Met de nieuwe regelementen in mijn hand ren ik door het huis. Mijn bepakking is nog niet helemaal compleet en ik kan nergens AAA batterijtjes vinden voor in de verlichting. Gelukkig vind ik nog een pakje in het keukenkastje. De rest van de spullen stop ik in mijn zadeltas en loop ermee naar mijn auto. Als ik de klep opendoe komt de geur van leer, biks en paard me tegemoet. Alle spullen liggen al in de auto, klaar voor een nieuw seizoen.
Zondag 8 april, 04.45 uur.
De wekker gaat om vijf uur, maar ik ben al wakker. Om tien voor vijf houd ik het niet meer uit en glip uit bed. Cas kreunt, draait zich om en trekt de dekens ver over zijn hoofd. “Kom je zo?” vraag ik? “Hmmmmzzzz…” krijg ik terug.
Om half zes zijn we beiden gedouched, dik aangekleed en klaar voor vertrek.
5.45 uur.
Met kleine oogjes stapt Megan haar stal uit. Ik geef haar nog een beetje biks terwijl ik de trailer aankoppel en de verlichting controleer. In het donker kom ik Paul en Alie tegen. Ze laden hun paarden en vertrekken. Ik laat Megan ruiken aan de klep, ons gebruikelijke ritueel. Megan draait zichzelf recht voor de klep en loopt rustig de trailer in. Om 6.00 uur vertrekken we, precies volgens plan, richting Kaatsheuvel.

Zonsopgang
7.15 uur.
We draaien het terrein op waar de paddocks gereserveerd zijn. We zoeken een mooie plek op met veel gras en parkeren de auto. Megan staat nog rustig, dus ik zet eerst de paddock uit. Ik zet water en voer klaar en haal Megan uit de trailer. Ze loopt rustig een rondje om haar tijdelijke thuis te inspecteren en na een bries van goedkeuring gaat ze staan eten.

Geinstalleerd voor de dag
Ik pak mijn paardenpaspoort en loop richting de manege. Bij het secretariaat meld ik me aan en ontvang een tasje met programmaboekje en goodies. Wat leuk om iedereen weer te zien! Na uitgebreid zoenen en knuffelen loop ik terug naar de paddocks. Caspar geeft me een zoen, pakt een stoel en vertrekt voor zijn taken van de dag. “Dag lief! Veel plezier!” roep ik hem na. Wat ben ik toch blij met mijn kersverse verloofde.
Ik heb nog een uurtje voordat ik moet starten, dus eerst maar eens een kopje thee.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4OZLAGZO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ON7QIWCH.jpg
Aanmelden bij het secretariaat
Om 8.30 begin ik met poetsen. Ik haal nog een flink pak haar van Megan, zadel op en installeer de zadeltassen. Halster aan, hoofdstel in en Megan is klaar voor vertrek.

Poetsen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JW4JGP3H.jpg
Al kletsend opzadelen

Megan is klaar voor vertrek
Ik pak mijn cap en wandel rustig met Megan naar de aanbindplaats. Naast me begint Megan een beetje wakker te worden en ze kijkt in het rond. Een hinnikje hier, een briesje daar. Je zou haast denken dat ze alle bekende paarden begroet. Ik wil het graag denken.
Bij de aanbindplaats zet ik Megan vast en geef haar een kus. “Tot zo” zeg ik.

Aanbindplaats
Om 9.05 kom ik aan bij de maproom en om 9.10 precies mag ik gaan zitten. Mijn telefoon wordt verzegeld, ik krijg twee kaarten voor mijn neus en snel pak ik mijn etui. In een kwartier teken ik de kaart zo nauwkeurig mogelijk over en zet elke cm streepjes om de kilometers bij te kunnen houden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RCUWDMAL.jpg
Maproom

Druk aan het intekenen
Om 9.20 zit mijn tijd erop. Ik doe mijn kaart in de map, pak alles bij elkaar en start mijn klok. Het eerste traject is 6 km/h. Ik mag dus 10 minuten over een kilometer doen. Stappen en een klein stukje draven houdt dat voor ons in. Aangekomen bij de aanbindplaats stap ik op Megan en wens iedereen veel succes en een fijne dag. We zijn gestart!

Start van de POR
Het wegrijden is altijd een beetje lastig, maar nu valt het mee. Ik maak een klein foutje en rijd een akker in, maar ik zie het snel en herstel mij fout. Na een klein stukje rijden kom ik al bij de eerste post. Hier wordt mijn zadel en hoofdstel gemerkt. Ook kijken de naar de hoeven van Megan en schrijven op dat ze ijzerloos is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJRULBR6.jpg
Hoofdstel merken

Klaar voor het volgende traject
Na 5 minuten check ik de volgende snelheid en rijd weg. We komen een bruggetje tegen en rijden al snel het bos in.

Bruggetje
Ook komen we onderweg een vrolijk versierd baken tegen!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGV7LIKC.jpg
Baken
Het duurt niet lang of het bos maakt plaats voor ruimte en zand. Wauw! We zijn op de Loonse en Drunense duinen!

Zand!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AGSABJ48.jpg
Na een tijdje kom ik aan bij post 2. Hier is het gezellig druk met toeschouwers, fotografen, andere deelnemers en postbemanners. Ik maak een praatje met Cas, die hier op de post zit. Hij treft het niet slecht vandaag, de zon schijnt en het is prachtig. We schrikken even als Amba zich los weet te werken van Paul en even flink bokkend rondgaloppeert. Gelukkig komt ze snel weer terug en kunnen Alie en Paul hun weg vervolgen. Al snel mag ook ik door.

We komen veel ruiters tegen, T1 die de route in tegengestelde richting rijden. Erg leuk en ook best gezellig, elke keer mag je zeggen hoe móói de duinen wel niet zijn!
Na zo’n 2,5 uur komen we weer aan bij de paddocks. Ik heb de route goed afgelegd en volgens mij ook nog redelijk op tijd gereden. Bij de finish wordt nog de bepakking gecontroleerd en mijn kaartje ingenomen. Alles is in orde en ik mag vertrekken naar de paddock.

Klaar!
Ik zadel Megan af en omdat ze goed bezweet is en er best een fris windje staat doe ik een zweetdeken op. Ik geef haar wat slobber en water. Ze weet precies wat er nog komen gaat, dus ze zoekt een rustig plekje en gaat staan rusten. Slim paard.

Ondertussen loop ik het parcours van de PTV met de plattegrond in mijn hand. Ik bekijk de hindernissen en bedenk me waar ik allemaal op moet letten.

Ik loop wat rond over het terrein en kom verschillende deelnemers tegen. We maken een praatje en bespreken de POR. Ik kom erachter dat ik een levend baken heb gemist. Dat is balen! Ik had op een bepaald hoekje iets verder moeten doorrijden. Een leermoment voor de volgende keer, maar nu ben ik 30 punten kwijt. Jammerrr!
Na een kleine twee uur zadel ik Megan weer op voor de MA en PTV. Ik rijd wat los in de bak. Megan voel goed aan. Ik vind het extra spannend, want ik heb de afgelopen winter heel veel getraind. De MA zou nu eindelijk een keertje moeten lukken en ook in de PTV zijn er veel verbeterpunten. Ik heb een aantal speerpunten waar ik me op richt vandaag en terwijl ik losrijd visualiseer ik hoe we de hindernissen gaan nemen.
Om 14.15 kom ik aan bij de MA baan. Ik moet nog twee deelnemers afwachten en dan mag ik. Mijn hartslag stijgt, ik begin de spanning te voelen. Nog maar één deelnemer voor me…
Zodra ik het sein “starten maar" krijg draai ik nog één volte en zeg “galop” tegen Megan. Ze gaat iets harder dan ik eigenlijk wilde maar ik weet dat ze mijn spanning voelt. Ik doe er niet teveel aan uit angst dat ze terug valt in draf. Megan laat zich ook niet makkelijk terugrijden dus in een redelijke rustige galop leggen we de MA baan af zonder fouten.
De terugweg gaat verbazingwekkend genoeg ook goed! Megan stapt lekker door en zowaar krijgen we ook het tweede traject foutloos gedaan. Wat een goede start!
Ik mag direct door het PTV parcours in. We starten met de corridor, dus ik geef gelijk wat gas. Dit vindt Megan een topidee, dus in we stuiven in een aardige galop tussen de balken door. Ik schakel terug naar draf en neem de slalom. Geen probleem. Hierna probeer ik Megan terug te rijden en de rust erin te brengen voor de rest van het parcours. Dit lukt aardig en veel hindernissen gaan zoals ze moeten gaan. Naar dikke tevredenheid leggen we het parcours af en met een sprintje vliegen we over de finish. “Braaf paaaaaaaaard!” jubel ik. Megan heeft zich keurig gedragen en ik ben gelukkig.
Na mijn hesje te hebben ingeleverd breng ik Megan terug naar de paddock. Ik knuffel en kus en prijs haar de hemel in. Wat ben ik blij met mijn ouwe stugge Fjordenmonster.
Ik kijk nog even naar de T1 en laat ondertussen Megan wegen en meten bij de Paardenweegschaal. Ik geniet van de gezelligheid en ieders aanwezigheid. Wat hou ik van TREC!
Om een uur of vijf verzamelt iedereen zich in de kantine. De eerste uitslagen worden opgehangen en iedereen spoedt zich naar de papiertjes op de muur.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SXTNOA8L.jpg
Uitslagen!
Ik zie dat ik 203 punten heb gescoord en even later word ik blij verrast door de MA score. 40 punten! Dat heb ik nog nooit gehad! Hebben al die trainingen toch écht effect gehad!
Ook met de PTV ben ik blij, 116 punten in totaal. Er zijn nog verbeterpunten maar op meer dan dit had ik niet durven hopen.
Bij de prijsuitreiking heeft iedereen prijs. Ik word derde in de klasse T2 solo! Alleen Anita en Joan moet ik voor me dulden, maar ik ben dolgelukkig met onze prestatie!

Met mijn prijs
Na de prijsuitreiking wordt er weer druk gezoend en pakken we alles in voor de terugreis. Megan is het wel zat en kan niet snel genoeg de trailer inlopen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DCQC7RNM.jpg
Moe maar zéér voldaan rijden we terug naar huis. Wat een start van het seizoen en wát een heerlijke strak georganiseerde wedstrijd! Onderweg praten Cas en ik nog wat na. Nu hij officieel jury is zien we elkaar haast niet en we vertellen elkaar uitgebreid over onze dag. We rijden langs stal waar we Megan met een dikke beloning op stal zetten. We rijden naar huis, uitpakken en opruimen doen we morgen wel.
, dank je wel!

ik ben steeds van plan geweest eens Trec te proberen, maar als ik dit lees heb ik er nog meer zin in, lijkt me erg leuk!