Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:53

Aangezien het rijden mij lichamelijk steeds moeilijker af gaat en ik toch wel heel graag met mijn paarden wil blijven werken naast de fokkerij (en dat hopelijk nog heel lang), besloot ik een paar maanden geleden dat het misschien ook wel een hele mooie optie zou zijn als we konden gaan mennen.

Voor mij is dit echt iets helemaal nieuws na meer dan 30 jaar alleen maar dressuur onder het zadel gereden te hebben en ik had ook geen idee of het iets zou zijn voor mij, maar inmiddels heb ik een paar maanden les bij iemand thuis met haar pony's en ik moet zeggen, ik vind het ontzettend leuk! Het heeft ook wel iets om gewoon helemaal vanaf nul te moeten beginnen, me af en toe een ontzettende kneus te voelen omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben of hoe een bepaald onderdeel van het tuig heet of vast moet, dat geeft ook weer een heel stuk uitdaging juist. Ik zit nog regelmatig op de bok "been te geven" en moet dan eigenlijk wel om mezelf lachen want ja dat werkt dus niet he. Vast herkenbaar voor mensen die van rijden naar mennen zijn overgestapt.

Nu zijn we dan ook echt begonnen met het omscholen van mijn Groninger merrie Veronia. Als alles goed gaat, dan mag haar dochter Elonia komend voorjaar volgen en heb ik zelfs 2 leuke paarden waarmee ik zelf aan het werk kan :) . En ach, dromen mag, hoe leuk zou het zijn als moeder en dochter ooit ook nog in dubbelspan kunnen lopen? Welke kant ik precies op wil ermee weet ik nog niet, ik vermoed dat ik altijd een dressuurmiepje zal blijven, maar of dat wedstrijdgericht of recreatief gaat zijn, geen idee, dat gaat vast wel blijken de komende tijd.

Veronia pakt het voorwerk tot nu toe echt supergoed op en ik heb echt het gevoel dat ze het zelf ook heel leuk vindt! Alle eerste keren tot nu toe doet ze zo ontspannen en alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dat geeft alvast veel vertrouwen.

Dit is het beeld dat we van ons gewend zijn normaal gesproken:
Afbeelding

Afbeelding


En dan staan we voor het eerst een tuig te passen en proberen. Nog geen idee hoe alles hoort te zitten hier, maar braaf paard dat het helemaal niet eng is :+
Afbeelding

Afbeelding


Volgende stapje, longeren met het spul
Afbeelding

Afbeelding


Nu het wat serieuzer begint te worden, moet er natuurlijk ook een wagen worden aangeschaft. In overleg met mijn instructrice is het deze Clever geworden. Ik denk dat we hier heel heel blij mee kunnen zijn straks.
Afbeelding

Het lamoen is inmiddels 40 cm verbreedt zodat ze er lekker de ruimte tussen heeft straks. Dan kan hij nu nog mooi een beetje gepimpt worden voordat hij echt in gebruik wordt genomen.
Afbeelding

Dat lijkt al wat beter.
Afbeelding

Volgende stapje, dubbele lijnen. Nooit eerder gedaan, maar ze loopt er zo braaf mee weg en laat zich heel goed sturen, trots op haar <3
Afbeelding

Sinds gisteren is het serieuze werk dan begonnen, degene die haar gaat beleren is geweest. Het tuig is nu helemaal mooi op maat gemaakt en we hebben huiswerk voor de komende 2 weken. Longeren aan de dubbele longe op deze manier. Over 2 weken mag ze gaan slepen en dan zijn we er toch al heel dichtbij *\o/*
Afbeelding

Het lijkt me leuk om in dit topic onze stapjes verder bij te houden voor als mensen dat interessant vinden. :j

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:57

Wat leuk om te zien, ik volg!

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:01

Had het in je andere topic al gezien dat je jullie gingen omscholen, echt leuk.
Ik volg graag mee

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:24

Wat fijn dat dat wel gewoon kan he. Ondanks je beperking van je gezondheid. Volgens mij vind jouw paard het ook allemaal leuk en genieten jullie samen van jullie nieuwe avontuur!

Heel veel plezier gewenst en zullen jullie vast later veel km maken :j

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:26

Ah wat leuk om te volgen. Het staat haar goed.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:23

Wat leuk, dit past haar wel zo te zien!

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:42

Super leuk om te zien, ik ga volgen ze gaat het vast geweldig doen voor de wagen!

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:48

Ah leuk joh ik volg weer. Vind jouw topics altijd super leuk.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:00

Wat leuk, ik volg.

Ik ben ook gaan mennen en voel me ook zo,n beginner. :+

Het is echt heel anders dan ohz en je mist echt je been. Maar desondanks heel leuk en een uitdaging om ze ook voor de wagen goed aan het lopen te krijgen.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:00

Grappig, wij zijn bezig met het omgekeerde: van menpaard (vierspan) naar rijpaard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:11

Wat superleuk! Mennen is onwijs leuk en leerzaam!
Ga je ook je menbewijs halen?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:35

Wat leuk! Hier ook van rijden naar mennen gegaan.
Helaas veel aangekomen dus rijden vond ik niet eerlijk meer. Maar geniet ontzettend van het aangespannen rijden. :D

Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 18:27

Hey wat leuk allemaal zeg! Ik dacht, zo interessant is het allemaal nog niet, we zijn immers nog aan het voorbereiden.

Elisa dat lijkt mij dus juist heel mooi. Toevallig heb ik dat al een klein beetje mogen ervaren met een paard waarmee ik heb gelest. Deze had wat moeite met de linkerbuiging en daar zijn we heel mooi mee bezig geweest. Uiteindelijk liep hij keurig in de linkerbuiging de bochten door, dat voelde echt heel fijn dat je dus ook echt dit soort dingen kan doen terwijl je er niet op zit.

Cayenne dat weet ik nog niet. Voorlopig volg ik regelmatig lessen bij een zeer ervaren iemand en ook de jongen die haar nu gaat beleren is geen kleintje in het wereldje. Daar kan ik beide een heleboel van leren. In deze hele regio is een menbewijs niet verplicht, dus ik weet niet echt of ik daar veel nood aan heb. Voordat we de weg op gaan neem ik sowieso wel even contact op met mijn verzekering om het te vermelden voor de WA.

Wat leuk Renske, men je recreatief of ook wedstrijden?

Lieser dat is net andersom ja!

Sjonniez welkom, gezellig :) . Ik onthou jou als degene die mijn veulen zwart vond _O-

Henrike, Achterom en jeetje bedankt, als ze het straks voor de wagen net zo ontspannen blijft doen als nu dan denk ik dat dat goedkomt. Ik merk echt dat ze er plezier in heeft.

Wpaard dat is zeker fijn, opent ook nieuwe deuren en je bent nooit te oud om te leren.

Yenni en Kiki leuk dat jullie volgen willen :)

Vandaag ben ik zelf met het huiswerk bezig geweest. Het zat nu nog vers in mijn hoofd, dat scheelt. Ze was wat voorwaartser dan gisteren met de instructeur, maar niet minder braaf. Ik kon haar nu ook in draf van hand laten veranderen met de 2 lijnen. Het is alleen nog even handig worden in het weer oprollen van de lijn daarbij _O-
Afbeelding
Afbeelding

Halthouden en staan blijven, braaf! <3
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:32

Mooi topic dat ik graag volg. Doe je goed!!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:11

Ik men puur recreatief. Heb haar direct langs de bossen staan, heerlijk genieten. :D

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:15

Maakt mij meteen weer nieuwsgierig van wie je les hebt. Maar ik heb een klein vermoeden gezien de regio waar je zit. Als het het hem is, dan heb je daar idd een beetje goede aan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:32

Wat ontzettend leuk! Wat doet ze dat goed. We zitten nu in ongeveer hetzelfde proces, Sadira wordt ook voor de wagen beleerd op het moment. Heel leuk om dat ook bij iemand anders te zien.

Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 19:41

Pien, leuk om jou hier ook te zien.

Wat heerlijk Renske, ik heb hier niet echt mooie uitrij-mogelijkheden in de natuur helaas. Wel lange stukken door het veld maar een beetje een kale boel.

Jeetje je hebt een pb.

Sadira wat leuk! Hoe pakt zij het allemaal op?

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:20

Wij hebben met Hercule heel veel gemend en was zo gaaf. Dat gun ik jou en je gezin ook.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:34

Oh , een omscholing! Wat leuk! Jammer dat de aanleiding een lichamelijke beperking is maar wel knap dat je paarden zich daartoe lenen want niet elk paard is -naar mijn mening- geschikt als menpaard.

Ik men en rijd zelf ook, zowel recreatief lekker het bos in, als wedstrijden.

Je gaat vast en zeker nog erg veel plezier beleven en ik zie je zeker nog dressuurwedstrijden inschrijven!

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:02

Heel erg leuk om te zien en ik ga zeker volgen. Ik ben zelf volledig overgestapt naar mennen (dressuurmatig en tussendoor wat buitenritten waarbij we ook flink gas geven :D ) en ja, ik gebruik ook nog steeds mijn lichaam. :D :D Voordeel is wel dat je als je dus iets raars doet met je lichaam (scheef zitten ofzo) dit je paard niet benadeelt. :D

En je kunt prima bezig met mooi dressuurmatig werk voor de wagen. Dat je geen been hebt, daar leer je snel genoeg mee omgaan.

Zou leuk zijn als je uiteindelijk een Engels span hebt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:39

Muronia schreef:
Sadira wat leuk! Hoe pakt zij het allemaal op?


Sadira pakt het super op, leuk dat je dat vraagt. We hebben heel veel voorwerk gedaan; dubbele longe, lange teugelen, en ook langeteugelend naar het bos en dergelijke zodat ze ook leerde om daarmee voorop te lopen. Inmiddels heeft ze nu een keer of 6 echt voor de wagen gestaan in de afgelopen paar weken. De meest recente keer heb ik haar voor het eerst zelf buiten gemend, en dat deed ze heel erg braaf.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 07:40

Goh Pien dat wist ik helemaal niet, wat leuk! Lijkt mij ook mooi dat ik straks mijn vader eens mee kan nemen op de wagen. Hij wordt een dagje ouder en was vroeger overal bij maar dat lukt nu niet meer. Volgens mij heeft hij er zelf ook wel zin in :D

Lukasje ik denk ook niet dat alle paarden er geschikt voor zijn. Nu heb ik een beetje geluk met het ras waar ik mee bezig ben, de meeste daarvan vinden het wel mooi en zijn ook braaf genoeg.
Dit is Elonia's vader. Als zij straks ook zo'n mooie witte is voor de wagen <3
Afbeelding


Wedstrijden weet ik echt nog niet, ik heb ook geen mentrailer en zoiets is dan nogal een onderneming!

AnnoNiemand ben jij overgestapt omdat je het leuker vond of ook om een andere reden? Mijn instructrice zegt ook dat het snel went, dat wordt straks gewoon kilometers maken.

Engels span moest ik even googelen, maar wat leuk zeg, dat bestaat dus gewoon echt, combinatie schimmel-vos en de schimmel aan de kant van de weg omdat die beter zichtbaar is voor tegemoetkomers (stamt uit de tijd van de postkoetsen las ik). Interessant!

Sadira wat gaaf, dan zijn jullie echt al een paar stapjes verder. Hoe voelde dat, toen je er voor het eerst zelf achter zat? Lijkt mij zo gaaf!

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:02

Muronia schreef:
AnnoNiemand ben jij overgestapt omdat je het leuker vond of ook om een andere reden? Mijn instructrice zegt ook dat het snel went, dat wordt straks gewoon kilometers maken.

Andere reden. :D Ik ben nogal verslaafd aan pony's. :D :D En daar pas ik simpelweg gewoon niet op. Ik ben gaandeweg mijn liefde voor pony's achterna gegaan en ben daarom gestopt met grote paarden. Ik heb nog steeds wel paarden in mijn kring waar ik op mag rijden, maar daar heb ik niet eens meer behoefte aan. De afgelopen zes jaar ofzo heb ik dat hooguit 2 a 3 keer gedaan. Het mennen vind ik veel leuker (en ik train daarnaast academisch aan de hand).

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:05

Ik kom ook volgen. Leuk process, succes samen! :D
Wij mennen ook, enkelspan met mijn rijpaard en dubbelspan met onze kleintjes.