De wedstrijd heeft vele vrijwilligers nodig, dus vond ik het leuk om tijdens mijn vakantie een handje te helpen op deze rit. Echt een super leuke ervaring!
Ik werd ingedeeld op de post: Chicken Hawk/Volcano Point op 64 miles. Samen met Liz (de co-ordinator) heb ik op vrijdag al meegeholpen om alle spullen richting onze post te krijgen. Er is namelijk niks aanwezig. Watertonnen, hooi, ruiter proviand, een vrachtwagen met water! Alles moest geregeld worden.
Omdat het een enorme afstand is van Lake Tahoe (begin van de rit) en Auburn, voor de grooms hoeft met niet met water, hooi en voer te gaan slepen. De organisatie zorgt ervoor dat het op iedere post aanwezig is. Als je nagaat dat er per paard minimaal 5 grooms en 2 auto's nodig zijn, is dit toch wel prettig.
Mijn taak van vandaag was 'In-Timer'. De tijden noteren hoelaat de ruiter op deze post aankomt. Rond 15.00 uur kwam de eerste ruiter onze post binnen rijden.

De eerste 12 ruiters kwamen keurig binnen een half uur na de eeste de post binnen. Daarna duurde het echt een eeuwigheid. Mijn mede intimer had het al voorspeld.... ze komen zometeen allemaal te gelijk. En inderdaad, een paar uur later kwamen er 40 binnen 10 minuten binnen, het was een gezellige drukte.
Hieronder een aantal sfeer plaatjes vanaf Chicken Hawk.

Wat mij opviel, is dat veel ruiters de zogenoemde 'Glue boot' gebruiken. De hoefschoen die op de hoef gelijmd wordt. De top 5 in het klassement reed allemaal met deze manier van beslag. Ook hoefschoenen zie je vaak langskomen. 'Normale' ijzers waren in de minderheid. Er was 1 paard die zonder beslag de wedstrijd inging. Ik weet niet of deze het de finish gehaald heeft.

Op onze post zijn 16 combinaties uit de rit genomen. Er waren verschillende problemen. Dehydratie was toch wel de nummer 1, gevolgd door kreupelheid, vooral stramme spieren.
Er zijn 202 combinaties van start gegaan, 98 zijn er goed de finish gepasseerd.
Winnaar Tevis Cup 2012: The Fury

En de winnaar van de Beste Conditie.... ben even de naam kwijt van dit paard.

Voor de volledige uitslag, meer foto's en info..... http://www.teviscup.org