En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:37

hallo, hier zijn we weer! jaja, jullie lezen het goed, Flicka staat weer voor de kar! na een klein jaar pauze omdat ze er geen plezier (meer) in had, hebben we het een poosje terug weer opgepakt. alles goed voorbereid voor de sleep, en nu was ze er klaar voor!

op onze nieuwe stal wordt veel gemend, zo ook met twee grote zwarte shetlanders, Jessie en Ivoor. gisteren heeft Flicka met Ivoor gelopen, en vandaag weer. het leek ons verstandig om haar eerst met een zeer ervaren pony te laten lopen, zodat ze steun heeft, en iets heeft om te volgen. dit ging gelijk goed, en vandaag was het helemaal super! ze beginnen nu ook op elkaar in te spelen en samen te werken, echt heel leuk om zo te zien.

nou goed, het was een lekker ritje vandaag, en ik ben heel tevreden! hier de foto's (nogal onduidelijke, maar goed...) en filmpjes!

twee kontjes, kort na vertrek van stal (Ivoor heeft heel erg zomereczeem, erg zielig, en vandaar dat hij zo kaal is), Flicka trekt de kar net zo lief alleen... Rolleyes :
Afbeelding

autootjes...
Afbeelding

Afbeelding

verschil in grootte, hihi!
Afbeelding

bij ons huis voor, even aan mams laten zien hoe goed Flicka het inmiddels kan (let niet op Flicka's borsttuig, zij stond eerder stil dan Ivoor...):
Afbeelding

Flicka heeft het halstertje nog om, omdat mijn zusje er het eerste stukje naast heeft gelopen.
Afbeelding

en twee filmpjes:
stap:
http://nl.youtube.com/watch?v=-s_Z-srzqXM

draf:
http://nl.youtube.com/watch?v=1ogmWriaX6U

al met al ben ik meer dan tevreden, Flicka loopt alsof ze nooit anders gedaan heeft, het enige wat ik op haar te zeggen heb is dat ze af en toe chagrijnig naar Ivoor kijkt, maar goed daarmee is voor nu ook alles gezegd. natuurlijk is er een hoop te verbeteren, maar dit is zo een heel mooi begin vind ik.

tips& trucs, commentaar, advies: alles is welkom! dus ik zou zeggen: barst maar los!

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:41

Het ziet er goed uit na al je eerdere topics, toen het mis ging. Ik vroeg me alleen af of ik het goed zie dat je nu met een bokkebit op het scherpste ijdt terwijl je eerst bitloos bezig was omdat ze zo gevoelig is. Als het goed gaat houden zo, maar ik was even nieuwsgierig.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:45

dat begrijp ik, en ik had de vraag ook zeker verwacht! ik doe alles in overleg met onze stalhouder, iemand waar je echt van op aan kunt als het om beleren voor de kar en mennen gaat. hij raadde me aan om de eerste keren het onderste oog te gebruiken, maar vandaag heb ik gemerkt dat dat niet nodig is. ik werk met Flicka heel lichtjes, en Ivoor heeft meer druk nodig. als we bijv. een weg insloegen, was Flicka al met de wending bezig en Ivoor nog niet, en ook met halthouden was ze steeds het snelst. de volgende keer gaan de leidsels ook gewoon weer in het bovenste oog.

overigens gaat het verder met het bit nu super, ze neemt het nu ook makkelijk aan en ook na het rijden komt ze gelijk weer als ik roep, iets wat ze eerder niet meer deed als het bit inmoest of als ze het ingehad had. het bitloos was een mooie tijdelijke tussenstap, maar ik merk wel dat Flicka het met bit allemaal veel makkelijker vindt.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:51

Oké dat is een duidelijke uitleg, mij hebben ze altijd verteld dat je moet beginnen met de zachtste inwerking, maar ja meningen verschillen en fijn dat het zo goed ging.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:20

Oh Renee super Lachen Die kleine flicka in tweespan en wat een hoogte verschil dan Nagelbijten / Gniffelen.. Die filmpjes zijn ook leuk dat hoefgetrappel op de stenen Haha!.. Ik heb het gevoel dat er meerdere topics aan zitten te komen Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 00:51

Nou, dat gaat dus goed. Gerfeliciteerd!
Mooi dat je de wijze raad van een ervaren menner opvolgt.
Zie dat je je eigen pony ment met een enkelspan tuig. Weet je zeker dat de strengen incl. borsttuig even lang zijn als van de andere pony? Volgens mij staat de vos veel korter.
En het zou verstandig zijn om er strengdragers aan te doen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 09:14

Bedankt! inderdaad, ik weet dat ik echt geluk heb dat de staleigenaar iemand is met heel veel kennis en ervaring, dus ik zou niet goed zijn als ik dat ga negeren.

Flicka draagt inderdaad haar eigen tuig, het tuig van Jessie is veel te groot voor haar. haar strengen zijn inderdaad korter dus als ze gelijk trekken lopen ze niet hoofd aan hoofd. ik zal de volgende keer eens kijken of ik in ieder geval de strengen van Jessie eraan kan doen, die zijn een stukje langer neem ik aan. verder is het wel de bedoeling dat Flicka eerst enkelspan gaat doen straks, we hebben ze nu echt samen gedaan zodat ze van Ivoor kan leren, maar zodra ik denk dat ze er klaar voor is wil ik haar eerst alleen ervoor doen verder. vandaar dat ik voor haar niet speciaal een tuig erbij gekocht heb.

idd strengdragers had ik niet eens aan gedacht, hihi! ik heb in de voorbereiding Flicka weleens over de stengen laten stappen enzo, dus ze nou er niet snel van flippen maar goed het is natuurlijk niet echt fijn voor haar als dat gebeurt... de volgende keer zorg ik dat ze beiden strengdragers hebben!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:52

Mooi dat ze het weer rustig oppakt (met bit!)
Ik vraag me alleen af hoe je haar nu vast heb staan aan de dissel met een enkelspantuig gezien er geen halsriem aan zit zal er ook geen ring aan de voorzijde zitten (alleen het ringetje van de springriem maar die is niet gemaakt om gewicht op te hebben)
Persoonlijk zou ik geen enkelspantuig gebruiken in een tweespan (vooral wanneer je een voorgeschiedenis heb) Aan de andere kant is dit wel een mooie oefening geweest voor Flicka om in tweespan te lopen
Die zomereczeem van Ivor is wel heel erg. Zielig voor hem. Krijgt hij geen deken of zo iets?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:10

we hebben een losse halsriem aan Flicka's tuig bevestigd waarmee zij vastzit aan de langboom. deze hoort normaal bij het tuig van Jessie. hihi nee ik zou er niet aan moeten denken dat Flicka ineens een afslag besluit te nemen omdat ze van voor niet goed vastzit, hihi!

Flicka's tuig is nu hetzelfde als dat van Ivoor, hoewel dat officieel wel een tweespantuig is. bij hem zit de halsriem inderdaad door de ring aan de voorkant van het borststuk. het enige verschil zit hem verder in de lichtogen, deze zaten niet in de weg dus ik heb ze eraan gelaten.

de zomereczeem is bij Ivoor inderdaad heel erg, ik heb het vaker gezien maar nooit zó. hij krijgt er medicijnen voor, sinds een paar weken weer een nieuw soort maar het helpt allemaal amper. ook heeft hij een Boett deken, zijn derde van deze zomer, hij schuurt ze nl allemaal kapot. echt heel zielig, en ik hoop dat mijn dieren het ook nooit krijgen. Ivoor heeft allemaal kale plekjes en wondjes op zijn kont, en op zijn hoofd allemaal kale plekjes. deze worden steeds ingesmeerd om het te verzachten, maar tot dusver is er verder nog niks gevonden wat echt helpt.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:18

Je hoort de hoofden van de ponys altijd op gelijke hoogte te hebben
De strengen dus even lan, zo trekken ze allebij
De gespen van je tweespan leidsel op gelijke hoogte houden zo lopen ze beiden gelijk
Het verschil in lengte zie je alleen aan achterzijde, maar ze moeten voor gelijk lopen.
Haal ook de lichtogen van je schoftje af, hier kan de andere pony achter blijven haken en gevaarlijke
situaties opleveren

Halsriem is niet om aan de dissel te bevestigen(te dun) gebruik disselriemen
of kettingen.
Waarbij je moet bedenken als de ring in het midden zit bij de ene pony en aan de zijkant bij de
andere, die bij die in het midden de riemen dus langer gelaten moeten worden
Anders trek je de pony scheef..

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:43

Renee! wat leuk zeg dat ze het zo goed doet!
wanneer gaat ze nu weer in enkelspan proberen?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:58

@ echwel ik neem aan dat die 'halsriemen' dan disselriemen heten, want de riemen die ze omhebben zijn er speciaal voor bedoeld, alle paarden hier dragen deze. ik weet alleen de namen niet. de volgende keer doe ik inderdaad de strengen van de andere shet eraan, zodat ze voor gelijk lopen. nu trekt Flicka inderdaad teveel alleen.

@ IT, zodra ik denk dat ze er klaar voor is. zal niet lang meer duren denk ik, maar ik heb geen tijdslimiet ervoor.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:08

Wat ik dan niet snap, is dat je zo voorzichtig altijd ben
En dan toch zo onvoorbereid tweespan gaat rijden.

Je probeert altrijd te vertellen dat je zo goed uitdenkt waar je mee bezig bent, zou ik toch ook '
hier liever wat meer voorbereiding gezien hebben.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:12

Dus zover ik het nu kan bekijken en begrijpen zit er een riem om de hals van de pony's waar de langboom nu zo aan hangt. Volgens mij heb je namelijk geen disselriemen als ik het zo zie (de disselriem loopt vanaf de langboom naar een ring die vast zit aan het borststuk van een tweespantuig)

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:14

Napie schreef:
Dus zover ik het nu kan bekijken en begrijpen zit er een riem om de hals van de pony's waar de langboom nu zo aan hangt. Volgens mij heb je namelijk geen disselriemen als ik het zo zie (de disselriem loopt vanaf de langboom naar een ring die vast zit aan het borststuk van een tweespantuig)

Dat zei ik dus ook
Langboom hangt aan de hals, en zit niet met disselriemen aan de spinnekop..

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:35

eerlijk gezegd vind ik het vragen om problemen om met een enkelspantuig 2-span te gaan rijden! als ivoor een keer flink weg trekt, trekt hij het borsttuig van Flicka mee, omdat dit niet bevestigd zit aan het schoftje (je kan dan net zo goed zonder schoftje gaan rijden, zelfde effect). hoe kan flicka in hemelsnaam de kar opvangen zonder de kar op haar hakken te krijgen?

en je bitkeuze na aanleiding van je voorgaande argumenten snap ik ook niet helemaal. ik heb het idee dat het "trauma" wel meevalt.

hoe je disselriemen vast heb volg ik ook nog niet helemaal.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:19

Xelienx je haalt de woorde uit mijn mond, bij je ena laatste zin. Lachen

Leuke foto's verder het ziet er goed uit, Maar vind het niet zo slim om zonder broek te rijden, Als ze nu een stop maakt, (zit ook geen rem op de kar of wel ?) krijgt ze die kar op haar hakken, en ja dan zal het een keer mis gaan.

Het verschil is ook aardig groot, maargoed dat maakt voor een paar keer niet uit.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:38

Heeeej, wat zie ik nu?! Gaaf man, gefeliciteerd, éindelijk dé 'grote stap' waar je al zolang op zat te wachten! Haha!

Ziet er goed uit, behalve dan de eerder genoemde 'mankementen', ik zou zelf ook niet met een enkelspantuig in 2span gaan rijden, er zijn vast wel mensen in de buurt waar je evt. een 2span tuig eventjes kan lenen.
Het viel mij namelijk ook op, en zo héeeul erg veel verstand van 2span rijden heb ik nou ook weer niet Knipoog

Daarbij zie je inderdaad veel 2spannen zonder broek rijden, maar da's vaak ook omdat er dan ook een rem op de wagen zit. Helemaal in zo'n situatie, dat het tuig niet optimaal is aangepast aan de situatie (2span rijden) en de bevestiging v/h tuig aan de boom, én er zit geen rem op de wagen, zou ik toch zeker met broek rijden, die paar riempjes extra...

Fijn ook dat het zo goed gaat met het bit. Persoonlijk zou ik dan na zo'n 'ommezwaai' niet gelijk het laatste gat gebruiken v/d b-stang, omdat mij dit helemaal in flicka's geval een beetje te scherp lijkt.

En die zomerexceem van Ivoor, zo hé! Zo erg heb ik idd ook nog nooit gezien... Persoonlijk zou ik in zo'n geval zelf overwegen om de pony dan naar zeeland te verkopen, maargoed, ieders moet die keuze voor zichzelf maken.

Fijn dat het nu zo goed gaat, maar pas wel ontzettend op, alsjeblieft... Je hebt nu nogmaals meegekregen wat er allemaal kan gebeuren, en dan is die van mij een doorgewinterde men-knol.... Knipoog

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:57

Ik vind het heel leuk voor je dat ze weer voor de wagen staat en het zo goed ging.
Maar moet zeggen dat ik helemaal met xElienx en andere mee ga, ik vind het erg van je tegenvallen eigenlijk.

Als ze zo'n trauma heeft van het bit en je zo goed bitloos geoefend heb snap ik echt niet dat je nu de eerste keer voor de wagen opeens voor het allerscherpste gaat. Als je nu had moeten ingrijpen ben je dan niet bang dat het bit voor haar veel te scherp is en ze weer over de rooie gaat.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:08

Nu ik het nader bekijk zie ik dat je geeneens een langboom hebt
maar iets van een leren reep ertussen..

Verdrietig

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:14

hmms, ik weet niet, nog eens goed naar de foto's gekeken, maar voor mij is het te wazig om echt te kunnen zien. Als het een langboom is, lijkt het idd meer 'vierkant' dan een mooie, ronde boom, maar foto's zijn nogal wazig dus kan er niet echt uit opmaken wat het precies is...

Mocht het geen boom zijn, zoals echwel stelt, dan eh, schrik ik daar wel van.... Sigaar

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:15

JoyCiej007 schreef:
hmms, ik weet niet, nog eens goed naar de foto's gekeken, maar voor mij is het te wazig om echt te kunnen zien. Als het een langboom is, lijkt het idd meer 'vierkant' dan een mooie, ronde boom, maar foto's zijn nogal wazig dus kan er niet echt uit opmaken wat het precies is...

Iig niet zoals het hoort te zijn.. Haha! Haha!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:25

Langboom is van ijzer maar hangt wel een beetje laag.
Hoeveel verschil heb je in de kruisleidsels? Ze lopen aardig met de koppen tegen elkaar... Het hoort ca 10 cm te zijn.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:32

Ik zal niet op de technische zaken ingaan...., hoewel van bitloos naar scherpste stand, kan ik niet ondersteunen.

Maar wat gaaf zeg dat je hulp krijgt en zo het mennen weer op kunt bouwen, ze ziet er idd goed ontspannen uit.
Prachtig dat je hulp krijgt en er nu meer menners om je heen zijn en je helpen om het weer op te pakken.
Gaat vast goed komen!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:40

merrieveulen schreef:
Bedankt! inderdaad, ik weet dat ik echt geluk heb dat de staleigenaar iemand is met heel veel kennis en ervaring, dus ik zou niet goed zijn als ik dat ga negeren.

En wij hebben er allemaal geen verstand van met ons allen??? Nerd Gestoord
Snap eigenlijk niet waarom je hier je problemen dan voor legt en om raad en advies vraagt...