[SGW] S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:00

Mooi hoor :j Ik zou alleen niet met een slof gaan crossen, maar dan eerder een martingaal of een thiedemann gebruiken. Met name een thiedemann vind ik vriendelijker, die heeft geen neerwaartse druk als het paard goed loopt.
Maar wel onder begeleiding, is verstandiger ;) Super mooi paard heb je!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:18

Peelie: slof tussen de benen is inderdaad not done, ben ik helemaal met je eens.

Magrathea: nadeel van de Thiedemann is dat je niet zelf kan bepalen wanneer je hem gebruikt. Slof was in dit geval een begrenzer voor in het verkeer, niet voor het springen zelf. Dit was zijn eerste echte buitenrit en we moeten dwars door het dorp om daar te geraken. In het bos was ook nog iemand met een merrie aan het trainen dus hebben we hem er voor de zekerheid maar aan gelaten. Ging verder eigenlijk heel goed maar ja, het is wel de eerste keer in die omstandigheden.

Enneh: ik hou haar wel in de gaten hoor ;) Ik heb de foto's gemaakt dus was er constant bij.

Peelie

Re: S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:01

Hoe vaak per maand spring je nu met hem. Want dat is het enige waar ik een kleine opmerking over wil maken.

Mijn nu 4,5 jarige heeft zijn eerste sprongetjes gemaakt, maar nog niet gecrossed. Gewoon omdat ik hem daar stomweg te jong voor vind en dat is nieteens een groot slungelig paard.

Ik weet niet hoe jij daar zelf tegenover staat?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:03

Ik vind die slof niks hinderlijk, helemaal niet zelfs.

Vind het paard wel technisch erg onhandig, dat dan weer wel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:12

Technisch gezien valt er inderdaad nog wel heel veel te verbeteren :) Met vrijspringen laat hij wel een goede techniek zien en met de ruiter die hem zadelmak heeft gemaakt ging het ook al wat beter maar die was heel anders van bouw dan mijn dochter. Het is echt te merken dat hij nog heel erg moet wennen aan haar.

Hij heeft nu twee keer gesprongen om het een beetje uit te proberen. Zondag gaat hij mee naar school en daar is twee keer per week springles maar we hebben al bedacht dat ze laag blijft en niet persé de hele les uit gaat rijden. Bij de volgende vakantie komt hij weer thuis en krijgt hij zelf ook vakantie. Daarna gaat het andere paard mee naar school dus dan heeft hij een paar maanden een rustig leven.
Grote voordeel van hem mee naar school nemen is dat ze daar hele goede begeleiding krijgt, ook dressuurmatig en dat is wel zo fijn met zo'n jonkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:13

wat een gaaf beest!
Ik zou lekker door gaan trainen totdat je het bos in kan zonder slof, al moet ik zeggen dat ik de slof op de foto er niet extreem hinderlijk uit vindt zien en dan je m 'goed' gebruikt, maar überhaupt een slof met springen lijkt me voor het paard niet fijn, of je hem nou goed of slecht gebruikt...
maar mag ik vragen waarom je zo'n cross bent gaan rijden met een paard waar je (voor zover ik t helemaal volg) nog niet altijd de controle over hebt (met merries)?
niet aanvallend bedoelt dit, maar vraag me gewoon af waarom ;)
maar ik heb je hele topic gelezen en begrijp ergens je keuze wel, ik zou gewoon lekker gaan trainen totdat je aan een martingaal/borsttuig genoeg hebt :)
gaaf beest is het zeker, succes verder! gat wel goed komen denk ik :j

EDIT: lees je laatste reactie boven mij net, je gaat toch niet 2x per week springen met hem???

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:22

Dat was ik, niet ts die reactie hier boven ;)

Hij is tot nu toe wel betrouwbaar met merrie's maar we hebben hem net en dan nemen we liever wat meer voorzichtigheid in acht.
Dit is het enige bos op rij-afstand en daar staan deze hindernissen. Het was gewoon een eerste kennismaking met hele lage sprongetjes. We hebben thuis verder geen springmateriaal.

Hij gaat mee naar school waar twee keer per week springles is maar het is niet verplicht om die mee te rijden. Het is wel heel goed om in die les balkjes te rijden etc.
Het is de bedoeling dat dit paard komend voorjaar met de vierjarige competitie mee gaat lopen dus dan zal hij toch wat training nodig hebben om technisch wat handiger te worden. Die staat op 1 meter dus dat zou goed te doen moeten zijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:24

Ik vind de slof er eigenlijk niet storend uitzien, wel heb ik het idee dat jij TS niet helemaal lekker zit op hem en dat hij ook wat techniek mist. Maar ik lees ook dat je binnenkort lesjes krijgt, dus dat komt allemaal helemaal goed :)
Mooi paard heb je, wees er maar trots op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:27

dat is begrijpelijk ja, veiligheid voor ;)
2x per week springen raad ik zeker af, (heb zelf een 4jarige waar ik 1x in de 2 weken mee spring), maar balkjesles is zeker een goed idee :)
hoop voor jullie dat het komend voorjaar (2014?) gaat lukken, maar zou ook niet gaan overhaasten omdat je dat zo graag wilt ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:09

Vierjarigen is een streven. Als het niet lukt wordt het de vijfjarigen :) Maar dit paard is wel voor de sport gekocht en de bedoeling is ook dat hij gaat presteren.

Vroeger was ik heel voorzichtig tot ze 5 waren maar ik heb mijn mening inmiddels bijgesteld nadat ik me er meer in verdiept had. Te veel springen is zeker niet goed, alles met beleid uiteraard.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:21

TS Respect dat je de foto's hebt terug gezet !!! _/-\o_

Vind het slof gebruik helemaal niet storend, kan beter, maar dan omdat we altijd wat te zeuren moeten hebben. Eerste keer bos en dan nog sprongetje vallen niet mee. Heb zelf ook een 3,5 jarige (weet je moeder wel ;) ). Daar ga ik wel mee naar buiten, nog geen cross hindernis gesprongen, gaat dit jaar wel gebeuren.
Als ik een sprongetje maak in de bak is ze soms ook nog wat onhandig, hoort er naar mijn mening bij (als ze maar groeien erin).

Veel plezier met je paardjes!!

Jaloers dat je op stapafstand van de Mosten zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:07

oh tuurlijk hoort t erbij, hoe mijn 4jarige af en toe springt vraag ik me ook wel eens af hoe ze eroverheen komt :')

als je t gewoon allemaal met beleid doet, wens ik je nogmaals veel succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:21

Moderatoropmerking:
Foto's zijn op pagina 2 terug geplaatst.
Voor de rest, probeer vriendelijk en respectvol te reageren. Dus blijf niet doorzagen op eerder geplaatste reacties!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:22

Tja, Tiahastrona, de Mosten naast de deur is wel leuk maar het is tegelijk ook het enige bos vlakbij. Als ze ergens anders wil rijden moeten we de trailer pakken. We hebben net een nieuwe hoefsmid en die heeft een pensionstal die grenst aan een 100 hectare groot bos. Die vond het wel een idee als we daar in de vakantie's af en toe een paard neerzetten zodat ze lekker het bos in kan.

Hij moet inderdaad nog veel leren maar het filmpje waarop hij aan het vrijspringen was zag er gelukkig erg goed uit. Hij moet het voorbeeld van zijn oom maar gaan volgen, London :D