Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Ik heb het maar eens opgezocht in de reglementen;
De Pelham op zich is toegestaan mits hij gebroken is en er gereden wordt met één teugel en een vorkje wat beide bitringen verbind.
Je bent dus dubbel in overtreding.Alizeetje schreef:Hoe bedoel je die van dat ijzer? Zit een pelham in, ongebroken, met rubber.
anneliesdj schreef:Alizeetje schreef:Dubbele teugel omdat ik voor cross - springen met pelham rijdt. Na de sprong/bij het zien van andere paarden of als hij schrik heeft had hij soms de neiging het even op een lopen te zetten. Vandaar de pelham, met dubbele teugel. De onderste teugel heb ik gisteren gelukkig niet nodig gehad.
En sinds wanneer is een pelham toegestaan?
Ik denk dat je beter eerst wat meer kunt trainen, je geeft zelf al aan dat je niveau laag is en dat het lang geleden is dat je een concours hebt gereden. En dat je nu zegt dat hij de neiging heeft het op een lopen te zetten geeft wel aan dat je controle niet zo best is.
Bovendien vind ik het filmpje van het springparcours ook niet echt voor je spreken, je hebt nogal moeite om correct aan te rijden, je tempo te bewaren en jezelf goed in het zadel te houden.
Het lijkt me verstandig om eerst eens wat meer te trainen en te zorgen dat je hem ook zonder pelham goed bij je kunt houden. Daarnaast is het geen overbodige luxe om wat meer routine in het springen te krijgen, zeker als je serieus wilt blijven crossen.

)
Alizeetje schreef:Jumping heb ik nog niet zo vaak gereden met hem, ongeveer een 10tal keer in 2jaar? En meestal slechts parcourtjes van 70cm.
Er wordt in ieder geval weer aan gewerkt
)

SofieBeau schreef:Annelies, je oordeelt wel erg snel hoor zo van achter je computer. Dit paard heeft allesbehalve moeite met de hoogte van de hindernissen in een parcours, het enige wat nog wat lastig is het tempo, maar zelf vanuit draf wipt die nog makkelijk over de hindernissen van de cross.
Ik zou zeggen, kom eens kijken
Hoogte van de hindernissen maakt hem niet uit, we moeten oefenen op het tempo.
SofieBeau schreef:Annelies, je oordeelt wel erg snel hoor zo van achter je computer. Dit paard heeft allesbehalve moeite met de hoogte van de hindernissen in een parcours, het enige wat nog wat lastig is het tempo, maar zelf vanuit draf wipt die nog makkelijk over de hindernissen van de cross.
Ik zou zeggen, kom eens kijken

poes schreef:Ik vind het érg makkelijk oordelen alleszins. Ook al kom je nu best zachter over dan eerst.
Ik zie jou echt heel vaak uithalen naar combi's die hun best doen, en ook al kom je over alsof je wilt 'helpen', ik vind het altijd een nare ondertoon hebben. En dat terwijl ik van jou nog maar 1 keer foto's heb gezien, die van niveau nou ook niet bepaald dat waren, en je daar absoluut geen kritiek op kon hebben.
Jammer.
Deus kan achterstevoren nog over die sprongen, dus hoogte lijkt mij echt geen probleem. Integendeel, volgens mij gaat Deus pas moeite doen als het wat hoger staat
Er moet inderdaad aan tempo gewerkt worden, maar goh, als dat het enige probleem is valt het wel énorm goed mee vind ik op dat niveau. Er rijden er wel andere rond he... Een pelham is een véél verstandigere oplossing dan gewoon het gevecht aangaan met je paard. Zeker een type als Deus, die gooit zijn gewicht in de strijd, en daar kan iemand als Alizé gewoon te weinig weerwerk aan bieden. Tijdens het springen mag je misschien wel wat meer meegeven boven de sprong, ik vind dat hij zo'n beetje vast blijft hangen in zijn bovenlijn. Zo'n pelham heeft dat effect wel wat vind ik, dat had ik met de mijne ook, dat je er echt wel moet op letten dat je ze meer en vaker durft los laten dan met een gewone trens. Maar dat is ook een kwestie van handiger worden en vertrouwen krijgen in Deus dat hij niet gaat weglopen natuurlijk
Komt allemaal dik in orde!