[SGW] Ukkie met vleugels en waterpaard Ojee in Etten-Leur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Ukkie met vleugels en waterpaard Ojee in Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:51

hierbij het beeldverslag van een geslaagd dagje Etten-Leur

eerst de klapper van de serie.
Afbeelding
Afbeelding
Ukkie over de trakehner in het L

Ik wist wel dat ze hoog sprong de hele cross, maar had toch niet het idee dat ze zo ging :oo

op weg naar de trakehner
Afbeelding
en verder zijn er geen foto's van Uk, want op de veekraal had ze een enorme schijnbeweging en lag ik ernaast.

Ojee deed mee in het M, en eindigde als vierde :+:

Houtstapel
http://i519.photobucket.com/albums/u351 ... l1Ojee.jpg
Afbeelding

Waterbakserie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trakehner
http://www.eventingphoto.com/contents/m ... 401302.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Blacky

Re: Ukkie met vleugels en waterpaard Ojee in Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:57

Wauw enorm gave foto's en paarden! :))

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:06

Wat een top paarden heb je te rijden Lielle!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:09

Ukkie neemt liever het zekere voor het onzekere :))

Leuke fotoseries heb je :-)

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:11

Hele gave foto's

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:32

Wauw wat een gave foto van Uk!

Ben je zelf je haar elastiekje verloren? :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:59

Dat zijn mijn wapperende manen :-)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:01

Oh die heb je nooit vast onder je cap :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:29

nee, dat doe ik nooit. Vind ik niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:44

Een mooie serie inderdaad, leuk verslag van de wedstrijd dag.

Wel érg jammer van de enorme copyright logo's over de foto's....

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een fotograaf een betaalde foto zal leveren met zo'n groot logo dwars over de hele foto :?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:55

Femke schreef:
Een mooie serie inderdaad, leuk verslag van de wedstrijd dag.

Wel érg jammer van de enorme copyright logo's over de foto's....

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een fotograaf een betaalde foto zal leveren met zo'n groot logo dwars over de hele foto :?

Doen ze ook niet, is alleen om te voorkomen dat de foto's zonder te betalen uitgeprint worden. Je kunt wel heel klein in de hoek zetten maar dat wordt er zo afbewerkt. Als je de foto koopt, wordt de copyright eraf gehaald

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:26

Gave pics Lielle!
Verloor je nou je balans in de landing in de waterbak? Gek, want je zit op de foto daarvoor wel mooi "in the back of the plane". :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:28

Precies wat ik me ook afvroeg Sim. De houding op de foto ervoor is keurig!
Of wilde je Ojee gewoon een lekkere knuffel geven, Lielle? ;)

En fantastische foto's :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:34

ik ging idd aardig uit balans in de landing, en als je goed kijkt op de foto's ervoor zie je ook dat ik te laat ben met terug zitten. Mijn bovenlichaam is wel terug maar ik zit niet in mijn zadel, dat zie je op de derde foto heel duidelijk. Maar die knuffel had Ojee ook zeker verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:08

VinandoW schreef:
Doen ze ook niet, is alleen om te voorkomen dat de foto's zonder te betalen uitgeprint worden. Je kunt wel heel klein in de hoek zetten maar dat wordt er zo afbewerkt. Als je de foto koopt, wordt de copyright eraf gehaald

Dat was inderdaad ook min of meer al mijn hint/suggestie...
De foto's zijn dus hoogstwaarschijnlijk niet gekocht door TS. Omdat de fotograaf z'n "waar" nog beschermd heeft met zo'n groot logo.
JUIST om te zorgen dat ze niet uitgeprint of gepubliceerd/gebruikt worden zonder betaling (en terecht).

TS heeft alleen het recht deze foto's te gebruiken als ze van al deze fotografen daarvoor schriftelijke toestemming heeft gekregen. Maar gezien die grote logo's op de foto's betwijfel ik dat.
In dat geval gaat 't dus om schending van auteursrechten. En dat is op z'n minst gezegd niet erg netjes...

Die fotografen staan de hele dag niet voor niets te werken.
Als je dan de foto's ook zó leuk vindt om ze op een forum te zetten, wees dan ook gewoon netjes om de fotograaf voor z'n diensten te betalen. Want gebruik zonder toestemming is wettelijk gewoon niet toegestaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:12

Dit gebeurt zo vaak. En ik weet zeker dat Arie blij is met de reklame voor zijn foto's.
Ik vind het niet zo netjes dat jij dit topic gebruikt om "je gal te spuien". Dit had je ook per pb naar de TS kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:18

Dat het vaak gebeurd betekend nog niet dat het minder erg is.
Wist je dat schending van auteursrechten in Nederland een misdrijf is.... ? Je kunt er duizenden euro's boete en zelfs een gevangenisstraf van meerdere maanden voor krijgen.

Dus een excuus als "dit gebeurd zo vaak" praat het nog niet goed.
Iemand die eerlijk werkt voor z'n geld loopt inkomsten mis door dit soort dingen.
Van "reclame" kun je geen brood kopen, en bij publicatie is naamsvermelding op verzoek van de fotograaf sowieso al verplicht. Dus de smoes "het is goede reclame", daar schiet een fotograaf niets mee op. Daar kan hij z'n apparatuur niet van onderhouden en z'n werk niet mee blijven doen.

Ik probeer het nog voorzichtig te brengen, maar zag dat TS er totaal niet op in ging.
Mijn post is in verhouding tot het plegen van een misdrijf absoluut niet te vergelijken met "niet netjes". Iemand mag er bést op gewezen worden als er sprake is van een dergelijk grote fout/misstap.

En júist omdat het zo vaak gebeurd, is het goed dat er een keer iets over gezegd wordt.
Fotografen worden tegenwoordig in grote getale gedupeerd door mensen die hun foto's even "lenen" om aan jan en alleman te laten zien zonder er de fotograaf voor te betalen.
Er is absoluut niets mis mee om ook openbaar te laten weten dat het niet mag. Zodat mensen die niet op de hoogte zijn van de auteurswet en dit soort dingen per ongeluk doen (want ja, die mensen zijn er ook...) gelijk ook geïnformeerd worden. Want natuurlijk zal niet iedereen zoiets expres doen.

Kom op, nou is degene die de dader aanwijst ineens de boef? Omgekeerde wereld natuurlijk ;)

Had 't topic al een TEM gegeven. Want ook volgens de boktregels is het niet toegestaan om foto's van anderen te plaatsen zonder diens toestemming.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:48

Maar waarom kom je daar nu pas mee Femke? Want zo te zien zit je al langer op bokt en is dit topic bij lange na niet het enige topic met foto's. En wat dacht je van andere sites als hyves, facebook en weet ik het allemaal nog meer?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:35

Buiten het feit dat ik het eens ben met Sim vraag ik me af of er vooraf toestemming is gevraagd door de fotograaf ivm portretrecht. Zo kun je aan de gang blijven, wees blij met gratis reclame en mooie foto's worden evengoed gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:35

@_Sim_: Hoezo "kom ik daar nu pas mee" ?
Ik ben geen mod of fotospeurhond ofzo hoor...
En ja, ik heb in het verleden inderdaad al wel eerder in topics gemeld dat foto's niet zomaar gebruikt kunnen worden als er van één of meer fotografen nog een bescherm-logo dwars door de foto heen staat.

Ik ben er zelf ook altijd blij mee als mijn collega's dat voor mij doen wanneer iemand mijn auteursrechten op die manier heeft geschonden. Want helaas duiken foto's inderdaad regelmatig op allerlei websites op, waarvoor nooit toestemming is gevraagd. Zelfs wel eens in reclame campagnes enzo.

Hoe dan ook; vind je foto's mooi, koop ze dan gewoon van de fotograaf. Ga ze niet van de site "plukken" (en daarmee alle voorwaarden v/d fotograaf en natuurlijk de Nederlandse wet negeren) om ze vervolgens op illegale wijze trots aan iedereen te laten zien.
Het is 't brood stelen van de fotograaf, het is gewoon absoluut niet fatsoenlijk en het is bovendien nog een misdrijf ook.

@MargreetW:
Misschien moet je nog even de boeken in duiken m.b.t. je kennis over portretrecht, want zo werkt het niet ;)
Fotografen staan gewoon in hun recht en mogen doen met de foto's wat ze willen. Portretrechten komen er pas bij kijken indien er sprake was van een opdracht door de geportretteerde en er bovendien sprake is van "redelijk belang" waardoor de geportretteerde bijv. imago schade lijdt (bijv. wanneer een fotograaf foto's van iemand maakt tijdens carnaval, verkleed als spook, en die gebruikt in een artikel over de KKK).

Nogmaals, gratis reclame heeft de fotograaf sowieso al wettelijk recht op; naamsvermelding is op verzoek van de fotograaf altijd al verplicht.
En van gratis reclame kun je (nogmaals) geen huur betalen.

En nee... mooie foto's worden juist NIET evengoed verkocht. Dat is het hele probleem namelijk.
En ik spreek uit ervaring, ik BEN fotograaf. En zelf ben ik juist om die reden gestopt met het fotograferen van evenementen.
Er is absoluut niets mis met de kwaliteit van m'n foto's, maar mensen "pakken" de foto's incl. logo's gewoon van de site af en bestellen vervolgens nooit iets. Zelfs op postzegel formaat met een logo zo groot als de foto zelf, blijft dat een probleem.

Het mág niet... Foto's publiceren waar je geen licenties voor hebt gekocht.
En je rooft inkomsten van de fotograaf.

Natuurlijk zullen er best fotografen zijn die daar tolerant mee om gaan.
Zeker met het grote aanbod aan hobbyisten tegenwoordig, die er niet van hoeven te leven.

Maar het blijft gewoon zo dat het wettelijk niet is toegestaan en dat het wel degelijk zeer schadelijk is voor de zaak van de fotograaf.
Ik ken er meerdere die na decennia hard en succesvol werken om deze reden hebben moeten stoppen en ander werk moesten zoeken. Niets mis met hun foto's, maar wel met de houding van de klant, die alles maar pakt pakt pakt en er niets voor wil betalen.

Zo werkt 't gewoon niet. Als je iets wil hebben, betaal je daar gewoon voor.
Niet alleen omdat de fotograaf dat verdient, maar omdat je zonder de toestemming van die fotograaf gewoon de wet overtreedt.

Zo, genoeg uitleg gegeven.
Jullie spuien je gal inmiddels natuurlijk net zo goed, nu richting mij.
En daar is het topic inderdaad niet voor bestemd.

Vragen over auteursrecht? Mijn PB box staat open. :j
Je bent meer dan welkom om een berichtje te sturen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:09

Nee inderdaad daar was dit topic niet voor bedoeld, maar jij begint daar dus mee en ik zou eigenlijk graag willen zien dat de mod alle offtopic opmerkingen verwijderd zodat het voor Lielle ook weer leuk wordt!

Maar er is dus duidelijk een verschil tussen portretrecht in opdracht en niet in opdracht. Bij foto's die niet in opdracht gemaakt zijn mag de fotograaf inderdaad iets publicieren maar de foto's op internet plaatsen mag alleen met uitdrukkelijke toestemming, dit is namelijk geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens.
Voor het publiceren van foto’s geeft de Wbp strenge regels, omdat een foto een bijzonder persoonsgegeven is. Mijn foto zegt namelijk iets over het ras en of ik man of vrouw bent. Iemand mag daarom geen foto’s van mij op internet plaatsen zonder mij daarover te informeren en mijn toestemming te vragen. Misschien wil ik wel helemaal niet dat iemand via het internet foto's van mij ziet op een wedstrijd.
Er is wel een uitzondering voor de journalistiek bij bv. een nieuwsartikel maar een foto van iemand die over een hindernis springt in de klasse waarin Lielle in dit geval springt kun je geen nieuwswaarde geven.

In principe heb je dus wel gelijk, alleen als ik wordt gefotografeerd op een wedstrijd en jij zou dat publiceren dan kan ik heel goed eisen dat je die foto verwijderd omdat ik geen enkele redelijk belang zie ik een foto van mij op het internet.
En er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die een civielrechtelijke procedure tegen een fotograaf hebben aangespannen en die dat ook gewoon gewonnen hebben hoor.

Eigenlijk riekt wat jullie doen naar uitlokking: naar een wedstrijd gaan, mensen fotograferen, op het internet zetten en als mensen blij hun foto op een forum zetten er commentaar op geven.

Had het gewoon via Pb gedaan of een apart topic geopend, bah!

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:32

gaaf! :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:35

Als je je er zo druk om maakt Femke, moet je in alle fototopics zo'n bericht als jouw eerste bericht hier plaatsen en/of temmen zoals je zegt gedaan te hebben.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:38

Gaaf joh! ik zou dat nooit durfen!!!!!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:50

Gave foto's Lielle, vooral de 1ste van Ukkie! <3

Gefeliciteerd met je 4e prijs!