[AR] Proefexamen menbewijs

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkies7

Proefexamen menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:52

Hoi allemaal,

Omdat ik met mijn eigen welsh a pony Rosa wil gaan mennen dit jaar, ben ik in oktober begonnen met de mencursus. Want als je niet kunt mennen moet je niet zelf op de wagen stappen is mijn mening en ik ben dus zo een beginneling :P Nu zijn we alweer een aantal maanden verder en zit ik al meer zelfverzekerd op de wagen, maar moet nog wel veel leren en wil dus zeker het lessen voortzetten na het behalen van het menbewijs.
Vandaag werd er een proefexamen georganiseerd voor alle deelnemers van de mencursus, zodat we konden zien waar we nog aan moesten werken en wat goed gaat.

En zenuwachtig dat ik was.. :') Er hing natuurlijk niets vanaf, maar als je al sinds oktober bezig bent met de mencursus, wil je dit gewoon goed doen ^^ Een officieel men examen bestaat uit een theorie examen, een proef in de bak en examen op straat. Vandaag hadden we alleen de proef in de bak en als extraatje een vaardigheids- en obstakelproef. Voor deze dag hadden we een examinator met papieren om een men examen te kunnen beoordelen, maar deze man is niet officieel in dienst van de KNHS of SRR. Dat maakte het examen vandaag wel realistisch.

Helaas kan ik de mencursus niet volgen met mijn eigen pony omdat ik geen auto en trailer combinatie heb om iedere week naar Monster af te reizen en daarom les ik met een marathon paard; Cilandro. Cilandro is een vrij jong paard dat braaf voor de wagen loopt, maar wel heeeel snel afgeleid is door zijn omgeving. Het is vaak moeilijk om zijn concentratie bij jou te houden, maar hij reageert wel goed op hulpen en is fijn voorwaarts.
We begonnen vanochtend met wat uitleg in de kantine en vervolgens kon iedereen het paard/ pony optuigen en inspannen. Ik was als derde deelnemer voor de dressuurproef aan de beurt nadat mijn groom/ mede cursist Annemieke haar proef met Cilandro had gereden en het juryhokje al wat minder eng was. De dressuurproef was een heel basisproefje met gebroken lijnen 5 meter, voltes met 1 en twee handen, e-b lijnen, overgangen naar stap en halthouden en verruimen in draf. Ik maakte mij wel wat zorgen om de voltes met 1 hand, met name naar links. Hier heb ik soms in de les nog wel wat moeite mee. Gisteravond nog even de techniek doorgenomen met de waterflesjes aan de stoel en de proef nogmaals doorgenomen toen dacht ik er wel klaar voor te zijn :Y)

Daar gaan we dan :)
Afbeelding

Warmrijden in de buiten bak en nog even oefenen met de wendingen met 1 hand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de proef zelf heb ik alleen een filmpje
https://youtu.be/yY-oVd0033A

En de beoordeling :D
Afbeelding

Daarna hadden we een vaardigheids- obstakelproef welke normaal niet voor komt in je men examen, dit was extra. Ik had het nog nooit gedaan, maar vond het wel erg leuk om te doen! Het ging niet om tijd, maar puur voor de ervaring. Er was wel veel spanning bij Cilandro en had helaas een balletje op poortje 2..

Ook alleen een filmpje
https://youtu.be/KF4DUuz7je4

En de beoordeling
Afbeelding

Al met al kan ik dus zeggen dat ik geslaagd ben voor het proef examen! *\o/* :D Nu gaan we de komende 4 weken verder de puntjes op de i zetten en op straat rijden. Het examen komt wel snel dichterbij nu, vind het nu al spannend..!

Ik wil graag veel leren over het mennen en als jullie tips hebben voor me zijn ze meer dan welkom!

Groetjes, Willemijn

assie

Re: Proefexamen menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:21

Wat goed! En wat heb je een vreselijk leuk dier voor de wagen lopen. Is je eigen Welshje al beleerd voor de wagen? Zal wel even wennen worden, van zo'n grote zwarte naar een kleine witte.

Succes met je examen.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 08:46

Dank je assie! Cilandro is inderdaad wel een sierlijk paard. Mijn eigen pony is ander half jaar geleden beleerd en heel braaf voor de wagen, maar meer dan de basis kent ze niet. Ik wil haar graag goed opleiden en denk hier wel een goede basis aan te hebben :)
De overgang zal straks zeker even wennen zijn :P

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 05:08

Zo leuk om te zien! Vorig jaar heb ik het zelf Gedaan met mijn Haflinger, wij staan ook op de dijkgraaf knap hoor met cilandro!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:07

wat leuk dat je dit zo kan doen daar. Ziet er behalve leuk, ook fijn leerzaam uit! En idd, het is een leuk dier wat ervoor loopt!

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 23:00

Lovehaffie; mijn pony staat niet bij de Dijkgraaf, maar bij een boer in de groepsstalling. Ik les er alleen :P Leuk dat je het vorig jaar ook hebt gedaan. Ben je nog steeds aan het achenbachen? Ik hoorde andere menners roepen dat ze er na de cursus gauw mee gingen stoppen..

Tnx Toydoll! Leerzaam is het zeker, ben blij dat ik met de cursus begonnen ben.
Ik vind jouw Kyano trouwens zo een leuke pony! Verbaas me er wel eens over hoe braaf hij is voor een jonge hengst.. Mijn merrie is af en toe best pittig en dan hoop ik maar dat het voor de wagen goed komt ^^

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:54

Tinkies7 schreef:
Lovehaffie; mijn pony staat niet bij de Dijkgraaf, maar bij een boer in de groepsstalling. Ik les er alleen :P Leuk dat je het vorig jaar ook hebt gedaan. Ben je nog steeds aan het achenbachen? Ik hoorde andere menners roepen dat ze er na de cursus gauw mee gingen stoppen..

Tnx Toydoll! Leerzaam is het zeker, ben blij dat ik met de cursus begonnen ben.
Ik vind jouw Kyano trouwens zo een leuke pony! Verbaas me er wel eens over hoe braaf hij is voor een jonge hengst.. Mijn merrie is af en toe best pittig en dan hoop ik maar dat het voor de wagen goed komt ^^

Ik uhh gebruik het het met opstappen nog wel of soms als ik even wat moet pakken op de wagen uit mijn jaszak oid maar verder... Nee gebruik het niet meer (A)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:39

Je pakt het iig grondig aan en zo te zien zit je heel zelfverzekerd op de koets.
En dat paard vind ik ook wel een hele gave :D .

Achenbach, ik heb het 25 jaar niet meer gedaan, maar bij mijn (laatste) paard merkte ik dat zijn aanleuning in de dressuur veel rustiger was wanneer ik Achenbachte. Dus heb er na zoveel jaar toch weer profijt van gehad dat ik dat ooit geleerd heb :) .

Heel veel succes op je examen en hopelijk dan weer foto's en filmpjes.