[SGW] Beau de l'Air - SGW Merelbeke

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Beau de l'Air - SGW Merelbeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 09:37

Hoi Bokkertjes!

Vorige week zondag had Beau zijn eerste LRV-sgw!
3 weken terug had hij zijn eerste sgw-gelopen en in het voorbije jaar heeft hij een 2-tal oefencrossen gelopen

Beau is een 12-jarige Draver met een speciaal karaktertje :P

Hij gaat heel snel in de staak als hij onzeker wordt dus we hebben heel hard moeten werken aan het vertrouwen maar het resultaat is nu al duidelijk ! Waar we vroeger niet van de start wegraakten, de dressuurring weer uitliepen en jumping meestal resulteerde in een grote steigersessie gaan we nu toch zonder al te veel protest de SGW door 8-)

Eerste onderdeel was cross, die heel laag stond voor onze reeks (Aspiranten normaal 80 maar het was maar 60).
Voor het eerst rechtstreeks van de start naar en over de eerste hindernis :D Nog paar keer een twijfeling in het parcours (hij weigert niet op de hindernis maar 50 meter op voorhand even omdraaien :P ) maar vanaf hindernis 4 ging hij eigenlijk helemaal vanzelf.
Water nog een paar weigeringen en gewacht op de volgende maar van dan af helemaal foutloos, stond ook enkel weigering op het water op de einduitslag :)

heb goed veel kunnen galoperen voor zijn doen, maar het lag precies wel glad waardoor ik niet teveel durfde verwachten, dus meestal op de lange stukken gegalopeerd en dan voor de hindernis even terug naar draf en dan pas galop 3 passen ervoor ofzo. Helemaal in galop komt nog wel maar eerst maar even aan dat vertrouwen werken ;)

Alizeetje heeft foto's gemaakt van onze cross! :):) vanaf hindernis 12 (vd 22)

Afbeelding
12 - we verdwijnen in de bomen, maar is dus haagje

Afbeelding
13-greppeltje

Afbeelding
onderweg naar 14, zie zijn blije snoet :+:

Afbeelding
14- vlotjes

Afbeelding
15 - boompje

Afbeelding
16 - boompje

Afbeelding
18 - bankje

Afbeelding
onderweg naar 20, denk aangaloperen ofzo, beetje raar moment maar Beau wil duidelijk sneller :o

Afbeelding
20 - belachelijk laag deze, maar wel leuke foto :D

Afbeelding
21 - beetje schuin maar dat was bewust, was een dubbel voor de hogere reeksen en daarom schuin gereden om weigering te voorkomen

Afbeelding
onderweg naar 22, lekker galopje met een blije snoet *D

Afbeelding
22- finish :D

helemaal blij met deze cross dus, hij betert zooo snel <3

Dan springen

Parcours springen stond dan weer vrij dik gebouwd met moeilijke lijnen. Beau gleed enorm (en velen met hem) op het gras (ondanks vijzen) dus daarom het hele parcours maar in draf gedaan :Y) die voorzichtigheid loonde want hij deed enorm zijn best voor mij en ging als een van de weinigen foutloos

filmpje : laatste hindernis ben ik helemaal niet mee, hij nam een sprintje denk ik, vandaar dat ik zo mijn hand naar voor gooi op de sprong.

Dressuur
is op zich gewoon al moeilijk voor ons, het is zijn 2de keer maar tussen de kegeltjes en was de vorige keer echt vreselijk bang. Deze keer was hij al pak rustiger, maar het lag te glad om te galoperen en had te weinig inrijtijd om hem echt beetje te laten ontspannen. Resultaat : 148 punten :o ooops :D volledig terecht en vrij logisch ook, want 6 galoponderdelen waar we dan 3 of 4 op scoorden :(:)

heeeeeel tevreden naar huis gegaan met mijn held :D

voor de geïnteresseerden : filmpjes van zijn eerste sgw (dat was VLP - 60cm, normaal rijden we LRV )enkele weken geleden :
klein eindstukje cross:
http://www.youtube.com/watch?v=0m_AFGr40OI
springen:
http://www.youtube.com/watch?v=IeQ3_j5i3Ag
dressuur: (beware, het is érg, zo gaat het thuis dus NIET ;) )
http://www.youtube.com/watch?v=DiDQ3xWI_Fc

:wave:
Laatst bijgewerkt door SofieBeau op 02-05-10 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:02

Knap gedaan Sofie. Die oortjes van Beau ! Je ziet zo dat ie graag springt ;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 10:09

Nieke schreef:
Knap gedaan Sofie. Die oortjes van Beau ! Je ziet zo dat ie graag springt ;)

vroeger moest die maar een balk zien en hij stond al op zijn achterbenen :(:) arm sukkeltje ziet er tegenwoordig gelukkig wél de lol van in :D

Alizeetje

Re: Beau de l'Air - SGW Merelbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:18

Ah schuimbal Beau :D Hij doet het echt super hé! En hij heeft er plezier in! Super!!!

En inderdaad, groot verschil met vroeger ;-)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:51

Leuk om te zien en te lezen, ook dat het vertrouwen zo groei!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:24

Heb pas ook al topic over jullie gezien geloof ik :)
Ziet er netjes uit, springen stond inderdaad wel op maat voor aspiranten, lijkt of ze het parcours voor beginnelingen niet verlaagd hebben?
Vandaag niet naar Affligem?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:13

nee springen was eerst aspiranten, stond voor Beginnelingen nog gaatje hoger :)
Beau vond het een eitje blijkbaar, en ik maar stressen voor dat onderdeel :P

geen Affligem nee, de mama is vond dat al niet meer verenigbaar met de examens binnenkort :P

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:26

Haha :D
Ja hij lijkt me best wel ontspannen. Kan me niet inbeelden dat mijn paard zo snel na een sprong weer draaft >;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:28

ha, ik heb beau net moeten léren landen in galop, wat nog steeds een moeilijk punt is :=

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:32

Het zal altijd wat zijn met paarden :) Eens je het ene onder de knie hebt, staat het volgende toch weer te wachten ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:51

Ziet er super leuk uit, super leuke draver, ik ben helemaal verliefd! :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:20

leuk diertje!mijn draver is ook zo`n schuimbek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:09

Vind dat je een leuk paard heb! maar heel eerlijk gezegd... als mijn paard(ook een draver) zo een spring parcours zou lopen. Zou ik er zeker niet mee op concours gaan.. Erg veel spanning. Wat resulteerd in steeds draven. Waardoor je geen ritme heb en slechte afstanden moet rijden.. Vind het leuk dat je zo veelzijdig met je paard bent. Maar je spring parcours vind ik er niet fijn uit zien... en je schrijft dat je het in draf deed omdat het glad was. Maar dan draai je toch kalkoenen in? en je andere filmpje is een zandbodem en daar draaf je ook bijna alles.
En over het dressuur(van je vorige wedstrijd) zal ik het maar niet hebben. Lijkt mij dat je zelf ook wel weet dat dat niet echt geweldig is..

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:27

Ik vind het knap dat je dit doet. Zoals ik uit je tekst kan opmaken zijn jullie van ver gekomen. En dat dan alles nog niet perfect gaat is logisch. Maar je kan het alleen leren door het te doen. Ik denk dat als je paard de rust kan vinden, je nog een mooie weg voor jullie hebben liggen.

Is het filmpje van het springen wat versneld trouwens?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:07

mooie foto's! ;)
ik heb je na het inrijden niet meer gezien , ik geloof dat je in mijn ring zat?
er waren er veel uitgesloten in de cross, voornamelijk op de waterbak.
dus proficiat!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:35

Anoniem schreef:
Vind dat je een leuk paard heb! maar heel eerlijk gezegd... als mijn paard(ook een draver) zo een spring parcours zou lopen. Zou ik er zeker niet mee op concours gaan.. Erg veel spanning. Wat resulteerd in steeds draven. Waardoor je geen ritme heb en slechte afstanden moet rijden.. Vind het leuk dat je zo veelzijdig met je paard bent. Maar je spring parcours vind ik er niet fijn uit zien... en je schrijft dat je het in draf deed omdat het glad was. Maar dan draai je toch kalkoenen in? en je andere filmpje is een zandbodem en daar draaf je ook bijna alles.
En over het dressuur(van je vorige wedstrijd) zal ik het maar niet hebben. Lijkt mij dat je zelf ook wel weet dat dat niet echt geweldig is..

Heb pas een filmpje gezien van het paard thuis, waar hij wel gewoon ontspannen is en fijner loopt. Ik denk dat ze daarom net in de laagste klasse blijft, om ervaring op te doen en vooral niet te pushen. Ben het met je eens dat het (nog) geen fijne combinatie is om te zien, maar mij lijkt het dat ze hem vooral nog vertrouwen wil geven en het rustig aan wil doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:39

Bloempjeh_ schreef:
Anoniem schreef:

Heb pas een filmpje gezien van het paard thuis, waar hij wel gewoon ontspannen is en fijner loopt. Ik denk dat ze daarom net in de laagste klasse blijft, om ervaring op te doen en vooral niet te pushen. Ben het met je eens dat het (nog) geen fijne combinatie is om te zien, maar mij lijkt het dat ze hem vooral nog vertrouwen wil geven en het rustig aan wil doen..

Dat snap ik wel. Maar bijv. de dressuur. In nederland moet je eerst 1 wp punt halen voor je mag springen dan 1 wp in springen voor je mag crossen. Als ze in NL zou starten zou ze wss niet eens een wp dressuur halen. (van wat ik van dat filmpje gezien heb) En vertrouwen geven zou ik doen via onderlingen wedstrijden (dressuur en springen) en de cross door veel crosstrainingen te rijden. Op het filmpje is het paard alleen maar aan het staken(cross). Met zo'n paard zou ik geen cross willen rijden. Lekker trainen. En tijdens de trainingen lekker de tijd nemen. Dat werkt naar mijn idee veel beter dan gelijk op concours gaan wat altijd spanning mee brengt(in de ruiter en paard)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:13

Nini_roosje : je opmerkingen zijn heel goed bedoeld maar je schat het helemaal verkeerd in vrees ik :o

Ik push hem niet, we doen gewoon alles rustig op zijn tempo en hij heeft er écht plezier in (kijk maar naar de crossfoto's, dat spreekt toch voor zich? )

ten derde, dat staken : dat gebeurt alleen als hij weg moet van de grote groep paarden... het is al veeel verbeterd net omdat hij leert dat het leuk is om te crossen en hij er bij de finish wel weer bij mag.
Dat staken is ons enige probleem in de cross, maar omdat het veroorzaakt wordt door het weggaan van de losrijpiste zullen zelf 100 crosstrainingen dat niet oplossen. We crossen af en toe ook gewoon op training en dan hebben we eigenlijn nooit dat staakprobleem.
(tijdens deze cross is hij heel vlot gestart, dan 2 of 3 staakmomenten en vanaf dan moet ik alleen nog maar sturen; hij gaat zelf vlot heel het parcours door (in galop!, ik zet hem zelf in draf waar ik de bodem niet vertrouw)

ten tweede, het springparcours: ik HAD kalkoenen in, beter lezen...
Verder kan ik je vertellen dat we dit ook op wedstrijd starten, gewoon springen, 80-90cm en dit foutloos kunnen, in galop.
Op dit springfilmpje hou ik hem in draf omdat het te glad was en te klein en vooral omdat ik hem NIET WIL FORCEREN... het is een paard wat niet zal springen als hij het niet zit zitten of gepushed wordt. Dus als hij dit parcours zo zonder aarzelen springt, dan maar van uit draf, dan is dit het teken dat hij zich daar zelf goed bij voelt, anders weigert hij resoluut.
het andere, lage, springparcours heb ik sommige stukken gedraafd omdat ze in linkergalop waren en dat zijn zwakke kant is. Omdat het heeeel laag is vond ik dat absoluut geen kwaad kunnen en ook hier, het was het laatste onderdeel van de dag, wou ik hem niet forceren.

en ten vierde, zucht, dat dressuurfilmpje
ik zeg het nog, het is NIET hoe we thuis rijden. Ik kan deze proef voor een winstpunt rijden thuis, dat ben ik zeker. Dit was zijn allerallereerste keer dat hij een dressuurproef moest rijden tussen de kegeltjes met al die ringen naast elkaar en met de jury in een auto. Hij was gewoon bang en ik wou gewoon mijn figuren rijden en zonder staken de proef doorkomen (anders mocht ik niet crossen... )

oja, ik neem op de cross ook gewoon de tijd, ik zie het niet als een wedstrijd :)

het is dus niet de spanning in mijn springparcours die resulteert in draven, het is IK die hem moet tegenhouden van te galoperen omdat IK het niet betrouwde. Zet mij dit parcours op een zandbodem, zet het zelf 10cm omhoog en ik leg het zo goed als volledig en netjes in galop af.

wil je dr ook even op wijzen dat jij een franse draver hebt met een veel betere galop dan de mijne. (voor zover ik mij herinner van je topics)
Beau heeft veel meer moeite met de galop, maar dat is toch geen reden om met hem niet te crossen hoor, hij haalt het prima en amuseert zich te pletter. Ik start toch ook geen reuzecross? maar telkens 60 of 80 cm...

*zucht* dit moet ik nu al al die jaren uitleggen.
Ik herinner mij van deze wedstrijd ook de blikken in de ring bij het losspringen hoor, "moet die draver daarover?" Maar dan hun blikken als hij het wel foutloos haalt en zij allemaal balken pakken omdat ze geen rekening houden met hun paard en de bodem.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:19

ik heb mijn foto's van merelbeke en mijn filmpje van het springen nog eens herbekeken en ik vraag mij echt af waar je die enorme spanning ziet?
Het hele springparcours heeft hij zijn oren naar voor, denkt hij naar voor en springt hij alles zeer beheerst. Op alle crossfoto's zijn oortjes naar voor en een ontspannen blik, behalve op die ene foto waar we dus een "nee Beau niet zo snel, het ligt glad"-moment hebben.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:57

Nini_roosje: Ik kan inkomen in wat je aanhaalt over dat springbeeld en de dressuurproef dat Sofie vorige keer met beau reed niet echt ideaal is. Maar daar thuis op gaan trainen lijkt me een niet zo'n goede tip, aangezien thuis rijden bij het paard geen spanning teweeg brengt zoals TS zegt en zijn training er net in zit om met spanning te leren omgaan. Hij loopt thuis ongetwijfeld braaf parcourtje rond in galop, een nette dressuurproef en een crossje. Maar op wedstrijd is er die spanning, die andere paarden waar hij niet weg van wil... waarmee hij moet leren omgaan. Enige manier om hem hierbij te leren ontspannen is denk ik wél op deze manier blijven werken, de laagste reeks inschrijven en véél vertrouwen geven, denk ik dan zo.

Ik vind je foto's helemaal geweldig Sofie! :D
Nog een tip voor het springen: Als het schuift, waar een dravertje vaak nog meer last van heeft, en je gaat daarom in draf blijven (schoonzusje springt ook met een dravertje), kan het vaak helpen om de laatste meters door te gaan zitten en je hand lichtjes te sluiten (niet trekken, maar contact maken).
Bij draver van mijn schoonzusje werkte dit heel ontspannend, ze kreeg een betere afstand, paard bleef kalm, maakte sprong beter af en kwam dadelijk rustig neer.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:17

Ik heb het springparcours gezien en vind de spanning wel mee vallen. Niet storend in vergelijking met andere paarden die op wedstrijd starten. Het lijkt misschien zo omdat hij van achter heel wijd draaft. Je bent dan ook als ruiter natuurlijk net wat onzekerder en meer gespannen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:20

goed gezien chocobroodje, ik zit wel met wat spanning omdat ik zelf niet zo zeker was over de hindernissen/ondergrond... Beau denkt eerder "komaan baas, niet moeilijk doen, ik ga ervoor " :)

Karen : ga er eens op letten, maar normaal probeer ik dus altijd vanuit galop te springen of toch zeker paar passen voor de hindernissen toch in galop te gaan om zijn sprongen zelf beter te maken. Ik maak hier inderdaad de fout van zo net voor de hindernis te zeggen "trek u plan" terwijl ik hem moet ondersteunen, tis just ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

SofieBeau schreef:
Nini_roosje : je opmerkingen zijn heel goed bedoeld maar je schat het helemaal verkeerd in vrees ik :o

Ik push hem niet, we doen gewoon alles rustig op zijn tempo en hij heeft er écht plezier in (kijk maar naar de crossfoto's, dat spreekt toch voor zich? )

ten derde, dat staken : dat gebeurt alleen als hij weg moet van de grote groep paarden... het is al veeel verbeterd net omdat hij leert dat het leuk is om te crossen en hij er bij de finish wel weer bij mag.
Dat staken is ons enige probleem in de cross, maar omdat het veroorzaakt wordt door het weggaan van de losrijpiste zullen zelf 100 crosstrainingen dat niet oplossen. We crossen af en toe ook gewoon op training en dan hebben we eigenlijn nooit dat staakprobleem.
(tijdens deze cross is hij heel vlot gestart, dan 2 of 3 staakmomenten en vanaf dan moet ik alleen nog maar sturen; hij gaat zelf vlot heel het parcours door (in galop!, ik zet hem zelf in draf waar ik de bodem niet vertrouw)

ten tweede, het springparcours: ik HAD kalkoenen in, beter lezen...
Verder kan ik je vertellen dat we dit ook op wedstrijd starten, gewoon springen, 80-90cm en dit foutloos kunnen, in galop.
Op dit springfilmpje hou ik hem in draf omdat het te glad was en te klein en vooral omdat ik hem NIET WIL FORCEREN... het is een paard wat niet zal springen als hij het niet zit zitten of gepushed wordt. Dus als hij dit parcours zo zonder aarzelen springt, dan maar van uit draf, dan is dit het teken dat hij zich daar zelf goed bij voelt, anders weigert hij resoluut.
het andere, lage, springparcours heb ik sommige stukken gedraafd omdat ze in linkergalop waren en dat zijn zwakke kant is. Omdat het heeeel laag is vond ik dat absoluut geen kwaad kunnen en ook hier, het was het laatste onderdeel van de dag, wou ik hem niet forceren.

en ten vierde, zucht, dat dressuurfilmpje
ik zeg het nog, het is NIET hoe we thuis rijden. Ik kan deze proef voor een winstpunt rijden thuis, dat ben ik zeker. Dit was zijn allerallereerste keer dat hij een dressuurproef moest rijden tussen de kegeltjes met al die ringen naast elkaar en met de jury in een auto. Hij was gewoon bang en ik wou gewoon mijn figuren rijden en zonder staken de proef doorkomen (anders mocht ik niet crossen... )

oja, ik neem op de cross ook gewoon de tijd, ik zie het niet als een wedstrijd :)

het is dus niet de spanning in mijn springparcours die resulteert in draven, het is IK die hem moet tegenhouden van te galoperen omdat IK het niet betrouwde. Zet mij dit parcours op een zandbodem, zet het zelf 10cm omhoog en ik leg het zo goed als volledig en netjes in galop af.

wil je dr ook even op wijzen dat jij een franse draver hebt met een veel betere galop dan de mijne. (voor zover ik mij herinner van je topics)
Beau heeft veel meer moeite met de galop, maar dat is toch geen reden om met hem niet te crossen hoor, hij haalt het prima en amuseert zich te pletter. Ik start toch ook geen reuzecross? maar telkens 60 of 80 cm...

*zucht* dit moet ik nu al al die jaren uitleggen.
Ik herinner mij van deze wedstrijd ook de blikken in de ring bij het losspringen hoor, "moet die draver daarover?" Maar dan hun blikken als hij het wel foutloos haalt en zij allemaal balken pakken omdat ze geen rekening houden met hun paard en de bodem.

Als je het niet uit wil leggen moet je geen topic openen ;)

Verder snap ik wel dat je dit vooral op wedstrijd moet trainen. Maar ik begrijp niet waarom je dan gelijk een sgw wil starten. Als je eerste je dressuur op orde heb(in de dressuur ring) en daarna je spring par cours. En ik geloof best dat het glad was. Maar als het zo glad was dat je in draf nog weg glijd. Zou ik niet zijn gestart. Maar dat is natuurlijk eigen keus.

Verder is van een groep weg rijden ook te trainen thuis. Je gaat met een aantal op buiten rit en je laat de groep rechtdoor gaan en jij gaat rechts. Heel simpel.

Verder moet je dit niet aanvallend zien(en daarbij hoef jij ook niet aanvallend te reageren met je *zucht* als je geen commetaar wil moet je geen topic starten ;) ). En ik vind het knap wat je tot nu toe gepresteerd heb. Maar wat ik op de filmpjes en foto's kan zien. Ziet er simpel weg niet echt geniaal uit. En ik beoordeel op wat ik zie. Dat doe jij ook als jij een topic ziet neem ik aan? De rest in dit topic lijkt jou te kennen en je geschiedenis met dit paard. Ik niet, Dus beoordeel ik op wat ik zie.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:07

Sofie, ik vind het echt knappe foto's.

De cross is jullie leven hé, vooral voor jou, en ook Beau heeft daar het meeste plezier aan. Spanning kan je inderdaad enkel maar oplossen wanneer het zich voordoet, op wedstrijd dus.

Ik hoop voor jullie dat, eens je het ritme hebt, alles vlekkeloos zal verlopen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:21

toffe foto's Sofie! Hij heeft er echt plezier in :)

Nini_roosje: Sofie is al mee gaan trainen met mij (en anderen). Daarbij kan zij zonder problemen wegrijden van de groep. Nog 50 of 5400 trainingen meer gaan echt niet uithalen hoor.
En wat is er nu erg aan een sgw starten voor het plezier? :?