Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 01:00

Mijn dochter is gelukkig een nuchtere ziel die vanaf jongs af aan leert dat dierenwelzijn voorop de mens zijn wensen staat. Jill mijn dochter maakt al vanaf dat ze klein is alles bewust mee. Zo is ze bij ieder paard geweest wat ingeslapen, verkocht of aangekocht wordt. Ook veeartsbezoeken maakt ze mee en in de kliniek gaat ze ook langs bij de paarden. Kortom ze weet een beetje hoe het leven met paarden zou moeten zijn. We proberen alles werkend te maken op een respectvolle manier en indien dit niet meer mogelijk is stopt het en gaan we voor de beste keuze naar het dier.

Zij wilt heel graag verder met der pony dan het overleven op der pony. Ze is 8 jaar en elke ronde vol spanning doorrijden is niet leuk. Als het een periode goed gaat gaat het later weer mis. Zo hebben wij de keuze gemaakt de knoop door te hakken op de dag dat hij kaarsrecht omhoog vloog uit het niets. Een hele logische reactie van een pony die heel graag naar voren wilt maar ook weet dat dit niet kan en zich inwendig opvreet. Hij bokte eerst en toen ze niet viel ging hij omhoog. Gewoon met halstertje en totaal geen druk op voor. Naar mijn idee hebben we dus te lang geprobeerd en moeten we een eerlijke keuze maken naar kind en pony. Het bokken reed ze hem nu redelijk doorheen en dan komt het volgende om de hoek zetten waar hij nogmaals op een ergere manier laat zien dat dit niet is wat hij wilt. Het ging tijden goed en dan weer fout. Met ondersteuning van het mennen leek zijn gedrag onder het zadel te verbeteren. Toch verviel hij onder het zadel terug in dit gedrag en dan doel ik op het vooruit willen en haar daarin meenemen door haar met een bok in onbalans te brengen waar hij dan kon versnellen.

Geloof me, ik heb beeldmateriaal van de laatste periode waar je ziet dat we alles vriendelijk blijven vragen en hij keer op keer wegstuift met oren naar voren en even een boksessie. Als ze viel stond hij gelijk stil en liet haar zonder moeite weer opstappen. Het leek een spel te worden. Zoals ik eerder aangaf reed ze hem hier netjes doorheen en leek het gedrag weg te eppen. Tot van de week.

Ze snapt dat ze er absoluut niet meer op mag en ook dat hij voor de kar bij ons niet krijgt wat hij verdient.

Zo doende deze beslissing en voor haar het duidelijke beeld waarom we deze keuze maken

manja39
Berichten: 159
Geregistreerd: 16-09-13

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:49

Dapper maar goed besluit. voor beide partijen. Jullie hebben alles geprobeerd..

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:45

Top beslissing zo: Frits kan doen wat hij het liefste doet en dan ook nog met 3 andere vrienden voor de koets. Ik wens Frits veel mooie avonturen.

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 21:41

Dat denk ik dus ook!

En wat ik zeg, mag dit niet werken halen we hem direct weer op natuurlijk. Hij staat ons niet in de weg alleen ik vind het oprecht doodzonde dat hij niks staat te doen terwijl hij zoveel wilt. Dan hebben we het in ieder geval geprobeerd toch!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:23

Ik zou never-nooit mijn paard aan topsporter verkopen, aangezien die het welzijn van mijn verkochte dier niet zo hoog in het vaandel heeft.. Maar, gelukkig heb je iemand gevonden die dat wel doet +:)+

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 22:11

Nielojram schreef:
Ik zou never-nooit mijn paard aan topsporter verkopen, aangezien die het welzijn van mijn verkochte dier niet zo hoog in het vaandel heeft.. Maar, gelukkig heb je iemand gevonden die dat wel doet +:)+


Ik zal je heeeeeel eerlijk vertellen dat het eerste bericht op marktplaats eigenlijk een nee was. Alleen ben ik wel heel open overal naar gaan kijken en ben ook zijn kant opgegaan qua gesprek en eigenlijk was het gewoon een man die een hobby heeft en er verdomde goed in is.

Hij leeft voor die beestjes. Heeft zelfs zijn 1e span nog en verkoopt zijn paarden eigenlijk nooit als ze met pensioen gaan. Zoals hij dat netjes verwoorde "ze hebben teveel voor me gedaan om er een ander mee te laten kl0ten." Daarbij zei hij ook dat hij een hardwerkende man is en als er 1 kapot gaat is het gewoon een ramp. Hij doet er dus alles aan om ze goed te houden. Ze komen in kuddeverband buiten vanaf de ochtend 6 uur tot de avond 18 uur. Vanaf daar worden ze allemaal individueel nagekeken en verzorgd om vervolgens getraind te worden.

Ik heb ook een heel contract enz met hem samengesteld en geloof me het valt me alles mee. Eigenlijk ging hij met al mijn wensen akkoord. Terugkopen, het pensioen bij ons en ga zo maar door. Daarbij zie je de liefde in deze dieren en in de sport. Hij is echt heel zuinig op zijn dieren.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:52

Nielojram schreef:
Ik zou never-nooit mijn paard aan topsporter verkopen, aangezien die het welzijn van mijn verkochte dier niet zo hoog in het vaandel heeft.. Maar, gelukkig heb je iemand gevonden die dat wel doet +:)+

Altijd dus??

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 23:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is vandaag in het tweespan gezet.

Zijn training is begonnen in ieder geval. Het is echt een hunk voor de wagen

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:41

Nielojram schreef:
Ik zou never-nooit mijn paard aan topsporter verkopen, aangezien die het welzijn van mijn verkochte dier niet zo hoog in het vaandel heeft.. Maar, gelukkig heb je iemand gevonden die dat wel doet +:)+


Zo scheer je gelijk een heleboel mensen over 1 kam, besef je dat? en wat je zegt echt totaal niet kloppend hoeft te zijn.

Mij klinkt het als een heel fijn adres in ieder geval.

Hij ziet er goed uit voor de wagen! Mooi front en achterbeentje.

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:50

Als ik het zo lees hebben jij en Frits het op deze manier goed voor elkaar. Frits heeft een top onderkomen en kan lekker aan de gang met wat hij leuk vindt en jij hebt er een goed gevoel bij en kan hem nog volgen in zijn carrière. Go for it Frits!

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:06

Wat een knapperd en wat is hij mooi en stoer voor de wagen!
Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt wat betreft zijn nieuwe eigenaar, het is toch altijd spannend of iemands woorden ook echt worden omgezet in daden.
Voor mijn gevoel is het wel snel dat van hem verwacht wordt dat hij al aan het werk gaat en dus volledig moet zien te focussen daarop, wat mij betreft mag een dier eerst een tijd wennen aan de nieuwe plek, eigenaar en soortgenoten. Maar ieder mens en ook ieder dier is anders, hopelijk heeft Frits er geen moeite mee.
Ik wens hem in ieder geval een fijn nieuw thuis en natuurlijk veel plezier in zijn carrière toe. Dat hij gezond en blij stokoud moge worden :D

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 13:34

Zeedraakje schreef:
Wat een knapperd en wat is hij mooi en stoer voor de wagen!
Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt wat betreft zijn nieuwe eigenaar, het is toch altijd spannend of iemands woorden ook echt worden omgezet in daden.
Voor mijn gevoel is het wel snel dat van hem verwacht wordt dat hij al aan het werk gaat en dus volledig moet zien te focussen daarop, wat mij betreft mag een dier eerst een tijd wennen aan de nieuwe plek, eigenaar en soortgenoten. Maar ieder mens en ook ieder dier is anders, hopelijk heeft Frits er geen moeite mee.
Ik wens hem in ieder geval een fijn nieuw thuis en natuurlijk veel plezier in zijn carrière toe. Dat hij gezond en blij stokoud moge worden :D



Het is zeker snel maar dat is het enige waar we tegenaan liepen. Als we daarvoor heel dit stuk laten vallen zou raar zijn.

Frits is zelf zeer flexibel in karakter en is eigenlijk zo op zijn plek wat het allemaal een stukje makkelijker maakt. Ik had dit niet met ieder paard gedaan hoor. Alleen met de wetenschap hoe snel Frits thuis op een nieuwe plek is durfde we dit aan.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:32

Ja dat bedoelde ik met ieder dier is anders, die Arabieren van me zijn wat minder relaxt met veranderingen zal ik maar zeggen :')
Benieuwd of Frits snel de nieuwe baas van het vierspan is, lijkt me wel wat voor hem :D

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 18:36

Zeedraakje schreef:
Ja dat bedoelde ik met ieder dier is anders, die Arabieren van me zijn wat minder relaxt met veranderingen zal ik maar zeggen :')
Benieuwd of Frits snel de nieuwe baas van het vierspan is, lijkt me wel wat voor hem :D

Ik snapte precies wat je bedoelde maar weet dat het hem niet zal nekken. Hij zal het eerder leuk vinden dat hij helemaal vriendjes is met alle andere en weer lekker aan het werk is.

Tuurlijk zal hij moeten wennen aan alles daar maar ik weet echt 100% zeker dat hij dit op deze manier kan.

Het is voor hun natuurlijk ook een heel ander type aankoop. Hem een paar weken de tijd geven om een beetje in te komen is er niet bij en dat begrijp ik ook heel goed.

Hoop in ieder geval niet dat hij ons net zo erg mist als wij hem. Ondanks dat alles perfect lijkt missen we onze clown vreselijk.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:36

GabberGill schreef:
Ik zal je heeeeeel eerlijk vertellen dat het eerste bericht op marktplaats eigenlijk een nee was. Alleen ben ik wel heel open overal naar gaan kijken en ben ook zijn kant opgegaan qua gesprek en eigenlijk was het gewoon een man die een hobby heeft en er verdomde goed in is.

Hij leeft voor die beestjes. Heeft zelfs zijn 1e span nog en verkoopt zijn paarden eigenlijk nooit als ze met pensioen gaan. Zoals hij dat netjes verwoorde "ze hebben teveel voor me gedaan om er een ander mee te laten kl0ten." Daarbij zei hij ook dat hij een hardwerkende man is en als er 1 kapot gaat is het gewoon een ramp. Hij doet er dus alles aan om ze goed te houden. Ze komen in kuddeverband buiten vanaf de ochtend 6 uur tot de avond 18 uur. Vanaf daar worden ze allemaal individueel nagekeken en verzorgd om vervolgens getraind te worden.

Ik heb ook een heel contract enz met hem samengesteld en geloof me het valt me alles mee. Eigenlijk ging hij met al mijn wensen akkoord. Terugkopen, het pensioen bij ons en ga zo maar door. Daarbij zie je de liefde in deze dieren en in de sport. Hij is echt heel zuinig op zijn dieren.

Klinkt goed, eind goed, al goed, toch?
Succes met de nieuwe poown!

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 22:40

Laten we het hopen. Je weet het helaas nooit.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:25

Wat een ontzettend mooie plek voor Fritsie! Je ziet op de foto's een super menpony, heel fijn om naar te kijken en dit moet jullie wel heel veel plezier doen. Alle afspraken zijn verder op papier gezet, echt een unicum in deze tijd hoor, een win-win situatie. Heel veel succes met het zoeken naar een leuke passende pony voor je dochter.

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:29

GabberGill schreef:
[ [url=m/Tm19I4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MBUI79.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5CtsCB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is vandaag in het tweespan gezet.

Zijn training is begonnen in ieder geval. Het is echt een hunk voor de wagen


Lekker meteen mee in het tweespan, zo kan hij leren van zijn toekomstige spangenoten. Samen is het wennen aan een nieuwe koetsier minder spannend dan in enkelspan voor een nieuwe pony.
Als Frits sommige dingen spannend vindt, heeft hij houvast aan zijn ervaren spangenoot. De meeste pony's lopen veel fijner in een tweespan of vierspan.

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:23

Wat een mooie plek voor fritsie! Ik geloof er ook echt in dat je een pony of paard moet laten gaan als je er achter komt dat hij bij jou niet meer op de beste plek staat.
Ik heb dat helaas ook meerdere keren meegemaakt, maar heb met alle nieuwe huisjes nog contact.
Goede keuze gemaakt, hoe zwaar het ook is.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:30

Wat klinkt het allemaal goed en toen kwamen de foto’s en ziet het er ook nog eens heel goed uit!

Go Fritsie!
Ik denk dat dat een hele blije pony gaat worden zo.

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 10:26

janouk schreef:
GabberGill schreef:
[ [url=m/Tm19I4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MBUI79.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5CtsCB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is vandaag in het tweespan gezet.

Zijn training is begonnen in ieder geval. Het is echt een hunk voor de wagen


Lekker meteen mee in het tweespan, zo kan hij leren van zijn toekomstige spangenoten. Samen is het wennen aan een nieuwe koetsier minder spannend dan in enkelspan voor een nieuwe pony.
Als Frits sommige dingen spannend vindt, heeft hij houvast aan zijn ervaren spangenoot. De meeste pony's lopen veel fijner in een tweespan of vierspan.

Hij kan het allemaal

Enkel-, twee- en vierspan daarbij is hij voor de wagen onverschrokken en echt nergens van onder de indruk.

Ik denk dat hij meer leidende factor is hahahaha

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:33

Er is niets mis met direct na een verhuizing weer in de routine van 'aan het werk'. Als ieder paard eerst een paar weken moest wennen 'om te landen' na een verhuizing voordat-ie weer aan het werk kon, zou er geen wedstrijd gereden kunnen worden, en zeker geen internationale wedstrijden met overnachtingen in een andere stal, etc :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:33

Het ziet er veelbelovend uit. Echt zo gaaf!

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Fritsie op zijn best en dat moet zo blijven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:58

Zo jeetje dat is wel meteen voor het grote werk! Wel stoer als hij daar op zijn plek blijkt te zijn +:)+

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 11:08

Ibbel schreef:
Er is niets mis met direct na een verhuizing weer in de routine van 'aan het werk'. Als ieder paard eerst een paar weken moest wennen 'om te landen' na een verhuizing voordat-ie weer aan het werk kon, zou er geen wedstrijd gereden kunnen worden, en zeker geen internationale wedstrijden met overnachtingen in een andere stal, etc :D

Dit is ook precies wat er bekeken moet worden. Hij moet aan best wel wat wensen voldoen en dat is prima hoor ze zijn namelijk gewoon haalbaar. Ik laat ze doen wat ze willen en hoor wel hoe en wat.

Was wel humor want ik reed hem met een bepaald bit. Dus de man had gezegd dat hij een ander zou proberen.

Een dag later kreeg ik bericht dat hij toch het bit van bij mij in kreeg. Is wel grappig.

Afbeelding