[SGW] Crosstraining Voorhout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Crosstraining Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:15

Zaterdag was het eindelijk zo ver, de eerste crosstraining in Voorhout!

Ik heb wel vaker wat traininkjes gereden, maar ben niet echt een springer, dus heb nogal eens iets te overwinnen. Daarbij ben ik er eind februari tijdens een crossles zo hard afgevallen dat er nu nog iets van een zwelling op mijn rug/bil zit :D Het vertrouwen was dus even iets minder, dus ik had toch wel weer iets kriebels in mijn buik.

Mijn paard is een 12 jarige Monaco, die heel fijn kan springen, maar dus niet zo gezegend is met mij wat dat betreft. Hij heeft een wat speciaal karakter en kan snel vertrouwen kwijt raken en daar heel erg in blijven hangen. En soms wordt hij gewoon baas en staat hij echt letterlijk te stampvoeten.

Helaas kan ik de filmpjes alleen als linkje plaatsen :(

We begonnen met wat in uitjes en een boomstammetje. Sootje vond het even weer gek en rende er een paar keer uit, maar bij de derde keer aanrijden ging het zo:

http://www.flickr.com/photos/evav/5697102355/

Daarna hebben we nog even een los boomstammetje geoefend en toen gingen we eigenlijk al gelijk wat hindernissen achter elkaar rijden. Aangezien ik al snel wat huiverig wordt van alles wat ik niet ken moest ik even slikken, met name voor de groentekistjes, maar het viel me heel erg mee. Op de derde hindernis komt hij nogal groot, maar daar maakt hij geen enkel probleem van :D

http://www.flickr.com/photos/evav/5698259389/

Toen gingen we terug naar het eerste veldje en was het "doe die die en die en dan die maar" en dat ging me echt een beetje snel, aangezien ten eerste de heg toch wel erg hoog leek, mijn paard in Moordrecht de bandjes HAAT, de wagenwielen echt een beetje intimiderend was en paddestoeltjes heb ik helemaal nog nooit gesprongen! Mijn eerste overwinning was de heg, die toch wel op een metertje stond, wat ik volgens mij nog nooit gesprongen heb... Dus eerst zou ik alleen de heg en de bandjes springen... alleen kreeg mijn paard de wagenwielen in het vizier en liet zich er niet meer uit rijden :D Daarna dus de wagenwielen wat bewuster mee gepakt en toen viel het toch wel mee.

http://www.flickr.com/photos/evav/5698162307/

De paddenstoeltjes hebben we uiteindelijk nog wel gesprongen... en ook de hoge bandjes. Ik had bij het volgende filmpje alleen wat moeite om hem naar voren te rijden, dus reed hem in eerste instantie langs de wagenwielen. Toen ik rond terug reed krijg hij het huisje op de voorgrond in het vizier en daar voelde ik hem heel erg op aantrekken, maar stuurde hem eruit. En toen werd hij dus boos en liep hij over de schouder weg.... :D

http://www.flickr.com/photos/evav/5700906013/

Ik heb ook nog een filmpje van het water, maar dat was geen succes :D Ik lag er al bijna naast met alleen door het water heen stappen, maar dat kwam natuurlijk omdat de kikkervisjes eigenlijk levensgevaarlijke vleesetende piranhas zijn. Uiteindelijk zijn we achter een andere pony aan wel van beide kanten erin gekomen, dus dat was wel even genoeg.

Al met al was ik dus heel tevreden met het paard en erg trots dat ik de heg heb gesprongen. Waar ik heel erg van baal is mijn houding. Ik heb het idee dat ik zelf te snel terug kom in het zadel boven de sprong, maar maak niet echt bewust mee wat ik nou precies fout doe. Mischien heeft iemand tips hoe ik dat kan verbeteren? Ik vindt het namelijk nogal rot voor mijn paard dat hij zo zijn best doet en toch iedere keer een klap in zijn rug krijgt als ik in het zadel plof.

Ik vind zelf ook dat ik best wat stoerder aan mag rijden... dat komt waarschijnlijk wel weer als ik weer iets meer vertrouwen heb.

leeuwtje

Re: Crosstraining Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:53

Het ziet er eigenlijk best goed uit. Hier en daar zijn er nog puntjes waar je aan kan werken maar dat komt wel als jullie beiden wat meer vertrouwen hebben in elkaar en jij in de hoogtes enzo. Dan gaat het echt helemaal goed komen! :D :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:02

Troost je, ik vind dit ook al hoog, zit zelf pas aan de échte babysprongetjes :D
Vind het er goed uitzien hoor, je zit mooi mee bij de sprongen, je mag idd alleen wat strakker aanrijden

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:58

Nou, dat is heel knap gedaan!! Vooral die heg!! :D
Je hebt al 1M gedaan, dus dat is M-niveau!! :)

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:47

Ik heb geen ervaring met cross, lijkt me wel heel leuk :D Maar het ziet er leuk en mooi uit, wat heb je trouwens een mooi paard ;)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:03

Manic stoer! Jullie pakken alles zo lekker mee!

Wat me wel opvalt (en ik kan het echt wel begrijpen na je val) is dat je heel erg op terug rijdt. Volgens mij waren het de paddenstoelen waar ik je nog 3x een ophouding zie maken om hem nog meer terug te krijgen. Ik vermoed dat het wat onzekerheid is, maar ik denk dat je het jezelf en je paard makkelijker maakt als je hem wat meer naar voren rijdt.

Je zit viel me ook op maar volgens mij (maar ik ben ook nog lang geen handige zitter als het op springen en crossen aankomt :+ ) komt het omdat je heel zwaar zit tussen de hindernissen en je daardoor af en toe iets te laat bent. Ook ga je (net als ik hoor) teveel staan ipv je bovenlichaam naar je paard te brengen waardoor balans in het algemeen moeilijker is. Ik denk dat als je net wat meer licht zit (hoeft dus niet perse verlicht want ik ben de eerste die begrijpt dat dat met weinig vertrouwen heel eng is) je het makkelijker hebt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:31

Ophouding was meer om hem recht te houden en te voorkomen dat hij er langs zou rennen, maar tempo is inderdaad een issue... Zeker als ik het zelf een beetje spannend vind rij ik hem snel te veel terug.

Zitten voor de hindernis klopt ook wel, maar is ook wel echt nodig want wachten is niet zijn favoriete onderdeel :)

Bij een vorige crosstraining heb ik wel te horen gekregen om een pluk manen mee te pakken voor mijn handen en ik merkte toen ook gelijk dat de rest van je lichaam dan ook mee gaat :D Alleen ben ik dan dus ook mijn balans compleet kwijt. Soms ook wel lastig bij hem want soms gaat hij heel groot als hij iets spannend vindt en dan wil ik weer wat meer meezitten en soms breekt hij over de schouder uit en dan zit ik liever wat steviger... Ik vind het erg lastig om te weten hoe ik daar het beste mee om kan gaan.

Maar bovenlichaam meer naar voren brengen staat genoteerd, ga ik op letten :)

@peerdekoper M niveau laat ik maar achterwege... vind een oefencrossje wel goed genoeg voorlopig :D

@Popeye123 Het is ook echt heel leuk... en ik vind hem zelf ook heel knap, al is het soms wel echt een boef :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:57

Wat ben je stoer eva! En wat wilt je paard graag voor je werken.
Deze beiden punten zorgt er wel voor dat jullie er komen!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:46

peerdekoper schreef:

1m is voor paarden B niveau. ;)

Probeer lekker tijdens buitenritten veel te oefen met verlicht zitten. niet plat liggen op zijn nek, maar knieen eraan en lekker onder je door laten galopperen. tussendoor weer even terug zitten en opvangen en dan weer verlichte zit en overgangen rijden.
Als je voelt dat dit goed gaat, krijg je vanzelf ook met het crossen een relaxter gevoel.
Ziet er leuk uit, dat wordt vast een leuk cross-seizoen!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:48

Leuke filmpjes :D. Zie dt het terein weer wat veranderd is. Wil ook met m'n paard een keertje gaan lessen.
En die heg lijkt hoog op dat filmpje. Volgens mij is die gegroeid :j. Want anders was mijn pony er nooit over gekomen. Haha :+. En wat heb je trouwens een super leuk paard <3

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:54

Goede tip, thanks! Gekke is dat ik eigenlijk altijd in verlichte zit het bos door scheur, maar heb het idee dat ik dan ook mischien wel een beetje te veel rechtop zit. In dit geval is het paard niet zozeer strak in de rug, maar ik :D

Knieen eraan is een aandachtspunt, ga ik ook op letten, bedankt

@Elise ze hebben inderdaad een heel veld erbij nu, begreep ik. Leuk terrein, vond ik, echt van alles wat en voor alle niveaus. Ennuh, ik vind hem zelf ook super leuk, maar het is en blijft een brutale boef ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:55

het tweede veld was er verleden jaar ook al.
Maar de indeling is wl compleet anders en er staan een aantal nieuwe hindernissen.
Het is echt leuk geworden!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:27

ziet er al goed uit. Met het groeien van jouw zelfvertrouwen zal je vanzelf meer gaan rijden dus in
een mooier tempo gaan rijden.

Vindt die heg al super knap.

Ziet er trouwens wel heel leuk uit. Ook sprongetjes echt voor iemand zoals mij. :D

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:10

Freggle_Edge schreef:
peerdekoper schreef:

Probeer lekker tijdens buitenritten veel te oefen met verlicht zitten. niet plat liggen op zijn nek, maar knieen eraan en lekker onder je door laten galopperen. tussendoor weer even terug zitten en opvangen en dan weer verlichte zit en overgangen rijden.
Als je voelt dat dit goed gaat, krijg je vanzelf ook met het crossen een relaxter gevoel.

Nee hoor 80 cm is B niveau :)

Manic, ziet er toch goed uit!

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:34

Freggle_Edge schreef:
peerdekoper schreef:

Zie M is 1M ;)
Code
Eisen                    B              L               M                  Z     
Hoogte springen (cm)      80-90          95            105          115
Hoogte cross (cm)         80-90          90            100               110   
Lengte cross (meter)    1500/2500  2000/2500  2500-3500   3000-4000
Tempo (meter/minuut)   460             480      500          520   
Aantal hindernissen       15-20       20-25       25-30        25-30

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:23

O, op die manier, ik doelde op gewoon springen ipv op crossen. :o

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:46

Zo eindelijk je filmpjes gekeken!

Ziet er goed uit hoor! Je hebt al best pittige lijntjes gereden zeker voor de eerste crossles!!
Leuk!!

Holmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:57

Hoi Manic! Wat leuk om de filmpjes van zaterdag te zien!

Bij deze nog een link: Zelfde les, andere combinatie. Namelijk Ik op Maestoso Santa.
Hij is inmiddels al 19 jaar oud en meest eigenwijze (en lieve) knol (sorry, edele lippizaner ;)) die er bestaat. Maar afgelopen zaterdag was hij ZEEEEER goed gemutst (en ik dus ook hahaha). Hij heeft hindernissen in 1 keer gesprongen waar ik hem vorig seizoen niet 1 keer over heen heb gekregen!
Afbeelding

Helaas geen filmpjes, wel foto's:
https://picasaweb.google.com/ingridhol/ ... directlink

veel plezier met kijken.

En aan manic, tot zaterdag!!!!