[SGW] onbeteugeld @ Bronsveld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BMarjolijn

Re: onbeteugeld @ Bronsveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 05:00

dit is pas echt rijden.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 05:03

Foto 10 volgens mij moet je daar best wel moeite doen om te blijven zitten???

Verder leuke foto,s en knap dat je dit durft..... *D *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:56

Erg leuke foto's :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:59

wohooow..

Respect :D

echt vet!!!

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:04

Echt ontzettend stoer! Hoop dat ik je een keertje een wedstrijd op deze manier kan zien rijden :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:06

pfff, ik denk dat ik met zadel niet zou blijven zitten en mn pony krijg ik er ook niet overheen denk ik.... heel knap en het ziet er erg fijn uit!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:06

Wauw wat gaaf :D Echt knap! Ziet er fijn uit :D

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:11

Gaaf joh! :D

welke dagen ben je op HE? :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:43

Het enige wat ik kan zeggen is: Wauw, echt knap! :D

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:45

ik blijf dat zoo mooi vinden he, zo zonder zadel/hoofdstel , en dan nog crossen, in een woord ; G-E-W-E-L-D-I-G !!!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:48

Wat een stoere foto's zeg, knap hoor.
Vind het ook knap van je dat je nog zo netjes blijft zitten :)

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:49

wat knap zeg! <3
foto 10 is echt heel leuk geworden! :D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:58

Heel gaaf. Mooi paard ook.
ZOu ik mischien ze afstammeling mogen weten, gewoon interesse hoor :D.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:01

Wauw wat gaaf! :D
Is hij makkelijk te sturen over de smalletjes?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:01

Wat knap zeg :D! Ziet er erg goed uit, je bent een goed team samen met je paard :)!
Ik doe het je niet na, ook niet met zadel en hoofdstel, haha!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:34

IKbenEllen schreef:
Misschien zie ik je dan nog wel, weet nog niet zeker of ik ga ;)
Gezellig!

Natalie1993 schreef:
Zou zoiets ook nog een keer willen doen, zonde dat er hier de omgeving niet voor is. Wel echt heel tof. :D
Iedereen mag hier komen trainen, er staan voor alle niveaus hindernissen. En Utrecht-Lelystad valt wel mee toch? Ik rijd het elke dag want ik werk in Utrecht.

Sukana schreef:
Echt ontzettend stoer! Hoop dat ik je een keertje een wedstrijd op deze manier kan zien rijden :)
Een wedstrijd, dat gaat helaas niet lukken. Een zadel is verplicht, teugels ook (bit niet) en zelfs stijgbeugels zijn verplicht. Ik heb eens aan de KNHS gevraagd of ik zonder stijgbeugels mag dressuren (doet de Spaanse Rijschool toch ook?) maar dat mag niet omdat het in het reglement staat. Ontzettend goede reden trouwens. :P
Ik hoef mezelf ook niet zo nodig met anderen te meten. Dit is gewoon heel leuk om te doen en hopelijk kunnen we andere mensen inspireren om dingen ook eens op een andere manier te proberen.
We geven wel demonstraties en ik ben voor van alles in, dus als je club een keer iets organiseert kunnen we samen misschien iets leuks bedenken. :D

suuzepuus schreef:
pfff, ik denk dat ik met zadel niet zou blijven zitten en mn pony krijg ik er ook niet overheen denk ik.... heel knap en het ziet er erg fijn uit!
Je kunt hier ook komen trainen, met of zonder instructie. Roxana Graman geeft korte crosscursussen (van 3 lessen) en die zijn echt voor alle niveaus en alle rassen. Dus als je het een keer wilt proberen is dit een leuke manier om erin te stappen. PB me maar even als je meer info wilt, dan zal ik zorgen dat je op de hoogte gehouden wordt van een volgende cursus.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:38

respect......diepe respect. _/-\o_

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:53

boooo schreef:
Gaaf joh! :D

welke dagen ben je op HE? :)
Alle drie de dagen. :D

SpeedyLove schreef:
wat knap zeg! <3
foto 10 is echt heel leuk geworden! :D
:o Tenks! Ik vind 4 en 5 de leukste! En de rest, haha. Ik ben ook heel benieuwd naar de andere foto's. Ik heb namelijk ook nog een hoop met losse handen gesprongen, en ook zonder touw... En de waterinsprong... Dus ben benieuwd.

Elise95 schreef:
Heel gaaf. Mooi paard ook.
ZOu ik mischien ze afstammeling mogen weten, gewoon interesse hoor :D.
Opa van moeders kant is Voltaire, opa van vaders kant is Orthos. Zijn vader is een schimmel uit Belgie, genaamd L (Out of the Blue). Ik ben ook heel nieuwsgierig naar zijn vader, dus als iemand me hier iets meer over vertellen kan zou ik dat leuk vinden!
Otto is een NRPS'er en ik heb op papier alle gegevens van vader, maar een fotootje of adres zou leuk zijn!

ZusJacobs schreef:
Wauw wat gaaf! :D
Is hij makkelijk te sturen over de smalletjes?
Ja, dat doet hij heel goed. En ook met schuin springen is hij goed te sturen. We hebben zondag ook nog een heel schuine hindernis gesprongen. Dat deed hij erg goed, bijna parallel! Die foto moet nog komen, ik hoop dat het een beetje zichtbaar is hoe schuin hij 'm springt.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:53

Wauw gaaf zeg, super knap! :j

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:00

Dit ziet er echt super uit +:)+ +:)+ +:)+

Mag ik vragen hoe je hier mee begonnen bent?
Zelf zou ik dit ook graag willen gaan doen maar ik het geen idee waar ik moet beginnen

Groetjes Yvonne

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:06

Ik vind het super knap! En nu wil ik niet zeuren :o maar ik vraag me gewoon iets af, is er een reden dat je wel nog sporen draagt?
Echt hele gave foto's :j

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:35

Vorig jaar was je door Bokt verkozen voor een optreden, ben je dit jaar door HE zelf benaderd? Omdat je alle dagen optreedt?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:41

Echt verschrikkelijk gaaf hoeveel jij met je paard kan!
Je ziet echt dat jullie een superband hebben!
Echt fantastisch mooi om jullie bezig te zien!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:11

yvonne1408 schreef:
Dit ziet er echt super uit +:)+ +:)+ +:)+

Mag ik vragen hoe je hier mee begonnen bent?
Zelf zou ik dit ook graag willen gaan doen maar ik het geen idee waar ik moet beginnen

Groetjes Yvonne
Hoi Yvonne.
Leuk dat je het ook gaat proberen, zal vast wel lukken.

Het belangrijkste is dat je in het normale dagelijkse rijden je zit goed gebruikt:
- gewicht op binnenzitbeenknobbel
- kijk waar je naartoe gaat, schouders en heupen draaien mee
- beide handen naar binnen
- buitenbeen naar achteren en binnenbeen op de singel

Als hij dat goed kent hoeft hij het dus niet echt te "leren" zonder zadel en hoofdstel.

Ik ben er de eerste keer gewoon zonder alles opgeklommen toen hij een keer los in de bak liep. Dat leek me zo geweldig om op zo'n "vrij" paard te zitten. Ik verwachte dat ik niet kon sturen en remmen, alleen voorwaarts drijven. Maar die eerste keer bleek een grote volte in stap best mogelijk te zijn. Daar was ik heel verbaasd over, en vond het heel leuk. Dat ben ik af en toe blijven doen en hij werd steeds scherper. Een grote volte in draf lukte ook wel, en nu zelfs een kleine volte in galop. En dan nog allemaal zonder halsriem. Voor de demonstraties ben ik toch maar met de halsriem erbij gaan rijden, als hij dan toch een keer de verkeerde kant opgaat kan ik hem tenminste corrigeren. Maar ik gebruik hem bijna niet. Nu bij het crossen had ik hem wel nodig want het gaat hard en er staat een wei vol met hindernissen dus ik moest hem goed duidelijk maken wat de bedoeling was.

Het gebruik van de buitenteugel tijdens het rijden is erg belangrijk. Die buitenteugel werkt ook op de hals, niet alleen in de mond. En die werking heb je dus ook met de halsriem.

Verder kan je het springen zonder zadel af en toe eens oefenen, evt. een keer na het rijden met een halstertje om en twee touwtjes.. De combinatie zonder zadel én zonder hoofdstel én springen ben ik pas sinds de show's gaan doen. Zonder zadel springen ging aardig, hij is goed te sturen zonder hoofdstel, dus waarom niet samen?

En heel consequent zijn, daarom luistert Otto ook als ik hem niet kan dwingen. Hij is nog nooit ergens mee weggekomen. Want het is nog best wel een brutaaltje hoor, vooral vanaf de grond. Hij blijft me uitproberen, maar dat zorgt er ook weer voor dat ik altijd het beste moet geven.

Ik oefen het onbeteugeld rijden niet vaak. (ben al druk zat met trainen voor dressuur-, spring- en SGW-wedstrijden) Maar het rijden op de zit neem ik mee in het dagelijkse werk. En aan het begin van de training rijd ik altijd even met lange teugel en dan rijd ik wat figuren op de zit.

Dus als je het zelf wilt proberen zou ik aanraden:
Doe er eerst een halster met touwtjes bij om. Dan kun je altijd nog even ingrijpen als het nodig is. En een halstertouw om zijn hals. Geef de zithulpen voor een wending. Bij geen reactie even bijsturen met de halsriem tegen de buitenzijde van de hals. Als hij er doorheen loopt kun je het touw iets meer richting zijn oren leggen, daar kun je wat meer invloed uitoefenen. Zodra hij de wending inzet, al is het maar een klein beetje, meteen de druk van het touw en van de buitenbeen verminderen om aan te geven dat dit de bedoeling is. Als hij verder door moet wenden breng je opnieuw weer wat druk aan, bij reactie weer ontspannen enz.
Ik heb het ook met andere netjes gereden paarden geprobeerd en die luisterden boven verwachting goed. Paard van m'n vriendin deed zelfs al de eerste keer changementen en appuyementen!
Succes!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:14

Nou ja, het is al gezegd, maar wat onwijs gaaf. :D