Afgelopen zondag hebben Viva en ik meegedaan aan de onderlinge cross van de rijvereniging.
Viva (officieel Vivace Vrouwe, Ferro x Krack C) rij ik nu 3 jaar. Stukje bij beetje heb ik haar gebruiksaanwijzing ontrafeld en zijn we echt een team geworden.
Normaal rij ik dressuur met Viva, Z2 startgerechtigd. We rijden regelmatig buiten en voor de fun af en toe een endurancewedstrijd. Springen hebben we eigenlijk al een hele poos niet gedaan. Ik ben niet zo'n springer, ik vind het al snel te hoog en eng, en Viva vindt het vooral nog heel spannend, al kan ze het wel goed.
Kortom, een leuke uitdaging om mee te doen aan de SGW vd club.
Vooraf hebben we als voorbereiding 4 springlesjes en een oefenparcoursje gedaan. Ze pakte het fijn op en ging elke week relaxter springen.
Afgelopen zondag moesten we beginnen met het springen.
Vief had er zin in maar vond het wel vreselijk spannend. Allemaal nieuwe dingen en veel drukte om haar heen, daar kan ze niet altijd even goed mee omgaan. We hebben dus flink ingesprongen en zo vloeide langzaam wat spanning af.
In het parcours (ik sprong BB, maar dat stond op 90cm *slik*) was ik zeer tevreden. Een langsloper op 6b, maar de tweede keer dat ik aanreed sprong ze hem keurig. De rest ging zonder problemen!

Beetje raar moment, maar ze springt!

Rondje door de baan

Daarna had ik 5 minuten om om te zadelen en kon ik zo door in de dressuurproef. Dat was niet zo geslaagd, het ging op hetzelfde tempo door als het parcours.
Even wachten voor de proef, een uniek moment dat Viva stilstaat...

Vief kon even rusten op de trailer, wij gingen cross verkennen. We mochten als 14e starten. Omdat het onderling was, was er mogelijkheid om hindernissen over te slaan als je niet durfde. Bij het verkennen had ik mijn twijfels over sommigen, maar onderweg pakte Viva zo fijn aan dat ik alle gesprongen heb. Op 2 na. Bij hindernis 2 stond ik 180gr gedraaid voor ik er erg in had... Maar daarna kwam ze op gang. Ze waaide over de hindernissen alsof het niks was. Heggen, blauwe tonnen, bielzen, dubbel, water, álles deed ze! Ik was zo overdonderd dat ik in het water vergat te sturen en de wateruitsprong miste. Gaf niks voor de uitslag, maar wel jammer.
Met 25 seconden buiten de ideale tijd eindigden we op een 5e plaats in het klassement, iets waar ik voor de eerste keer heel trots op ben!!
Instappen

Het water

Stoere Vief!

De laatste heg, toch wel spannend!

En de eindsprint...

Viva heeft zichzelf overtroffen! 3 Jaar geleden was ze nog nooit buiten de dressuurbaan geweest en zag ze achter elke grasspriet een monster, en kijk nu!
Heel wat anders dan wat we normaal doen...

Komende winter maar eens wat doortrainen met het springen, en dan volgend voorjaar maar eens een crosslesje hier of daar.
Foto's zijn gemaakt door Ismy, Ultimoo, TequilaRos, Jargo69 en mijn vader. Het spreekt voor zich dat het niet gewenst is dat ze gebruikt worden door anderen.
Vooral die eindsprint 
en die sprint foto's tof