[AR] Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 21:09

Misschien dat sommige het al eens gelezen hadden, waarschijnlijk niet, maar ik het toch graag kwijt wil, een topic over het beleren van mijn pony Kyano.

" You don't get the horse you want, but the horse you can learn from "

Om te beginnen, ik ben geen makkelijk persoon, lig regelmatig overhoop met mezelf. Tijd doorbrengen bij paarden/pony's geeft ontsnapping uit de vicieuze cirkel van negatieve gedachtes.

Hiervoor heb ik 10 jaar een rijpony gehad, een dominante, slimme, stugge alfa merrie. Super geweldig dier, maar omdat ik niet zo van het rijden was/ben en zij in de bloei van haar leven staat ze nu bij een goede vriendin van mij die haar uitbrengt in de Reining.
Deze merrie was/is een echte leider en alhoewel ik dat op de grond prima kan hebben, als ik erop zat was zij absoluut de baas over mijn onzekere persoon, alhoewel die bewustwording pas is gekomen nu ik met Kyano werk. Met de merrie echter geen issue, dat was een goede leider.

Toen kwam Kyano; een onzeker, klein hoopje veulen:
Afbeelding

(Welsh A, nu zo'n 1.18 hoog)

Eerste jaren niets aan de hand natuurlijk, op de grond ben ik niet onzeker, dus geen issues. Ik merkte wel dat hij heel gevoelig is, maar daar niets negatiefs bij bedacht, vond het wel fijn, na 10 jaar lang stugge merrie.

Maar toen wou ik hem gaan beleren, voor de wagen uiteraard....

Tuigje erop etc was natuurlijk geen probleem, hij vertrouwt mij prima, maar het moment dat ik dan van naast zijn hoofd naar een 'onderdanige' positie ga en hij dus voorop loopt: dan wordt hij gespannen, en ik reageer daar op door bang te worden...... Wat hem natuurlijk geen zekerheid biedt, dus hij ook weer banger....

Toch wel begonnen met lange lijnen werk, en er zaten opzich ook wel betere stukjes tussen, zo hier dat ik tijdens het slepen durfde een foto te nemen:
Afbeelding

De eerste keer werkelijk voor de kar ging ook niet eens slecht, mijn stalbaas houdt Kyano hier vast:
Afbeelding

De tweede keer voor de wagen ging ook goed, stalbaas klikte Kyano los en ik heb toch enkele rondjes rond gestuurd, zonder spanning:

Maar in alle eerlijkheid, zonder zweep, want als je hem alleen al kietelde ermee ontplofte die en die spanning kreeg ik niet meer eruit. Ik durf dus ook niet zo goed reactie 'op te eisen' omdat hij zo onvoorspelbaar explosief kan reageren.

De derde keer was anders, hij was gestressed en wou -in mijn ervaring- constant vluchten. In dit moment van spanning gebeurde er wat in de bosjes waardoor ik hem in mijn ogen bijna kwijt was. Ik was doods en doodsbang en reageer dus constant compleet verkeerd (ik rem, daarom dat hij zoveel moeite heeft met voorruit te komen, en ja, ik weet het, foute reactie, was puur uit angst...)

Daarna terug gegaan naar slepen en toen terug naar lange lijnen maar de spanning bleef, en werd alleen maar erger. Hij was ontzettend bang voor alles wat zijn benen raakte, en was alleen maar aan het vluchten. Totdat ik naast zijn hoofd ga lopen, dan is alles in 1x goed....

Besloten zelf niet verder te gaan en heb hem naar beleerder gestuurd. Zij is gewoon vanaf 0 begonnen en bemerkte zijn spanning met slepen al.

Na 1,5 week is hij dan weer voor de koets gegaan daar (ben er express niet bij geweest) en na 2 weken ben ik gaan kijken
Afbeelding

Hij had bij haar nog wel een paar 'knijpmomentjes', bijvoorbeeld te zien als hij wegstapt na het stilstaan op t zandpad. Dat hij op de weg zo vervelend doet komt door pony's in de wei rechts (die zie je niet).
Maar hij accepteerde nu iig wel de zweep!

Na 3 weken ben ik zelf gaan sturen bij de beleerder; eerste keer in de bak, daar was wel aardig wat spanning nog, maar ze begeleide me goed en kon er best aan rijden! Durfde ook de zweep te gebruiken.

Tweede keer gingen we meteen de weg op, ik doodsbang, maar op wat gedribbel de eerste meters na was hij zoooo relaxed buiten!
Afbeelding

Begrijpelijk, ik in de zevende hemel! Eerste buitenrit met eigen pony! En het voelde goed!!

Daarna kwam hij thuis. Eerste keer thuis met beleerder ingespannen en rondje wijk gedaan en 1 volte in de bak, wat goed ging.
Afbeelding

Tweede mini-buitenrit ging ook goed:

Maar ik moest ook afentoe in de bak oefenen, daar waar hij de meeste spanning opliep.
Dus vorige week in de bak, ingespannen met hulp, alleen ineens was spanning weer helemaal terug. Hij kwam omhoog met inspannen....
Daarna leek hij gekalmeerd maar was het dus niet. Weer constant knijpen en gespannen.....

Die avond had ik het helemaal gehad. Ik weet het gewoon niet meer, ik wil het niet meer. Ik wil gewoon een pony die je gewoon kan inspannen.....

Het banketstaaf is dat mijn andere welsh A, die ik een korte tijd heb gehad, beleerd voor de koets en is nu van iemand anders een kinderpony, die is dus 100% braaf. Waarom heb ik hem weggedaan en Kyano gehouden?
Met die pony had ik nu gewoon heerlijk kunnen rijden.... Ik mag hem gelukkig soms wel eens lenen, alleen dat past slecht in zijn drukke schema als kinderpony.
Afbeelding

Deze week heb ik ipv gement gefietst met Kyano. Koppie leegmaken, en gewoon genieten van het bos.
Afbeelding

Ik heb wel de sulky op maat gemaakt ook, en in de bak oefeningen gedaan eerst los, toen in het tuig, en toen zelfs voor de sulky als voetjes geven enzo, gewoon om zijn en mijn hoofd van de spanning af te houden en het leuke op te zoeken.
Uiteindelijk zelfs een rondje op de sulky gezeten. Hij was niet eens gespannen :)

Ik vind het ontzettend moeilijk, ik weet niet zo goed wat ik wil meer.... Eigenlijk wil ik niet verder, maar ik wil juist lekker van het bos genieten met hem!

Anoniem

Re: Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:18

Ik zou als eerste zeggen, doe een helm op. Want als je gaat valt je hard.

Verder, ik zou het gewoon 1 keer in de week doen, en dan een paar rondjes. Braaf? Dan stop je weer en zo rustig uitbouwen. Verder veel met hem op de grond werken. Leer hem ontspanning op te zoeken, zie de filmpjes in mijn onderschrift.
Niet teveel in een keer willen en vooral niet de weg op gaan, dan breng je jezelf en andere in gevaar.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:24

Wauw wat een mooi paardje heb je, lijkt wel kopie van die van mij.
Is het een idee om hem nogmaals weg te brengen? En zo samen rustiger op te bouwen ?

Zag dat je je wagen te koop had staan, was echt iets voor mij geweest. Maar nog ff geen centen haha..

p,s ik zag in je profiel dat hij hengst is, is dat nog steeds zo ? Misschien laten castreren ? Daar worden ze stuk rustiger van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:25

Ik zou de beleerder vragen om 1x per week les te komen geven tot de boel volledig bevestigd is voor beide. Als je steeds zo terug is er op een gegeven moment niets meer te redden.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:28

Helm opdoen. . En gewoon doorzetten in de bak.
Wil hij verschieten , volte op... net zolang totdat hij ontspannen zijn rondje loopt .. dan pas uitspannen.
Is zijn gebit nagekeken ? Sommige worden daar ook schieterig van !
Niet opgeven maar gewoon geen genade en karren met die hap !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:37

Tsja, jullie zijn allebei niet wat de ander nodig heeft op dit moment.

de pony is jong en heeft een ervaren rustige menner nodig om hem vertrouwen te geven. Dat kost tijd,
jij bent angstig en te onervaren om een jonge pony vertrouwen te geven en rust.

Eigenlijk zou de pony lekker in een tweespan kilometers moeten maken naast een ervaren pony met een rustige ervaren koetsier een paar maanden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:42

Het is gewoon een kwestie van doorzetten en juist vaak inspannen, ze zijn niet allemaal binnen 3 maanden bomproof. Daar moet hij ervaring voor opdoen.Ik vind zijn reacties wel meevallen, hij blijft te controleren, ben erger aan de kletter gegaan met jonge paarden :') .

Wat 'out of the box' ideetjes
- Voorlopig doof maken, hij hoort minder, zal minder snel spoken en jij doet weer vertrouwen op.
-Waarom rijd je hem gesloten? Sommigen worden daar veel drukker van
- Zet hem een tijd in tweespan naast een bomproof paard.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:00

Ik heb je filmpjes bekeken en eigenlijk vind ik dat hij niet heel erg raar doet voor de wagen hoor. Hij reageert op dingen maar dat is toch vrij normaal in het begin. Je zegt dat je af en toe ook in de bak moet oefenen, waarom nu niet lekker kilometers maken buiten. Zodat jullie beide vertrouwen krijgen.
Lekker veel rechtdoor en spieren op opbouwen. Dan kan hij straks het bakwerk ook goed aan.
Zit zelf op ongeveer hetzelfde niveau kwa beleren van mijn merrie en merk dat ze na twee keer buiten lange stukken draven ze het in de bak ook beter oppakt.
En idd. Neem de beleerder wat vaker mee maar ga zelf mennen, het idee dat er iemand naast je zit die in kan grijpen helpt je misschien zodaning dat je het na een tijdje wel zelf goed durft.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:05

Dapper dat je hier je verhaal doet en wat heb je een onwijs leuk dier!

Ik denk dat het grootste stuk bij jou ligt. Is het mogelijk om onder begeleiding te gaan werken en jou angst onder controle te krijgen? Maak de stapjes zo klein, zodat ze voor jou comfortabel voelen en stap alleen op de wagen als het veilig voelt voor jou.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 22:18

Sorry als ik reacties vergeet:
Tweespan inderdaad, mijn huidige wagen kan dat alleen niet. Hij zou naast die andere Welsh kunnen, die is poepbraaf.

Mijn idee nu is anders te vragen of ik die andere pony mag lenen en samen mee mag nemen naar beleerder en daar lessen volgen tweespan met hun. Maar dan moet ik wel eerst een trailer kopen; dan kan ik gewoon lessen.

Maar die andere pony heb ik ook zelf beleerd. En met die is het wel gewoon zeer goed gelukt en met hem ben ik ook nooit een moment onzeker of bang geweest. Dus dat ik te onervaren ben voor een jonge pony sta ik niet helemaal achter, maar met deze specifieke pony vind ik het heel erg moeilijk. We triggeren elkaar 'verkeerd'.

Ruitje: Gesloten? Bedoel je de kleppen? Ik heb het ook zonder kleppen geprobeerd in de 'stap terug naar slepen' fase en hij reageerde exact het zelfde, vandaar dat ik de kleppen er weer op gezet heb. Maar ik kan altijd weer nog een keer proberen.

Gebit is ook nog een goede, ik ga afspraak maken voor tandarts; had sowieso wel een paar vragen voor een tandarts.

En zijn reactie valt ook heel erg mee, dat zegt iedereen ook wel, maar omdat ik daardoor spanning vast hou, komen we er niet vanaf. Echt een paniek vogel is het ook weer niet en dat weet ik ook wel, maar ik 'voel' dat vertrouwen niet.

Overigens buiten, zoals ook te zien op de filmpjes, heeft hij er eigenlijk geen last van, maar ik kan uiteraard alleen buiten rijden als er iemand mee loopt (en die hulp heb ik bijna nooit; het is soms al lastig genoeg iemand te vinden die hem vast houdt met inspannen; ik kom vanwege mijn werk op rare tijden op stal..)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:28

Hij moet toch nog 3 worden toch?
Dus rustig aan, lekker alleen inspannen samen met de beleerder of instructeur. Liever kort en fijn dan meteen kilometers willen maken.

Ik rij er nu met een waar ik als 4 jarige pas mee begonnen ben omdat het daarvoor veelbte vroeg was voor hem, liep er pas voor toen hij bijna 5 was en nu, 2 jaar later, durf ik pas te zeggen dat hij vertrouwt is de wagen. Via veel meerspan werk, met tussendoor wat enkelspan(liep super braaf in t 2 en 4span, zelfs minimarathon, en thuis reed ik enkelspan aan een touwtje).. Maar geef hem nog niet uit handen in t enkelspan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:29

De ene is niet de andere pony. Deze pony lijkt mij niet bepaald dom. En misschien wat gevoeliger.
Ik heb weinig verstand van beleren voor de kar, maar ik heb zelf ook een pony met beetje soort gelijk karakter.
En ik neem onwijs de tijd om bij alles 100% ontspanning te hebben. Als ik ook maar iets merk ga ik terug naar de basis. (ben ook bezig met als doel haar uiteindelijk voor de wagen te krijgen)

En nogmaals, is hij nog hengst ? dit las ik in jou profiel?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:03

Leuke pony ! Kan er niet iemand met een rustig paard of pony met je mee rijden ? Dat geeft hem misschien wat houvast ?

JasiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:06

Allereerst: Wat is en blijft Kyano toch een lekkerding :+:

Lastig als je het vertrouwen zo kwijt bent.. Hopelijk komt dit terug door succes-ervaringen.
Misschien een rare gedachte... Maar Kyano is nog erg jong (3 jaar, toch?), is hij in zijn koppie niet gewoon té jong om al iets te gaan doen?

Daarnaast zou ik inderdaad ook gewoon kijken om één keer per week (of zo vaak als de portemonnee en de agenda toe laten :)) ) te lessen met hem en verder lekker andere dingen met hem te doen, dingen waarbij je dat vertrouwen wél hebt (fietsen, wandelen, enz.)..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:16

Wat ik zou doen, is hem nu echt goed laten beleren en 'm dan lekker een poosje dag en nacht gooien. Bevestig je het nu goed, kan hij het verwerken en kun je hem makkelijker oppakken. Dus beter nu 4 weken doorpakken en dan even niets, dan nog 3 maanden 1 keer per week aanmodderen :)

Misschien is het inderdaad wat vroeg voor hem, maar nu je begonnen bent moet je het wel afmaken. Anders bevestig je fout gedrag :o

JasiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:30

ruitje schreef:
Wat ik zou doen, is hem nu echt goed laten beleren en 'm dan lekker een poosje dag en nacht gooien. Bevestig je het nu goed, kan hij het verwerken en kun je hem makkelijker oppakken. Dus beter nu 4 weken doorpakken en dan even niets, dan nog 3 maanden 1 keer per week aanmodderen :)

Misschien is het inderdaad wat vroeg voor hem, maar nu je begonnen bent moet je het wel afmaken. Anders bevestig je fout gedrag :o

Ik hoop dat hier ergens het woordje 'buiten' nog bij moet staan? :+
Van met een pony gooien is er nog nooit één beter geworden denk ik.. :')

Denk dat je wel gelijk hebt en het nu even goed bevestigd moet worden. Al denk ik dat het 'foute gedrag' niet zozeer bij de pony vandaan komt, of laat hij dit bij de beleerder ook zien?
Heb wel gelezen dat hij bij het slepen spanning liet zien, maar ook dat hij na een week al ontspannen voor de kar stond?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:32

Als je onzeker bent moet je gewoon hulp hebben. Het is niet relevant of je 'ervaren' bent.
Ik rij ook al 20 jaar jonge paarden maar met 1 van mijn dieren ben ik onzeker dus moest ik over mijn trots heen en komt 1x per week een ruiter die dat niet is.
Met onzekerheid maak je soms meer kapot dan met onervarenheid.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 00:24

Sizzle schreef:
Als je onzeker bent moet je gewoon hulp hebben. Het is niet relevant of je 'ervaren' bent.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Bij de beleerder was ie braaf, zij vond hem ook niet te jong of ongeschikt, alleen niet de makkelijkste vanwege zijn gevoeligheid en zijn overdreven werkwilligheid afentoe.
Bij mij is hij de rondjes woonwijk tot nu toe ook heel braaf geweest.

ruitje: Thanx voor de tip! Ik ga nu eerst eens een tandarts regelen, want ik vind het helemaal niet zo'n gek idee dat hij reageert als dat bit miss tegen een wolfskiesje aankomt ofzo, hij kan soms ook behoorlijk 'shaken' namelijk, dus dat ga ik eerst eens regelen.

En ja, het is een hengstje, ik ben er van overtuigd dat dat er niets mee te maken heeft.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:29

Paard kan het al, dus de oorzaak ligt bij jezelf.

Wat doe jij op een onzeker moment? Hoe is je ademhaling? Je stem?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:31

Ik zie sommige dingetjes ook wel een beetje terug in die van mij. Heb zelf een jonge welsh*shet (en heb zelf weinig men-ervaring). Ook ik heb mijn pony weg gebracht naar pro's om te laten beleren. Nog steeds erg veel plezier van. Maar hij is zeker niet bom proof en reageert soms ook een beetje net als die van jou. Misschien dat het een verschil is dat ik niet bang ben (ik ben zeker weten heel erg voorzichtig en probeer gevaarlijke situaties altijd te voorkomen, maar ik ben niet bang). Ik vind aan de hand van je filmpjes dat jullie het toch best goed doen toch?? Komt vanzelf wel goed.
Wat anderen boven mij ook al zeggen, gewoon elke week met een ervaren instructie erbij eventjes inspannen. En als je het niet alleen vertrouwd, dan doe je het toch gewoon alleen wanneer er instructie bij is?

Geef het gewoon even lekker de tijd. Ik heb ook nog iemand op de kar zitten als ik de weg op ga die mn pony begeleid als er 'eng' verkeer aan komt en mijn pony rent ook wel eens een paar passen weg als er iets engs in de bosjes gebeurd. Gewoon negeren en lekker door rijden. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 00:35

unleash: Wat een leuke pony zeg die van jou! Heerlijk bekkie.
Ja ik moet me gewoon niet aanstellen haha, maarja, dat kan ik wel zeggen, maar als ikzelf spanning opbouw :P kom er maar eens vanaf.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:41

Tnx!

Is ook super lastig hoor om spanning kwijt te raken...
Ik ben wat dat betreft ook wel een beetje hetzelfde als jij hoor. Ik wordt ook echt wel snel bang.
Maar op de één of andere manier geeft Boefje mij gewoon het vertrouwen dat het altijd wel goed komt.
Laatst op de fiets was hij ook helemaal doorgeslagen en galoppeerde hij al bokkend en levades makend weg en trok hij mij op de fiets gewoon mee. Maar ik was niet bang, ik dacht hij stopt wel weer... en zo niet dan galopperen we gewoon door ofzo. :+

Heel raar, maar als het met een andere pony was geweest had ik misschien wel gezegd dat ik nooit meer zou gaan fietsen met een pony XD

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 00:56

Haha dan is Kyano wel super braaf als ik het zo hoor XD Die doet eigenlijk nooit wat verkeerd :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:00

Gun het jezelf om de komende periode alleen maar onder begeleiding te mennen. Gun het jezelf om het spannend te vinden, en daar begeleiding in te zoeken. Je moet je pony gewoon nog leren kennen in het werk, en leren om om te gaan met zijn spanning.
Dat gaat het best als er iemand bij is die jou steeds kan vertellen wat je moet doen. Dus misschien gewoon kijken of je de komende periode eens per week kunt lessen (instructrice aan huis) en dan de rest alleen aan de hand werken.

Denk eerlijk gezegd dat je te snel wil met je zelf..
Spoiler:
( enne... goede hengsten, maken fantástische ruinen!! :o )

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:52

Toydoll schreef:
Haha dan is Kyano wel super braaf als ik het zo hoor XD Die doet eigenlijk nooit wat verkeerd :P

jaa, zie je wel! Als je met een drie jarige kan fietsen en hij is braaf dan is dat heerlijk toch? Ik kan dat eigenlijk niet echt met die van mij want boef is veeeel te slim.

Doe vaker dingen waar je je goed bij voelt en zoek steun van andere als je dingen gaat doen die je spannend vind.

en geef het tijd, niet weken maar denk ik jaren. Stel geen doelen voor jezelf en geen deadlines.

Komt wel goed! Leer je beestje meer te vertrouwen. :)