[SGW] Voor het eerst Z op Texel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Voor het eerst Z op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:45

jasmijn78 schreef:
Talida schreef:
En ach het blijft een eeuwenoude discussie, ik denk alleen maar: Als het paardenleed echt zo vreselijk zou zijn dan zou dit (of een ander) paard echt niet zo zn best doen en lol hebben hierin

Als ik vroeger mijn pony uit de trailer laadde bij een SGW, dan wist ze het meteen! Was ze niet meer te houden (daarom scoorden we in de dressuur dan ook altijd slecht Bloos ) Als ik er onderweg af viel maakte ze het rondje in haar eentje af... Volgens mij vinden paarden SGW echt leuk. Natuurlijk zijn niet alle paarden er geschikt voor, maar mijn dressuurpaard die zero talent voor springen heeft vindt een beetje galloperen door het bos, en door een waterbak ook schitterend (al wil ik een beetje galloperen door het bos natuurlijk niet vergelijken met een Z SGW cross!!!). Knapt hij echt van op, en het is ontzettend goed voor de afwisseling. Gewoon in een dergelijke omgeving even lekker gassen. Mijn andere paard is crossen op zijn lijf geschreven... Ben alleen nog op zoek naar een beetje lef... Scheuren door het bos en het water en hier en daar een piepklein sprongetje gaat me nog wel goed af... Maar voor een volledige cros heb ik nog wel een beetje de bibbers Knipoog Clown Maar ondanks mijn dressuurambities is wel het plan om hem eens mee te nemen naar een oefencros Haha!

Ik denk echt dat een hoop paarden zwaar op zouden knappen als ze een keer meegenomen zouden worden naar een dergelijke omgeving. Al zou je maar een oefencros op B-niveau of lager doen (of rij dan gewoon om de hindernissen heen die je eng vindt Knipoog ) Volgens mij is de trend van dat eeuwige grondwerk, dat getrut tussen lange lijnen en dat continu terugrijden zoals in de AR wat nu helemaal populair is pas echt suf en saai voor paarden (en de beweging knapt er meestal ook niet van op, je ziet al die paarden krabbelen)

Sussie85 schreef:
Eigenlijk zou iedereen is een crosstraining moeten volgen (let wel: onder begeleiding) voordat ze commentaar gaan leveren.

Precies Haha! Kun je meteen testen of je paard ECHT wel zoveel vertrouwen in je heeft. Met dat trutten in een round-pen, een dressuurbak, of achter elkaar aanhobbelend op een buitenritje kom je daar niet achter. Knipoog

Helemaal mee eens.

Ibonn schreef:
MyrtheNH schreef:
Daar hoor ik niet bij hoor, ik vind het echt een mooie tak van sport.
Ik kan me ook goed voorstellen dat je zo op je paard zit als je de waterbak in gaat.

Zelf heb ik een heel fijn paard, maar die beschikt niet over het uithoudingsvermogen en ze vergeeft geen fouten. Iedere fout die je als ruiter maakt krijg je één op één van haar terug gekaatst.

Wat ik me cht serieus afvraag: hoe schat je nou de breedte van een hindernis in? Ze zijn zo divers dat me dat kanp lastig lijkt..

Met een paard dat snel beledigd of te sensibel is, kom je helaas niet zover in de SGW-sport. Het moeten toch paarden zijn die meedenken en tegen een stootje kunnen. Als een paard te gevoelig is, zal het makkelijk het vertrouwen verliezen of uit angst fouten maken met ongelukken als gevolg.
Als Sgw-ruiters moeten we dit ondervinden en het komt voor dat ruiters stoppen met een bepaald paard omdat dit het werk niet aanpakt zoals gehoopt. Maar die keuze is alleen maar goed, zowel voor de veiligheid als voor het welzijn van het paard want wij genieten het meest op een paard dat ook geniet Ja
Wb het inschatten van de hindernis, wij lopen het crossparcours 2x voordat we starten. Tijdens dit verkennen bekijken we de hindernissen, bepalen de aanrijroute en kijken waar de moeilijkheden zitten. Dit bepaalt hoe wij de hindernis later aanrijden. De paarden zelf kijken natuurlijk ook mee en die groeien per klasse in het werk. De getoonde foto's zijn dan de Z-klasse, die combinatie is ook gewoon in het B begonnen en door trainingen en wedstrijden toegegroeid naar grotere, bredere en imposantere hindernissen.

Ik zou hier nog even aan toe willen voegen dat de snelheid in een sgw een stuk hoger ligt dan in een normaal springparcours, door het tempo wat je hebt zeil je automatisch al veel makkelijker over de bredere hindernissen heen.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:20

Wauw!!! GvdT, geweldig!!! Ik kan niet anders zeggen dan dat jullie een superstoer stel zijn. OK dan!
Daar gaan voor mij nog wel wat trainingsuurtjes in zitten..... Nagelbijten / Gniffelen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:23

Toffe foto's GvdT! Ziet er netjes uit.
Knap dat je zover bent gekomen, nu op naar de eerste winstpunten. Maar die komen vast snel genoeg Lachen
Heel veel succes!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:42

Top gedaan voor een Z debuut!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:39

Ik had helemaal gemist dat je alweer aan je Z-debuut toe was na al het gedoe deze zomer!

Wat ontzettend goed van jullie zeg!
En Rabette ziet er ook weer helemaal top en fris uit op de foto's Haha!

Echt super van jullie!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:08

Wat leuk jullie weer te zien starten!
Gaat weer helemaal goed komen!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:00

Ibonn en Annelies bedankt voor de uitleg.

Overigens heb ik mijn eerste post in dit topic nog eens nagelezen en het staat er niet helemal zoals ik het bedoelde. IEdereen kijkt vanuit zijn eigen praktijk en referentiekaders naar die foto's en geven van daaruit kritiek. Ik bedoelde te zeggen als je foto's op internet publiceert dat je ook mensen aantrekt die kritiek hebben op de eventing sport, en dat vanuit hun referentiekader ook haarfijn uit de doeken doen. Voor mensen die openstaan voor de sport is het een leuke reportage, voor die andere groep dan een stuk minder.

Wat mij vooral opvalt bij eventing reportages is het plezier dat er vanaf straalt, zowel bij paard als ruiter.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:50

Arabesk schreef:
1 na laatste foto...

in een ander sgw topic heb ik daar ook al wat van gezegd. Ik vind het gewoon in de mond hangen met het volle gewicht, je ziet dat het paard z'n mond wil openen omdat het pijn doet, maar dat wordt verhinderd door de sperriem.

Anderen noemen het 'ondersteunen bij de afsprong'

Realiseer je dat er onder het bit in de mond van het paard twee flinterdunne randje bit zitten waar het tandvlees op gespietst wordt op deze manier. Nors opkijken

Hey! ik hier.... Ach gut

Kunnen we niet een aasgieren topic openen ofzo? dan kan iedereen daar zijn critiek kwijt of het nu rechtvaardig is of niet. Word er gewoon een beetje moe van om keer op keer op keer dezelfde opmerkingen, discussies etc etc te zien/voeren.

p.s. al geeft het me wel wat te doen als ik niet kan slapen

trouwens schiet me net te binnen,
Ik heb ooit eens tijdens een dressuur clinic (dacht Coby van Baalen in Ermelo met KNHS kamp.) horen zeggen dat die vond dat iedere ruiter een keer met zijn paard een terreinrit/crossje moest rijden voor het gevoel en omdat je/jou paard daar "beter" van werd.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:11

Oei als ik jouw foto's zie, dan moet ik nog heel wat uurtje maken. Top! Succes met de volgende wedstrijd!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:38

dat laaste plaatjes is echt prachtig!
kan me voorstelle dat je wat meer op 'safe' gaat rijden bij de waterbak.
het is beter zo dan overkop de waterbak in gaan Bloos
en ik denk dat iedereen in bokt me daarin gelijk zou (moeten) geven
Pling

veel suc6 verder!

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:04

Nou ik heb bewondering voor je !!! vind het dapper en knap tegelijk dat je dit zo aanpakt..mooie combi van paard en ruiter ! zie je vast nog eens rond scheuren Knipoog

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:18

Wat een gezeur dan weer he, Ze moeten zelf maar is koppie ondergaan !
Ik vind het echt heel knap hoor ! En je hebt een hele gave set aan !

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:23

Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat er nog een hoop te verbeteren is, maar alleen maar foto's plaatsen waar het super op gaat is nu eenmaal niet mogelijk.
Daarnaast wilde ik ook een indruk geven van de cross op texel en dat er dan minder charmante foto('s) bij zitten is dan zo.
Op de eerste Foto voor het water laat ik haar teveel los de tweed zit ik mega ver naar achter. Dit is binnen een paar seconde gebeurd, het was landen op de afsprong en meteen daarna over de boom.

In Hattem gaan we het gewoon weer proberen.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:33

Dan zien we elkaar daar! Groeten Paul

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:05

Ik zal zo reageren op de foto's, maar eerste even 2 reacties die ik bijzonder vind.

jasmijn78 schreef:
Sussie85 schreef:
Eigenlijk zou iedereen is een crosstraining moeten volgen (let wel: onder begeleiding) voordat ze commentaar gaan leveren.

Precies Haha! Kun je meteen testen of je paard ECHT wel zoveel vertrouwen in je heeft. Met dat trutten in een round-pen, een dressuurbak, of achter elkaar aanhobbelend op een buitenritje kom je daar niet achter. Knipoog

Ik ben geen natural, maar ook geen die-hard 'traditional'. Deze laastste opmerking vind ik echt grenzen aan ontwetendheid. Wat jij zegt is dat jij eigenlijk alleen dmv cross(training) kan zien of je paard echt vertrouwen in je heeft. Ik weet niet of het in sommige gevallen zoveel zin heeft, of het paard vertrouwen in je heeft. Als je paard de cross zélf nou heel leuk vind, springt hij er gemakkelijker overheen dan wanneer hij een beetje bang is. In dát geval moet jij natuurlijk duidelijk aangeven, hem vertrouwen geven, dát hij eroverheen kan. Maar ik denk dat dat al gauw vergist wordt met echt angst. Hij MOET springen van jou, dus doet hij dat maar. Dan is dat wel braaf, maar écht niet vanuit vertrouwen gebeurt. Goede crossruiters snappen dat je ook via 'grondwerk' en dat hoeft helemaal niet dat zweefkezerige te betekenen, maar gewoon een goede band hebben moet hebben met het paard. En dat o.a. via een beetje tutten met 'm, langs enge dingen wandelen, waarbij je hem vanaf de grond vertrouwen geeft... Dat spreekt toch voor zich?

Talida schreef:
Wat ik me afvraag, mag je een paard dat op hol geslagen is (van schrik of van de fun) dan ook niet stoppen, das toch zielig die ophouding?

Doe normaal, dat snap je zelf toch zeker ook wel. Dan moet je denken aan jou en je paards veiligheid. Tijdens de cross maak je de kéúze.

Om vanuit die reactie meteen terug te komen op de foto's; Jij maakt de keuze om hem bij die afsprong (ik zal het netjes zeggen) wat meer bij je te houden. Dat doe je, omdat je in het verleden kopje onder bent gegaan, en dat spookt toch nog een beetje in je hoofd rond. Maar weetje, daar heeft dat paard op dat moment niks mee te maken. Ik zou als ik jou was heeel veel van die afsprongen oefenen, zodat jíj over je angst heen bent en het paard daar niet meer de dupe van wordt.

Verder vind ik jouw laatste reactie super om niet alleen mooie foto's te laten zien, maar gewoon zoals het echt ging. Daarmee geef je dus zelf ook al aan, dat je over die een-na laatste foto niet echt super tevreden bent. En dat vind ik goed.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:23

Ziet er goed uit Roos!
Ik doe het je (nog) niet na hoor.
Veel succes verder!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:14

Petje af hoor! Ik heb maar 2 keer eerder een Zware gezien maar volgens mij is het voor jullie beiden nog niet eens zo zwaar. (uiteraard zwaar) maar als ik zo de foto's zie is het volgens mij voor herhaling vatbaar. Of heb jij dat anders ervaren?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:26

Ik mag dit jaar nog 2 keer Z starten ( mits paard en ruiter heel blijven Knipoog )
Toen ik mijn paard kocht hoopte ik dat ik na 4 jaar misschien wel eens aan het M kon gaan denken. Dat is dus even sneller gegaan.

Mijn paard kan het makkelijk alleen ik moet nog even over de psychische drempel van het Z heen Clown . Ik moet wel zeggen dat de overgang van het L naar het M me meer tegen viel dan van het M naar het Z. Neemt niet weg dat ik in Hattem wsl niet helemaal ontspannen het starthok in ga. Het was voor ons beide allebei de eerste keer Z en dat klinkt toch wat anders...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:36

_Martine_ schreef:
Talida schreef:
Wat ik me afvraag, mag je een paard dat op hol geslagen is (van schrik of van de fun) dan ook niet stoppen, das toch zielig die ophouding?

Doe normaal, dat snap je zelf toch zeker ook wel. Dan moet je denken aan jou en je paards veiligheid.

Precies, en voor jouw eigen veiligheid en die van je soms te enthousiaste paard is een ophouding af en toe zeer zeker om zn plaats Pling

Ik heb absoluut weinig ervaring met crossen, maar had al bij het begin besloten dat als ik mn paard zou moeten dwingen om ergens overheen te gaan, dat ze/wij er dan duidelijk niet geschikt voor zijn en dat het dan klaar is. Vooralsnog mag ik bij gods gratie nog net aangeven welke sprong we gaan doen en is een ophouding her en der gewoon nodig om te voorkomen dat er een keer wat fout gaat...

Roos, hoezo mag je nog 2x Z starten?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 11:15

Het is voor mij geen moeten Haha! dus daarom mag ik nog 2 keer Z starten dit jaar Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:28

Kom ik opeens een foto-topic tegen van Roos???!! Haha!
Hartstikke leuk! Gefeliciteerd met je debuut en ik heb respect voor het resultaat.

Op de ene foto na, heb je juist een heel net contact met haar. Jullie vormen echt een combinatie en je gaat goed mee met haar beweging. Ze heeft er echt lol in!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:14

jasmijn78 schreef:
Arabesk schreef:
Ik vind het gewoon in de mond hangen met het volle gewicht. Anderen noemen het 'ondersteunen bij de afsprong'

Sjonge jonge zeg! Zit je op zeuren ofzo Clown Zelf zegt ze dit toch ook al:

GvdT schreef:
Daarbij hang ik heerlijk met mijn hele gewicht aan haar mond, die ze ook opendoet. Helaas houdt ze wel der oren erop

SWG is nu eenmaal actie.... Geen suf schoonheidsrondje... Dus 'in the heat of the moment' kan het wel eens voorkomen dat je er niet volgens het boekje opzit, so what??? Aan de foto's te zien beleeft dit paard (en paarden in het algemeen) meer plezier aan SGW dan aan dat eeuwige grondwerkgetrut Haha!

Wildgirl schreef:
Ik heb weinig verstand van SGW

Zeg dan niks....

Ik vind het een hele prestatie om met 2 weigeringen met een dergelijke bodem door een Z cros heen te komen Haha! Supergoed! Ik heb vroeger ook veel gecrost met mijn pony. Vond het schitterend! Helaas ben ik het lef een beetje kwijt na een flinke val... Heb er nu wel een geschikt paard voor, dus wie weet... Haha!

Helemaal mee eens! SGW is inderdaad actie, kijk maar eens naar de close-upjes van de 2 en de 3 sterren ruiters in de eventing, krijg je dezelfde beelden qua " in de mond hangen, of "ondersteunen, hoe je het ook noemen wil. Ik vind dat je netjes gereden hebt, het "redelijke" commentaar wat er gegeven word, is jezelf ook al opgevallen, en daar werk je ook aan.
Daarnaast kunnen de sgw-ers hier op bokt ook wel een boekje open doen over de "vriendelijke" fotos die wel eens worden geplaatst over de dressuursport (ook in het Z, en hoger).
Lekker blijven rijden meid! SGWay to go!! Knipoog

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:02

Zensation schreef:
Helemaal mee eens! SGW is inderdaad actie, kijk maar eens naar de close-upjes van de 2 en de 3 sterren ruiters in de eventing, krijg je dezelfde beelden qua " in de mond hangen, of "ondersteunen, hoe je het ook noemen wil. Ik vind dat je netjes gereden hebt, het "redelijke" commentaar wat er gegeven word, is jezelf ook al opgevallen, en daar werk je ook aan.
Daarnaast kunnen de sgw-ers hier op bokt ook wel een boekje open doen over de "vriendelijke" fotos die wel eens worden geplaatst over de dressuursport (ook in het Z, en hoger).
Lekker blijven rijden meid! SGWay to go!! Knipoog

Ben ik het helemaal mee eens!
Dit zijn hele mooie foto's!
Iedereen maakt wel eens een foutje, ik ga zelf ook niet altijd goed mee!
En bij de dressuur sport gaat het er veel paard onvriendelijker aan toe. Daar krijgt heel vaak het paard de schuld van iets wat de ruiter zélf verkeerd deed!
SGW paarden zijn ook een stuk vrolijker, de helft van de GP paarden in de dressuur loopt gigantisch met de staart te zwaaien als verzet op de hulpen.
En bijna alle SGW paarden hebben de oren erop en zijn super blij dat ze lekker mogen crossen!