Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:03

3 augustus 2014 kocht ik Gaya als jaarling. Ze mocht dienen als maatje voor mijn rijpony Simra.
Gaya had ik echt voor 'erbij'.. Ze werd lekker geborsteld en goed verzorgd, maar ik had totaal geen plannen
voor haar. Vorig jaar werd Simra erg ziek waarna ik haar heb moeten laten inslapen. Het afgelopen jaar
hebben we (ook Gaya) veel verdriet gehad en ben ik het plezier in mijn paardenhobby een beetje kwijt geraakt.

Thuis heb ik nog een jaarling lopen en ik wilde niet nog een paard erbij kopen. Om het plezier in mijn paardenhobby terug te krijgen wilde ik toch echt iets gaan doen.. Aangezien Gaya 85cm hoog is, was mennen de enige optie. Ik had nooit gedacht dat ik dit nog ging doen, ik ben een echte pony ruiter en heb nooit gedacht aan mennen. Toch heb ik er nu enorm veel plezier in om dit vooral samen met Gaya allemaal te doen. Ze doet het zo enorm goed en ik ben zo trots op haar <3 We hebben het beleren heel rustig aan gedaan. We zijn begonnen in september en oefenden zo'n 2 keer per week en dan nog 2 keer wandelen/fietsen. Gemiddeld oefenen we 20 minuten. 1x zijn we een halfuurtje bezig geweest.

Het beleren heb ik thuis gedaan met een goeie vriendin. Zij heeft veel ervaring en op hoog niveau gemend met haar 2 hengstjes. Op dit moment heeft ze thuis ook een jonge pony voor de wagen. (flink stuk groter dan Gaya :D ) Ze geeft ook les en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt! Ik was zelf van plan om het begin samen met haar te doen en haar dan later weg te brengen om haar professioneel te laten beleren. Dit bleek totaal niet nodig aangezien ze alles zo enorm goed deed en heel makkelijk leerde. Vandaag hebben we het echte beleren afgesloten en gaan we Gaya nu lekker doorrijden. Het leek me leuk om haar beleerproces eens ITP neer te zetten :D

Hier is ze dan :wave:

Afbeelding

Afgelopen zomer voor het eerst tuig passen.
Afbeelding

Hoofdstelletje in en buiten auto-proof maken.
Afbeelding

Tuigje samengesteld van Danielle haar pony's en mij (het borststuk dat ik had paste niet). Het ziet
er nu ff niet uit maar rond de kerst koop ik een degelijk tuig. Het kan niet in 1 maat dus ik spaar
momenteel even voor Ideal tuigje. En reken op een mooie kerstbonus :') {:) Voor het beleren kon dit best.

Afbeelding

Lange teugelen in de bak.. Sturen was nog het lastigst om te leren in het hele proces. :(:)
Afbeelding

De bak slepen :D Dit hebben we een paar keer gedaan, ook op de cirkel in galop; het
doet haar niets.. Ze kijkt niet op of om. _/-\o_



De 1e keer de sulky erachter in de bak.. Ik was zo trots :D Het stelde niets
voor, we hebben een rondje gelopen en zijn toen weer gestopt.



1e keer echt mennen langs de weg.. Kwartiertje door het dorp gestapt. Ze deed het
weer super. Ze heeft nog heel veel steun aan Danielle en wil daar ook lekker dichtbij blijven lopen.
Dit hebben we hierna nog een keertje gedaan de week erna.
Auto's vindt ze totaal niet spannend. Groot verkeer nog wel.



Deze video is van gisteren. We zijn een stukje verder gegaan, een brug op, over het water heen en weer
terug. Dit duurde al met al een halfuurtje. De brug over was een tikkie spannend maar ze deed het super.
Naast de fiets was Gaya al 2x eerder over deze brug gegaan dus ze was al een beetje gewend. Ook hebben we deze dag 2x een stuk 'los' gereden.



Tussendoor zijn we nog 3x langs de weg geweest. Ook stukjes gedraafd waarbij onze arme 'juf' mee moest rennen met de longeerlijn. Gelukkig gaan de korte beentjes niet zo hard maar toch vond ze het ook wel fijn om eens in de bak te rijden. Omdat het zo goed ging zijn we vandaag helemaal los de bak rond gegaan! Het was enorm rotweer (dat zie je niet eens op de video vind ik maar het regende en was echt koud.. :brr: ) maar ik heb zo genoten. :):) Gaya doet zo haar best en ze pakt het zo goed op; ik ben een trotse mama <3


Zo trots op mijn kleine stoere super Shet ! <3 Op dit moment maakt mijn vader een bevestiging voor de trailer zodat de sulky mee kan. De vereniging zit hier om de hoek dus dan kunnen we lekker binnen oefenen. Ook wil ik straks lekker naar het bos/strand en dressuur/vaardigheid wedstrijdjes gaan rijden. Ik ben heel blij en dankbaar dat het beleren zo makkelijk is gegaan en dat ik zo'n vreselijk brave pony heb. En natuurlijk zo'n lieve vriendin die mij met alles heeft geholpen. We blijven wekelijks lessen bij haar. Eindelijk kunnen we weer wat plezier gaan maken :D :):)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:08

Wat is Gaya een leuke pony! Je gaat vast leuke ritjes maken met haar.

Ik zou wel even naar de afstelling van je sulky kijken, deze hangt niet helemaal lekker in balans zo.. Ik denk dat het dan nog veel fijner voor jullie beide word :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:11

Bedankt!

En wat vind je er niet goed aan? Want ik zelf zie dat niet..

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:12

Wat een geweldig overzicht.
Die pony's hebben gewoon een goed karakter! Ik heb een halfzusje van die van jou, die s ook zo lief.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:14

Wat leuk Carina! Wat doe je met haar?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:02

xApple schreef:
Bedankt!

En wat vind je er niet goed aan? Want ik zelf zie dat niet..
Op het filmpje zie je de bomen op en neer gaan in de lichtogen, deze horen stil te hangen en te zweven. Er komt zo te veel gewicht op het schofttuig en doordat de bomen op en neer gaan is dit niet prettig voor Gaya :) Daarom 'schommel' jij zelf ook zo erg. Je sulky lijkt te ver voor over te hangen, kun je het 'stoeltje' naar achter verplaatsen? Ik heb zelf geen ervaring met pirouette sulky's, misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen met het afstellen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 23:12

Bedankt voor je uitleg ! Ik zal er eens even naar kijken +:)+

Chardy

Berichten: 1134
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Flevoland

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:21

Leuk overzicht heb je gemaakt, brave pown! <3

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:27

Wat een leuke pony! En pas op, mennen is verslavend! Ik ben het met Ayla eens, je sulky hangt wat te ver naar voren. Het idee van een sulky is dat er nauwelijks druk op de rug komt. Je bomen moeten zweven in de lichtogen. Probeer maar eens wat meer naar voren te leunen en wat meer naar achteren. Als jij wat meer naar achteren leunt dan zullen de bomen gaan 'zweven'. Het mooiste zou zijn als je de sulky zo af kan stellen dat jij recht kan zitten en je sulky dan alsnog zweeft.
Er is een algemeen topic (alle vragen over sulky's oid) daar zitten wellicht ervaringsdeskundigen met ook zo'n sulky.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:05

Ze gaat verhuizen naar een vriendin van me. Daar zal ze als kinder en gezelschappony fungeren.
Maar ik wilde haar ook voor de kar beleren.. Soms gaan dingen anders dan bedacht.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:00

Wat een leuk overzicht, het is fijn om te lezen dat je er zo van geniet en dat het zo goed gaat! Nu veel kilometers maken :)

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:04

Wat een lekker eigenwijs bekkie. Jullie komen er wel!

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:41

Wat een dropje <3 superleuk jullie vroderingen :j

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 09:57

Namira542 schreef:
Wat een dropje <3 superleuk jullie vroderingen :j


Bedankt voor de leuke reacties ! Haar bijnaam is toevallig dropje haha.

Heb 't stoeltje een stuk naar achteren gezet trouwens.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:51

En is de balans nu beter? :)

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:20

Hahaha echt? Das inderdaad toevallig :wow:

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 20:39

Ayla schreef:
En is de balans nu beter? :)


Ja ! Vandaag lekker een buitenritje gereden en het scheelde echt meteen een hoop gewiebel :D Bedankt voor de tip.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Gaya thuis beleerd voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:38

Fijn! :)