[AR] Mennen met Idefix

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Mennen met Idefix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:58

Hallo iedereen {:}

Sinds een tijdje staat Idefix nu op de manege bij mij in het dorp. Eerder mende ik meestal 1 keer per maand of minder, maar nu men ik elke week 1-3 keer *\o/* Ik merk ook aan Idefix dat hij dit super leuk vind, hij is veel vrolijker en (doordat hij op een klein weitje staat en 's middag's op stal) al best een stukje afgevallen :j Ik men nu met een myler bitje, wat mij echt enorm goed bevalt. Eerder schudde Idefix heel erg met zijn hoofd en nu eigenlijk nooit meer! Idefix is nu 8 jaar en heb ik beleerd toen hij 3 was.

Tips zijn natuurlijk van harte welkom, ook over eventuele aanpassingen van wagen of tuig als iemand hier andere ideeën over heeft haha :o

Oja en ik wil ook nog even zeggen hoe trots ik ben op zijn manen en staart, hij heeft zomer exceem en ik ben er heel blij mee dat hij er nu zo goed uit ziet!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:01

Ik vind het er fijn uit zien, lekker ontspannen en zonder haast of gedram :) voor wat ik kan zien denk ik wel dat je borsttuig een gaatje omhoog mag. Leuke pony en veel plezier met mennen verder!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:49

Wat leuk dat hij nu dichterbij (??) staat en dat je hem vaker kan inspannen!
Het ziet er al erg netjes uit.

Je borsttuig was ook het eerste wat mij opviel. Ik denk dat 1 gaatje nog te weinig is; hij mag echt een stuk hoger hangen, op deze manier hinder je hem in zijn schoudervrijheid. Wees niet bang om het borsttuig 'te hoog' te hangen, ze hebben ruimte zat en wil je hem écht te hoog hangen en hem daarmee hinderen, dan moet je hem bijna tegen z'n keel hangen.

Verder zouden zowel jij en je pony baat hebben bij een andere zweep. De zweep zelf (de 'stok') is te kort; je hoort zonder veel moeite met de punt achter het schoftje te kunnen komen, bij de singel. Op dit moment kan je hem enkel op z'n kont aantikken. Op deze manier mist de zweep zijn werking; hij is juist bedoeld om te begrenzen, en dat behoor je te doen aan de zijkant (waar de ruiter normaal zijn benen heeft, bij de singel) en niet aan de achterkant bij zijn kont/flanken.

De slag van je zweep is echter in verhouding veels te lang en zit daardoor in de weg. Je ziet dat ook echt als je hem een zweephulp geeft. Op deze manier kan je geen duidelijke hulpen geven en daarbij lijkt het me voor jezelf ook lastig.
Een andere zweep is dus zeker ook aan te raden :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 08:46

Ja ik hoef nu aar 3 min te fietsen en eerder moest ik 7 km fietsen haha *\o/*

Ik ben het helemaal met jullie eens, maar het beeld vertekend ook een beetje doordat de onderlegger onwijs erg naar beneden is gezakt aan de voorkant! Ik kan hem aan allebei de kanten nog 2 gaatjes omhoog doen, dan zal ik dat doen :D

Jaa die zweep.... Ik heb wel een langere zweep... maar ik weet niet of jullie dit ook hebben, maar ik krijg echt enorm veel pijn aan mijn arm en hand bij die lange zweep :o gaat mijn arm helemaal trillen en zeer doen en dan leg ik de zweep liever weg :')

Ayla

Re: Mennen met Idefix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:51

Misschien slim om een lichtere zweep te kopen dan :) ik heb een lichtgewicht zweep van 1.20/1.25 die precies lang genoeg is voor mijn pony van 1.06. En ik heb nooit last van mijn arm oid.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 09:35

Waar heb jij die van jou gekocht? :) en van welk materiaal is deze?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:44

Die van mij komt van een lokale ruiterzaak, Theo Kevenaar, zegt je niets denk ik.. En ikzou het niet weten, ik denk gewoon kunststof met nylon eromheen en een niet al te zwaar handvat van rubber (?)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:53

Wat mij dan weer opvalt is dat je hem aardig moet slaan voordat ie in galop aanspringt. Misschien wat beter op je stem zetten door middel van longeren of iets dergelijks. Eerder hoefde ik alleen maar "ja kom maar" te zeggen en hij zat in galop. Dat heb ik er op gezet met longeren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 15:12

Oke! zo'n zweep heb ik dus ook al, misschien hou ik hem wel iet goed vast ofzo, ik weet het niet...

Klopt, galop vind hij nog erg moeilijk. Aan de longe vind hij dit veel makkelijker en springt hij na een half rondje al aan. Eerder wilde hij helemaal niet galopperen voor de kar, dus eigenlijk ben ik hier al best blij mee :o vergeet niet dat ik hem pas sinds kort (1 maand) echt weer aan het trainen ben, daardoor denk ik dat het een stukje kracht is wat hij mist. Van stap naar draf en andersom reageert hij perfect en ook terug uit galop doet hij heel braaf op stem :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:43

Mijn handen kunnen ook niet zoveel hebben. Daarnaast verkrampt soms ineens spontaan mijn linkerhand. Ook ik krijg last van een zware zweep.

Daarom ben ik al weer enige jaren zeer gelukkig met de Fleck Carbon Composite. Niet alleen van superlicht fyberglass/carbonmateriaal, maar ook nog eens zeer goed uitgebalanceerd.
Een 'normale' zweep pak je vaak automatisch al boven het handvat vast, omdat hij dan meer in balans is. Bij de Fleck zwepen is dit meestal niet nodig, omdat ze dus ook goed uitgebalanceerd zijn en dus niet zo 'top zwaar'.

Ik heb hier ook zo'n goedkope nylonzweep liggen, 1.70 m. Die is véeeele malen zwaarder dan mijn Fleck van 1.90 m.

Ik weet echter niet of Fleck ook sulky-zwepen verkoopt. Daarnaast heeft Fleck een wat andere maatvoering qua lengte. Beste kun je eens bij een goede dealer/menshop gaan kijken en diverse zwepen ter hand nemen, zodat je het verschil kan voelen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:55

Wil je eens wat meer vertellen over het bitje dat je nu gebruikt TS?

Ik heb wel gewoon een nylon zweep maar druk hem met mijn elleboog tegen mij aan :) scheelt me gespierde vingers haha

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 01:29

Jaa precies, die zwepen zijn echt enorm top zwaar, zou je zowat een kilo lood aan de achterkant van het handvat willen hangen! Ik ga eens googlen waar ik deze zwepen kan uit proberen :) dankjewel.

Met elleboog tegen je aandrukken is ook slim haha, maar dan blijft je hand pijnlijk lijkt mij ... Hmmm. Het bitje is een myler bit van de minihorseshop. Ik ben hier mee gaan mennen op aanraden van vele bokkers :) hij kan alle kanten op draaien waardoor je aan 1 kant een hulp kan geven (hij draait in het midden helemaal rond). Ook kun je er wat hefboomwerking mee creeren als je dit zou willen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 01:46

Ik heb een keer een fleck zweep vast gehad, vond m loodzwaar iig in vergelijking met de mijne. Gewoon gekocht bij de boerenbond/welkoop is van fiberglass en superlicht kan er uren mee mennen en heb niet eens in de gaten dat ik m vast heb

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 01:50

Maartje1990 schreef:
Ik heb een keer een fleck zweep vast gehad, vond m loodzwaar iig in vergelijking met de mijne. Gewoon gekocht bij de boerenbond/welkoop is van fiberglass en superlicht kan er uren mee mennen en heb niet eens in de gaten dat ik m vast heb

Je weet dat je 100 en 1 verschillende types en uitvoeringen hebt van de fleck zwepen? Van een paar tientjes tot een paar honderd euro?
Ik heb ook wel eens 'een fleck zweep' vast gehad die veel zwaarder was. Maar dat was dan ook een stevige zweep om dressuurmatig mee te trainen en die was heel robuust uitgevoerd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 01:55

Jawel maar wilde er alleen op wijze dat dus niet iedere fleck zweep ligt is. Overigens voor 2 tientjes heb ik dus zoals ik al zei een perfecte zweep van de boerenbond en die hoef je ook niet boven het handvat te pakken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 17:23

Ik ga wel gewoon het een en ander uitproberen in de winkel, heb alleen niet een groot budget momenteel, dus een super uber deluxe zweep zal het helaas niet kunnen worden :(:)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:34

Een lichtgewicht zweep hoeft niet duur te zijn, die van mij was 12,50 :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 18:20

Ayla schreef:
Een lichtgewicht zweep hoeft niet duur te zijn, die van mij was 12,50 :)

oooooooo kijk dat zijn nog eens mooie prijzen haha :D
Ik ga morgen met hem op buitenrit, zal even kijken of ik dan nog even fotos of filmpje kan maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:28

die van de welkoop is iets van 20 euro, valt ook reuze mee, niet super de luxe, maar wel heel fijn en licht!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:21

Ziet er goed uit! Fijn, trouwens, dat je nu iets hebt gevonden wat goed werkt.