gele turbo kanarie @ endurance te Uddel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

gele turbo kanarie @ endurance te Uddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:55

Ik zou eigenlijk Sera starten in de klasse III, dit zou haar 2e klasse III rit worden. Aangezien Veerle me geholpen heeft met ponykamp en dus we elkaar weer dag en nacht gezien hadden komt van het een het ander :rofl: en besloten we dat zij Sera mocht gaan starten en ik Karrimh op de 120km. Aangezien je hiervoor vrijdag moest arriveren en pas zondag mocht vertrekken heb ik besloten voor de 81km op snelheid te gaan rijden. Karrimh heeft altijd zoveel praatjes en nu mocht hij ze waar maken. Hij heeft inmiddels zoveel ervaring en dit is zijn 11e seizoen en inmiddels 3x een 160er en 6x een 120er in zijn benen heeft, mocht hij nu de 81 gassen.
Sera moest hem slechts uitrijden en dan zou ze CEI startgerechtigd zijn dus zij had een heel ander doel voor ogen en vandaar dat we ook niet samen gingen starten.
De klasse III werd in 2 groepen gesplitst wegens het "grote" (21) aantal starters, een groep om 08.00 en wij om 08.30.
Ik had besloten om direct aan kop te gaan en deze positie te behouden en met 3 grooms zou dit goed moeten komen.
Net van start - foto made by Sara Bernard
Afbeelding

Voor onderweg besloten alleen maar te koelen en niet te stoppen, puur om te kijken hoe hij hierop zou reageren.

Ronde 1 ging super, 2 groompunten gehad en het verliep top. Aankomst bij de vet-gate was erg bedrukkend weer en rustig aan gedaan. Karrimh goed verzorgd en op 5 min aangeboden ivm de hitte (en blaffende hond die was vastgebonden aan een auto en zonder baasjes in de buurt, maar wel net naast de vet-gate). HR van precies 60 dus was blij dat hij zich niet te boos maakte om die hond.

Uit de vet-gate direct in galop weg, staat Aart daar en is dus heel erg eng dus we sprongen opzij :?
Alles verliep weer zoals gewenst dus op naar vet-gate 2. Beetje raar pad het laatste stuk met alle wilde zwijnen kuilen was het even opletten. Karrimh moest plassen maar deed dit niet voor de streep en wachte netjes tot in de vet-gate. Ook hier de tijd genomen en opweg naar de DA ging hij plassen dus een HR van 42 ofzo (maar wel na 7 min).

Aangezien hij nog praatjes voor 10 had besloten het laatste rondje nog wat meer het gas er op te zetten. De paden lieten het gelukkig ook op bijna alle stukken toe en dit resulteerde in mooie snelheden. Ronde 1 - 16,12km/uur, ronde 2 16,83km/uur en ronde 3 18,25km/uur wat een totaal gemiddelde van 17,011km/uur opleverde en ik dus meer dan zeer blij was met mijn topper. Niet te vergeten dat hij dus vorig jaar een ernstig ongeluk heeft gehad en dit jaar in apr in Gartow als opening van het seizoen een CEI**120km goed uitliep en in juni op de Fasna trail dit dunnetjes overdeed met enorme temperaturen.

op naar de finish - foto made by Carla Ooms
Afbeelding

Veerle reed samen met Lisette die ook een pas 6 jarige puppy reed en samen hebben de dames dit super mooi uitgereden met ook hele mooie snelheid en vet-kaart. Sera had ronde 1 een snelheid van 12,47km/uur, ronde 2 13,14km/uur en ronde 3 13,83km/uur wat een totaal gemiddelde snelheid van 13,11km/uur opleverde. Super gedaan Veerle en natuurlijk ook Lisette, ben hartstikke trots op jullie.

puppy Sera en Veerle over de finish
Afbeelding

Eindresultaat: Karrimh dik 1e met een voorsprong van maar liefst 1 uur en 19 min op de nummer 2. Sera zeer verdienstelijk een 4e plaats en Lisette 5e, dames super gedaan en nogmaals van harte gefeliciteerd.

Aangezien Frits jarig was besloten we weer op tijd naar huis te gaan zodat we nog samen een filmpje konden kijken. Natuurlijk was ik erg gezellig (wekker liep om 04.00u af) en viel uiteraard op de bank in slaap.

De dag erna zou ik de crosstraining op Adami volgen, maar Kelly belde me zaterdag avond op om te vragen of ik haar knappe Bess Fanestha wilde rijden en zo gezegd zo gedaan.

Xiniee

Re: gele turbo kanarie @ endurance te Uddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:20

Wauw, vind endurance echt een groot verschil tegenover de andere diciplines ( qau paardenwelzijn).
Waar heb je 120 en 160km gedaan ?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:37

1e 160-er in 2006 in Stuhr / Duitsland / 1e plaats
2e 160-er in 2007 op de Fasna Trail / Ermelo / Nederland / 4e plaats
3e 160-er in 2008 in Kopenhagen / Denemarken / 1e plaats + BC

120-ers 2 dit jaar; apr Gartow / Duitsland en juni Fasna Trail
daarnaast in Fischerhude / Holten / Zelhem / Ermelo

dit jaar staat in okt de 2x 100km in Montcuq / Frankrijk CEI*** op de planning

endurance is ook ontzettend gaaf en een bijzonder mooie sport om te doen, zeer paard vriendelijk en natuurlijk want het paard is geboren om te lopen ;)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:44

Respect hoor :j !
(ik moet alleen wel zeggen dat je begin verhaal voor een buitenstaander niet te volgen is :') )

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:18

klopt, maar hij was ook eigenlijk bedoelt voor het endurance forum en bedacht me later dat ik het ook hier kon plaatsen.

heb je nog vragen, want ik beantwoord ze graag voor je ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:44

Goed gedaan Donna. Tja aart is natuurlijk ook best eng haha.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:07

Vind het zo geweldig omdat het beter wordt nagekeken, Mankt ie ? dan ben je uitgeschakeld.
Bij het springen mag je paard zeg maar mank aankomen, je kon nog altijd 1ste worden. Zou niet mogen, en ook dat het niemand scheelt of je paard een hartslag van 200 heeft en het dus niet aankan, wat in endurance wel wordt bekeken met strafpunten.

Heb nog een meisje geholpen vroeger, die gaan naar amrike met het vliegtuig voor 160km :-)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:26

Xiniee schreef:
Vind het zo geweldig omdat het beter wordt nagekeken, Mankt ie ? dan ben je uitgeschakeld.
Bij het springen mag je paard zeg maar mank aankomen, je kon nog altijd 1ste worden. Zou niet mogen, en ook dat het niemand scheelt of je paard een hartslag van 200 heeft en het dus niet aankan, wat in endurance wel wordt bekeken met strafpunten.

Heb nog een meisje geholpen vroeger, die gaan naar amrike met het vliegtuig voor 160km :-)

ben ik het helemaal mee eens. in de laagste klasse > 40km heb je al maar liefst 4 dierenarts keuringen waar je doorheen moet komen anders lig je er uit. hoe verder de afstand hoe meer keuringen en bij het minste geringste lig je er uit.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:35

Jup, laagste klasse is toch 20 en 30km ? :-)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:29

Xiniee schreef:
Jup, laagste klasse is toch 20 en 30km ? :-)

in België wel ja, in Nederland gaat het allemaal wat anders. in Nederland is het tot 40km en heb je dus verschillende afstanden zoals afstanden van 27km / 31km enz. daarnaast heb je bij ons halverwege het rondje een P/A (pols/ademhaling) controle, dit heb je in België niet en vandaar dat ik ook liever bij jullie rijd ;) het gaat allemaal wat soepeler/relaxter enzo

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:44

Ooh, hebk weer wat geleerd :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:23

Gefe;iciteerd!
Jemig 1 uur is wel veel voorsprong zeg!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:32

1 uur en 19 minuten Kim ;P

maarja Karrimh is dan ook ontzettend ervaren anders was dit niet mogelijk hoor. mijn gemiddelde snelheid was ruim 17km/uur en als je kijkt naar de snelheden van de rest van de wereld reed ik dus nog langzaam

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:35

Sorrysorry donna
1 uur en 19 min voorsprong (hoeveelk seconden dan? :P )
Maar dat zijn vooral de sheiks toch?
Ik vind 17 km iig erg snel, ik vind twaalf al topsnelheid!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:00

Maar moet je in Nederland ook voldoen aan een minimum snelhied, dat afhangt van de aantal km'ers die je gaat doen ?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:26

Ja, in klasse I 9 km p/u en Kennismakingsklasse 8 km p/u. De andere klasses 10 km p/u dacht ik...

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:34

Ik weet niks af van endurance en daardoor maken deze topics mij altijd erg nieuwsgierig...De hoeveelheid kilometers die jullie rijden en de goede controle(dierenarts stops) vind ik toch bijzonder. Ooit wil ik hier toch ook eens aan deelnemen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:22

Jup, de laagste klasse kan je met elk paard behalen maar als je echt maar als 60km wilt gaan doen, zou ik een arabier aanschaffen. Wie weet is je paard een talent ! :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:02

kim345 schreef:
Ja, in klasse I 9 km p/u en Kennismakingsklasse 8 km p/u. De andere klasses 10 km p/u dacht ik...

helemaal goed Kim (voor de nationale wedstrijden)

_DP_ schreef:
Ik weet niks af van endurance en daardoor maken deze topics mij altijd erg nieuwsgierig...De hoeveelheid kilometers die jullie rijden en de goede controle(dierenarts stops) vind ik toch bijzonder. Ooit wil ik hier toch ook eens aan deelnemen.

is ook echt heel erg leuk, maar waarschuw vast voor als je echt mee wilt doen: het werkt erg verslavend :j

Xiniee schreef:
Jup, de laagste klasse kan je met elk paard behalen maar als je echt maar als 60km wilt gaan doen, zou ik een arabier aanschaffen. Wie weet is je paard een talent ! :D

er zijn genoeg rassen die ook hoger lopen in de endurance, rijden echter wel met aangepaste snelheid. als je echt naar de top wilt raad ik inderdaad een Arabisch Volbloed of NRPS oid aan te schaffen ;)

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:40

O:)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:46

Als ik die van mij wat verkeersmakker heb, ga ik me hier zeker in verdiepen! :D Je krijgt hem niet moe, dus dat moet wel goed komen. Wie weet plaats ik ooit ook nog zo een topic! :o

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 21:07

_DP_ schreef:
Als ik die van mij wat verkeersmakker heb, ga ik me hier zeker in verdiepen! :D Je krijgt hem niet moe, dus dat moet wel goed komen. Wie weet plaats ik ooit ook nog zo een topic! :o

zou me er toch goed in verdiepen, want een hoop mensen zeggen: die van mij krijg je niet moe. eenmaal op wedstrijd komt men vaak van een koude kermis thuis. het gaat toch heel anders dan je denkt, misschien handig om een keer te gaan vrijwilligen op een wedstrijd daar leer je zo veel van ;) en is nog heel gezellig ook ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:20

Welk ras heb je _DP_ ??
Moet je echt es proberen :D Weet je hoe je je paard moet trainen voor endurance ?

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:43

Xiniee schreef:
Welk ras heb je _DP_ ??
Moet je echt es proberen :D Weet je hoe je je paard moet trainen voor endurance ?

Een Welsh v Wester Aikema's Caspar. Springpony, hoewel we niet officieel starten. Zenuwachtig type buiten. Geen idee hoe ik het trainen zou moeten aanpakken... :o Ik ga binnenkort eens flink endurance-info-bokken! :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:56

Ah, interval treining, ken je dat ?
Echt cooool