freeride schreef:Die speciale beugelophanging is vrees ik enkel op de WOW zadels te krijgen, nogal prijzige zadels helaas, de ophanging ligt meer naar voren, speciaal voor springen en inrijden jonge paarden.
De beugelriemen lopen onder het bovenste blad en zijn daardoor veel stabieler dan bij een 'gewoon' zadel.
Dat zet me aan tot nadenken, zou er geen ophanging als deze bestaan of mogelijk zijn op normale zadels? dus de beugels onder het bovenste blad, ik geloof in dressuurzadels iig al wel..in Australie is dat blijkbaar ook vrij normaal, zou in europa toch ook te vinden moeten zijn dan.
@Thea ste, die zijn perfect veilig hoor, gewoon in een andere hoek, met zo'n veiligheids buitenkant die losklikt als je er aan komt te hangen.
Hier wil ik graag op reageren, ook bij een WOW zadel horen de beugelriemen over het bovenste zweetblad te lopen, eigelijk bij elk zadel. Namelijk owv de veiligheid, een stijgbeugel die onder het bovenblad vastgemaakt zit, kan bij een val vastblijven zitten omdat er bovenaan te weinig ruimte is om vloeiend van de stijgbeugelhaak te glijden. Dit is al gevaarlijk bij gewoon rijden en zou ik al helemaal niet aanraden voor de SGW
De meeste zadels zijn daar gewoon niet voor ontworpen, ook al vinden veel ruiters in NL dit mooier of mode 
Het verschil met WOW beugelriemen is dat ze enkel zijn en niet dubbel zoals normale stijgbeugelriemen.
Wat ik op de foto's van TS zie, is een houding die niet naar verlichte zit komen kan omdat de beugels idd te lang zijn. Mede doordat TS probeert mee te zijn met de beweging, verschuift het zwaartpunt en zwaaien de benen naar achteren. Dus eerder andersom dan hier aangenomen wordt valt ze niet naar voren, TS doet juist extreem veel moeite om paard te ontlasten en mee te zijn.
Zo van de foto's, kan ik niet zeggen dat het zadel niet goed ligt dus daar zou ik de oorzaak niet direct zoeken zoals in een eerdere post gemeld 
Wat blijft is het balansprobleem. TS: je zou kunnen proberen een extra groot beenblok/wrong achter je onderbeen te laten plaatsen (evt met klittenband) zodat je onderbeen steun heeft tegen dat blok. Hierdoor kan je je bovenlichaam onder controle houden en niet zover naar voren vallen, zie het als situps met voeten onder een bank. Crossen met deze houding zal wrs alleen op laag niveau kunnen vanwege de beperkingen met je balans op de sprongen maar oefencrosjes of trainingen moeten mogelijk zijn als je er rekening mee houdt.
Sim: dit is een communautaire wesdrijd, dwz soort oefencross ter promotie vd SGW in Belgie.
Vind het idd wel een serieuze greppel voor een oefencross
, hiervan zou ik ook uit balans raken 
Wb de zwaaiende arm, diverse gerenommeerde trainers in NL leren je bij afsprongen en waterinsprongen je arm naar achteren te bewegen om mee te zijn met de sprong, dus waarom zo'n arm nu storend zou moeten zijn?? Het is een SGW/cross met spanning van een onervaren amazone en geen stijlwedstrijd. Zolang het paard zijn werk met plezier doet en de rit veilig blijft, stoort zo'n armzwaai of tik toch niet