Belgische eventers op bokt II

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Coby, Dyonne, Nicole288

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:20

Vandaag eerst eens goed ingestapt, 5 minuten rustig drafwerk en dan 2x een blokje 3min galop, 3min stap, 3 min galop, 5min stap en 5min galop, afgewerkt met uidraven en goed uitstappen.

De afstand op 5 minuten was iets meer dan 2km dus gemiddeld toch 400m/minuut. In een buitenpiste nog niet zo slecht, want echt snelheid maken is toch niet zo evident op die oppervlakte :o Hij was alleen niet echt 100%, heb hem gestoord in zijn middagdutje denk ik. Heb toch eventjes wat moeten porren om hem echt actief en wakker te krijgen in het begin.
Nu, wat ik als mooi basistempo dacht te hebben is toch nog wat verschil met de nodige snelheid. Goeie eyeopener voor mij dus!

Het kan zijn dat ik op 20min met trailer een galopbaan kan gebruiken, moet er eens voor mailen. Weet op 30min stappen ook eentje liggen maar denk dat die echt uitsluitend privé is. Want dat gaat toch wat makkelijker zijn al bij al.

I am not especially talented. I'm just passionately curious
Instagram: @karinvh
Vinted: https://www.vinted.fr/member/25432564-karinvh84

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 18:39

Hoe gaat het met jullie?! ;)

Prachtig veulen trouwens Antonius! :D

Ik had in juli 3 weekends achter elkaar plannen voor Luxor. De 1e 2 jammer genoeg in het water gevallen. Luxor was te wild in de wei en een lichte verrekking }:0 Dierenarts was gekomen en viel uiteindelijk nog mee. Oef! Eerste endurance van het seizoen in Houyet gemist (maar voorzitter van mijn club liet weten dat het een heel zwaar parcours was, dus ging al niet evident geweest zijn...) En vorig weekend normaal crossles van Lisa S maar dat kwam weekendje te vroeg. Maar 2 jonge dames gebracht naar de les met hun paardjes voor een eerste crosservaring. Ze genoten enorm, dat verzachtte de 'zeer' dat ik zelf niet mee kon doen. :P Ik mocht dan weer beginnen rijden met Luxor :j (was maar weekje eruit) Hij liep weer helemaal goed! *\o/* Komend weekend normaal naar Zutendaal in de 20 km buiten wedstrijd op t gemakje :) Zal in eerste instantie niet persé rijden voor ideale tijd. Want toch geen klassement voor mij. Nieuw halsterhoofdstel gekocht, is wat handiger in de vetgate :P Daarna efjes endurancepauze. Volgende die gepland is, is in Beernem eind augustus. Daar zal ik normaal gezien terug de 30 km rijden. In september en oktober nog Villers-Poterie en Houthalen-Helchteren. Wie weet onze eerste 40 km. {:} Maar sowieso geen haast of druk er achter.
Tot Beernem wss dressuurwedstrijdje en wat parcourstrainingen meepikken. En dat zal mijn zomerseizoen zijn. :P

Shuttling's Pride, OTTB grandson of Northern Dancer, 17yo, Your wings were ready, my heart never will be. De mooiste ster. ♥

Luxor van 't Streyehof, BWP by Atlantic VDL, 7yo.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:55

Hier is het kalm. Nu zaterdag de Jumpcross 80 van Maarkedal op het gemak proberen rondrijden. En dan 25/7 ga ik een rally doen aan de Frans-Belgische grens (voor zover dat dan nog kan/mag doorgaan) van 17km. Daarna heb ik niks concreet op de agenda.

Als het doorgaat begin augustus misschien de communautaire van Orp-le-grand, en halfweg/eind augustus nog eentje. Tornooien... Als ik meedoe is het voor de afwisseling. Verder veel buitenritten maken denk ik :)

Ik werk sinds kort regelmatig in het vaccinatiecentrum hier bij ons en samen met het huishouden en mijn gewone job tikt dat toch wel aan. Wil thuis ook de kerk nog wat in het midden houden. En zolang ik geen beter passend bit heb gevonden voor het springen wacht ik eventjes af. Op een gewone trens of ongebroken trens heb ik niks te zeggen. De "remweg" vanuit galop is soms een volledige lange zijde... En dan moet ik écht sleuren. Daarbij "duikt" hij met zijn hoofd naar beneden vlak voor een hindernis, waardoor hij regelmatig niet goed aan de afzet komt en vooral ritme en balans verliest. Met mijn enkelgebroken pelham duikt hij niet en springt hij super, maar krijg ik hem tussendoor soms niet voorwaarts genoeg. Minste dat hij dan het bit voelt gaat de rem er op.

Dus we zoeken rustig aan nog eventjes verder.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:33

Varekaj schreef:
Hier is het kalm. Nu zaterdag de Jumpcross 80 van Maarkedal op het gemak proberen rondrijden. En dan 25/7 ga ik een rally doen aan de Frans-Belgische grens (voor zover dat dan nog kan/mag doorgaan) van 17km. Daarna heb ik niks concreet op de agenda.

Als het doorgaat begin augustus misschien de communautaire van Orp-le-grand, en halfweg/eind augustus nog eentje. Tornooien... Als ik meedoe is het voor de afwisseling. Verder veel buitenritten maken denk ik :)

Ik werk sinds kort regelmatig in het vaccinatiecentrum hier bij ons en samen met het huishouden en mijn gewone job tikt dat toch wel aan. Wil thuis ook de kerk nog wat in het midden houden. En zolang ik geen beter passend bit heb gevonden voor het springen wacht ik eventjes af. Op een gewone trens of ongebroken trens heb ik niks te zeggen. De "remweg" vanuit galop is soms een volledige lange zijde... En dan moet ik écht sleuren. Daarbij "duikt" hij met zijn hoofd naar beneden vlak voor een hindernis, waardoor hij regelmatig niet goed aan de afzet komt en vooral ritme en balans verliest. Met mijn enkelgebroken pelham duikt hij niet en springt hij super, maar krijg ik hem tussendoor soms niet voorwaarts genoeg. Minste dat hij dan het bit voelt gaat de rem er op.

Dus we zoeken rustig aan nog eventjes verder.

Is een kimblewick niks? Ik heb hetzelfde met mijn schimmel. Babypelham te sterk, trens niet sterk genoeg. Zij loopt top op kimblewick :)

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:22

Ik heb een gewone pelham, enkelgebroken rubber. Zou een babypelham verschillend zijn nog? Kimblewick heb ik eventjes moeten opzoeken, kan een optie zijn.

Voor dressuur loopt hij intussen heel fijn op een Neue schule starter dubbel gebroken trensje. Eigenlijk een bit voor jonge paarden, wat met zijn dikke tong amper stoort. Maar dus niks waard als het op springen aan komt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:19

Varekaj schreef:
Ik heb een gewone pelham, enkelgebroken rubber. Zou een babypelham verschillend zijn nog? Kimblewick heb ik eventjes moeten opzoeken, kan een optie zijn.

Voor dressuur loopt hij intussen heel fijn op een Neue schule starter dubbel gebroken trensje. Eigenlijk een bit voor jonge paarden, wat met zijn dikke tong amper stoort. Maar dus niks waard als het op springen aan komt.

Je hefboom is met baby nog een stukje kleiner, dus kan zeker verschil maken. Ik heb evt wel een ongebroken rubber voor je om te proberen?

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:09

Ik kom voorlopig niet direct meer in jouw buurt :+ maar kan eens polsen op stal of iemand zo eentje heeft. Maarkedal ga ik op mijn ongebroken trensje rijden, daar heb ik nog net een tikje "meer" in te zeggen dan met een gewone trens.
Voor Icaro wordt het een kalme week ivm propvolle agenda...

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:49

Hanne, ik zag dat jouw CEN een beetje speciaal is geëindigd? Maar verder wel tevreden?

Ik heb Jumpcross 80 gestart in Maarkedal en ik heb besloten de rest van de zomer in elk geval occ of Jumpcross 80 te blijven rijden. En dan vooral vanuit het standpunt conditie :)
Maarkedal was op hindernis 1 en 2 weer twijfel waarbij sprong 2 echt als een geit omdat er mensen naast stonden. Eens keihard gevloekt, hem er over geperst en vanaf hindernis 3 ging het plots allemaal nog zo makkelijk :+ dus elke keer heel goed beloond onderweg. Zowel jumping als cross foutloos uitgereden! Wel weer (serieus) langzame tijd maar goed, ik heb enkele drafstukken gehad onderweg ivm stukken bergaf waar ik hem in galop niet voldoende op zijn kont kon zetten.

Doel was foutloos rondrijden en tevreden finishen en dat is ruimschoots gelukt. Nu dus de conditie nog bijschaven, wat uitpluizen over controle onderweg en we komen er wel.

Laurievc

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:09

Fijn Varekaj!

Heeft er hier iemand ervaring met stro ingepakt in plastci? lang tarwestro? Sommige zeggen niet doen ivm rotten, anderen zeggen geen probleem?

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:55

Ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:03

Wij ook niet haha, maar zijn de mogelijkheden wat aan het bekijken. Op het eerste zicht toch groot risico op rotten dus dat gaan we maar niet doen...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 23:58

@Varekaj: Ja Luxor had een volle blaas. :+ Waardoor hij niet door eindkeuring was door 'ongemakkelijke' achterhand. Ze zijn echt superstreng. Na keuring ineens keiveel plassen als we terug aan trailer waren :Y) Dusja zure timing maar is gewoon faire beslissing. Paard moet 100% fit to continue zijn en met volle blaas is dit toch niet comfortabel om in theorie verder te rijden.

Shuttling's Pride, OTTB grandson of Northern Dancer, 17yo, Your wings were ready, my heart never will be. De mooiste ster. ♥

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:32

En kan je niet eerst naar de trailer gaan, laten plassen en dan eindkeuring? Of moet je dan van het wedstrijdgedeelte af en telt je keuring niet meer?

Ik ga zondag naar een rally, zo een uitgestippelde buitenrit, in de Walen. Afstand is 17km, dat is normaal goed te doen. Is weer eens iets anders dan de gekende rondes bij ons in de buurt en ook eens wat anders qua terrein/bodem. Dan nog de occ in Orp begin augustus en denk dat ik Icaro dan weekje of 2 "verlof" geef op de weide, met alleen buitenritten als "werk".

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 17:15

Binnen 20 minuten moet je bij eindkeuring zijn. En trailer was niet vlakbij grooming area. En je kan ook niet zomaar daar af gaan aangezien je pas buiten kan gaan als je vetgate passeert. :) Dit vnl omdat er ook een CEI* was. Dat t soort van gesloten circuit was :)