[AR] Stoere Welsh A pony voor de 10de keer voor de wagen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhyddid

Stoere Welsh A pony voor de 10de keer voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 16:50

Hoi, leuk dat je een kijkje komt nemen in mijn topic *\o/*

Vandaag heb ik mijn zelfgefokte 6 jarige Welsh A ruin Rhyddid (NL) Parc Avenue (roepnaam Parc) weer eens voor de wagen gezet samen met mijn schoonzus.

Het is nu ongeveer de 10de keer dat hij voor de wagen staat!
Super trots ben ik op hem. Het is nog verre van perfect, maar elke keer gaat het weer een stukje beter! :)
Hij luistert goed en is erg lief voor de wagen.

Genoeg gepraat, hier de foto's.

Oja… ik heb een helmcam aan mijn cap bevestigd zitten…. maar helaas heeft de cam mij weer eens in de steek gelaten. Geen filmpjes dus ;-)

1. Eerst nog eventjes met de lange lijnen voordat hij voor de wagen gaat.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1011118_774215425923611_246719649_n.jpg

2. Uiteraard ook nog eventjes poseren met mijn kanjer!
Afbeelding

3.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10157408_774215092590311_1320626978_n.jpg

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Het mooiste uitzicht dat er bestaat :)
Afbeelding

9. Draven
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Dikke pret op de bok :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

Michelleex

Re: Stoere Welsh A pony voor de 10de keer voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:51

Leuke foto's, maar wat heb jij naast je cap hangen?

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 16:52

Michelleex schreef:
Leuke foto's, maar wat heb jij naast je cap hangen?

Dat is een helmcam, maar helaas heeft de helmcam mij (alweer) laten zitten. Geen filmpjes dus ;-)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:11

Ziet er leuk uit! Alleen man je borsttuig wel wat hoger, en je zweep wat langer.
Is er een reden dat je zonder broek ment? Of heb je toevallig een geremde kar?
Hoe dan ook, leuke combinatie!

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:21

Pluttersput schreef:
Ziet er leuk uit! Alleen man je borsttuig wel wat hoger, en je zweep wat langer.
Is er een reden dat je zonder broek ment? Of heb je toevallig een geremde kar?
Hoe dan ook, leuke combinatie!

Bedankt voor je advies, volgende keer zal ik meteen het borsttuig wat hoger doen. Op de foto's heb ik de zweep wat korter vast. Volgende keer zal ik hem langer vasthouden. ;-)
De reden dat ik zonder broek men is dat ik alleen vlakke stukken rijd met hem. ;-)

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:30

Leuk paardje!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:41

Rhyddid schreef:
De reden dat ik zonder broek men is dat ik alleen vlakke stukken rijd met hem. ;-)

Maar hoe rem je dan af?
Zodra de pony vertraagd dan moet de kar wel ergens op afremmen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:44

Knappe pony hoor! Maakt een leuke aanspanning zo.

Ik zou inderdaad het borsttuig wat hoger hangen, ook zou ik de stukken overgebleven streng bij het borsttuig die nu zo los rondflapperen vastzetten aan het borststuk d.m.v. een stukje touw, of een niet al te brede onderlegger onder je borsttuig en ze door het klittenband heen steken. Behalve dat die losse flappen geen gezicht zijn, is het voor je pony ook érg irritant.

Zelf mag je wat meer contact opnemen met je leidsels, je hebt je zweep wat korter vast, maar pas op dat hij toch niet wat te kort is, eigenlijk moet je zonder heel moeilijk ver te moeten reiken, met de slag van je zweep bij/achter/voor het schoftje kunnen komen, daar waar ruiters hun benen hebben liggen.

Je geeft aan geen broek te gebruiken omdat je alleen op vlakke ondergrond rijdt. Toch zou ik je willen adviseren er zéker aan te denken, dat een broek niet alleen bedoeld is als remfunctie voor hobbels/kuilen/heuveltjes.
Een broek heeft nog een hele belangrijke remfunctie, namelijk tijdens abrupte overgangen. Stel dat je nu een wat abrupte overgang van draf naar stap maakt, of dat ponylief schrikt en ineens stil gaat staan, dan hoort de broek strak te trekken en te voorkomen dat de wagen tegen je pony aan knalt. Want dat zal je wagen dan doen als je geen broek hebt én geen rem.

Dus is je wagen niet geremd maar rijdt je niet met broek op vlakke ondergrond, zou ik toch maar die broek er aan hangen. Overigens is het in mijn ogen zowiezo aan te raden om jonge/groene pony's ervaren te maken met het rijden mét broek. Dan kennen ze dat in ieder geval. Mocht je daarna een goede geremde wagen hebben en de broek weg laten, á la. maar als ze het niet (goed genoeg) kennen, wil dat nog wel eens voor problemen zorgen in de toekomst.

Ik zou in jou geval die broek er dus maar gewoon (weer) bijpakken ;) veel kwaad kan hij niet, het kan wel kwaad als je 'm niet gebruikt en de wagen knalt op je pony... ;)

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:45

Brainless schreef:
Rhyddid schreef:

Maar hoe rem je dan af?
Zodra de pony vertraagd dan moet de kar wel ergens op afremmen.

dat vraag ik me ook af ..

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:51

Bedankt voor het advies! Super, hier heb ik wat aan :)

De rijtuigbouwer (waar ik mijn karretje vandaan heb) vertelde mij dat ik met het beleren van een jonge pony juist geen broek hoefde te gebruiken. Vandaar dat ik het niet gedaan hebt.
Volgende keer zal ik zeker de broek er ook bij doen!! De broek is hij gelukkig wel gewend, want tijdens het "droog oefenen" heb ik de broek wel gebruikt :)

Bedankt :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:02

Hmm, vind ik echt een zéér vreemd advies, helemaal voor iemand die min of meer 'claimt' er verstand van te hebben. Dat vind ik eigenlijk vragen om ongelukken.

Als je de pony nog niet eerder voor de wagen hebt gehad met broek, zou ik de broek er weer bijpakken en dan eerst aan de lange lijnen gaan oefenen met de broek en zijn werking (ondanks dat je 'm al wel eens bij het lange lijnen hebt gebruikt. Of je moet 'm toen al op onderstaande manier hebben gebruikt?)

Haal de strengen dan even van je borsttuig, en probeer of de broeksriempjes lang genoeg zijn om de broeksriempjes vast te maken aan het 'gat' waar de gesp van je strengen aan het borsttuig zit. Zet de broek bij voorkeur niet té strak, maar ook niet te los, maar dat hij dus mooi aansluit en íetsje strak trekt. Zo leert de pony omgaan met druk achter z'n kont, en zal hij straks niet schrikken of reageren op het moment dat de broek netjes zijn werk voor de wagen doet, en dus strak trekt als jij een overgang maakt of afremt.
Zijn de broeksriempjes niet lang genoeg om ze vast te maken aan het borstje, dan kun je ze wat verlengen door een (sto)touwtje er aan te maken.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 18:06

Dankjewel JoyCiej007, dit ga ik zeker weten doen. Heel erg bedankt :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:08

Geen dank hoor, graag gedaan.

enneh wel foto's blijven plaatsen af en toe van je knappe pony hé? :)

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 18:11

JoyCiej007 schreef:
Geen dank hoor, graag gedaan.

enneh wel foto's blijven plaatsen af en toe van je knappe pony hé? :)

Ja zal ik zeker doen :)

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:29

Mooie foto's en leuk paardje

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:41

Leuk Leuk Leuk *\o/*

Bovenstaande tips vielen mij ook op, lekker de broek erachter en borsttuig groter en dan kan je nog meer genieten haha!