[AR] fanatiek 2span shetlanders, eens dressueren ipv marathon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

fanatiek 2span shetlanders, eens dressueren ipv marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 22:27

Hallo
18maart hebben ik en vriendlief nog eens dressuur geoefend op het terrein van onze lrv club.

Pony's zijn echte fanatieke marathonpony's en doen dit ook heel graag, vooral gas geven vinden ze top :o

Maar af en toe is een uurtje dressuur eens nodig ter afwisseling oa. Pony's hadden super veel energie
en wouden dan ook crossen, hoe zou dat nou komen? :o

Links in de koets staat zhara, 6jarige appie x shetlandermerrie kruising van 93cm groot, loopt 3jaar in de koets
rechts staat fientje, 4jarige nederlandse shetlandmerrie(vader: zico van de kuiperij, nl)van 96cm groot, loopt klein jaartje in de koets

Sinds deze winter rijden we indoormartathons mee, puur voor het plezier bij lrv, 29 maart de laaste indoor nationaal kampioenschap belgie :D , we hebben er zin in.

We hebben 4 indoors mee gedaan , laatste was dubbel foutloos :)

Fien kan haar hoofdsoms in de lucht doen en protesteerd soms wat op het bit, vorige week is tandarts gekomen, vervelend wolfstandje weggehaald, en is nu al veel ontspannender, het gaat de goeie weg op.

Ze staan allebei vierkant op ijzers en worden volledig geschoren door de wedstrijden en vele km's op baan te doen.

genoeg gepraat, nu de foto's(staan niet helemaal in volgorde)
reacties en tips zijn zeker welkom, maar hou het wat netjes aub, we leren elke dag bij.

Even goeiedag zeggen regen camera
Afbeelding

Losdraven
Afbeelding

Begin grote volte
Afbeelding

Diagonaal met stukje middendraf
Afbeelding

Begin grote volte, zie hier protest van fien
Afbeelding

Middellijn
Afbeelding

Kleine volte
Afbeelding

Leuk drafje en aandacht gaat volledig naar de camera zie fientje :o
Afbeelding

Even actief stappen
Afbeelding
Afbeelding

En uitstappen:
Afbeelding

camera uitzwaaien
Afbeelding

Iemand tips hoe ik fien ontspannender kan lopen lopen? Ze heeft haar hoofd redelijk hoogt en kan moeilijk
nageven, enkel in stap, laat ze haar hals en rug mooi ontspannen.
In enkelspan is dit ook een probleem en mag haar niet veel in de mond lastig vallen
Hoe meer teugeldruk ik geef, hoe meer ze tegen trekt.
Longeren met pessoa is ook geen succes, trekt volledig tegen en spant zich meer in, ook bij
losse touwen.
Dubbele longe is het juist heg zelfde.

Wie kan mij heloen? Andere tips ook welkom *\o/*

Alvast bedankt voor het kijken en laat gerust een reactie achter

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:38

Mag je met een vierjarige al indoor starten? In Nederland moet een paard minimaal 5 zijn om indoor / marathon te mogen starten.

Dressuur zou je eigenlijk als basis moeten zien om je tweespan goed soepel samen te laten lopen en goede wendingen te kunnen rijden.
voor een jong paard is het belangrijk te werken aan rust en ontspanning voor de wagen.

JoyCiej007

Re: fanatiek 2span shetlanders, eens dressueren ipv marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:57

Leuk spannetje! ik ga wel mee met de reactie van Janouk hierboven.
Dressuur zou de basis moeten zijn, niet het 'fanatieke, gassen, tempo en indoors crossen'.

Dat laatste kan je leuke span juist nekken. Dus juist éérst werken aan de dressuur (helemaal met dergelijk jonge pony's) en pas daarna het tempo opvoeren. Hard gaan is niet moeilijk en kan iedereen. Vraag is echter hoelang je span het dan nog vol gaat houden......

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 07:23

In het enkelspan rijd ik ze regelmatig dressuur. 2span wildz ik eerst veel kms maken door op baan te gaan en conditie te krijgen. De oudste pony deed vorige zomer mee met dressuurlessen en wedstrijden.

Ik ben me er zeker van overtuigd dat ik meer dressuur moet rijden maar ik beschik niet over een piste en in andere stallen ben ik niet zo welkom met de koets.
Vooral omdat fien moeilijk kort draait, door oa de tandjes, stelde ik dit wat uit. Zodat ik nu op het lrv terrein kan rijden die nu pas rijbaar is.

Bedankt voor de reacties.
In lrv mogen ponys vanaf 4jaar meedoen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:34

Super leuke foto's :D Je zal wel wat vaker dressuur kunnen rijden nu het weer terug beter wordt, dan zal je wel rap het verschil beginnen merken :D

In België mogen alle dieren in tweespan starten vanaf 4 jaar, enkelspannen vanaf 5 jaar :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:36

Ik men bitloos met mijn pony en daar loopt hij heerlijk ontspannen op. Wellicht een optie voor fien?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:10

Leuk span heb je! Ik had hetzelfde met mijn paard voor de wagen, heb een osteo laten komen en het is een wereld van verschil.

Ik zou zoveel mogelijk enkelspan trainen, dan kun je wat gerichter je pony er doorheen trainen.

Succes met je wedstrijden! Marathon is leuk!

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 12:32

Sta niet zo te springen voor bitloos mennen. Ben bang dat als er wat gebeurt, ik niets meer te zeggen heb. Osteopaat is inderdaad wel een goed idee. Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:37

Longeren wil misschien wel met een longeerhulp, zo'n touw over de rug
Daar zit weinig druk op en nodigt wel uit tot ruggebruik
Leuk span!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:54

roxy_ZharaX schreef:
Sta niet zo te springen voor bitloos mennen. Ben bang dat als er wat gebeurt, ik niets meer te zeggen heb. Osteopaat is inderdaad wel een goed idee. Bedankt

Ik men ondertussen al een hele tijd bitloos en snap dat je dat denkt en daar bang voor bent, maar ik kan je vertellen dat je echt niet minder controle hebt zonder bit. Ik heb daardoor juist een pony die veel makkelijker ontsnappen is en loopt. Op het eind van de dag is het natuurlijk je eigen keus maar denk dat het echt het proberen waard is :)

[AR-ITP] bitloos mennen met Polly in het bos

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:24

Maartje1990
Ze wil duidelijk wedstrijd rijden met dit span: dan is het nodig dat ze op bit rijden.

Roxy_zharax
Je hebt geen osteopaat nodig etc, het is gewoon een jong paard, dat in balans moet leren lopen voor de wagen en de juiste spieren aan te trekken. Kwestie van trainen. Komt goed.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:25

Dressuur rijden hoeft niet in de piste. Ik train mijn beide pony's gewoon dressuurmatig in het bos. Ontspanning in het span is moeilijker dan hard crossen.dat kan iedereen.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 11:33

Bedankt voor de reacties. Ik laat ze niet veel volledig gaan hoor enkel op wedstrijd en eens een crossgalopje in het bos. Verder rij ik ze wel rustig en wat dressuur matig met veel overgangen en dergelijke. Maar in buiten hebben ze hun aandacht op andere dingen gericht dan naar mij omdat ze alles kunnen en willen zien. Ik rij altijd zonder oogkleppen. fien, de jongste durf wat nerveus te zijn als ze niet alles kan zien. Maar ze kijken beiden graag in het rond en dit lukt goed ook op wedstrijd.

Inderdaad fien nog wat tijd geven, en veel trainen vooral enkelspan heeft wel nodig omdat ze dan wat onzeker is en zou dit er graag uitkrijgen. In enkelspan is ze heel voorzichtig en soms durft ze niet goed doorlopen, echt nog wat onzeker.
Maar we komen er wel van de zomer gaan we lekker veel rijden zowel dressuur als gewoon wandelen op de baan. Vorig jaar stond ze gewoon in de fokkerij op de wei en kende ze enkel het halster.
Ik ben best fier op haar, hoe ver we al gekomen zijn.

Voormij moeten de ponys niet echt aan teugel lopen, ik wil gewoon dat ze hun rug ontspannen en zelf ontspannen zijn en het fijn vinden :)