[SGW] Deus @ SGW Bassevelde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:11

edit
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 01-04-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Deus @ SGW Bassevelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:12

Nee omdat ik de opmerking wil begrijpen. Maar goed, ik wist niet dat je op je teentjes getrapt was dus laat maar. :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:12

Ik heb geen zin om heel het topic van TS vol te posten om iets onzinnigs, denk ook niet dat Ts daar blij mee is. (om het maar even niet over modjes te hebben)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:14

Ayasha schreef:
Nee omdat ik de opmerking wil begrijpen. Maar goed, ik wist niet dat je op je teentjes getrapt was dus laat maar. :?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:06

anneliesdj schreef:
Ik heb het maar eens opgezocht in de reglementen;
De Pelham op zich is toegestaan mits hij gebroken is en er gereden wordt met één teugel en een vorkje wat beide bitringen verbind.
Je bent dus dubbel in overtreding.

Alizeetje schreef:
Hoe bedoel je die van dat ijzer :-)? Zit een pelham in, ongebroken, met rubber.

Zo zou ik nooit rijden, een enkelgebroken pelham veroorzaakt een notekrakereffect en een vorkje maakt de communicatie zeer onduidelijk, dan werk je constant in op het onderste deel van je bit.
Ik ga in ieder geval eens kijken of het Belgische reglement er iets over zegt, alvast geen opmerkingen gehad.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:10

anneliesdj schreef:
Alizeetje schreef:
Dubbele teugel omdat ik voor cross - springen met pelham rijdt. Na de sprong/bij het zien van andere paarden of als hij schrik heeft had hij soms de neiging het even op een lopen te zetten. Vandaar de pelham, met dubbele teugel. De onderste teugel heb ik gisteren gelukkig niet nodig gehad.

En sinds wanneer is een pelham toegestaan?

Ik denk dat je beter eerst wat meer kunt trainen, je geeft zelf al aan dat je niveau laag is en dat het lang geleden is dat je een concours hebt gereden. En dat je nu zegt dat hij de neiging heeft het op een lopen te zetten geeft wel aan dat je controle niet zo best is.
Bovendien vind ik het filmpje van het springparcours ook niet echt voor je spreken, je hebt nogal moeite om correct aan te rijden, je tempo te bewaren en jezelf goed in het zadel te houden.

Het lijkt me verstandig om eerst eens wat meer te trainen en te zorgen dat je hem ook zonder pelham goed bij je kunt houden. Daarnaast is het geen overbodige luxe om wat meer routine in het springen te krijgen, zeker als je serieus wilt blijven crossen.

Ook hierop even reageren :-)
Ik heb wel degelijk al genoeg ervaring, wij samen als combi nog niet superveel, dat geef ik wel toe.
Met mijn vorig paard sprong ik wekels jumping 1m - 1m10, alsook cross tot 90cm.

Verder dee ik deze winter mee aan een dressuurcup (waar mijn plaats alvast niet slecht is, hopelijk kampioenschap eind deze maand). We hebben ook een 2tal jumpings gereden maar wegens problemen met mijn bekken heb ik deze winter niet meer jumpings gereden.

Ik denk dat dit nu tevens zijn 5de veldrit-cross was. Op cross zijn we ook gaan oefenen trouwens.

Nergens geef ik aan 'serieus' te willen crossen, ik doe dit puur voor de lol en al doende leren we ook veel.
Jumpingparcours moet inderdaad vlotter, maar ik doe het liever op het gemak. Nu ik weer kan springen (lichamelijk dan) ga ik ook weer meer oefenen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:12

Ik ben dus Belgisch ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:20

Je kunt wel ervaring hebben maar dat zie ik niet terug in het filmpje van je parcours.
Is het niet zo dat je moeite hebt te wennen aan dit paard?
Zo van het filmpje heb je echt moeite alles tegelijk te doen.

Je hebt een tijd niet gereden begrijp ik? Dat kan behoorlijk funest zijn voor je lichamelijke conditie (en ik spreek uit ervaring ;) )

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:30

Ik heb een 2tal maand enkel dressuur gereden, maar wel blijven rijden.

Wennen is een groot woord, ik heb hem al sinds zijn 6maand en heb alles héél rustig aan gedaan(eigelijk een beetje te rustig). Springen hebben we lang uit draf gedaan aangezien galop nog niet zo sterk was, als het nu 'moeilijk' is springen we ook uit draf. Hij was ook al redelijk moe na de cross, dat zie je ook in de jumping, maar lijkt me niet abnormaal. Jumping heb ik nog niet zo vaak gereden met hem, ongeveer een 10tal keer in 2jaar? En meestal slechts parcourtjes van 70cm.

Er wordt in ieder geval weer aan gewerkt ;-)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:38

florence123 schreef:
kheb je dus gezien in de inrijpiste! :+ khad u nie herkent

hoeveelste was je voor dressuur alleen?
de jumping vind ik netjes gesprongen

Voor de dressuur was ik denk ik 7de van de 20.
Tnx! Tot binnekort misschien :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:43

Alizeetje schreef:
Jumping heb ik nog niet zo vaak gereden met hem, ongeveer een 10tal keer in 2jaar? En meestal slechts parcourtjes van 70cm.

Er wordt in ieder geval weer aan gewerkt ;-)

Lijkt het je niet verstandig om dan eerst eens weer te gaan springen op niveau minstens zo hoog als wat er in de cross gevraagd wordt?
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar B springen is bij ons 1m, B sgw 90cm, dan is 70 cm vrij laag om te oefenen.
Of rijd je alleen onderling en/of oefenparcourtjes?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:51

Annelies : dit is Aspiranten SGW, de hindernissen in de cross zijn max. 80cm (zoals je op de foto's wel kan zien ;) )

Aspiranten is dus net onder B, denk zoiets als in NL "BB"?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:56

Ok, maar dat is nog steeds hoger dan wat ze tot nu toe gereden heeft op concoursen.
Het lijkt me toch verstandiger om eerst wat meer springervaring op te doen voor je uberhaupt aan sgw begint ;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:02

Annelies, je oordeelt wel erg snel hoor zo van achter je computer. Dit paard heeft allesbehalve moeite met de hoogte van de hindernissen in een parcours, het enige wat nog wat lastig is het tempo, maar zelf vanuit draf wipt die nog makkelijk over de hindernissen van de cross.

Ik zou zeggen, kom eens kijken ;)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:11

De hoogte zal het hem niet doen, hindernissen van 80cm neemt hij heel makkelijk. Onze laatste 4 jumpings waren bovendien wel parcours 80cm, daarvoor meestal 70cm.

Zoals ik al aangaf: crossen vinden we 'makkelijker' dan jumping. Tussen de hindernissen is er meer tijd en op het 'niveau' dat wij rijden zijn er geen supermoeilijke, technische crosshindernissen. Bovendien gaan we die, zoals al aangehaald, wel af en toe springen.

Ik hou gewoon veel minder van jumpingwedstrijden. Ze zijn zo over, geven veel stress,... Geef mij maar cross.

Maar thuis zullen we wel meer oefenen op het rijden van parcourtjes in galop.

En nu hou ik er over op ;-)
Ik snap niet goed wat het probleem is, we doen dit voor de fun en al doende leren we. Ik wil bovendien niet 'winnen' en de hoogte is 70-80cm.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:12

SofieBeau schreef:
Annelies, je oordeelt wel erg snel hoor zo van achter je computer. Dit paard heeft allesbehalve moeite met de hoogte van de hindernissen in een parcours, het enige wat nog wat lastig is het tempo, maar zelf vanuit draf wipt die nog makkelijk over de hindernissen van de cross.

Zoals Sofie het zegt dus :-) Hoogte van de hindernissen maakt hem niet uit, we moeten oefenen op het tempo.
Thuis springen we ook makkelijker hoger dan 70cm, maar in parcours, waar alles kort op elkaar staat, beperken we ons voorlopig wat :-)

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:47

Denk nu ook niet dat een aspirante cross veel problemen voor zulk paard zal zijn. Vraag van dubbele teugel was enkel uit het waarom, en niet om een hele discussie te starten.
Heb zelf dit weekend een cross gedaan van 80, en daarvoor enkel springparcours 70 gelopen, je moet ook ijken wat het paard aankan en niet enkel afgaan van enkele foto's vanachter een PC scherm...

@TS nog succes verder met cross en misschien tot op cross Zwijnaarde (als je naar daar komt)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:55

SofieBeau schreef:

Als je goed gelezen heb begrijp je dat dat niet is waar ik het over heb.
80cm zou zelfs een dressuurpaard nog moeten kunnen springen, uit stap en met een hoef in zijn neus, bij wijze van.

Maar waar het mij om gaat is dat TS en haar paard veel meer plezier kunnen hebben als het rijtechnisch wat netter gaat en kunnen weigeringen ook voorkomen worden. Bovendien lijkt me het gebruik van de pelham volledig onnodig als TS haar paard wat beter onder controle krijgt.
Maar ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en wat je ermee doet moet je zelf weten ;)
Ik wens jullie iig veel plezier met crossen :)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 21:20

Bedankt Annelies ;-)
Het is een proces in wording, dus hopelijk verbeteren we nog.

Didier: in Zwijnaarde doen we normaal gezien mee ja, jij ook?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:56

Annelies: dit paard is in de piste meestal een lammetje, eerder energie te weinig dan te veel.
Maar als hij buiten komt en vreemde paarden ziet, durft hij eens zijn volledige gewicht in de strijd te gooien.

Nu ben ik met je eens dat een handig ruiter dit mss wel op een trens oplost, en een zeer handig ruiter vast wel op een touwhalster. Maar hey, iedereen moet leren, en veiligheid gaat echt voor hoop ik toch?

En waar moet je dit probleem aanpakken als het zich alleen op verplaatsing voordoet?

Ik vind het érg makkelijk oordelen alleszins. Ook al kom je nu best zachter over dan eerst.
Ik zie jou echt heel vaak uithalen naar combi's die hun best doen, en ook al kom je over alsof je wilt 'helpen', ik vind het altijd een nare ondertoon hebben. En dat terwijl ik van jou nog maar 1 keer foto's heb gezien, die van niveau nou ook niet bepaald dat waren, en je daar absoluut geen kritiek op kon hebben.
Jammer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:08

poes schreef:
Ik vind het érg makkelijk oordelen alleszins. Ook al kom je nu best zachter over dan eerst.
Ik zie jou echt heel vaak uithalen naar combi's die hun best doen, en ook al kom je over alsof je wilt 'helpen', ik vind het altijd een nare ondertoon hebben. En dat terwijl ik van jou nog maar 1 keer foto's heb gezien, die van niveau nou ook niet bepaald dat waren, en je daar absoluut geen kritiek op kon hebben.
Jammer.

Ik ben benieuwd waar je het over hebt, ik probeer altijd zoveel mogelijk inhoudelijk commentaar te geven en je zult mij niet snel betrappen op vervelende opmerkingen. Als jij daar een nare ondertoon aan vind zitten ligt dat aan jou, ik heb me keurig uitgedrukt en wens TS zelfs nog plezier op haar volgende crossen, snap niet hoe je daar een ondertoon aan kunt ontdekken.
En de kritiek die ik destijds kreeg was van iemand die dacht nog een appeltje met mij te schillen te hebben en niet erg netjes was in het geven van commentaar. Daar is niet voor niets een mod aan te pas gekomen, als je graag wat wilt vertellen moet je 't ook vertellen zoals het is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:41

Ik was er echt bij in dat topic en ik herinner me vooral dat mensen beetje teleurgesteld waren in je niveau na al je commentaar die je toch wel erg makkelijk geeft en het feit dat je kritiek naar jou toe nogal afwimpelde. Dat is toch echt hoe ik het toen ervaren heb, als dat bij jou anders is, kun je dat idd vertellen.

Ik vind echt dat je de kritiek altijd makkelijk klaar hebt, ongeacht de discipline of het niveau, en dat je vaak doorboomt op zaken die goede redenen hebben, maar die jij dan niet begrijpt.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 01:21

Alizé doet dat goed zeg ;) Deus kan achterstevoren nog over die sprongen, dus hoogte lijkt mij echt geen probleem. Integendeel, volgens mij gaat Deus pas moeite doen als het wat hoger staat :) Er moet inderdaad aan tempo gewerkt worden, maar goh, als dat het enige probleem is valt het wel énorm goed mee vind ik op dat niveau. Er rijden er wel andere rond he... Een pelham is een véél verstandigere oplossing dan gewoon het gevecht aangaan met je paard. Zeker een type als Deus, die gooit zijn gewicht in de strijd, en daar kan iemand als Alizé gewoon te weinig weerwerk aan bieden. Tijdens het springen mag je misschien wel wat meer meegeven boven de sprong, ik vind dat hij zo'n beetje vast blijft hangen in zijn bovenlijn. Zo'n pelham heeft dat effect wel wat vind ik, dat had ik met de mijne ook, dat je er echt wel moet op letten dat je ze meer en vaker durft los laten dan met een gewone trens. Maar dat is ook een kwestie van handiger worden en vertrouwen krijgen in Deus dat hij niet gaat weglopen natuurlijk :) Komt allemaal dik in orde!

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:36

Alizeetje schreef:
Bedankt Annelies ;-)
Het is een proces in wording, dus hopelijk verbeteren we nog.

Didier: in Zwijnaarde doen we normaal gezien mee ja, jij ook?

Jep, maar wel op 9 mei de VLP, zag dat het op 25 april daar ook LRV is maar valt samen met jumping bij ons..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:57

en nu weer on topic:

Alizé ik vind het juist super da ge zo rustig en gecontroleerd kunt rondspringen in uw parcours. Beter zo dan met een ongeleid projectiel rondvliegen. En als daar even een pelham voor nodig is, dan moet dat maar.
Ik weet zeker dat jij dat niet gaat misbruiken.

Succes verder!! +:)+