Kanway is inmiddels al 18 jaar en het is een draver hengst. Hij heeft 7 jaar gekoerst en daarbij 150.000 euro verdient. Daarna is hij door mij in de endurance uitgebracht (onder het zadel), en daarmee is hij klasse 3 startgerechtigd.
Op dit moment men ik voornamelijk met hem. We komen uit in de Z dressuur, ZZ vaardigheid en klasse 3 samengesteld.
Gisteren mochten we voor het 5e achtereenvolgende jaar uitkomen op de hippiade. In 2012 zijn we ook al eens Nederlands Kampioen geworden in de ZZ vaardigheid. Dit keer was het heel anders dan 2 jaar geleden, toen we ook Hippiade kampioen waren. Toen was ik de enige foutloze in het basisparcours, dus ik was direct al kampioen en hoefde geen barrage meer te rijden. Eigenlijk won ik toen ook een beetje omdat de rest gewoon slechter reed.
Dit jaar was het veeeeel spannender en ik heb er echt voor moeten strijden, er waren heel veel foutlozen in het basisparcours, dus met 6 menners gingen we later die middag door naar de barrage.
Basisparcours:

Ik mocht als 5e in de barrage starten. Dat vond ik zelf wel fijn, want dan kon ik eerst zien hoe de anderen het deden. Maar wel zenuwslopend hoor!
De eerste die in de barrage mocht starten reed een snelle tijd, maar wel 2 ballen eraf.
De volgende was foutloos in een tijd van 89 seconden. Goed. Ik móest dus sowieso foutloos rijden.
De derde die mocht starten reed er één bal af.
De vierde reed weer foutloos, in een onwijs snelle tijd van 84,58 seconden. Oei! Nu móest ik voor alles of niets gaan dus.
En dat heb ik gedaan. Vanaf de start heb ik het gas er flink op gezet. Het was geen 'netjes' gereden vaardigheid misschien, maar wel zo hard als ik kon. Poort 1 stond recht, dus daar kon ik vol gas doorheen. Toen poort 2 met een rare kronkel, die heb ik vrij schuin genomen dus met veel risico. Maar ook dat ging goed.
Door de snelheid reed ik bijna poort 3 voorbij, maar gelukkig kon ik nog wel corrigeren (goed te zien op de video). Toen door naar poort 7 (in de barrage sla je een aantal poorten over). Een hele haakse bocht, maar het ging goed. Poort 8 / 9 / 10 / 11 was 2x een gebroken lijntje. Dus wat technischer en ik moest iets rustiger doen. Maar Kanway liet zich fijn sturen en reageerde super op mij. Daarna door naar poort 14, een rare draai maar dit ging goed vol gas. Verder naar 16, ook hier weer veel risico genomen en de poort wat schuin genomen. Toen 17a/b/c/d; een soort slinger. Daarna een volte naar poort 18. Nog steeds foutloos en het moeilijkste deel had ik gehad! Recht en ik volle vaart naar 19 en toen snel naar 20. Daar slipten we nog wat weg, maar gelukkig ging ik goed door de poort. Vol gas naar de finish en al finishend keek ik achterom op de klok: 83,86 seconden!!!! Dus de snelste! Nog niet eens met een seconde verschil op de reservekampioen, dus je kunt nagaan hoe onwijs goed en hard er gereden werd.
En een filmpje van de barrage:
https://www.youtube.com/watch?v=usEVV9a ... e=youtu.be
Na mij moest er nog één starten, maar toen die de eerste poorten nam zagen we eigenlijk al dat ze geen tempo reed. En dat was ook zo, zij bleef wel foutloos maar kwam niet bij onze tijd in de buurt!

En het is denk ik vanzelfsprekend dat ik supertrots op Kanway ben. Die gekke maffe ouwe draverhengst van me! Toen we 2 jaar terug wonnen waren we nogal een 'underdog' en kon het nog eens een 'toevalstreffer' zijn. Nu hebben we echt enorm moeten strijden en 2x zo'n titel winnen bewijst denk ik wel dat Kanway hier écht goed in is.
Ik ben trots op Kanway's karakter, doorzettingsvermogen, enorme vechtlust, onze samenwerking, enzovoorts. 18 jaar, een simpel dravertje van 1.58, en dan weer winnen!!! Wat een wereldpaard heb ik toch aan hem!