[SGW] Crosstraining met Ziezo @ stal Hietbrink

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:58

bootjee99 schreef:
smurffie schreef:
Je kan bij de weigering zien dat jij veel te veel op de voorhand zit voor de sprong, maar ook tijdens de sprong blijf je daar hangen.
Probeer je eigen houding eerst op normale hindernissen te verbeteren voor je aan crossen begint.
Let daarbij ook op je handen, die hou je of vast of gooi je los?
Daarbij, sporen af: als je er niet mee kan rijden waarom doe je het dan :n...

Dier doet geweldig zijn best, ruiter zit alleen best in de weg.

die fotos op je profiel spring je precies het zelfde als de TS, maar jij hebt geen sporen om en zij wel, misschien heeft dat paard het gewoon nodig en jou paarden niet. Waarom moeten altijd alle mensen op bokt zeuren want ze krijgt toch gewoon les?

Grappig dat je dat zo zegt, buiten dat dit topic niet over mij gaat:
Foto met de haflinger is 6 jaar oud, daar was ik 13 en inderdaad te onervaren voor de cross.
Andere foto is zoals je ziet een normale hindernis op de 1.20, zit ik dicht op mijn zadel (en dus niet voor de beweging) steek ik mijn hielen niet in mijn paard en heb ik contact met de mond zonder vast te houden .
Als je even meer had opgelet kon je lezen dat de 1e foto knap oud is.
Maar mocht je recente crossfoto's willen kan dat hoor. Alleen dan niet door in andermans topic te gaan schreeuwen dat je mijn foto's niet goed vind. Als ik commentaar had gewild maakte ik zelf namelijk wel een topic :) ;) .

Verder crosshindernissen rijd je absoluut niet anders op aan, en help je je paard niet meer of minder dan bij normale hindernissen:
Jij bepaalt de sprongen en afstanden, niet jou paard. Daarom is het van belang om eerst een net springparcours te kunnen rijden voor je een crossparcours door komt. Het is dan ook niet voor niks dat je eerst je punten in het springen moet hebben.

En ja de ts heeft les, maar ik vraag me werkelijk af of (en ja dit is een harde uitspraak) mocht het een kundige instructeur zijn waarom die dan de sporen niet na een aantal sprongen afgedaan heeft. Dat zouden de goede instructeurs die ik ken zeer zeker wel gedaan hebben...

Mijn instructeur geeft in sommige gevallen zelfs aan dat ze de volgende week dan maar terug komen met een normaal bit de zonder sporen en een goede springles verder. Omdat sommige net even te makkelijk zeggen: dit heeft mijn paard nodig maar er zelf niks mee kunnen.

En tot slot spoor nodig? Deze spoor verdwijnt die paar cm dat ze lang zijn in de buik, normaals als je er niet mee kan rijden moet je het niet doen. En sporen dienen ter verfijning niet terverduidelijking zoals ze hier wel gebruikt worden.
Je rijd toch ook geen b proef op stang en trens omdat je ze dan makkelijker in de krul kan trekken?

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:56

Ziet eruit alsof jullie het allebei erg naar jullie zin hadden, geweldig!

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:41

Hey Marloes! cool je staat op de voorpagina!!!

Je hebt super rondgesprongen hoor! (hoe heb jij trouwens je foto's geupload??)

En verder om even op smurfffie in te gaan!
Ik vind het knap dat jij vanaf foto's kan zien dat wij een slechte instructie hebben en dat ze eerst maar eens een gewoon springparcour rond moet rijden!

Wij krijgen om de 2/3 weken les van deze instructrice ook springlessen en ze is hartstikke goed!

Marloes heeft eerst veel gewone springparcoursen gesprongen voor zij ging crossen! En ik ben het niet eens dat je crosshindernissen hetzelfde aan rijdt maar goed ieder zijn mening! Krijgt in de crossen die ze nu officieel springt goede stijlpunten...

Maargoed ik ga er verder maar niet op in!

Marloes succes in Renswoude dit weekend gaat vast helemaal goed komen!

Heleen_B

Re: Crosstraining met Ziezo @ stal Hietbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:45

Hahahaha :') :')

Succes dit weekend Marloes! Je weet zelf wel waar je aan moet werken en anders weet jouw zeer onkundige ;) :') instructrice dit wel!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:47

Wat blijft crosstraining toch onwijs gaaf.
Ik zou dit ook graag willen doen met mijn paard, mischien komt het er ooit nog van!

Gave foto's en bedankt dat je ze wil delen hier op Bokt _/-\o_

Mvg Jeroen

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:06

furyke schreef:
Sjee wat lijkt jouw paard enorm op mijn ex- verzorgpaard.

Ik heb dan niet zoveel verstand van springen, maar toch zie ik ook dat je je handen vaak vast zet. Dat je handen nauwelijks bij je zadel uit de buurt komen.
Ik doe dat ook nog niet goed (voordat bootjee weer van die overdreven reacties gaat plaatsen).
Dus aandachtspuntje om aan te werken.

Over de foto's: ontzettend gaaf zulke actie foto's!

ik zeg gewoon wat ik vind

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:11

Ho ho, ik zeg geen onkundige instructrice, alleen twijfel ik aan haar kunde als ze een ruiter op deze manier met sporen laat rijden ;).
Wat is precies het verschil tussen een cross en een normale hindernis? Ze staan vast dus moeten nog zekerder gereden worden, maar kwa je paard beinvloeden en sprongen uittellen is het exact hetzelfde.
Verder moet je meer terug blijven in de cross maar daar had ik het al over.

En ja ik vind dat je eerst netjes mee moet zitten ipv voor de sprong, je hakken netjes kunnen houden en het contact met de mond moet constant zijn. En ja dat kun je beter op springhindernissen oefenen omdat je als ruiter in de weg zit en stel je paard haalt daardoor de crosshindernis niet ;) .

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 15:58

Zo wat een reacties allemaal. Eerst 1 en nu zoveel :)

Ten eerste heb ik een heel kundige instructrice. En ze heeft me zelfs geadviseerd om met sporen te rijden. Dit paard heeft gewoon een spoortje nodig, zodat ik haar soms net iets meer aan kan sporen. Ik weet dat ik mijn tenen wat naar buiten draai en zelfs dit wordt geadviseerd door mijn instructrice omdat ik mijn kuit er dan beter aan kan houden. Soms is het wel te extreem en daar moet ik inderdaad op letten. Ik heb niet voor niets met het springen en crossen een veel kleiner spoortje om dan met de dressuur.

Mijn paard mag inderdaad ook meer op de achterhand. Maar het is een grote merrie van 1.73, dus dat vergt wat meer tijd. Maar hier wordt uiteraard erg veel op getraind. En volgens mij duikt elk paard op de voorhand tijdens een weigering :P

Ziezo wil nog wel eens groot springen en daarbij heb ik ook de neiging om te vroeg mee te gaan. Dit is ook een groot aandachtspunt, maar hierdoor kom ik dus soms te hoog uit het zadel. Ook kom ik daardoor wel eens niet goed mee. Hierdoor lijkt het of ik mijn handen vastzet, maar dit is echt niet zo. Heb er in ieder geval nog nooit commentaar op gehad.

En inderdaad tijdens springwedstrijden en crossen krijg ik vaak goede stijlpunten, dus zo erg zou het nog wel niet zijn.

Verder bedankt voor alle leuke reacties!

En dank je Margreet en Heleen, zal m'n best doen.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 16:00

En die 1-april grap haha. Gelukkig hoefde ik niet zo te beginnen :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:14

mooie foto's!!! en wat een mooi paard. hoe groot is ie??

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:45

Die lijkt groot! Ziet er wel super leuk uit :D

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 17:37

Dank jullie!
Ze is inderdaad vrij groot, 1.73
En ik ben ong. 1.70, maar vooral als ik mn beugels op crossmaat heb lijkt het een hele reus onder me.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:55

Paard ziet er erg blij uit en jullie hebben er beide lol in zo te zien.

Wel zou ik je beugels nog een paar gaten korter doen voor de cross, wordt tegenwoordig heel erg naar gekeken. Het voordeel is dan dat je je onderbeen veel makkelijker naar voren kan houden, tijdens de verlichte zit gewoon en boven de sprong. Als je anders een afsprong afgaat kukel je er zo voorover af als je onderbeen niet naar voren is. De kans is erg groot :) Probeer ook nog meer in je heup te scharnieren, het lijkt nu soms net of je gaat staan boven de sprong, inplaats van dat je jezelf invouwt.

Mag ik vragen van wie je les hebt? Puur nieuwsgierigheid

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:52

Bonny_CT schreef:
Mag ik vragen van wie je les hebt? Puur nieuwsgierigheid

Hilde van Eerden

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:52

Mooi paard <3

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:14

Marloes op dr machtige paard *\o/*

Mooi hoor! Super knap, wilde dat ik dat ook kon haha : :Y)

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:14

Super gave foto's! Leuke combie!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:08

Daar zijn sporen dus niet voor :n rij dan met een springzweep en zorg dat je paard goed aan je been is...
Als je nou zelf kritisch naar de foto's kijkt en je spoor in je paard ziet verdwijnen, voel je je dan niet schuldig?
Vindt je jezelf dan kundig genoeg om op deze manier met sporen om te gaan?

En in wezen adviseert jou instructrice dus jou spoor zo in de buik van je paard te zetten, das geen paardrijden :n
Als dat haar advies is, zou ik heel snel stoppen met die lessen :n
Laatst bijgewerkt door smurffie op 24-04-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:10

ik heb jullie ook mogen zien live! super leuke combi! En jullie deden het goed!

Binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:30

Gaaf paard zeg! :P :D

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:38

haha wat leuk om te zien dat je paardje eigenlijk alles springt behalve die 'greppel'! Ziet er leuk uit!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:22

Zie ik daar zowaar mijn stalgenootjes op de achtergrond rijden, hihi! :D Heb positieve verhalen gehoord over jullie pittige les, leuk om de foto's te zien! Zet 'm op!

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 06:16

smurffie schreef:
Daar zijn sporen dus niet voor :n rij dan met een springzweep en zorg dat je paard goed aan je been is...
Als je nou zelf kritisch naar de foto's kijkt en je spoor in je paard ziet verdwijnen, voel je je dan niet schuldig?

En in wezen adviseert jou instructrice dus jou spoor zo in de buik van je paard te zetten, das geen paardrijden :n

zeikerd

BoDerek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:11

Hihi Shirleyp... Goed gezien. (minder charmant :') )

T was een leuke les en ik ga er graag nog een keer lessen (zit in de planning :) ). Verder hadden we een leuke groep met combinaties die er lol in hadden. Was een tripje op 2e paasdag meer dan waard!
Succes met jouw wedstrijd!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:14

bootjee99 schreef:
smurffie schreef:

zeikerd

Zoals ik over pb al zei, als je je ergens mee wil bemoeien doe dat dan onderbouwd en izorg dat het ergens op slaat ;) .

Edit:en sinds wanneer is het zielig vinden van de sporen in de ribben planten eigenlijk zeiken? Is dat tegenwoordig normaal ofzo?
Valt me echt mee dat dit paard geen gigantische wonden heeft van dit spoorgebruik :n