[SGW] Oefen indoorcross beukers + val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Re: Oefen indoorcross beukers + val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:46

Leuke filmpjes Joyce! echt balen dat het zo moest aflopen. Wel vind ik je eerste filmpjes netter dan je laatste. Wel moet ze inderdaad wat meer met kracht gaan springen inplaats van snelheid, en wat meer ophoog springen inplaats van naar voren :)

les je alleen thuis? dan zou ik ook op ander terrein lessen gaan volgen :j

ik zou me ook niet teveel gaan richten op de cross in Juni. Gewoon lekker gaan trainen en pas gaan starten als je denkt, ja nu zijn we er dus echt klaar voor. Dat ze echt gewoon rustig, gecontroleerd en makkelijk rondgaat. In juni kan je altijd nog de oefencross/BB starten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:05

Heb eerst de reacties op je filmpjes gelezen, voordat ik de filmpjes zelf gekeken heb .Verwachtte nav de commentaren eigenlijk een plat door de bocht scheurend, uit balans zijnde, noodsprongen makend paard...

Dat viel dus héél erg mee. Je paard maakt zich duidelijk ( erg) sterk, maar het is goed zichtbaar dat dit een in principe netjes gereden paard is. Geen paard wat zomaar een parcours in gegooid wordt, maar een paard dat weliswaar nog een hoop moet leren, maar waaraan wél te zien is dat er in geinversteerd is! De "fine-tuning" ontbreekt, en je ziet inderdaad dat naarmate je langer onderweg bent het geheel wat gehaaster, rommeliger wordt.

Brutale opmerking misschien............. maarre : misschien ook tíkje gebrek aan conditie bij de amazone?? ( Ik schrijf dit alleen maar omdat dat iets is wat in mijn geval heel goed mee zou kunnen spelen :o )

Ik zou gewoon rustig doortrainen, je paard vaker meenemen naar een vreemde locatie om daar te springen ( instructeur meenemen!) en datgene oefenen, trainen waar je nu tegenaan gelopen bent. Ik zou daarbij nog niet meteen naar ander tuig grijpen, andere bitten proberen, maar gewoon deze oefensituaties onder begeleiding van een instructeur opzoeken en dan trainen op ontwikkeling van kracht, rust en controle!

Jezelf nog even niet vastpinnen op een (wedstrijd) datum, maar gewoon lekker aan de slag met wat je tijdens dit parcours ontdekt heb aan je paard / bij jezelf.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:53

Dankje voor je leuke antwoord! Dat is inderdaad ook wat op de planning staat, lekker veel op ander terrein oefenen zodat ze verschillende plekken te zien krijgt en dus op ieder terrein braaf gereden kan worden.
Ik denk dat we ook heel veel bij Chantal gaan leren, die heeft natuurlijk heel groot terrein en dat is gelijk een goede steekproef!

Ik heb nog geen wedstrijd opgegeven hoor, maar dat zou mijn eerste cross dan zijn al neem ik natuurlijk eerst oefencrossjes en lesjes mee, ook gaan we nog gezellig op instructieweek in Ermelo.

Wat betreft conditie.. Ik rijd haar een goeie 5 a 6 dagen in de week, minimaal 3 kwartier en fiets daarbij (en loop) ook dus ik denk dat mijn conditie zelf goed is maar mijn spierkracht niet.
Ik heb vorig jaar mijn schouder gebroken en ik heb nooit dezelfde kracht teruggekregen die ik had helaas! Of bedoelde je dat niet?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:07

Ik bedoelde inderdaad conditie, niet kracht ( dat zou je in principe niet nodig moeten hebben), maar gewoon conditie dus om te blíjven rijden. Maar als ik je antwoord lees is dat niet het probleem.

Paarden kunnen je verrassen op vreemd terrein, dat heeft hier duidelijk ook gespeeld. En jóh, wat een pech die val. Typisch gevalletje van een communicatiestoornis ( en ruiter wil links...paard gaat tóch rechts.), erg jammer voor je dat je daar zoveel schade aan over gehouden hebt!

Hoop dat je toch snel weer te paard bent, zodat je aan de slag kunt met je "analyse van je paard op vreemd terrein". :j

( en oohh wat baal ik van mijn typefouten in mijn vorige reactie: inversteerd, moet natuurlijk investeerd zijn.. Zie het te laat om het nog te kunnen veranderen :( )

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:24

pff wat een gedoe zeg. ik heb liever dat het paard te graag over de hindernis gaat dan dat je hem er over heen moet gaan schoppen en slaan. ( daar heb je er ook nog genoeg van). onwijs balen dat je zo ongelukkig terecht bent gekomen! sterkte!!

en wat betreft het filmpje:lekker lessen en zelf allemaal uitvogelen. daar leer je het meeste van!! gelukkig hebben al deze mensen op bokt het niet hoeven leren en sprongen ze vanaf dag 1 al zelf de piste perfect rond!! ;)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:49

indd wat een gedoe ! Ik vind het er goed uitzien, en ik snap je reactie helemaal. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:58

Ik had ook eerst de commentaren gelezen voordat ik de filmpjes zag, maar het viel me heel erg mee. Ze gaat eigenlijk best gecontroleerd :))

Net wat anderen hier ook al zeggen, werk aan je eigen conditie, veel meenemen naar andere terreinen en aan de gang met je spring en cross instructeur. Daardoor zorg je ervoor dat je de controle houdt.

Leerpunt voor de volgende keer: als zij heeft bedacht dat ze iets wil springen en jij hebt geen controle gewoon maar meegaan met de sprong (ogen dicht, maantjes vast) dan blijf je ook op je paard en eindig je niet met je enkel in het gips :-)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:38

Op sommige stukken kwam het wel van mij inderdaad maar op de meeste stukken is het echt te ongecontroleerd, dat is hartstikke waar!

Je leerpunt is ook helemaal waar, ik had eigenlijk gewoon mee moeten gaan en als ik het over zou mogen doen had ik dat absoluut gedaan maar het is zo´n moment opname! Op dat moment had ik zoiets van nee, ik zeg wat jij springt en dat ga je niet maar zelf bepalen.
Het ging ook allemaal zo snel, heb het niet eens kunnen bevatten, weet alleen nog dat ik dacht ik moet er niet onder komen.

En het is echt niet zo dat ik haar gelijk in het diepe gooi, we hebben al meerdere crosstraingen gehad waaronder zelfs complimenten op Ermelo.
Afbeelding

Afbeelding

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:13

Ga eerst eens na waarom je paard zo is... waarom wil ze zo snel, en waarom zoveel energie? Wat krijgt ze te eten aan hooi/brokken?
Ze word helemaal hyper onder het zadel, en dat heeft duidelijk een reden. Waarom neem je niet eerst goed les, netjes haar rond kunnen rijden zonder dit respectloze gedrag en dan op parcour? Ze moet weten dat jij de baas bent, nu gaat ze teveel haar eigen gang, ze weet dat ze zo groot en sterk is en gooit alles in de strijd om haar zin door te drijven, dat is echt verkeerd

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:22

Ik vind het er ook best netjes uit zien hoor, snap de eerste posts niet helemaal. Ja ze gaat wat snel, maar ik heb al véél sneller gezien op sgw's. Bovendien is dit binnen, terwijl je buiten veel meer ruimte hebt om te corrigeren etc. Ik zou gewoon lekker verder trainen en in de zomer stilletjesaan starten :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:37

Volgens mij heeft je paard wel talent, dat ze het leuk vindt is niet onbelangrijk!

Goed dat je les hebt en er niet alleen mee aan de gang gaat. Zoals al eerder gezegd, focus je niet teveel op het rijden van wedstrijden maar zorg dat je lekker een rondje kan maken. Probeer verder wat meer terug te rijden, meer op je billen zitten en je handen wat rustiger houden.

Als ze altijd druk wordt van hindernissen kan het helpen om, ook als je niet wil gaan springen, vaker in een ruimte te rijden waar hindernissen staan.

En een val kan gebeuren, ik hoop dat je er wel weer snel op kan!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:44

Wat jammer van die val! Beterschap!

Ik vind het er best netjes uitzien :) Ja, het gaat erg snel, maar ik zie ook weer geen paard dat blindelings een parcours door jakkert. (Maar ik heb zelf geen ervaring met cross...)
Misschien kun je wat ''gewone'' parcoursen oefenen op vreemde terreinen? Eigen tempo bepalen, desnoods voltes draaien en stukjes laten draven tussendoor.

Ik denk niet dat een ''heet'' paard altijd te maken heeft met stress of te veel voer. Zelf heb ik nogal een dooie welsh (die moet je met dressuur echt wakker schoppen soms). Maar in een parcours leeft ie op en stuift ie op de hindernis af :P

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:45

lievee joyciee!! wat een reacties allemaal, als je weer heel bent gaan we gewoon weer heerlijk oefenen!

ik heb er de volle vertrouwen in! xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:24

unicorn_kiss schreef:
Ik vind het er ook best netjes uit zien hoor, snap de eerste posts niet helemaal. Ja ze gaat wat snel, maar ik heb al véél sneller gezien op sgw's. Bovendien is dit binnen, terwijl je buiten veel meer ruimte hebt om te corrigeren etc. Ik zou gewoon lekker verder trainen en in de zomer stilletjesaan starten :)

In de cross gaat het vaker hard ja maar gecontroleerd, dat is hier niet bepaald het geval.
En buiten meer ruimte om te corrigeren? Ik zou als de dood zijn om deze combi naar buiten te sturen, dan heb je geen bakranden waar je hem tegen aan kunt parkeren als ie een keer aan de ren gaat...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 12:46

Bedankt voor de tips!

Matasja ; sinds een paar weken is ze positief veranderd, ze komt nu de hele dag buiten en zit conditioneel op en top in haar vel, ze is vrolijk, werkwillig en leergierig.
Dit paard stond een krappe 1,5 jaar geleden op de zwarte haver, ontzettend sloom.
Ze is ontzettend uit haar schulp gekomen en vrolijk, dit is de rede waarom onze dressuurtraingen gewoon meer dan top gaan de laatste tijd en ze op parcours gewoon echt heter is.

Goed les nemen? Ik ga daar geen eens antwoord op geven.

Rox dankje meis! Jij kent haar ook door en door, kan niet wachten tot we samen op pad gaan naar SGW wedstrijden en lessen/trainingen.

Joolien je komt op bij ontzettend betweterig over, ik weet je punt nu wel.
Ik lees door heel bokt alleen maar 'tips' van jou waarin het echt overkomt alsof je anky bent.
Ik nodig je anders graag uit voor een rondje hoor, kijken hoe jij dat dan aanpakt als je het toch allemaal beter weet, misschien dat je dan anders oordeelt ipv achter je pc scherm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:03

Ik kom met alle liefde een keer langs Joyce. Ik ben niet betweterig, ik geef goedbedoelde tips zoals nu omdat ik het voor jou en je paard gewoon gevaarlijk eruit vind zien. In plaats daar zo tegenin te gaan kun je je ook eens achter de oren krabben en daar over nadenken aangezien ik niet de enige ben die deze mening heeft.
Ik bedoel het alleen maar goed. Ik heb zelf ook een merrie gereden die uit angst zo knetterhard ging, maar dan uit angst. Toen vond ik dat leuk, maar toen ik een keer bij ome Ron in de les kwam verklaarde hij me voor gek en heeft hij gezegd dat ik haar moest verkopen omdat het te gevaarlijk was. Ik weet dus hoe het is...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:15

Maar waarom zou ik mezelf achter de oren krabben als ik mijn paard na 3,5 jaar toch echt het beste ken? Wat begrijp jij niet aan de zin dat dit onze eerste keer was en ik nooit had verwacht dat ze zo zou reageren?
Ik ben niet helderziend, kan niet in een toekomstbol kijken dus wist ik niet wat me te wachten stond.

Dit is geen angst of stress, dit is een paard wat springen ontzettend leuk vind!

Je doet alsof Lynn een niet goed aangereden paard is en weet ik het.. Dat is zo ontzettend demotiverend, ik heb al tig keer gezegd dat jullie over veel dingen gelijk hebben maar sommige opmerkingen vind ik écht misplaatst.
Je hebt me 1x gezien op deze filmpjes, verder ken je mijn paard totaal niet!
Ben het zat dat je maar door blijft gaan, je punt is meer dan duidelijk namelijk, ik weet hoe je erover denkt, jij weet hoe ik erover denkt dus is deze discussie eindeloos.
Ik heb 100 andere filmpjes voor je van springlessen of uit Ermelo maar ik houd de eer aan mezelf, ik ben trots op haar en daar houd ik me aan vast :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:18

Dan moet je gewoon geen filmpjes meer posten, want hier mag nou eenmaal op gereageerd worden en misschien staan de antwoorden je niet altijd aan. Wat ik zie is wat ik beoordeel op dit moment. Dus ik heb er geen boodschap aan dat ze normaal altijd braaf is, ik beoordeel alleen de filmpjes in je topic.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:37

Dat van die martingaal viel me ook op, ik denk dat als je die een stuk korter maakt hij ook echt inwerkt. Zoals hij er nu aanzit heb je er echt eigenlijk helemaal niets aan.

In het buitenterrein heb je gelukkig tussen de hindernissen een stuk langer de tijd om terug te rijden en de controle te herpakken en hoef je niet zo te wenden en te draaien als binnen. En zo een martingaal kan dan net even een stukje extra controle zijn. Of een ander bitje gaat helpen weet ik niet, vaak worden ze daar alleen maar nog sterker van.

Ik zou me er niet zo heel druk aan maken, je bent knullig gevallen, mede door de rotte wending gelijk achter de hindernis, maar je kan denk ik beter een paard hebben dat te enthusiast is dan een die niet wil. Alleen de controle moet wat beter, maar dat komt vast wel goed met begeleiding.

En paarden worden nooit druk, heet en stuurloos doordat ze het zo leuk vinden? Die van mij wil in een mooi lijntje ook gerust naar een hindernis toe trekken die geen onderdeel is van het parcours, maar ja die zal ook wel heel veel last hebben van stress en spierverzuring.

Sterkte met je enkel! Hopelijk zit je er snel weer op.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:34

Joolien schreef:
unicorn_kiss schreef:

In de cross gaat het vaker hard ja maar gecontroleerd, dat is hier niet bepaald het geval.
En buiten meer ruimte om te corrigeren? Ik zou als de dood zijn om deze combi naar buiten te sturen, dan heb je geen bakranden waar je hem tegen aan kunt parkeren als ie een keer aan de ren gaat...

Ik zie echt wel controle hoor, alleen het laatste stukje ging de mist, volgens mij eerder omdat de hindernissen best dicht op elkaar staan.
Ik verkies trouwens liever een eindje lopen in een weide om dan het paard terug te nemen op de volte, dan tegen de bakrand gelanceerd te worden.
Persoonlijk denk ik dat ts wel weet waar ze mee bezig is, paard ziet er niet bepaald als een ongeleid projectiel uit ;)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:27

Dankjullie! Ik ga dat met het borsttuig nog eens proberen, wie weet helpt het!

Ik ben zuinig op mijn paard, ik doe zeker geen dingen waarvan ik denk dat we het niet aankunnen.. Jammer dat ik de filmpjes van een andere crosstraining er niet op krijg, dat was overigens buiten.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:11

unicorn_kiss schreef:
Joolien schreef:

Ik verkies trouwens liever een eindje lopen in een weide om dan het paard terug te nemen op de volte, dan tegen de bakrand gelanceerd te worden.
Persoonlijk denk ik dat ts wel weet waar ze mee bezig is, paard ziet er niet bepaald als een ongeleid projectiel uit ;)

daar ben ik het niet mee eens. een paard gaat langer door als ie een heel veld voor zich ziet :n

ik denk dat het wel goed komt met Joyce en haar paard. en hoe meer je oefent hoe beter het word :)
trainen bij Chantal of Rom zal je goed doen :) de sprongen zijn daar erg mooi, en verschillende hoogtes, en het is daar niet extreem groot, dus je kan haar daar wel aan :)

hoelang gaat het duren voordat je weer kan rijden? wel naar.. ben je net zo lekker bezig, kan je weer stoppen!
word ze nog wel gereden evengoed? :) misschien een goed idee om iemand anders haar ook te laten springen, zodat ze het niet te lang hoeft te missen :) anders is ze nadat je beter ben helemaal een bommetje haha :D

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:12

en trouwens, nu je toch niet zoveel te doen heb, mag je mijn topper wel een keer op de foto zetten :D!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:01

Dankje Ilona! Ik heb veel zin in de trainingen bij Chantal, zeker in het weertje wat we vandaag hadden :D

Ze word evengoed gereden en gelongeert, ik heb haar samen met mijn moeder dus die is lekker aan de hobbel en ik geef haar dan weer les.
Ze is vrij eenkenning, niet iedereen stapt er zo op helaas.. Stalgenootje heeft haar ook vorige week gereden, ging super!

Ik ga inderdaad even kijken wie haar zou willen springen, mijn moeder durft dat niet :+ Voetje kan nog wel even duren, krijg hierna waarschijnlijk weer gips, heb enorm veel pijn nog.

Fotoshoot gaat denk ook niks worden :+ Maaaaaar als ik uit het gips ben kom ik zeker langs!!

mvmmlj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:10

@ joolien doe ff rustig aan he goededag... k zie in je profiel niks terug dat je zelf sgw rijd dus dan kan je wel vanalles gaan "beoordelen" maar vind het schandalig hoe je tegen haar tekeer gaat, je mag idd comentaar geven maar houd het bij opbouwende kritiek waar ze iets mee kan en daar kan ze weer mee verder. en je zegt zelf dat je ook een moeilijk paard hebt gehad dat je weet hoe het is en dan reageer je zo..