[SGW] Ferrose @ eerste echte crossles in Hernen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Ferrose @ eerste echte crossles in Hernen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:39

Hallo allemaal,

Gister hadden Ferrose en ik onze eerste echte crossles. We hebben vorig jaar wel 2x crossles gehad met de instructieweek, maar die tellen niet echt mee omdat die niet gegeven worden door een crossinstructeur. Ik hoop al langer dat Ferrose een crosspaard kan worden en nu het springen qua techniek en lijntjes rijden allemaal wat beter gaat, heb ik de stoute bodyprotector aangetrokken en een privecrossles bij Rob Janssen afgesproken.

Ferrose deed het super en ook Rob was zeer over haar te spreken. Ik zelf was nog behoorlijk aan het klungelen door de aanpassingen in tempo en manier van zitten. Met springen rijd ik een hoger tempo dan vandaag mocht en ik het lage tempo kon ik mijn afstanden (nog) niet zien. Verder ben ik niet gewend aan vanuit draf doorzitten op een sprong af te rijden. Ook rijd ik met springen met mijn teugels langer dan vandaag mocht en geef mijn hand dan weinig mee omdat het met de lengte van mijn teugel niet nodig was. Nu moesten mijn teugels een stuk korter en moest ik dus wel meegeven waar ik (sorry Ferrose) nog niet bepaald handig mee was. Dus ze trok regelmatig de teugels uit mijn handen of ik was mijn balans kwijt. Daar moeten we dus allemaal even hard op oefenen, maar over een week of 3 gaan we zeker verder.

Foto's zijn stills uit filmpjes, dus niet zo heel fantastisch maar ik wilde het toch graag laten zien.

we begonnen met over de in-uitjes te stappen om te kijken of ze handig was
Afbeelding

Dat was ze dus we mochten in draf
Afbeelding

Ze had na 1x draven al door dat het in-uitjes waren en dat dat veel makkelijker in galop gaat. Dus we gingen in galop verder
Afbeelding

en de andere kant op
Afbeelding

toen doorgegalopeerd naar het boompje. Dat ging nog wat onwennig en ik had reed er echt een rotafstand op }:0 . Dus elegant was het nog niet
http://img149.imageshack.us/img149/7913/crossles5.jpg

tweede keer al beter maar ik moet echt meer meegeven
Afbeelding

toen door de kuil die verander was in een waterbak (ze hadden iets te lang gesproeid) naar dit boompje
Afbeelding

lijntje door de kuil, over het schuine boompje door naar het andere boompje

daarna door naar een smalletje. Nadat we er een paar keer naast waren gesprongen, is Rob er maar naast gaan staan.
Afbeelding

En we konden het ook nog zelf
Afbeelding

en toen het holle boompje
Afbeelding

en van de andere kant. Na twee langsloper maar met een enorme sprong
http://img227.imageshack.us/img227/7505/crossles11.jpg

en daarna zonder weigeringen maar veel te dicht dus weer een enorme sprong
http://img101.imageshack.us/img101/4962/crossles12.jpg

maar we kunnen het uiteindelijk ook normaal
Afbeelding

toen gingen we de driesprong oefenen. Als echte beginners natuurlijk in delen :Y)

de laatste boom en wat vonden we die allebei spannend de eerste keer. Ferrose besloot echt de laatste drafpas ik ga het gewoon doen. Super paard!
Afbeelding

en het middelste boompje erbij
Afbeelding

en alles achter elkaar

en na een aantal keer de lage op en afsprong. De hoge afsprong

Commentaar mag zeker, maar wees een beetje lief voor me ik had het met alle veranderingen nog wat moeilijk.

isabelleke

Re: Ferrose @ eerste echte crossles in Hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:44

gaaf! ze doet het echt goed!
waar is de tijd dat ze als veulentje in de wei stond?
je handen mag je inderdaad nog wat meegeven, maar dat zei je zelf al.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:46

Ik dacht al: die heb ik gisteren volgens mij bij Rob gezien :P

Zo te zien pakte je paard fijn aan :)
Leuk paard heb je ook trouwens!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:27

Zoo! Stoer hoor Joki! :D

Doe het je niet na haha. Maarre.. als puntjes dus meer mee gegeven en lekker mee gaan met de sprong. Maar ach, je kan niet alles in één keer goed doen he, dat zou wel erg saai zijn :D

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:00

@ isabelleke grappig dat jij haar ook als veulen gekend hebt. Veel bokkers kennen haar uit die periode.

@ jitske dank je voor de complimenten. Ze pakt het super aan en dat terwijl ze me springen echt wel een miepje kan zijn.

@ LJ meezitten was ook nog erg lastig. Ze maakte behoorlijk krachtige wappers over de sprongen. Dus daar moet ik ook aan werken

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:08

Ziet er leuk uit! En gaaf paard zeg! :D

En lekker meegeven bij een sprong!
Ik vraag me alleen wel af wat je na die 3de boomstam doet? Je trekt hem wel erg hard terug met je handen? :o
http://www.youtube.com/watch?v=Z8HuU0vw ... r_embedded

Maar verder vindt ik het er echt heel stoer uitzien, Wauw <3

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:15

mijn handen zijn daar inderdaad heel ver terug maar mijn teugels waren ook zeer lang, dus of het uiteindelijk tot trekken komt durf ik niet te zeggen. Ik moest remmen en zo snel mogelijk mijn teugels op maat maken. En als ik het zo bekijk kies ik voor eerst remmen dan teugels op maat maken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:10

wat is ze mooi geworden Joki!! <3

Ik ken haar ook nog van toen ze veulen was (en jaarling)
Ze lijkt echt heel hard op haar vader eigenlijk!

Crossen gaat jullie goed af. Inderdaad mag je meer meegeven en op tijd meegaan met de sprong. Maar dat leer je al doende.
Veel succes!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:53

Je kunt zien dat jullie ervaring hebben in het springen! :j Op het filmpje kuil-schuine-lage boom, zie je dat je losse wapperende teugels hebt, maar omdat jij kijkt waar je naartoe wil gaat je paard al netjes in de goede galop en makkelijk de wending door. Netjes zeg!

Die teugels op het laatste filmpje komen omdat je paard op de eerste niet lekker springt en jij niet meekomt, in de landing ben jij de teugels kwijt en dat krijg je onderweg op zo'n lijntje echt niet hersteld zonder je paard teveel in de weg te zitten. Ik vind dat je het netjes oplost hoor!

En grappig dat je die smalle hogere 'stronk' ook gesprongen hebt. Wij hebben nu enkele keren bij Rob gesprongen, maar die nog geen enkele keer gedaan terwijl ik hem vaak op bokt zie langskomen :P Die holle hebben we wel gedaan en het lijntje hebben we laatst zelf gedaan zonder les. Ik vind dat lijntje echt heel leuk,maar je moet wel vanuit galop inkomen wil je alles passend weten te rijden.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:05

Gaaf hoor!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:55

heey,
ik heb ook nog een tijdje bij je staan te kijken :D
wat met jitske ( _jitske_@bokt ) mee om foto's te maken (ze reed de les voor jou ) maar vond het wel een machtig gaaf groot paard zeg!!! het gaat wel zeker goedkomen met de cross denk ik!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:59

@ foryourneeds Ja ze wordt steeds mooier. De laatste maanden is ze ook enorm opgeknapt en ze begint eindelijk een beetje aan te komen.

@ annetje springen doet ze inderdaad heel makkelijk vooral het wenden. Nu moet ik nog een stuk handiger worden met het crossen uitzitten, want ze gebruikt op het moment al meer van haar vermogen dan ze normaal gebruikt voor normale sprongen van 1.20m

@ DmNqUe dank je wel voor het enorme compliment. Ik hoop (en verwacht) ook dat het goed gaat komen met crossen. We vinden het in elk geval allebei erg leuk.

@ ponylove1995 dank je voor de leuke reactie

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:18

Ziet er goed uit voor de 1e keer hoor Bar. ( nou ja 1e keer ;) )
Ben benieuwd hoe ze het na een paar keer lessen doet, want het springen gaat ook steeds beter.
Vind het alleen wel apart dat je moet doorzitten in de draf, dat ken ik helemaal niet.

Vind het echt zo jammer dat ik voorlopig niet meer mag springen laat staan crossen met ralph.
Misschien dat ik volgend jaar wel weer naar ermelo ga, maar dat hangt helemaal van ralph af.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:47

Het doorzitten is (als ik het goed zeg; correct me if I am wrong crossruiters) om het paard op smalle sprongen minder uitbreekmogelijkheden te geven. Je blijft dus zo dicht mogelijk bij je paard om zo veel mogelijk controle voor het smalletje te hebben

Jammer dat Ralph voorlopig nog niks springachtigs mag doen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:20

Volgens mij is dat inderdaad de reden :j In elk geval wel de reden dat ik het doe (maar ik ben nog niet een échte crossruiter natuurlijk :') ) Als je in galop aankomt, ga je ook voor de sprong nog een pas of 3/4 zitten en na de sprong neem je weer de verlichte zit aan naar de volgende sprong toe.

Het is ook makkelijker je paard te begeleiden en te ondersteunen wanneer je wat dichterbij bent. Je voelt dan ook sneller wat je paard van plan is en mocht je paard stoppen, dan vlieg je niet meteen zonder paard over de sprong heen :P