[SGW] Voor het eerst Z op Texel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreetje

Re: Voor het eerst Z op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:22

Vind het er ook netjes uitzien, petje af OK dan!

Die ene foto is inderdaad niet bepaald charmant, maar vind het toch netjes dat je 'm geplaatst hebt als je weet dat er waarschijnlijk commentaar op gaat komen.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:26

zo gaaf hoor! ik doe het je niet na!

Het paard zie je gewoon genieten van het Crosse/Springen!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:35

Hee, een fototopic van GvdT???
Niet alleen je Z-SGW debuut dus, maar ook een fototopic debuut Haha!

Ziet er goed uit, Rabette maakt altijd al een hele safe indruk en ook op deze foto's weer.
Als je bedenkt dat Rabette soms nogal ruig de afsprong afgaat en jullie al een keer in het water hebben gelegen is die foto niet meer dan logisch. Net zoals jasmijn ook zegt, SGW is actie en niet elke foto zal er poeslief uitzien, het belangrijkste is alles heel aan de finish krijgen!
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 15-10-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:36

Gaaf hoor, doe het je zeker niet na!
Gelukkig is je paardje goed opgeknapt.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:46

Jammer dat een stel mensen van een bepaalde sekte altijd uit zijn op een rel. Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik dooooooodmoe wordt van al dat gezeur van niet-SGW-ers, mijn mening is dan kijk niet, SGW-ers kraken ook niet andere takken van sport af. Tevens zijn foto's momentopnames!

GvdT: knap hoor je eerste Z cross doe het je niet na!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:47

MJ, jij bent 1 van de weinige die weet hoe achtelijk ze af en toe af kan gaan. Ben vorig jaar niet voor niets met mijn kop tegen een dakje boven de hindernis gekomen met een hersenschudding als gevolg.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:48

Caatje mee eens, ik wilde ook al zoiets schrijven, maar als TS is dat natuurlijk helemaal gevaarlijk Knipoog Zijn wel een aantal mensen die stelselmatig de sgw-itp komen verzieken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:49

Gave foto's GvdT! Ja

En nog belangrijker, wat knap dat je je Z debuut zo hebt kunnen maken OK dan!
Knap hoor! En ik heb Rabette ook al wel eens af mogen zien vliegen dus ik begrijp je houding volkomen....

(Je hoeft niet zo te scheeuwen Caatje... ondanks dat je gelijk hebt)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:51

Oh ja, die kan ik me ook nog herinneren GvdT Ja. Op het NK inderdaad, toen kwam je wat verdwaasd over de finish (zonder capcover).

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:57

Je foto's zien er gaaf uit!
Ik heb heel wat jaartjes gegroomd bij een ruiter die crost, echt heel gaaf. Succes op je volgende wedstrijden!

En voor de mensen die commentaar geven, ga zelf eens met je paard/pony een cross rijden, daarna commentaar geven. Dit paard heeft er duidelijk lol in anders staan die oren er echt niet meer op;-)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:59

GvdT schreef:
MJ, jij bent 1 van de weinige die weet hoe achtelijk ze af en toe af kan gaan. Ben vorig jaar niet voor niets met mijn kop tegen een dakje boven de hindernis gekomen met een hersenschudding als gevolg.

Precies!
Terwijl ze eigenlijk heel safe is volgens mij, jullie hebben echt zelden een misafstand en ze blijft goed van het hout af. Maar met name die afsprongen... die gaan vaak wat ruig Knipoog En bij enge/aparte hindernissen neemt ze volgens mij gewoon het zekere voor het onzekere door zo af te schieten Haha!

(en dan zou ik ook alleen maar denken, vasthouden!)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:11

Zo dit was de 1e en gelijk de laatste keer dat GvdT een foto topic opent haha Haha!

Ik vind jullie stoer! Afgod

En ach het blijft een eeuwenoude discussie, ik denk alleen maar: Als het paardenleed echt zo vreselijk zou zijn dan zou dit (of een ander) paard echt niet zo zn best doen en lol hebben hierin. en of het nu met SGW of dressuur of western is, overal kun je plaatjes schieten die je doen fronsen, en overal gaat het nog altijd om een momentopname.

En ik heb daarbij in deze ruiter zoveel vertouwen in dr rijsteil dat ze van mij op elk gewenst moment zo de cross in mag met mijn pownie!

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:14

Wohhh die picknicktafel ... volgens mij is niet de hoogte het grooste probleem maar de (afwezige) breedte van de sprong.

Ik vind het heel knap gedaan het nodige commentaar geef jezelf al.

Ga zo door!

Martina

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:15

Ontzettend knap zo'n goed Z debuut! Eigenlijk zou iedereen is een crosstraining moeten volgen (let wel: onder begeleiding) voordat ze commentaar gaan leveren. Bij die afsprong waar je zelf al zegt dat het niet helemaal netjes gaat, zit je er inderdaad niet perfect op. Maar wij hebben ook niet gezien hoe hij afging en als dat inderdaad zo onstuimig ging dan vind ik dat je er nog keurig op zit! Petje af!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:20

Super gedaan GvdT!
Ziet er goed uit hoor voor een eerste keer Z.
Paardje heeft er absoluut lol in! Go jij! Go jij!

En je geeft zelf al aan dat het ritme in het seizoen en in de wedstrijd ontbrak... dus ik denk dat dat best goed gaat komen met jullie!

Succes in Hattem en Bathmen! OK dan!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:33

Top gedaan hoor.
Gewoon door blijven gaan met zowel rijden als ook foto's plaatsen.

Denk dat er ook genoeg bitloze foto's te vinden zijn, waar je de haren te bergen rijzen.
Laat ieder lekker in zijn waarde.

Ik zie je hopelijk in Bathmen dan rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:35

Talida schreef:
En ach het blijft een eeuwenoude discussie, ik denk alleen maar: Als het paardenleed echt zo vreselijk zou zijn dan zou dit (of een ander) paard echt niet zo zn best doen en lol hebben hierin

Als ik vroeger mijn pony uit de trailer laadde bij een SGW, dan wist ze het meteen! Was ze niet meer te houden (daarom scoorden we in de dressuur dan ook altijd slecht Bloos ) Als ik er onderweg af viel maakte ze het rondje in haar eentje af... Volgens mij vinden paarden SGW echt leuk. Natuurlijk zijn niet alle paarden er geschikt voor, maar mijn dressuurpaard die zero talent voor springen heeft vindt een beetje galloperen door het bos, en door een waterbak ook schitterend (al wil ik een beetje galloperen door het bos natuurlijk niet vergelijken met een Z SGW cross!!!). Knapt hij echt van op, en het is ontzettend goed voor de afwisseling. Gewoon in een dergelijke omgeving even lekker gassen. Mijn andere paard is crossen op zijn lijf geschreven... Ben alleen nog op zoek naar een beetje lef... Scheuren door het bos en het water en hier en daar een piepklein sprongetje gaat me nog wel goed af... Maar voor een volledige cros heb ik nog wel een beetje de bibbers Knipoog Clown Maar ondanks mijn dressuurambities is wel het plan om hem eens mee te nemen naar een oefencros Haha!

Ik denk echt dat een hoop paarden zwaar op zouden knappen als ze een keer meegenomen zouden worden naar een dergelijke omgeving. Al zou je maar een oefencros op B-niveau of lager doen (of rij dan gewoon om de hindernissen heen die je eng vindt Knipoog ) Volgens mij is de trend van dat eeuwige grondwerk, dat getrut tussen lange lijnen en dat continu terugrijden zoals in de AR wat nu helemaal populair is pas echt suf en saai voor paarden (en de beweging knapt er meestal ook niet van op, je ziet al die paarden krabbelen)

Sussie85 schreef:
Eigenlijk zou iedereen is een crosstraining moeten volgen (let wel: onder begeleiding) voordat ze commentaar gaan leveren.

Precies Haha! Kun je meteen testen of je paard ECHT wel zoveel vertrouwen in je heeft. Met dat trutten in een round-pen, een dressuurbak, of achter elkaar aanhobbelend op een buitenritje kom je daar niet achter. Knipoog

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:03

Leuk om jullie weer aan het werk te zien GvdT en wat ziet die dame er weer goed uit Ja
Laat je niet van de wijs brengen door een paar relschoppers, wij weten allemaal hoeveel je paard je waard is en wat voor moeite je allemaal genomen hebt om haar weer tiptop te krijgen.
Nu gewoon wat ritme krijgen in het Z en dan zie ik je volgende zomer wel op de *-wedstrijden Haha!

En dan heb ik nog een vraagje aan de Naturals die hier steeds vaker rondstruinen... Hebben jullie in jullie eigen sportieve carriere nog nooit een tik of klap gehad in het vuur van de strijd, bv een elleboogstoot tijdens het hockey of een trap tijdens een partijtje voetbal. Als jullie een beetje nadenken, kunnen jullie toch bedenken dat ook een paard dat zich helemaal geeft tijdens een cross stijf staat van de adrenaline en daardoor zo'n ruk van hooguit 1 à 2 seconden amper voelt. Laat staan de allergretigste paarden die nog amper op de ruiter letten omdat ze het spelletje zo graag doen.
Ondanks onze sporen en zwepen zullen we een paard NOOIT kunnen dwingen een waterbak in te springen of over een greppel te springen als ze zelf niet willen/durven. Deze paarden doen dit omdat ze het leuk vinden en ze staan niet te trappelen in de startbox omdat wij ze met de sporen prikken of constant in de mond rukken Haha!
Daarnaast zijn wij heel wat meer uren bezig met trainen omdat we 3 takken moeten beheersen, zelfs bij ons, wrede en tirannieke sgw-ers ontstaat er dan een band met ons paard. Misschien zelfs nog meer dan tijdens het grondwerk Clown en bij een goede samenwerking hoort het vergeven van een foutje. En onze paarden vergeven ons een foutje Ja

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:15

Ibonn schreef:
En onze paarden vergeven ons een foutje Ja

Gelukkig wel Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet of het degenen echt 'te doen' is om het crossen als wel om iets dat niet paardvriendelijk oogt. In het eerste geval zijn er natuurlijk momenten dat je als ruiter de geesdrift van je paard enigszins probeert te temperen om het allemala veilig te houden. In het laatste geval, zulke (moment)opnames kun je van elke tak van sport wel bij elkaar halen. In dat geval zou ik gewoon stoppen met paardrijden, das toch sowieso niet paardvriendelijk Haha!

Wat ik me afvraag, mag je een paard dat op hol geslagen is (van schrik of van de fun) dan ook niet stoppen, das toch zielig die ophouding?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:22

Wau knap hoor! Petje af! Die foto met de picknick tafel vertekent echt erg. Hij lijkt idd erg klein maar in de link zie je pas hoe groot die eigenlijk was! Zitten mooie foto's bij!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:26

Ik vind het toch zieliger als ik ergens vanaf geschraapt moet worden (in de cross of met op hol slaan), dan dat ik een keer de ho houder gebruik.

Ibonn, bedankt, ze voelt zich ook erg goed momenteel.

Wat ik wel grappig vind is dat ik tijdens alle trainingen die ik in de loop der jaren bij verschillende mensen heb gereden (oa, Alice, Jan v Beek, Rob Jansen, Rom, Michiel, Chantal) te horen krijg dat ik mijn paard (of pony destijds) niet los mag gooien en meer moet ondersteunen in het terrein.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:33

Mooie foto's! en idd kan je houding begrijpen heb het nu zelf ook ervaren.

Volgende keer komen jullie vast foutloos rond, maar vindt dit super voor het 1ste Z! petje af!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:36

GvdT schreef:
Wat ik wel grappig vind is dat ik tijdens alle trainingen die ik in de loop der jaren bij verschillende mensen heb gereden (oa, Alice, Jan v Beek, Rob Jansen, Rom, Michiel, Chantal) te horen krijg dat ik mijn paard (of pony destijds) niet los mag gooien en meer moet ondersteunen in het terrein.

Idd, dat zinnetje hoor je (ik Bloos ) ook doorlopend. Blijven begeleiden!

Ik zou dan ook opteren voor de laatste situatie Clown

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:07

Caatje1986 schreef:
Jammer dat een stel mensen van een bepaalde sekte altijd uit zijn op een rel.[/size] [size=9]Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik dooooooodmoe wordt van al dat gezeur van niet-SGW-ers, mijn mening is dan kijk niet, SGW-ers kraken ook niet andere takken van sport af. Tevens zijn foto's momentopnames!

GvdT: knap hoor je eerste Z cross doe het je niet na!

Daar hoor ik niet bij hoor, ik vind het echt een mooie tak van sport.
Ik kan me ook goed voorstellen dat je zo op je paard zit als je de waterbak in gaat.

Zelf heb ik een heel fijn paard, maar die beschikt niet over het uithoudingsvermogen en ze vergeeft geen fouten. Iedere fout die je als ruiter maakt krijg je één op één van haar terug gekaatst.

Wat ik me cht serieus afvraag: hoe schat je nou de breedte van een hindernis in? Ze zijn zo divers dat me dat kanp lastig lijkt..

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:37

MyrtheNH schreef:
Daar hoor ik niet bij hoor, ik vind het echt een mooie tak van sport.
Ik kan me ook goed voorstellen dat je zo op je paard zit als je de waterbak in gaat.

Zelf heb ik een heel fijn paard, maar die beschikt niet over het uithoudingsvermogen en ze vergeeft geen fouten. Iedere fout die je als ruiter maakt krijg je één op één van haar terug gekaatst.

Wat ik me cht serieus afvraag: hoe schat je nou de breedte van een hindernis in? Ze zijn zo divers dat me dat kanp lastig lijkt..

Met een paard dat snel beledigd of te sensibel is, kom je helaas niet zover in de SGW-sport. Het moeten toch paarden zijn die meedenken en tegen een stootje kunnen. Als een paard te gevoelig is, zal het makkelijk het vertrouwen verliezen of uit angst fouten maken met ongelukken als gevolg.
Als Sgw-ruiters moeten we dit ondervinden en het komt voor dat ruiters stoppen met een bepaald paard omdat dit het werk niet aanpakt zoals gehoopt. Maar die keuze is alleen maar goed, zowel voor de veiligheid als voor het welzijn van het paard want wij genieten het meest op een paard dat ook geniet Ja
Wb het inschatten van de hindernis, wij lopen het crossparcours 2x voordat we starten. Tijdens dit verkennen bekijken we de hindernissen, bepalen de aanrijroute en kijken waar de moeilijkheden zitten. Dit bepaalt hoe wij de hindernis later aanrijden. De paarden zelf kijken natuurlijk ook mee en die groeien per klasse in het werk. De getoonde foto's zijn dan de Z-klasse, die combinatie is ook gewoon in het B begonnen en door trainingen en wedstrijden toegegroeid naar grotere, bredere en imposantere hindernissen.