[SGW] Zissi(Karandasj) haar eerste cross ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kylyco

Zissi(Karandasj) haar eerste cross ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 09:17

Gisteren in de regen heeft Zissi haar eerste cross ervaring gehad. Even een introductie Zissi is een 5-jarige (eind mei 6-jarige) merrie van Karandasj x Animo. Ik heb haar sinds november. Ze kende toen stap, draf, galop en was erg voorwaarts(heet). In december zijn we begonnen met springen. En in februari had ze haar eerste winstpunt binnen. Om ervaring op te doen hebben we ons opgegeven voor Westerbork. Daarom moet er dus ook voor de cross getraint worden.

De training ging best goed. Alle hindernissen pakte ze aan. Wel wat trijvelend soms. En ze vind, is ook te zien in het filmpje, de hindernissen soms best eng waardoor ze ineens opzij springt. Alleen water is een nog een groot probleem. Ze durfde niet alleen, niet met een persoon naast haar, met mijzelf ernaast ook niet. Uiteindelijk hebben we mijn andere paard Mindy opgehaald zodat die haar voor kon gaan zodat ze toch het water in ging. En we houden goede hoop. Dit was pas haar eerste keer en de eerste keer in een oefenparcours durfde ze ook niet voer de hoefslag langs de hindernissen ook dat ging de 2e keer goed ;)

Waar ikzelf in ieder geval op moet letten is dat ze wat ontspannender galoppeerd en niet zo opgekropt wordt. Maar aangezien het nat en glad was hield ik haar nogal in. En bij sommige hindernissen misschien nog iets meer vrij geven. Alhoewel ze die extra ruimte van de teuegels meestal niet echt aanneemt.
Maar genoeg gepraat eerst de foto's en dan het filmpje.

Afbeelding

Afbeelding
2. ze springt soms wat scheef, dus ik moet haar wat bijsturen.
Afbeelding

Afbeelding
4. Ze kwam er een beetje laat achter dat er een gat onder de hindernis met water zat. Dus kregen we nogal een aparte sprong. Maar ze deed het wel. Wat ik eigenlijk niet direct verwacht had.
Afbeelding
Het bewijs dat ze uiteindelijk na 15 minuten proberen het water door ging.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:31

Ziet er super uit Corien! Logisch dat het soms wat onhandig gaat, maar ze doet het wel braaf :j
Dat water ziet er trouwens wel 'eng' uit hoor, denk ook niet dat Adin dat zomaar doet.. Mag ik Mindira dan ook even lenen? :') Haha grapje, gelukkig is het water in Westerbork een stuk minder eng!

biesje

Re: Zissi(Karandasj) haar eerste cross ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:40

ziet er echt heel leuk uit.
goed hoor.
wel een vraagje voor je. heb jij dat loperige er wel uitgekregen of nog niet?
ik heb namelijk zelf een karandsj x jasper en ze zit heel snel in galop en kan erg drammen. ze is ook 5 trouwens. alleen zwart maar wel een hekel aan water haha
hoe groot is die van jou?

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 09:43

xSiep schreef:
Ziet er super uit Corien! Logisch dat het soms wat onhandig gaat, maar ze doet het wel braaf :j
Dat water ziet er trouwens wel 'eng' uit hoor, denk ook niet dat Adin dat zomaar doet.. Mag ik Mindira dan ook even lenen? :') Haha grapje, gelukkig is het water in Westerbork een stuk minder eng!

Ja bedankt. Ik heb ook al voorgesteld dat iemand met Mindy even voorop gaat. Maar ik denk niet dat we die bij kunnen houden :+ . In Westerbork is een alternatief. En ik heb van een parcoursbouwerhulp (oftewel m'n broer) gehoord dat het zonde is als ze het alternatief voor niks neerzetten. Dus moet ik die denk ik maar gebruiken en dan in de zomer lekker blijven oefenen ;)

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 09:46

biesje schreef:
ziet er echt heel leuk uit.
goed hoor.
wel een vraagje voor je. heb jij dat loperige er wel uitgekregen of nog niet?
ik heb namelijk zelf een karandsj x jasper en ze zit heel snel in galop en kan erg drammen. ze is ook 5 trouwens. alleen zwart maar wel een hekel aan water haha
hoe groot is die van jou?

Tja we kochten haar en toen stond er al bij dat ze heet was. Maar in de bak wordt ze al bijna sloom. Wat ook de bedoeling is want anders kan ik haar er niet bij rijden. Maar ik rijdt dus met dressuur en springen wel zonder sporen en zweep. Dus ik denk dat ik het loperige in de bak er wel aardig uit kan krijgen. Alhoewel ze wel kijkerig is en heel goed omhoog kan springen en bokken als ze vrolijk is. Em dat drammerige herken ik wel want dat is ze op stal ook wel wat. Maar in dat opzicht ben ik met Mindy een beetje verwend :o .
Ze is rond de 1.65 alleen toont wel groter. Mindy het andere paard uit mijn profiel is 1.64 en toont veel kleiner omdat ze veel smaller is.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:54

misschien moet ik ook maar gaan springen met haar. vindt ze denk ik wel spannend haha
[RIJ-ITP] Zero @ work
dit is mijn race monster

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:01

Wat leuk een Karandasj. :):)
Deze hengst heeft hele goede cijfers voor het springen maar ook voor de basisgangen. Fokt allrounders maar geeft niet zo vaak een leuk hoofdje aan zijn kinderen. Bij jouw paard vind ik het reuze meevallen :-)
Vermogen heeft je paard zat. :j
Je zit zelf goed op je billen en de onnozeligheid/twijfels die ze nu nog een beetje heeft met het wenden komt echt vanzelf goed. Ook het opgekropte wat je zelf omschrijft en het hertenhalsje is rijtechnisch wel wat te verbeteren. Misschien een idee om je teugels wat meer tegen de hals aan te houden.
Ik bedoel handen sluiten-rechthouden / beencontact behouden/sluiten)
Foto 4 is geweldig om te zien hoe GELIJK ze haar benen gebruikt boven de sprong. Mooie foto is dat en ik heb genoten van je filmpje :D
Hopelijk ga je er nog meer laten zien in de toekomst?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:17

Ziet er goed uit! Je paard springt van nature ook erg hoog over de hindernis!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:46

Ziet er fijn uit Corine! Pakt het leuk op!
Gister kreeg ik bericht dat mijn crosstraining daar vanochtend niet doorging omdat gister het hele terrein al blank stond, overdrijven is dus ook een vak := .

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:27

VDB schreef:
Wat leuk een Karandasj. :):)
Deze hengst heeft hele goede cijfers voor het springen maar ook voor de basisgangen. Fokt allrounders maar geeft niet zo vaak een leuk hoofdje aan zijn kinderen. Bij jouw paard vind ik het reuze meevallen :-)
Vermogen heeft je paard zat. :j

Hopelijk ga je er nog meer laten zien in de toekomst?

Om eerlijk te zijn, toen ik de marktplaats advertensie zag zei ik tegen mijn moeder. 'Dit is misschien wel wat. Staat wel bij dat ze heet is. Ow het hoofd vind ik niet mooi'. haha. Maar ik dacht als ze verder fijn rijdt is dat misschien belangrijker dan een heel mooi hoofd. En ik moet zeggen ondertussen zie ik het zelf al niet meer ;)
En we zijn net begonnen dus hopen in de toekomst meer te laten zien idd.

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:32

mistid schreef:
Ziet er fijn uit Corine! Pakt het leuk op!
Gister kreeg ik bericht dat mijn crosstraining daar vanochtend niet doorging omdat gister het hele terrein al blank stond, overdrijven is dus ook een vak := .

Eh tja het was niet heel overdreven. Want ik heb dus in de 'waterbak' buiten ingereden. En heb toen wat sprongetjes achter gemaakt. Maar grote delen waren erg nat en heb dus ook niet veel meer gedaan dan op het filmpje. Als ik het geluid eronder had gelaten had je het water wel onder haar hoeven kunnen horen. En toen ik bij de waterbak bezig was ging het hoozen!!!! Dus daarna was het helemaal een natte zooi. Dus ik denk dat de eigenaar nadat ik gereden heb misschien achter zelf is gaan kijken en toen heeft gezien dat één paard al sporen achter laat. Laat staan een les. Dus ik snapte het wel. Ik had het terrein beter verwacht maar vrijdag wat regen, zaterdag in de ochtend een beetje en tja aan het eind van de middag dus nog een hele dikke bui. Maar voor mij maakte dat niet uit want ik stond met mijn laarzen met ritsen in de waterbak dus m'n voeten waren ook al zeik nat. Kon de rest er ook wel bij. :+

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:08

Stoer Corien!! Ze pakt het toch super op allemaal! Die waterbak komt heus wel goed, als je bekijkt wat je al emt haar bereikt hebt...
Zet em op in Westerbork, en indd, geef je broer een lolletje en neem het alternatief bij et water. Doet dat ook dienst ;)

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:08

Hee Corien,
Uiteindelijk toch gelukt met de crosstraining. Ze pakt het allemaal super op zo te zien. Mooi dat het uiteindelijk ook goed ging bij de waterbak!
Ik zie je in Westerbork wel voorbijkomen ;) Succes nog even met trainen!

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:50

Bedankt! We gaan ook met een andere instelling heen dan ik met Mindy ging. Nu is het idee om aan de start van de cross te mogen verschijnen en het starthok uitkomen. En stiekem natuurlijk ook wat hindernissen springen :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:32

Dat ziet er echt al heel goed uit. Ze springt wel heel ruim zo, maar dat komt natuurlijk omdat het allemaal nog spannend is.
Waar was die training ergens?

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:42

Scum schreef:
Dat ziet er echt al heel goed uit. Ze springt wel heel ruim zo, maar dat komt natuurlijk omdat het allemaal nog spannend is.
Waar was die training ergens?

Die hindenrissen staan achter op het terrein bij de manege in Roden. Ik woon daar schuin tegenover en een enkele keer vraag ik of ik daar even met mijn paard heen mag om ze even te laten wennen wat een vaste hindernis is ;) . Nu is het er weer erg nat dus moeten we wachten tot het droger is. Maar met het weer van vandaag denk ik dat dat vrij snel gaat. Alhoewel het ook zo weer nat is ;) .

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:06

leuk paardje corien!
Volgens mij heeft het paard ook een heerlijk karakter, een echte vechter!
Ook leuk dat Mindy nog even voorbij kwam ;)
Hoop dat het in roden binnenkort droog is, kan ik ook nog even trainen

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:12

bvw schreef:
leuk paardje corien!
Volgens mij heeft het paard ook een heerlijk karakter, een echte vechter!
Ook leuk dat Mindy nog even voorbij kwam ;)
Hoop dat het in roden binnenkort droog is, kan ik ook nog even trainen

Bedankt, haar karakter is inderdaad erg fijn. En ik had Mindy nodig om haar de waterbak in te krijgen. Dus was die even van stal gehaald toen het echt niet wou :+ . Die wandeld elk water in, lekker makkelijk.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:56

je gaat toch met haar naar westerbork?
Dan zal ik haar in het echt even bewonderen ;)

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:10

Ja klopt, we gaan naar Westerbork om ervaring op te doen en te kijken hoe ze reageerd.