gelukkig goed gekomen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:03

Wat een mooi overzicht zeg! Leuk geschreven ook en hele nette eerste wedstrijd neergezet!

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:05

Elmars_Floor schreef:
Zodra je kindjes heb of ouder word ga je toch voorzichtiger worden dit is zo anders dan zoveel jaar geleden. Denk dat veel oudere/ouders mij hierin wel herkennen.

Héél herkenbaar, ben niet meer zo'n held als vroeger :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:21

Mooi verslag en erg leuk geschreven. Super dat je je eerste officiële wedstrijd zo goed hebt uitgereden!
En wat een geweldig hoofdstel zeg. Hopelijk mogen jullie samen nog veel veilige kilometers maken!

baudyh schreef:
Ik heb je zien rijden op het gras voor de start en dacht nog die heeft het regelement niet gelezen met der spagetti bandjes. Ha ha.
Gelukkig goed gekomen.

Ik ben geen enduranceruiter dus niet bekend met alle regels. Heeft dit met veiligheid te maken of is er een andere reden dat je niet in een truitje met spagettibandjes mag rijden?