[SGW] Oefen indoorcross beukers + val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:33

Joolien schreef:
Ik vind het er nogal ongecontroleerd en link uitzien. Je hebt totaal geen controle en komt op goed geluk bij de hindernis.
Paarden worden nooit heet, druk en stuurloos doordat ze het zo leuk vinden, dat komt meestal door stress en spierverzuring. Omdat het moeilijk is vanuit rust en kracht te springen zal ze harder gaan, dat kost meer energie en minder kracht.
Dus thuis nog lekker even werken aan de basis en je rust. Werk aan verzameling en het sterker maken van de achterhand zodat ze beter op kracht gaat springen in plaats van op snelheid.
Een ander bitje zal het daarbij nog niet veel anders maken :n Dan krijg je imo alleen maar ongelukken van.

Joolien, sorry dat ik het zeg... maar vind het echt de grootste onzin wat jij hier nu zegt, paarden worden nooit heet omdat ze iets leuk vinden?
Ik denk dat je hiermee niet alle paarden over 1 kam kan scheren.
De mijne wordt namelijk ook erg vrolijk van het crossen en ik moet meestal de eerste paar crosstrainingen als enige alle hindernissen in draf aan nemen, gezien die van mij evengoed aan springt in galop en ik dan niet zo gevaarlijk hard ga.
Eenmaal weer een beetje in het ritme van de trainingen is het weer goed en heb ik weer controle en een stuur.
Ook ik rijd met een wat scherper bitje, juist voor de veiligheid! Om de controle te kunnen behouden.. Merendeel in de cross zie ik niet rijden met een simpel watertrensje gewoon weg omdat het bij sommige niet haalbaar is.
Stress en spierverzuring uit zich ook met zweten, die van mij is aan het einde van een crosstraining nog niet nat.. dus nee hoor, puur blijheid!

Joyce, ik heb je filmpjes bekeken, tempo valt me eigenlijk alles mee.. wel zie ik dat er weinig stuur is en ze maling aan je heeft.
Ook kom je bij alle hindernissen nergens goed uit.. Inderdaad mocht je controle kwijt zijn rijd dan een volte of had het aangereden in draf.. de hindernissen stonden toch laag. Verder wil op de rem zetten even halthouden en belonen ook wel eens helpen :j

Ik hoop dat je 4 april kan mee doen en we gezellig samen onze eerste crosstraining doen ! Je zal dan vast enorm om mij moeten lachen :')

Bloem24

Re: Oefen indoorcross beukers + val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:28

Dankje! Misschien zitten we wel samen in het groepje!

Wat ik alleen niet snap.. je zegt je komt nergens goed uit, dat zie ik toch anders.. in het filmpje van mijn rondje alleen zijn de afstanden inderdaad niet goed maar verder kom ik overal goed uit naar mijn idee, ik tel wel voor de hindernis.
Ik heb een hele tijd gehad dat wanneer ik voelde dat we verkeerd uitkwamen ik niet meer ´durfde´, hierdoor stond Lynn vaker stil voor de hindernis.
Tijdens de cross heb ik dat geen moment gehad, nu ik ook op wedstrijd spring word ik steeds zelfverzekerder.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:55

Bij de kleine boomstammen ligt je tempo te hoog, waardoor Lynn gelukkig zelf een krabbeltje maakt om uit te komen. Ik zie dat je ook met kleinere pony's springt.. je heb natuurlijk een groot paard, ik denk dat je daar dan ook even de pech mee heb, dat ze een gemiddelde hebben genomen betreft de afstand tussen de hindernissen..

Op de andere filmpjes zie ik dat als jij een wat langere afstand tussen de hindernissen neemt ze sneller in haar tempo wordt en te vroeg af springt.. vermoedelijk had het dan gewoon een B springparcour geweest had ze de balken eraf geslagen..

Op het 5 filmpje kom je op de eerste sprong er te dicht onder.

Dit alles heeft gewoon puur met de controle te maken omdat ze gewoon die dag flinke maling aan je had.
Je zal leren, zeker in een les van Chantal dat je haar dan echt niet haar gang mag laten gaan, zet haar inderdaad op de volte en op de halt. Ik hoop dat je snel weer beter bent met je enkel en je er mee aan de slag kan gaan.. Laat haar nooit jou controle over nemen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:59

Ik snap hem, daar heb je inderdaad gelijk in.. Ja ik zat in een groep met bijna alles pony :+ Ik had ook veel beter de 70-80 rubriek kunnen doen omdat ik toch al de hoge hindernissen mocht vinden maar omdat ik niet wist hoe ze zou reageren koos ik maar op safe.

Ik denk inderdaad dat we heel veel gaan leren bij Chantal, zo'n les is al heel anders dan een oefencross, ik kreeg daar dus helemaal geen les.
En ik ben ook eigenlijk altijd van nee, jij neemt niet de controle over maar op dat moment wint zij gewoon met haar kracht.. En dat was dus de rede waardoor ik viel, ik wilde haar erlangs trekken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:02

Ja echt enorm zonde ! Je had helemaal niet hoeven vallen!! Maar het is gewoon je reactie !
Wel klote hoor.. op de andere filmpjes sprong je hem wel een keer, misschien dat daarom lynn die link maakte?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 11:11

Niet vanuit dat lijntje! Het ging ook zo snel, de heg sprong ik mee in een reflex volgens mij en daarna drong het pas tot me door.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:15

Wat een tof paard!, ook al zit ie in de stress door wat dan ook, nog proberen om de spronen te maken, dat is al een mooi beign om de cross goed onder de knie te krijgen.
Wel wil ik je de tip geven om haar zachter te krijgen, en meer vertrouwen geven, zodat ze geloofd dat wat jij van plan bent, ook het beste is.
Veel oefenen op terug in tempo op je zit, sterker maken vanachter door tempowisselingen, want dan is langzamer in galop ook gemakkelijker, zeker voor zo'n reus.
Een ander bit of de martingaal strakker gaat echt niets toevoegen vrees ik, enkel het gevecht meer uitbalanceren..is niet de bedoeling;
Zoals je zelf al zei, je hangt er met je volle gewicht aan en nog maakte dat geen verschil, ken je het pull and go effect? dat was precies wat je daar deed, dan kan ze als het ware op jouw armen nog een tandje harder gaan, sturen is dan beter, en voor jou en je paard ook makkelijker, wellicht was de 3 kwartier les en dan nog eens een rondje alleen een beetje teveel voor haar, ze ziet er niet volledig panisch uit, maar maakt wel een vluchtende indruk, ze komt niet uit op de hindernissen, mede doordat jij de controle niet had, en daardoor gooit ze zich als het ware erover, dat is voor zo een precies de druppel waardoor ze zeker weet dat ze moet vluchten, en dus versneld ze nog eens extra.

Probeer eerder een volte op te draaien, of even terug in tempo, maar dan echt, terug naar draf of stap, als ze terugkomt ook weer ontspannen, een trekwedstrijd met een paard winnen wij mensen toch nooit.

Balen dat je voorlopig niet kunt rijden, maar hopelijk over een poosje een update met een paardje dat relaxter is in haar koppie, en een blijere ruiter erop, tis nog altijd voor het plezier he, moet ook leuk blijven voor jullie allebei, want oortjes erop bij een paard is echt niet altijd een teken dat ze iets leuk vinden, geloof me.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:00

Dankje voor je reactie!

Wat betreft het teveel ; de 3 kwartier les was echt allemaal 1x de hindernis springen, dus je moet je voorstellen dat er 30 paarden in de bak waren die allemaal 1x over de hindernis mochten.
Ik denk eerlijk gezegd dat het vluchtgedrag wat je soms ziet daaruit is ontstaan, Lynn heeft ooit een harde trap van een paard gehad en is sindsdien toch wat banger naar andere paarden toe onder het zadel.
Ik moest ook niet middenin zo'n groep gaan staan, dan word ze gillend gek.

Vandaar dat ik ook niet zomaar een volte kan draaien, je ging allemaal achter elkaar aan in galop dus als ik ineens een volte zou draaien zou ik diegene die achter me reed hinderen en dat wilde ik niet.

Ik ga kijken of ik andere crossfilmpjes kan uploaden maar weet niet of het lukt!

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:19

Vooral goed op je tempo letten. Als jij wilt dat je paard trager of sneller gaat heeft hij daar ook naar te luisteren.
We zijn nu thuis bezig met 4 jarige merrie te leren springen en die vind springer iets te leuk en gaat er dus ook te enthousiast naartoe.
Als ze dat doet rijden we gewoon terug een kwartier dressuur en vervolgens terug springen.

Tijdens te springles als ze te snel gaat is de dressuur techniek natuurlijk niet te doen en moet ik ze direct stil zetten wanneer ze te heet word en als dat niet lukt een volte rijden en vervolgens terug opnieuw aanrijden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:52

JoycexLynn12 schreef:
Dankje voor je reactie!

Wat betreft het teveel ; de 3 kwartier les was echt allemaal 1x de hindernis springen, dus je moet je voorstellen dat er 30 paarden in de bak waren die allemaal 1x over de hindernis mochten.
Ik denk eerlijk gezegd dat het vluchtgedrag wat je soms ziet daaruit is ontstaan, Lynn heeft ooit een harde trap van een paard gehad en is sindsdien toch wat banger naar andere paarden toe onder het zadel.
Ik moest ook niet middenin zo'n groep gaan staan, dan word ze gillend gek.

Vandaar dat ik ook niet zomaar een volte kan draaien, je ging allemaal achter elkaar aan in galop dus als ik ineens een volte zou draaien zou ik diegene die achter me reed hinderen en dat wilde ik niet.

Ik ga kijken of ik andere crossfilmpjes kan uploaden maar weet niet of het lukt!

Ah okee, dan snap ik het al beter, idd als ze eens flink getrapt worden, dan blijft dat best een tijdje hangen he, met 30 paarden in de bak is het ook best moelijk om niemand voor de voeten te rijden :)
Ze zal tijd nodig hebben en een baasje waarop ze door en door vertrouwen kan, om daarin weer rustiger te worden, zo groto en zo'n klein hartje.
In ieder geval beterschap, en hopenlijk op 't gemakje straks weer verder, misschien op rustigere momenten oefencrossen, zeker in zo'n binnenbak kan dat best hectisch zijn voor een paard.en geen scherper bit halen he, nergens voro nodig, je kunt goed genoeg rijden om dat soort onzin niet te hoeven doen :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 07:19

ik vindt vooral het rondje alleen er best netjes uitzien en zie ook geen beroerde afstanden. Ik zie wel een paard dat gewoon enthousiast wordt.

Op het laatste filmpje zie je wel dat je de controle kwijt bent en zij het heft in handen neemt. :j

Ik denk dat jullie heel veel gaan leren tijden de crosstrainingen en als het dan allemaal wat gewoner wordt zal ze ook beter te rijden zijn.
Heel veel succes in ieder geval. :j

en ik ben het trouwens niet eens mee dat je je paard eerst maar beter voor elkaar moet hebben in een thuissituatie. het kan thuis nog zo goed
gaan omdat dat vertrouwd is en dan kom je op vreend terrein met een cross of springparcours en dan weten ze dondersgoed wat er gaat
gebeuren en zijn ze weer net zo heet.