[AR] Volg topic: Proces beleren volwassen paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Volg topic: Proces beleren volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 00:10

Afbeelding
Omdat ik regelmatig vragen krijg en langs zie komen over het beleren van paarden dacht ik dat het wellicht leuk is om een volgtopic bij te houden over het beleren van mijn merrie. Allereerst een klein paspoortje:

Fairy Tale de Roumagnac
Ferro x Kristal sky wi (jazeker, heet gefokt dressuur paard)
13 jaar
Merrie
172 cm hoog
Onder het zadel braaf gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk ben ik al eventjes bezig met het voorwerk van het beleren.

Als eerste ben ik begonnen met het verkeersmak maken.
Dit heb ik gedaan door vier maanden lang aan de hand dagelijks het dorp door te stappen. Daarbij heb ik zoveel mogelijk moeilijke situaties voorzichtig opgezocht (denk aan vuurwerk, bladblazers, kranen enzovoort) en daarna onder het zadel. Inmiddels kan er een bom ontploffen zonder dat ze daarvan op kijkt.

Verkeersmak: Check!

Daarna ben ik aan de longe gaan werken. Ik ben gewoon begonnen aan een stal halster en heb de stemhulpen zorgvuldig bevestigd. De hulpen die ik er aan de longeerlijn opgezet heb zijn stap, draf, galop, voorwaarts (middengangen) en komen/weg sturen.

Basis stemhulpen: Check!

Vervolgens ben ik gaan longeren met dubbele lijnen. Hiermee heb ik het stuur vanaf de grond verder bevestigd, de aanleuning gecontroleerd en het comando ho halt (gesloten halthouden) en zakken (hals strekken) en trager (verzameling in stap draf en galop) bevestigd. Ook heeft ze moeten leren wachten, wat nog een hele uitdaging was. Inmiddels kan ze een kwartier halthouden zonder ook maar een pasje te zetten.

Uitgebreide stemhulpen: Check!

Hierna ben ik begonnen met het tuig. Een tuig maat gigantisch op de kop getikt en netjes pas gemaakt. Daarbij heb ik haar laten wennen aan de broekriem, staartriem en singel. Ook het comando laag is zo goed als bevestigd (hoofd naar beneden, anders kan ik er niet bij :') ). Natuurlijk heeft ze ook kunnen wennen aan een liverpool bitje, kinketting en oogkappen.

Tuigmak: Check!

Vervolgens met de langelijnen aan de gang gegaan. Eerst even in de bak, toen ivm vorst al snel de weg op gegaan. Laten wennen aan mijn veranderde positie (van naast/op/in het midden naar schuin achter) en het op haar zelf lopen. De stemhulpen die eerder al bevestigd zijn toepassen aan de langelijnen zodat die link ook gelegd word. Daarnaast het stuur er verder op zetten en controle vanuit mijn veranderde positie behouden.

Basis stuur: Check!

Dat is hoever ik nu ben, op de planning staat nog:
-Stuur aan de langen lijnen verder bevestigen (stellingen, hals strekken verder bevestigen en aan mijn leidsel blijven in overgangen)
-Zweep hulpen bevestigen (wijken voor de slag)
-Alle hulpen nogmaals doorlopen met sleep
-Singelen geeft nog wat problemen (heeft onder het zadel ook last van singeldwang)
-naast de wagen mee met mijn andere pony aan het halster (om te wennen aan het geluid)
-Voor de wagen mee (niet ingespannen, pony er voor en paard er naast sturen dmv lange lijnen) wennen aan geluid+positie)

Als we die stappen allemaal doorgenomen en bevestigd hebben mag ze het voor de koets gaan proberen. Komen we meteen op het volgende punt, ze past natuurlijk niet voor mijn pony wagens, dus ben ondertussen ook nog lekker wagens aan het kijken.

Afbeelding
Inmiddels heb ik de oogkappen een gaatje laten zakken

Tips & trics zijn uiteraard welkom!
Even een disclaimer: Natuurlijk heb ik mijn men bewijs en uiteraard is dit niet het eerste paard wat ik beleer. Daarnaast werk ik zeker niet alleen, maar heb ik een top groom die me in alle aangespannen en sleep trainingen assisteert tot dat ze met een afstandsbediening bestuurbaar is. Beleer zeker niet zonder ervaring, verzekering, assistentie en zonder dat alle stappen bevestigd zijn.
Laatst bijgewerkt door MisticRider op 23-01-16 00:24, in het totaal 4 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Volg topic: Proces beleren volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:13

Leuk zeg, ik volg!

Oefenen met strengen/touwen tussen de benen mis ik eigenlijk nog, maar misschien had je dat wel gedaan.
Het klinkt iig alsof je op een rustige en voor het paard aangename manier er mee bezig bent. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:14

Gaaf om te lezen hoe goed je je voor bereidt!
Ik volg!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 00:16

Gypsy schreef:
Leuk zeg, ik volg!

Oefenen met strengen/touwen tussen de benen mis ik eigenlijk nog, maar misschien had je dat wel gedaan.
Het klinkt iig alsof je op een rustige en voor het paard aangename manier er mee bezig bent. :j

Dat klinkt als een goede inderdaad! Die neem ik over het algemeen mee tijdens het wennen aan het tuig, maar die heb ik bij haar nog niet gehad. Ga ik morgen meteen mee nemen! Nu scheelt het wel dat zij op zulke dingen wel al kuiken mak is hoor, zeil over dr bibs enzo hebben we ook al gehad *\o/*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 03:43

Goed bezig!
Wel bewonderenswaardig dat je zoveel en lang gewandeld hebt in het verkeer, ik ben niet zo van het wandelen..
Maar ik heb omdat ik zelf nooit had gemend een ervaren pony gekocht, wel zo verstandig.
Ik zou als ik iemand zocht om te beleren mijn paard zo bij je brengen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:08

moonfish13 schreef:
Goed bezig!
Wel bewonderenswaardig dat je zoveel en lang gewandeld hebt in het verkeer, ik ben niet zo van het wandelen..
Maar ik heb omdat ik zelf nooit had gemend een ervaren pony gekocht, wel zo verstandig.
Ik zou als ik iemand zocht om te beleren mijn paard zo bij je brengen.

Verstandig dat je een ervaren pony hebt gekocht!

Ik heb dit paard vorig jaar pas gekocht. In haar verleden heeft ze zelden wat gezien (paard geeft 8 jaar op een natuur gebied geleefd, veulen gehad en is twee jaar gereden). Fysiek moest ze ook van ver komen, dus het wandelen was een goede manier om haar verkeersmak te maken, vertrouwen op te bouwen, conditie op te bouwen en de hardheid van de hoefzool verder te ontwikkelen. De hoeven waren zeer week en daarnaast had ze een gekneusd hoefje. Door het stappen aan de hand zijn haar voeten inmiddels, net zoals de rest hier, bestand tegen een 10 km ritje zonder last te hebben van slijtage *\o/*

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:44

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:21

Interessant om zo de stappen van het beleren eens te zien. Ik weet zelf eigenlijk niks van mennen ;)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:27

Wauw, ik vind het echt super dat je er zo de tijd voor neemt en alles in van die hele kleine stapjes opdeelt!
Ik ben heel benieuwd hoe de rest van je beleersessie gaat.
Heel interessant om te lezen hoe je dit aanpakt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:46

Ik volg je ! Super dat je veel tijd er voor neemt om je paard te laten wennen en beleren. Ik ga dit jaar ook mijn tinkers zelf beleren en je manier van het aanpakken dat ga ik ook doen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:12

Zoals eerder al genoemd, ik zou mijn paard ook zo bij je brengen :))

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:14

Ik heb helemaal geen verstand van mennen maar ga zeker volgen! Volgensmij doe je het echt op de goede manier, alles op z'n tijd en het paard lekker de tijd geven om te wennen! Top!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:04

Wow, ik kan me bijna niet voorstellen dat je paard straks voor de kar nog moeilijkheden zou kunnen geven (okay, zeg nooit nooit, maar ik denk zomaar dat je dat zelf ook wel denkt). Ik vond het bij het stukje over het verkeersmak maken al tof! Niets zo fijn als een paard wat niet van elke grasspriet in de vlekken raakt en je hebt er niet alleen bij het buitenrijden maar sowieso veel plezier van.
Heel leuk om te lezen hoe rustig je het aanpakt en alles stapje voor stapje bevestigd.
Heel veel plezier en succes met de hele weg er naar toe en straks natuurlijk eindeloos genieten als ze voor de kar staat! :D

Daarnaast volg ik in meeleesmodus graag mee, we hebben hier een jong ding staan dat straks, als ze oud genoeg is, ook voor de kar mag. Ik zal waarschijnlijk wel mogen assisteren hier en daar en dan is het alvast leuk om wat extra info op te doen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:28

Ik volg even, ben net ook weer begonnen met beleren van jongere pony.
Ook ik in bezit menbewijs maar het is al langer geleden dat ik een pony beleerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:31

Interssant!
Over die singeldwang, kan maagzweer zijn. Misschien een idee om dat eens te bekijken.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:46

gaaf om te lezen

idee
bontje er tussen singeldrang.
ik heb zelf een neopreen erom heen

moet zeggen zijn ook singels als je dubbelen versie heb met binnen en buiten singel waar het haar zo tussen komt te zitten.
heb je hem van ideal

mag ik vragen waar jij mee sleept

mij man heeft losse zweng gemaakt ben begonnen met een klein badje en zo door gegaanmet eenmega grote band
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 25-01-16 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:47

Leuk om te volgen!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:27

Leuk ik volg ook!
Ik droom er ook nog steeds van om te gaan mensen met mijn paard.

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:40

Intressant -:)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:37

Leuk zn overzicht. Fijn om te lezen dat je overal veel tijd voor neemt. Hiermee kan je ongelukken voorkomen.

Vind persoonlijk wel dat de broek wat te laag hangt ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:45

Wat een interessant overzicht. Ik ga je zeker volgen. :j

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:09

Mooi, jouw opbouw en geduld zodat je paard alles in zich op kan nemen. Daar ga je vast veel plezier van hebben

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 00:45

Wauw wat een leuke reacties allemaal!! Ontzettend bedankt allemaal voor de complimentjes! Je hoort zo vaak mensen zeggen, goh doe niet moeilijk en span gewoon in. Natuurlijk ben ik van mening dat dat vragen om ongelukken is, maar het is wel heel tof om te lezen dat er meer mensen zo overdenken als ik dat doe.

Wat de singeldwang betreft:
Maagzweer ga ik zeker nog eens meenemen als de DA weer komt, goed punt!
Onder het zadel heb ik een singeltje met elastiek, wat wel fijn is want dan kan ik iets voorzichtiger aansingelen. Alleen heb ik die nog niet gevonden in de menvariant, als iemand weet hoe ik daar aan zou kunnen komen, zou top zijn.

De broek ga ik zeker nog wat aan puzzelen. Ik zou graag de ledenriem wat verder naar voren doen, zodat het ook meteen iets hoger komt. Alleen moet ik even bedenken hoe ik dat stevig kan bevestigen.

Verder sleep ik met een auto bandje. Ik haar niet echt te leren trekken, omdat zij voldoende massa heeft om een (uiteraard soepel lopende) wagen met zich mee te nemen. Mijn Arabier heb ik wel echt moeten leren trekken. Na veel oefenen heb ik die geleerd om in het tuig te gaan "hangen" en dan zijn achterbeen weg te zetten. Zo heeft ieder paard weer puntjes waar je zo door heen kan vliegen en punten waar je wel een paar maanden zoet mee kan zijn. (die was binnen een week of twee verkeersmak bijvoorbeeld)

Dromen zijn er om waar te maken!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:09

Betreft slepen puur dat ze voelen dat er gewicht achter hun hangt

Je broek ik zou kiezen voor 2 riemen door de staartriem heen
Zo kan je ze afzonderlijk stellen
Welk merk tuig heb je

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:16

wat een leuk en interessant overzicht! ik ga volgen!