Op 13 maart heb ik met mijn 6,5 jarige merrie Evita deelgenomen aan cross heusden in België.
Voorheen hebben we een jaar aspiranten gestart (80-90), nu zouden we graag over gaan naar de reeks beginnelingen (90-100)
Evita is een BWP merrie uit Varnese vd Holstenhoeve x Furioso. Het is geen eenvoudige merrie die heel wat streken heeft.
Vorig jaar hebben we heel wat problemen gehad bij de aanvang van het seizoen: steigeren, omdraaien,...
(zie: [OPG] steigeren ) na enkele maanden was dit over en hebben we een prachtig eventing seizoen gehad.
Ook dit jaar, weer het zelfde lolletje. Ze is volledig in orde dwz: bloed is nagekeken, rug en zadel zijn goed, tandjes zijn gedaan. Evita is gewoon een harde tante die het liever her own way doet... Maar zo gaat dat helaas niet.
Vorig jaar is het probleem opgelost door een pelham te gebruiken enkele weken, dus dat ga ik nu opnieuw doen en hopelijk is het er dan snel uit.
Overigens loopt deze merrie hier 24/24 buiten op de weide in een kleine kudde (4) op een hectare, ze wordt onbeperkt ruwvoer gevoederd (hooi, bomen en takken om aan te knagen) maar krijgt geen krachtvoer bij.... of ik kan niet meer opstappen, vrees ik. Een paard met té veel bloed om goed te zijn dus.
Cross heusden begon goed, maar na de eerste sprong lag ik er al naast...
gewoon omdat ze stopte, steigerde en draaide en ik had dat niet verwacht. Daarna nog 2 weigeringen omdat het vertrouwen weg was, maar de rest van de cross (die toch vrij zwaar stond) ging goed. Hier de foto's en filmpjes. De foto's zijn van et einde van de cross.
De afsprong:

Waterlijn:

Berg:

Er hing een camera aan haar borsttuig, naar het hele filmpje kijken is onmogelijk, daar word je zeeziek van, maar op
25 seconden lig ik al van mijn paard
wel grappig...Nu ja, t was de eerste van het seizoen en zoals ik al zei, Evita kan genoeg, nu nog even iets minder gecompliceerd zijn en alles komt goed!
Ik ben best trots op haar
Maar waarom staakte je paard ineens? Schrok hij ofzo want de hindernis is geen eens dichtbij..
Daar was een overgang tussen veld en bos en we moesten door een groot open groen hek gaan, dat stond haar blijkbaar niet aan. Maar ze grijpt gewoon dingen aan. Vorige zondag op wandeling wel 15 min stil gestaan (steigeren, bokken, draaien) omdat aan de zijkant van de weg er enkele stenen lagen