[AR] Mijn kleine trots toch voor de kar.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Mijn kleine trots toch voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:04

Zo trots ben ik op mijn kleine dappere meisje.

Mijn droom was altijd om Tinkerbell voor de kar te hebben, in 2009 heb ik haar laten beleren door een men instructeur. Dit is fout gegaan en het werd me afgeraden om haar nog voor de kar te zetten.

Maar toch.. Het bleef kriebelen. Tinkerbell is zo mak, zo lief, zo braaf. Ik kan er mee lezen en schrijven (naja niet altijd, blijft een eigenwijze drol natuurlijk). In 2013 ben ik rustig aan weer begonnen met mennen. Gewoon rustig, niets moet, alle tijd. Al komt ze nooit voor de kar, dat maakt ook niet uit. Zolang we er beide maar lol in hebben.

Zo oefenende we een paar keer in de week met een bandje erachter. Dit heb ik heel rustig opgebouwd met haar.
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft wilgentakken versleept naar de goede plek. Scheelde ons weer werk en een super oefening voor Tink. [AR-ITP] Werkpony versleept wilgentakken.
Afbeelding

Ik mocht de sulky van mijn buurmeisje lenen, die heeft er een paar keer alleen achter gehangen.
Afbeelding

Toen heel goedkoop een sulky zelf gekocht, een lelijk ding maar als er dan schade aan gereden wordt is dat ook niet zo erg. Rustig buiten ritjes gaan maken in de polder hier. Eerst met iemand ernaast en daarna uitbouwend zodat diegene ook op de kar komt zitten.

Het gaat zo goed, wel niet volgens de regels. Maar Tink heeft er lol in. Vindt het leuk. Alleen ik moet nog van mijn angst afkomen, zolang ik op de grond sta vind ik het niet eng. Maar als ik op de kar zit krijg ik toch wel een beetje angst. Gewoon omdat het voorval in 2009 nog op mijn netvlies staat.

Ritje door de polder
Afbeelding

In de wei
Afbeelding

Vanmorgen een buitenrit, ze was erg pittig. Van top tot teen bezweet toen we thuis kwamen. De hele weg haar oren strak naar voren, heerlijk toch :+:
Afbeelding

Afbeelding

Commentaar en kritiek is welkom, al zou ik het dan fijn vinden als je het goed onderbouwd.
Ik weet dat ik het niet volgens de boekjes doe, maar ze doet het wel en we hebben er beide lol in.

Melissaaxo

Re: Mijn kleine trots toch voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:11

Ahh wat een schatje , is te zien dat ze er plezier in heeft ! :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:27

heerlijk genieten hoor
lekker door blijven mennen

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:32

als ik mag vragen, wat was er gebeurt dan??

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:45

Wauw.. je kan trots zijn!
Wat hebben jullie veel bereikt! <3

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:51

Dat is echt iets om trots op te zijn! :))
Echt heel erg knap! :))
Heerlijk om dat geluid van die hoefijzers zo te horen <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:41

Lekker paardje zo voor de wagen.

Misschien oogklepjes overwegen, zodat ze zich meer concentreert en wat minder heftig reageert, meer rust ,

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:45

Ziet er leuk uit. Fijn is dat hem die kleintjes voor de wagen ^^

Alleen mogen volgens mij, zo vanaf je filmpje te zien, de lichtogen een heel stuk hoger.. Die hangen nu wat te bungelen..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:52

Ik vraag me af wat je dan niet volgens het boekje doet, het ziet er toch super uit?!

heel veel plezier op jullie ritjes! :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:01

Knappe Tinkie <3

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:03

Oooh wat ziet dat er heerlijk uit zeg :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:05

Ik vind het zo stoer en zo goed dat jullie het toch gewoon ff doen ;)
Heerlijk!
En je angst is begrijpelijk. Het was ook niet niks. Maar daarom des te knapper nu!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:07

ziet er goed uit !

ben wel benieuwd naar wat er is gebeurd..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:07

Oh wat een lieve reacties :o

Janouk; Oogkleppen wil ik wel, alleen daar moet ik eerst weer mee gaan oefenen. Zolang ze me ziet gaat het goed, maar met oogkleppen op gaat ze draaien. Ik longeer haar wel eens een enkele keer met oogkleppen, maar dan staat mevrouw constant naar me toe gedraaid zeg maar :+ Ze is dan ook een stuk schrikachtiger. Zolang ze alles kan zien is het eigenlijk geen probleem.

Pluttersput; Ik zie inderdaad wat je bedoeld op het filmpje, op de kar lijkt dit echter niet zo. Ik houd constant in de gaten dat de stangen er los in hangen. En niet in de lichtogen hangen of ze omhoog trekken. Binnenkort krijgt de kar een likje verf en een ander bankje erop. Dan zal die wel weer anders afgesteld moeten worden.

Kaaren; Ha ha, ehh ze heeft geen oogkleppen, rijd met een dubbelgebroken bitje, eigenlijk niet zoveel ervaring met mennen, ik doe eerlijk gezegd maar wat :+ Maar met simpele boeren verstand kom je het verste, zo zie je maar.

suzannevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:11

Wat een leuke shet zeg! Super leuk dat je toch weer bent begonnen, nog heeeel veel succes ermee!

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:44

Mooi dat het je gelukt is on hem weer oor de wagen te krijgen

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:38

Echt super tas :D
Super gaaf!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:55

klikkerdeklak, leuk gehoor hoor. je hebt het toch maar voor elkaar gekregen :)
Als niet menner, wat zijn lichtogen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:57

Met een dubbelgebroken bitje mennen is niks mis mee hoor! Ik rijd die van mij ook op een enkelgebroken bustrensje. Ook men ik zonder oogkleppen, en als t aan mij ligt gaan alle pony's die ik ooit zal hebben zonder oogkleppen. En ik durf toch wel te zeggen dat ik behoorlijk wat ervaring heb met mennen!

Dus lekker doorgaan zoals het je bevalt. Zolang je niet onverantwoord op de weg of met ponybeest bezig bent is er niks aan de hand :)

Jury, de lichtogen zijn de ronde dingen aan het schoftje waar de boom in ligt :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:35

Alweer lieve reacties, dat doet me goed :)

Pluttersput waarom zou je je pony's nooit met oogkleppen rijden?

Kesha en Hielkebro, Ik heb Tink laten beleren door de man waar ik toen de tijd op stal stond. Hij beleerde vaak paarden voor de kar. Tijdens het beleren mag de eigenaar van het paard er niet bij zijn, maar omdat de man haar in een stal van 3 bij 3 niet te pakken kreeg, hebben we besloten dat ik er wel bij mocht zijn. Dat ik haar op zou tuigen elke keer, zodat de stress voor haar minder zou zijn. En zo kon hij mij ook de kneepjes van het vak leren.
Tijdens bandje slepen en droogmennen was ze erg vluchterig, maar we dachten dat het kwam omdat ze angstig voor de man was. Op een gegeven moment toch de kar er achter gehangen en naar buiten gegaan, ik dacht dat de man wist waar hij mee bezig was dus vertrouwde dat. Op het moment dat wij het erf af reden, kwam zijn hond ook met ons mee en schreeuwde hij naar zijn hond dat het terug het erf op moest. Hierdoor bouwde Tink heel veel spanning op, begon al stijgerend naar voren te springen, vloog de dijk over en de kar kwam ook los van de grond. Wij hebben met man en macht aan het bit gehangen. "Gelukkig" kwamen er aan weerskanten van de dijk twee bussen aan rijden, die hebben het dijk verkeer stil gelegd.
Uiteindelijk hebben we haar tot stilstand gekregen, haar een stukje de polder ingereden, omgedraaid en terug naar stal gereden. Toen we daar aankwamen had ze schuim op haar mond gemengd met bloed. Bij het bekijken van haar mond lag haar tong open, en kwam er aan het licht dat ze daar een litteken op had. De dierenarts gebeld wat we hier aan konden doen, maar omdat het een oud litteken is konden we hier niets meer aan doen. En het advies van de dierenarts was haar niet meer voor de kar te zetten, want een paard wat waarschijnlijk een trauma heeft krijg je niet meer correct voor de kar.

Achteraf gezien was Tink gewoon erg angstig voor de man en is het allemaal veel te snel gegaan. Ik met mijn boeren verstand en hele lieve mensen om mij heen met goede peptalken is het toch gelukt, al wel niet via de boekjes maar ze doet het toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:43

Ik heb mijn pony ook nooit met oogkleppen gereden, simpelweg gewoon omdat ze daar veel te geirriteerd van raakte en juist paniekeriger dan zonder oogkleppen.

Het ziet er heerlijk uit zo en dat hoefgeklepper, heeeeerlijk hihi. Kan haast niet wachten mijn 2 jarige in te spannen en weg te rijden, uiteraard wordt ze nu nog niet beleerd hoor ;)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:47

Die boekjes kunnen mij gestolen worden :Y)
Jullie doen het hartstikke goed zo te zien en met heel veel plezier.
En dat is toch het belangrijkste :D :D
Ik mag het misschien niet zeggen, en wie weet is het gezichtsbedrog,
maar op het filmpje lijkt het een beetje of de pony naar links gesteld loopt.
Je ging ook net door de bocht naar links, maar daarna zou ze denk ik iets rechter mogen lopen.
Vat dit niet op als commentaar maar als een kleine tip.
Heel veel plezier samen +:)+

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:51

Hahah dat klopt, ze trekt naar links toe.
Ze zoekt nog heel erg de steun van de persoon/fiets die er normaal naast loopt. Op eigen benen lopen vindt ze moeilijk. Maar we zijn er mee bezig.
In de toekomst komen er ook lesjes en dan hoop ik dit soort dingen te kunnen verbeteren.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:56

Heerlijk dat het nu zo gaat.
Lekker genieten van jullie ritjes.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:12

Ik rijd zonder oogkleppen omdat ik het veel fijner vindt dat mijn knollies om zich heen kunnen kijken. Ik zorg dat die van mij bomproof zijn voordat ze voor de kar komen, dus veel het verkeer in. Zodat als ik er mee ga beginnen ze niet snel zullen schrikken en de geluiden gewend zijn.
Ik vind het bovendien veel leuker als ze ook wat om zich heen kunnen kijken. Vind het prachtig als ik naar een groep reeen sta te kijken en Lars kan fijn meekijken. Ik weet dat dat met oogkleppen ook kan, maar zo vind ik het prettiger.

Heb een paard voor de koets gehad en weet zeker dat die zonder oogkleppen lekkerder te rijden was. Idem met wat klein grut wat ik voor de wagen heb gehad.

Lekkere man dan die haar heeft beleerd. Zo te horen inderdaad een kwestie van veel te snel te veel willen. Daarbij vind ik het vaak dubieus als je er als eigenaar niet bij mag zijn, maar goed.
Heel goed dus dat je het zelf zo lekker rustig hebt opgepakt. Rust is belangrijk in een aanspanning. Chapeau!