[AR] Mini Bles @ 1e keer voor de sulky!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Mini Bles @ 1e keer voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:02

Let op: Strengen worden nog ingekort, aan het borsttuig wordt waars ook nog wat gesleuteld, vandaar maar een paar rondjes gereden!

Vandaag mocht Bles dan eindelijk voor het eerst voor de sulky met haar nieuwe tuig. Daarvoor heeft ze er een keer voor gelopen met een ander tuig, wat voor geen meter zat.
Eerst even bandjes op laten pompen bij de fietsenmaker en gelijk Joyce opgehaald Knipoog
Ben super blij met de foto's (die overigens wel heel erg bewerkt zijn door slechte kwaliteit) en de hulp van mijn groom (ja nu andersom Joyce! Clown) en ben erg tevreden over vandaag.

Kijk en ordeel zelf! Onderbouwd commentaar is altijd welkom Lachen

Groetjes Eline & Bles

1. Lekker stappen aan de dubbele longe
Afbeelding

2. Draven
Afbeelding

3. Én nog briesen tegelijk?
Afbeelding

Na wat hangen aan de strengen, inspannen en wat rondjes door de wei, eindelijk de weg op!
4. Stappen met Joyce op de kar
Afbeelding

5. Zzzzzoef! Bles eerste drafje
Afbeelding

6. Leuk plaatje, maar je zag niks als het geen zwart-wit zou zijn!
Afbeelding

7. Leuk totaal plaatje Knipoog
Afbeelding

Nadat ik wat rondjes had gemaakt, terug naar stal.
8. Nog even poseren!
Afbeelding

9. Filmpje van het stappen, met leuk commentaar van Joyce Tong uitsteken
http://www.youtube.com/watch?v=I0DLwUHoL1Y

xElienx

Re: Mini Bles @ 1e keer voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:32

wat schattig. echt een grappige combinatie.
fijn dat ze het zo goed doet.

misschien kom ik je volgend jaar nog wel eens tegen met mennen.

(misschien wel even verstandig om te checken of de sulky goed in evenwicht is. de strengen hangen namelijk continu slap.)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:35

leuke combi Knipoog

misschien een tipje bij het longeren; probeer de buitenleidsel achter de kont langs te laten. dan train je haar ook erop dat er overal tuig kan hangen en de druk Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:39

Ziet er echt leuk uit, ben fan van haar Lovers
Vind haar zo leuk! Haha! Dus, open nog maar heeeul veel topics Ja

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:55

Haha bedankt voor de leuke reacties Lachen

De strengen moeten zowiezo korter. Ik heb niet echt verstand van het in evenwicht brengen, maar zo zag het er redelijk goed uit. In de draf (over een vlakke weg) hobbelt de sulky heel erg, misschien hangt hij dan toch niet in evenwicht? Hoe kan ik dat verhelpen?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:59

hobbelen kan daar inderdaad door komen (al houd je dat altijd wel een beetje). misschien kan je het bankje iets naar achteren schuiven ofzo. ik ken het systeem van jou sulky niet.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:01

Ik ook nog niet Clown Haha, ik ga het de volgende keer proberen Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:02

wat een kleine ukkepuk zeg, echt een schatje! Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:05

Ah wat een lief klein droppie Haha! .
Ziet er leuk en goed uit voor de eerste keer, hij loopt er trots bij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:45

En wel potverdrie, ben ik zomaar tegen mijn zin op dat filmpje te horen Boos!

Haha! Clown

Bles deed het inderdaad erg netjes vandaag, na al dat ellenlang stilstaan, gaatjes prikken, kijken, weer op maat maken, etc. etc.
Vind het zelf ook een erg leuke aanspanning Lachen

Ikzelf heb dus totaal geen ervaring met sulky's.... ik weet wel dat zo'n ding in balans moet hangen zodat ze echt met het borsttuig trekt en niet met het schoftje, maar hoe en wat, geen idee, ik houd het voorlopig lekker bij 4wielers Lachen

De strengen moeten echt een héuuuul stuk korter, maar ik heb al wat rondgebeld en er zal vast wat geregeld worden; zo kunnen eline en bles snel samen eens op pad Lachen

Dit tuig zit inderdaad veel beter dan het vorige tuig (dat zat echt voor geen meter, eigenlijk was er maar weinig wat wél goed zat).

Eigenlijk vind ik voor bles het schoftje veels te lang, het loopt zeg maar te lang door aan beide zijdes.... Weet niet of anderen dit ook op valt? ligt zeg maar voorbij de schouder...

Verder is het hoofdstel in combinatie met het hoofd van bles ook niet echt je-van-het, maargoed, het gaat voor nu wel even zo, de frontriem zit gewoon veels te hoog, maar de kleppen dus weer veels te laag... misschien ook iets voor de tuigenmaker...

@ Eline: jij moet trouwens maar eens langskomen en Ot eens even goed in de rondte rijden, kun je zelf ook beetje 'wennen' alvast aan dat 'mengevoel', aangezien jij vandaag 10x zenuwachtiger was dan die pony die nergens van op keek Clown

Ot heeft zo haar kwaaltjes, maar is een vrij goede leerpony als je niet erg veel van haar vraagt Knipoog

Heb het naar mijn zin gehad vandaag, ook echt het gevoel dat we nu een stuk verder gekomen zijn, alleen die strengen nog even goed inkorten (en gráag stophaken op 't lamoen Lachen ) en dan gaan met die banaan Haha!

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:49

Wat schattig! Ziet er echt leuk uit zo!
Vind dat je het goed rustig aan hebt gedaan,en met hulp van Joyce er ook nog bij ! Ja

Leuk hoor! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:52

Vind het trouwens echt een leuke pony om mee te werken; ik moet eerlijk zeggen; ik heb niet zo veel met dat héle kleine grut, maareh; dees heeft echt wel humor Clown en daar hou ik wel van Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:11

Bles Haha! Ik vind het zo'n leuk beestje. En het gaat ook al goed zeg. Ik vond het ook zo spannend de eerste keer toen Ulvy er voor ging. En Ulvy stond gewoon te slapen Dromen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:01

Haha ja, daar had Bles ook even last van toen we haar echt aan het inspannen waren. Echt zo dr koppie tegen me aangedrukt..

Er is inderdaad nog het een en ander aan het tuig te verstellen/laten maken. Maar ben al blij genoeg dat het de eerste keer zo goed ging, de volgende keer zorg ik dus dat alles helemaal perfect zit en dan gaan we echt aan het werk Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:08

he waar gaat die kar met dat bolletje wol naartoe Haha!

Leuke foto's hoor Ja

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:20

wat ziet het er leuk uit eline ! *LOL* echt goed voor de eerste keer, bles is echt zooo lief !

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:29

Ziet er goed uit voor de eerste keer, Eline !
Braaf Blesje Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:57

bij deze sulky kan je gewoon het bankje wat verder naar achter zetten. als je op en neer wipt in de draf hangt ie op het schoftje, en dat is niet de bedoeling. op het filmpje kan je zien dat de broek ook niet helemaal lekker zit. de riem op zich wel, maar het oog van het lamoen zou verder naar voren mogen, als Bles nu op de noodrem moet schiet de kar eerst een stuk naar voren.

het ziet er verder echt heel mooi uit eline, Bles doet 't goed hoor! ik vind het een leuke aanspanning om te zien zo!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 12:34

Ik heb het hele inspannen aan Joyce overgelaten, maar we zullen er de volgende keer op letten.

Ik zal er voor zorgen dat het bankje wat naar achter staat en de strengen zijn ingekort, dan kunnen we echt aan de slag Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:59

... en ik roei noodgedwongen met de riemen die ik heb Lachen Wel even wennen hoor, andere pony, ander tuig, ander wagentje...

Die broek zat inderdaad niet optimaal, maar wel op het beste dat ik het kon krijgen. Niet alle verhoudingen van bles in combinatie met het tuig en het karretje kloppen, en het ligt niet binnen míjn macht om iets aan de pony te veranderen (goh, laten we daar ff een plakje vanaf snijden, dan ligt de broek beter Haha! Clown ) of iets te veranderen aan de sulky Knipoog

Als ik de broek vastmaakte hoe ik het zelf met mijn eigen tuig altijd doe, zat het helemaal nergens naar. Dus maar even wat 'geprutst' en 't zat uiteindelijk al een stuk beter. Maar, we moeten zowiezo even kijken wat de beste manier van inspannen is.

Ik heb wel gemerkt; het is best moeilijk om alles echt optimaal te krijgen. Dat krijg je gewoon met een iets afwijkende bouw, daarbij vind ik het tuig van prima kwaliteit, maar het wisselde wel. Sommige delen vond ik minder, andere waren wel weer prima. Sommige dingen waren in verhouding voor een shet ook wel vreemd gemaakt..... en daar kun je dan weer uren mee zitten te prutsen om dat op de beste manier te bevestigen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:20

oh man je ziet dat zó vaak met shetspullen, dat de verhoudingen niet kloppen... dekens, tuigen...
Flicka's huidige tuig is helemaal prima in verhouding, alleen om de broek laag genoeg te krijgen moesten er een beide riemen gaatjes bij, en de culeron is altijd aan de lange kant, zelfs voor Flicka die een lang lichaam heeft.

op zich staat ze er prima in, verbeterpuntjes heb je na de eerste keer rijden bijna altijd wel, het tuig zakt wat in, er rekt eea uit...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:40

merrieveulen schreef:
oh man je ziet dat zó vaak met shetspullen, dat de verhoudingen niet kloppen... dekens, tuigen...
Flicka's huidige tuig is helemaal prima in verhouding, alleen om de broek laag genoeg te krijgen moesten er een beide riemen gaatjes bij, en de culeron is altijd aan de lange kant, zelfs voor Flicka die een lang lichaam heeft.

op zich staat ze er prima in, verbeterpuntjes heb je na de eerste keer rijden bijna altijd wel, het tuig zakt wat in, er rekt eea uit...

ja, klopt, irritant is dat he? otje's tuig heb ik alleen her en der toendertijd wat gaatjes bij moeten prikken, maar dat was verder wel voldoende, tuig was verder in prima verhouding (gelukkig). maar vooral bij de wat kleinere pony's loop je daar heel vaak tegenaan.

Wat ik 99% vaak tegen kom is bij de gewone rijhoofdstellen, dat áltijd de keelriem véeeels te lang is. Ontzettend irritant ook.

Culeron is dacht ik de officiele benaming van enkel het, vaak rondgenaaide, staartstukje v/d staartriem. Ik denk dat je de staartriem, dus het gedeelte wat over de rug loopt, bedoeld? Die is idd vaak aan de lange kant, heb ik ook voor zowel ot als helemaal voor Switch wat gaatjes bij moeten maken...

achja, net als de dikte v/d stangen voor shetten, da's ook al zo belachelijk.... voor paarden heb je alles in diktematen, van ontzettend dun tot heel dik, voor shetten worden tegenwoordig alleen nog maar zo'n beetje stangen gemaakt met een heel dik mondstuk, alsof die kleine beestjes niet al genoeg ijzerwerk in die bekkies hebben met zo'n stang.... Sigaar

En wat dacht je van de peesbeschermers? pas nú wordt er voorzichtig gekeken naar de productie voor peesbeschermers voor de normale en kleine maat shet. vaak zijn ze allemaal te lang, als je een shet hebt boven de 1 meter willen de maatjes voor de A pony (die gelijk de naam 'shet peesbeschermers' dragen, maar dus de meesten helemaal niet passen) nog wel eens passen, nét, want ze zijn toch vaak te lang.

En ik probeer een eind te maken aan het feit dat er eigenlijk alleen maar oornetjes in maat pony, cob en full zijn te krijgen Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:46

hihi die keelriemen ja... ik heb nu een mooi hoofdstel weten te bemachtigen wat perféct in verhouding is, overal is goed over nagedacht, en de dingen waar ik eerder wel tegenaan liep zijn bij deze geen van allen van toepassing.

ik bedoelde de rugriem ja.

peesjes (3 in 1 beschermertjes eigenlijk) laat ik nu in minimaat uit amerika komen, evenals een Myler bit in maatje 10. de peesjes die als maatje shet verkocht worden passen alleen bij héél grote shetten of bijv. Welsh A-tjes... bij de kleine en normale shetten zitten ze tegen de gewrichtsbanden onder het voorkniegewricht, wat op langere termijn schade aan gaat richten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:51

Inderdaad strengen strakker zetten, dit voorkomt ongelukken.
Ik heb zelf een ongeluk gehad met een soortgelijke sulky.
Ik was naar achter gekiept en daardoor heeft mijn shetalnder 3 weken in utrecht moeten staan.
Dus doe voorzichtig!

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:23

Wat een ontzettend snoezig paardje voor zon karretje zeg!